Paard is slecht behandeld, hoe ga ik hier mee om

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Eee2000
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-08-18

Paard is slecht behandeld, hoe ga ik hier mee om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-19 14:29

Ik begin bij het begin. Paard is 15 jaar bij dezelfde eigenaar geweest. Nooit problemen gehad, cross gedaan, springen en Z1 dressuur. Alles zonder moeite. Daarna heeft ze een jaar op een manege gestaan en daar heb ik laatst filmpjes van gekregen en ik zie duidelijk dat ze in haar mond word gerukt en totaal geen ruimte heeft te ontspannen. Nu ben ik bang dat ze hier wat aan heeft over gehouden, want op het moment dat jij terug gaat vanuit galop gaat zij juist harder omdat ze dan in haar mond word getrokken en dat vind ze eng. Ze is best gespannen tijdens het rijden, maar ze doet al steeds meer haar best voor mij en steeds meer laat ze haar koppie zakken. Maar ik wil dat ze mij volledig gaat vertrouwen dat ik haar geen kwaad doe. Ik wil dat zij weet dat als ik duidelijk maak dat er niks is zij dit ook weet, dat ze de ruiter gaat vertrouwen. Ik wil dit omdat ik om haar geef en wil dat het goed komt tussen ons. Het is een ontzettend lief paard. De eerste keer op haar viel ik er af doordat ze schrok en er vandoor vloog, nu anderhalve maand verder en af en toe wel schrikken maar niet meer dan een paar pasjes opzij. En ik moet zeggen dat ik het nog steeds eng vind op haar te rijden... Hoe kan ik er voor zorgen dat ze mij gaat vertrouwen? Dat het rijden goed komt! Ze komt in de wei al wel af en toe naar me toe


J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Paard is slecht behandeld, hoe ga ik hier mee om

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 14:39

Heb je les van een goede instructeur? Dat lijkt me stap 1. Hier ook een pony die gewend was naar voren te schieten bij spanning, en die gepluk in haar mond gewend was. In behoorlijk korte tijd heeft mijn zoon haar met goede begeleiding en lessen zo ver dat ze heel ontspannen op zijn zit terugkomt in tempo. Die teugels heb je daar helemaal niet voor nodig. Als ik rustig uitadem door mijn buik gaat mijn paard al terug naar draf :)

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Paard is slecht behandeld, hoe ga ik hier mee om

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 15:00

hoelang heb je je paard? Een paard kan best wel wat tijd nodig hebben om te wennen hoor. Lijkt me best grote stap. Van manege naar prive. Andere stal, andere ruiter. Naast instructie is dat ook heel belangrijk! Onze merrie had zeker 6 maanden nodig om te wennen.

Those we love don’t go away, maar wat mis ik haar ons Kwinneke. 24.05.2007 - 13.07.2023

Tinker Kwiny
Sindy
Now I am a warrior!
- demi lovato-

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard is slecht behandeld, hoe ga ik hier mee om

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 15:07

Beste EBulder, het is in korte tijd het zoveelste topic over je paard. Dat is niet erg, Bokt is om te leren.

Maar het zou fijn zijn als je ook reageert op de tips die worden gegeven, ook daar leer je van, en leren andere gebruikers ook van.

Voor dit probleem zou ik ook zeggen: neem coaching of les. Zoek iemand die je kan begeleiden bij je angst en bij het opbouwen van het werken met je paard. Dit hoeft niet meteen vanuit het zadel te zijn, soms is opbouwen vanaf de grond minstens zo effectief. En dan weer opstappen als je zelf het vertrouwen hebt.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

pien_2010

Berichten: 43120
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 15:10


Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Paard is slecht behandeld, hoe ga ik hier mee om

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 15:15

Hallo EBuilder, Is dit je eigen paard of rij je deze bij voor iemand anders? Het is ook al een wat ouder paard begrijp ik uit je andere topics. Mijn advies is uiteraard neem les, wij kunnen niet uit je tekst opmaken hoe je je paard terug rijdt van galop naar draf of hoe je rijdt. Ik begrijp dat je graag vlogt, laat eens een filmpje maken van hoe je rijdt en je problemen wellicht krijg je dan de tips die je wil hebben / nodig hebt. Verder: het is een paard, geen mens, dus een paard heeft ook geen menselijke emoties, maar als jij je paard op een eerlijke consequente manier behandeld zal hij ook meer naar je toe trekken. Misschien kun je je wat verdiepen in grondwerken in samenwerking met een deskundige / instructie om de band met je paard te verbeteren.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Eee2000
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-19 07:59

Mer1980 schreef:
Hallo EBuilder, Is dit je eigen paard of rij je deze bij voor iemand anders? Het is ook al een wat ouder paard begrijp ik uit je andere topics. Mijn advies is uiteraard neem les, wij kunnen niet uit je tekst opmaken hoe je je paard terug rijdt van galop naar draf of hoe je rijdt. Ik begrijp dat je graag vlogt, laat eens een filmpje maken van hoe je rijdt en je problemen wellicht krijg je dan de tips die je wil hebben / nodig hebt. Verder: het is een paard, geen mens, dus een paard heeft ook geen menselijke emoties, maar als jij je paard op een eerlijke consequente manier behandeld zal hij ook meer naar je toe trekken. Misschien kun je je wat verdiepen in grondwerken in samenwerking met een deskundige / instructie om de band met je paard te verbeteren.


Het is mijn eigen paard. En het vorige topic wat ik plaatste was voor een vriendin van mij. Haar paard is 19. De mijne is net 17.

Elisa2

Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard is slecht behandeld, hoe ga ik hier mee om

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:12

Les nemen en geduld hebben..hoe beter jij haar rijdt en hoe meer ze aan jou went hoe meer ze jou zal gaan kunnen vertrouwen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


xjust_amyx

Berichten: 13
Geregistreerd: 06-10-19
Woonplaats: In de buurt bij Rotterdam ;)

Re: Paard is slecht behandeld, hoe ga ik hier mee om

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 17:26

Ik zou niet gaan stressen als je bij je paard in de buurt bent; Je paard voelt dit namelijk ook. Hoe meer stress jij hebt, hoe erger het wordt. Mijn tip is dus: Blijf rustig en probeer het telkens weer opnieuw. Je houdt van je paard dus dat komt goed, geloof me +:)+

Just a Happy girl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers