Westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
FleurStyn
Berichten: 335
Geregistreerd: 13-06-10

Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-19 16:52

Ondanks ik een echte dressuurmuts ben, heb ik recent de liefde ontdekt voor het western-rijden.
Voornamelijk het Trail in combinatie met reinig gedeelte spreekt zowel mij als mijn paardje aan. Je merkt haar echt opleven.

Nu, ben ik op zoek naar tips over de aanschaf van een westernzadel. Mijn dressuurzadel is op maat gemaakt, daar Styn geen/amper schoft en een zeer korte rug heeft. Ik ben helemaal nieuw in dit wereldje en het is nogal veel om zelf alles uit te zoeken...

Welke merken zijn goed, waar let ik op, waar zijn zadelpassers voor dit type zadel (België!!), zijn er verschillen in westernzadels, ...

Doel is dus: reinig, trail en wandelen :D
Mijn voorwaarden: zachte zitting
Styn (haflinger) haar voorwaarden: Bredere boom (33-34 in Engelse maat), kort qua lengte

Het zadel die ik heb mogen gebruiken was 15 inch, pastte voor mij en was qua lengte ook goed voor haar.
Zondag mag ik eens een Guarland (?) uitproberen, maar dat is een 16 inch.



Shoot! :Y)


ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 17:28

Het belangrijkste is dat een western zadel past! Merk is dan minder belangrijk. Jammer genoeg kan je dat niet zien door het zadel op de rug te leggen en heb je echt maten van de boom nodig ( en dus ook van je paard). De maten die je noemt zeggen niks over de maat van het zadel voor het paard; die maten zeggen alleen iets over de lengte van de seat ( zitting) en dus hoe het zadel voor jou past. Overigens kan die seatmaat ook weer verschillend zijn per ( type) zadel. Over het algemeen is een 16 inch vrij groot maar dat is ook weer afhankelijk van jouw voorkeur.
Op basis van de maten die je geeft kan je weinig met een westernzadel maat. Boomaten in westernzadels worden benoemd als Quarter, semi, full en extra full maar aangezien die maten per merk niet dezelfde boommaat hanteren zegt dat eigenlijk ook bar weinig.
Er wordt nogal eens gemeten aan de voorkant, tussen de concho's, maar ook dat zegt niets omdat de pasvorm ook afhangt van de twist ( steilheid) en rock ( ronding in de lengte) van de bars.
Afbeelding
Daarbij zijn heel veel zadels te lang voor de paardenrug en worden ze nogal eens te ver naar voren ( op de schouderbladen gelegd). Dat de lengte misschien goed was voor jouw paard zegt dus nul komma niks over of het wel/ niet past.

In alle merken vind je wel zadels met een soft seat en voor jouw doeleinden kan je best zoeken naar een allround zadel. Qua type zou ik op zoek gaan naar Old timer model ( A of slick fork) maar die zijn lastig te krijgen. Reining zadels zijn vaak erg lang; mogelijk een leuk trail zadel maar dan weer; het moet wel passen!

De enige manier om 100% zeker te weten dat een zadel echt past in passen met de kale boom ( door iemand die weet wat hij/zij doet en waar het zadel moet liggen) en er zijn een paar shops die dat doen maar het is dan een beetje de vraag of die boom ook echt in het zadel zit of een zadel op maat laten maken ( evt. meer informatie via PB.)

Wij maken westernzadels op maat en herstellen en passen ze aan en we hebben hier nu een maatzadel liggen ( via een Ned. shop in Amerika gebouwd) met een boom die kaal op het paard gepast zou zijn.........zadel past voor geen meter en er zit een standaard boom in die nooit kan passen op het paard waar het zadel voor gemaakt is.

Het is een hele lastige materie en jammer genoeg lopen er meer paarden rond met een slecht passend zadel dan met een goed passend zadel.

Dus zoeken naar een betrouwbare zadelpasser ( bestaan die? ) en niet alleen zadelverkoper die ook zegt zadelpasser te zijn.

Garland is een zadel van middelmatige kwaliteit en lagere prijs; absoluut geen topkwaliteit. Maar als het past en je er niet elke dag 8 uur op zit is het goed genoeg voor jouw doeleinden :o

Overigens is het "reining" en niet reinig ;-)
Laatst bijgewerkt door ElCid op 08-11-19 17:38, in het totaal 4 keer bewerkt

crow
Berichten: 2425
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 17:33

Wij hebben voor een haflinger een zadel op maat laten maken, omdat de standaard bomen toch niet helemaal passend waren voor hem. Als je info wilt, pm maar.

FleurStyn
Berichten: 335
Geregistreerd: 13-06-10

Re: Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-19 19:08

Dankjewel ElCid, heel goede uitleg, hier ben ik echt wel iets mee!

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 19:43

Ik heb voor mijn haflinger een Freemax. Dit is zijn 4e westernzadel en ligt heel fijn. Hebben ze ook in een kort model.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 09:48

Voor paarden met een korte rug is boomloos dan een goede optie omdat de westernbars die in een boomzadel zitten toch als snel 23" zijn en dan komt daar de leren bovenkant overheen.

Bijv. de Silverado (silverado.de) heeft een echte western-uitstraling maar maat 14,5" is slechts 57 cm en de kussens zijn slechts 52!! cm. Ze vallen ook nog eens ruim, ik pas er met maat 38/40 makkelijk in.

Verder heb je heel veel mogelijkheden in breedtes van pommel zodat elke schouder er onder past en ook de vorm van de kussens is aanpasbaar voor bij. paarden met een erg holle rug.

ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 10:54

Mijn westernzadel met boom is ca. 55 cm lang...........Boomloos kan een prima optie zijn maar ook daar zal je toch op de pasvorm moeten letten en zal het zadel aangepast moeten worden door een kundige zadelpasser en zal zowel ruiter als paard zich er prettig bij moeten voelen.
De zadelboom is ontworpen om de paardenrug te ontlasten; die moet dan natuurlijk wel passen maar boomloos is dus ook niet meteen de oplossing!

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 11:21

Het is 'een' oplossing en in vergelijking tot een maatwerk boomzadel vaak een makkelijker weg.

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 11:30

Je zou lonestarstore.nl kunnen raadplegen. Komt ook aan huis, heeft o.a. Pool’s zadels welke met lichte materialen werkt (ipv hout).

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 11:42

@GraceZarif: deze zadels zouden een kunststof boom hebben ipv een houten boom bedoel je ??
Er bestaan vele soorten kunststof bomen en even zo veel kwaliteiten, net als er heel veel soorten hout voor westernbomen gebruikt wordt en heus niet allemaal de beste soorten ;)
De prijs van een boomzadel kán iets zeggen over de gebruikte materialen, maar heus niet bij alle merken is dit het geval.

@FleurStyn: welkom in het doolhof van westernzadels :)
De inchmaat van de zitting hoeft niet iets te zeggen over de totale lengte van een zadel. Alleen de kinderzadels (tot maat 14") worden op kortere bomen gebouwd. Verder is het maar net wat de fabrikant aan wil houden als standaard. Soms zijn roundskirts wat korter als square skirted zadels, maar ook dit is per merk verschillend.

FleurStyn
Berichten: 335
Geregistreerd: 13-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 08:38

GraceZarif schreef:
Je zou lonestarstore.nl kunnen raadplegen. Komt ook aan huis, heeft o.a. Pool’s zadels welke met lichte materialen werkt (ipv hout).


Ik zoek het eens op, dankje!

FleurStyn
Berichten: 335
Geregistreerd: 13-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 08:41

DubbelDun schreef:
@FleurStyn: welkom in het doolhof van westernzadels :)
De inchmaat van de zitting hoeft niet iets te zeggen over de totale lengte van een zadel. Alleen de kinderzadels (tot maat 14") worden op kortere bomen gebouwd. Verder is het maar net wat de fabrikant aan wil houden als standaard. Soms zijn roundskirts wat korter als square skirted zadels, maar ook dit is per merk verschillend.


Zeg dat wel...

Het was al een hel om een gepast dressuurzadel te vinden die zowel voor mij als Styn ging. Ik denk dat we wel een reeks of 10 zadels hebben gehad, tot ik mijn laatste zadelmaker toevallig leerde kennen en hij voorstelde om alles op maat te maken. Hij legde alles tot de puntjes uit.
Echter weet ik niet of hij western-tuig doet, maar ik kan het maar vragen!


Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 08:47

Achteraf gezien heb ik tot een tijdje geleden nooit een passend westernzadel gehad voor mijn paard.
Zelfs niet toen ik veel geld neerlegde voor een zadel wat werd aangeraden door een goed bekend staande zadelpasser/verkoper, want dat bleek dus achteraf veel te lang voor mijn paard.
Want ondanks dat het voor western begrippen een fors paard is (1.58m ongeveer) heeft hij relatief maar een korte plek op zijn rug waar je een zadel op kwijt kunt.
Dus toen ik de bekende zadelpasser weer vroeg om advies, kreeg ik te horen dat ze me niet meer kon helpen, met niet-westernrassen was het gewoon te lastig.

Mijn te lange zadel heb ik uiteindelijk verkocht aan een andere zadelverkoper, die ook 'pasconsulten' doet. Dat zou ik echt afraden, dat is gewoon handel en de kans op een passend zadel is klein.

Uiteindelijk rijd ik nu met een freemax boomloos zadel, de silverado heb ik trouwens ook geprobeerd, maar die was voor ons minder geschikt. Ik heb een boomloos zadelpasser langs laten komen met meerdere zadels.

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 09:08

@Achterom: fijn dat je nu een goed passend zadel hebt én je verhaal hier hebt willen doen.

Wel verbaas ik me dan weer over de opmerking van een zadelpasser dat ze je niet meer kon helpen, want "met niet-westernrassen was het gewoon te lastig."

Een Quarter, Paint of Appaloosa is net een gewoon paard, met hetzelfde skelet, dezelfde groeisnelheid etc. Dat westernmensen dát niet willen horen is al járen een probleem !!
Ook een QPA van 1,35 tot 1,55 kan geen zadel van 70+ cm kwijt.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 10-11-19 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 09:22

@dubbeldun: ondertussen weet ik dat ik niet de enige ben geweest die een dergelijke opmerking heeft gekregen met een niet-westernras door deze zadelpasser.
Het is enorm vervelend om te beseffen dat je paard al die tijd heeft rondgelopen met een niet-passend zadel, van de andere kant: als ik anderen kan helpen door mijn verhaal te doen, dan doe ik dat.
Ik krijg een beetje de indruk dat de markt voor westernzadels op deze manier echt verziekt is geraakt. Men doet maar wat.
Tweedehands zadels raak je bijna niet meer kwijt, tenzij je genoegen neemt met een bodemprijs. En veel paarden lopen rond met niet passende zadels, waarvan je dat aan de buitenkant niet eens ziet. Het is triest.

ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 09:35

Citaat:
Mijn te lange zadel heb ik uiteindelijk verkocht aan een andere zadelverkoper, die ook 'pasconsulten' doet. Dat zou ik echt afraden, dat is gewoon handel en de kans op een passend zadel is klein.


En dat is dus meteen het probleem. We hebben al diverse paarden gezien waar een zadel op was "gepast" die volgens die zadelpasser dus zou moeten passen; dus niet!
Zeker 2e hands zadelverkopers ( die zich ook "passers" noemen) hebben meestal geen idee wat er voor een boom in een zadel zit, nemen iets van de vorige eigenaar of "meten tussen de concho's" en hangen er dan een maat aan. Vervolgens kijken ze een beetje bij het passen, voelen met een handje en "ja hoor" het past.
Voorbeeld; een handgemaakt zadel van een bekende zadelmaker wat helemaal op maat werd gemaakt voor een paard met een probleem rug door ziekte. Door het goed passende zadel is het paard beter gaan lopen en was de rug wat veranderd; wij hebben het zadel aangepast ( de boom dus) en daarna is het nog een tijd met veel plezier gebruikt. Door omstandigheden is het zadel uiteindelijk verkocht aan een zadelverkoper/ "passer" die het aanbood als een ***maat boom............Dat kon dus helemaal niet! Zadelboom was aangepast en in 1e instantie al op maat gemaakt dus die boommaat was gewoon een gok die niet klopte.


Wat die QPA's betreft met veel te grote zadels, zo triest, dan zie je een zadel voorbijkomen met paardje eronder.
Maar het aanpassen van "standaard" zadels aan veel niet-western rassen ( Arabier, KPWN, Fries) is inderdaad een probleem en ik denk dat iemand dan beter kan zeggen "ik doe het niet" dan gewoon maar iets verkopen, wat velen dus wel doen. De meeste "standaard" bomen passen niet op paarden die anders gebouwd zijn dan de gemiddelde "standaard" Quarter ( wat overigens soms prima op een ander paard kan passen als die ook "standaard" van bouw is ). Het probleem is alleen dat die "standaard" paarden er niet zoveel zijn en dat die "standaard" bomen per merk kunnen verschillen.

Ik ben absoluut geen fan van boomloos maar ik kan me voorstellen dat als men door de " "bomen" :D het bos niet meer ziet"dat het soms de enige oplossing is of een maatzadel maar daar hangt toch een wat ander prijskaartje aan ( al zal het in sommige gevallen in vergelijking met topkwaliteit boomloos erg meevallen).

Wij hebben daarom alleen maatzadels die we sinds een paar jaar ook zelf maken na het wegvallen van onze zadelmaker die ons gelukkig het vak heeft geleerd. Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe we anders aan onze zadels zouden moeten komen :o .

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 09:47

Volgens mij liggen de prijzen van de betere boomloosjes toch wel wat gunstiger :)
De goedkoopste Freemax is € 950, de goedkoopste Silverado € 1100, de luxere modellen rond de € 14/1500 , de Bob Marshalls -met als nadeel de hoge importkosten- beginnen bij €1800.

Volgens mij heb je voor dat geld nog geen handgemaakt op maat westernzadel met boom :)

ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 09:56

DubbelDun schreef:
Volgens mij liggen de prijzen van de betere boomloosjes toch wel wat gunstiger :)
De goedkoopste Freemax is € 950, de goedkoopste Silverado € 1100, de luxere modellen rond de € 14/1500 , de Bob Marshalls -met als nadeel de hoge importkosten- beginnen bij €1800.

Volgens mij heb je voor dat geld nog geen handgemaakt op maat westernzadel met boom :)


Hangt er van af wat je wil en bij wie je het zadel laat maken ;) . Het verschil kan heel erg meevallen en benaderen de prijs van de Bob Marshall ( die ik dus zie als topkwaliteit boomloos :o maar dat is mijn persoonlijke mening ).

Inge_D

Berichten: 19
Geregistreerd: 28-07-13
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 11:31

Ik zit ook een beetje met een probleem dat m'n pony z'n rug extreem kort is, het enige wat erop past is een Massimo trail (18", dat dan weer wel). Iemand tips waar ik het beste kan kijken?

'Slechts' een paard, zo denken vele mensen
Maar 'slechts' een paard vervult mijn mooiste wensen
'Slechts' een paard is op sommige momenten mijn enige troost
En aan 'slechts' een paard heb ik mijn eeuwige vriendschap belooft

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 11:34


Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 14:53

Inge_D schreef:
Ik zit ook een beetje met een probleem dat m'n pony z'n rug extreem kort is, het enige wat erop past is een Massimo trail (18", dat dan weer wel). Iemand tips waar ik het beste kan kijken?

Ik had ook een Massimo trail en heb nu dus een Freemax. En niet eens de kortste variant.
Op kifrahorse.nl staan de maten in cm van alle Freemax varianten. Dan kun je vergelijken.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 15:15

Westernzadels en passen....een groot probleem. Verdiep je er altijd zelf in en lees alles wat je kan vinden. Laat je niet met een zadel opzadelen, waar je spijt van krijgt. Zadelpassers, sorry, ik ben er nog geen één tegengekomen, die echt goed werk levert, omdat zadelpassers meestal ook zadelverkopers zijn. Geld.... Ik ben van het hele boomzadel idee afgestapt. Na jaren boomloos, wilde ik iets stevigers, dat mijn zit op mijn sensibele paard zou verbeteren. Boomzadel aangeschaft. Niks kwam verder dan: past aardig. Aardig passen is niet perfect passen. En na verkoop van het aardige zadel een ander zadel. Was ook heel aardig, iets beter, maar paard vond het toch niks en het zat mij niet als gegoten. Dus daar gaat je zit.
Terug naar boomloos! Maar nu naar een ander type boomloos, een steviger type zadel, opgebouwd uit lederlagen, ook wel lederboom genoemd. Iets leuks gevonden van één van mijn favoriete zadelmerken en, zoals ik altijd bij boomloos heb gedaan, zelf alles opgemeten, nagemeten, mal gemaakt en zadel aangepast aan mijn paard. Bredere fork erin, kussens met klittenband een paar keer wat veranderd van plaats, soms maar een paar mm. Het zadel komt nu een beetje in vorm, paard reageert er goed op en het geeft mij voldoende stevigheid.
Ik heb een zeer breed paard, met een heel klein plekje waar een zadel op past. Korte rug.

Onafhankelijke zadelpassers heb je volgens mij alleen bij boomloze zadels, zoals zadelpasservice van Ella.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Re: Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 22:24

Als ik dit allemaal zo lees kun je het beste een zadel op maat laten maken?

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 22:37

Vrijbuiter34 schreef:
Als ik dit allemaal zo lees kun je het beste een zadel op maat laten maken?


Tuurlijk. Maar dat geldt voor alles wat moet passen, westernzadels, dressuurzadels, zelfs schoenen voor jezelf!

Maar dat wil niet zeggen dat dat de enige mogelijkheid is natuurlijk. Vaak past een standaard modelletje best prima, zowel voor jouw voeten als voor je paard. Al ben ik het voor een groot deel met de rest hier eens. Het is lastig om een passend boomzadel te vinden. En een boomloze kan een goede oplossing zijn, al ben ik er van terug gekomen omdat ondanks een goede pasvorm / goede pad / regelmatige controles door een goede passer etc mijn paard er toch drukplekken van kreeg (en het was een hele goede / dure). Ondertussen weer terug naar een boomzadel, een gebruikte en gepast met mal, ‘met het handje’ (door expert..) en veel naar mijn paard geluisterd. Nu 2 jaar verder en zowel mijn paard als ik zijn er enorm blij mee. Maar het blijft zoeken en ik ga zeker nog een keer wat anders moeten als mijn paard van vorm veranderd

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:09

Vrijbuiter34 schreef:
Als ik dit allemaal zo lees kun je het beste een zadel op maat laten maken?

Helaas zijn daar ook zowel nu als in het verleden teveel verhalen bekend dat het op termijn ook geen oplossing bleek... en dan zit je met een duur 'op maat' gemaakt zadel wat je zowat aan de straatstenen niet kwijt raakt omdat het 'op maat' voor één paard is zonder dat je er meteen vanalles aan moet laten 'verbouwen' om het passend te maken voor een ander paard. Áls dat al mogelijk is.

Boomloos zal zeker niet voor ieder mens en/of paard de oplossing zijn én er is een hoop troep te koop (net als bij boomzadels), maar bij de betere zadels kun je van alles aanpassen mocht het paard qua bouw veranderen of het moet worden aangepast voor een ander paard.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 bezoekers