Het grote kerstfood topic 2019

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-19 22:18

Woooooow jongens, het is al November en NIEMAND heeft een kersttopic geopend. Dan neem ik de eer weer op me *\o/*

Wie is er al bezig, wat maken jullie?

Kerstavond vieren we met mijn ouders, broer, oom, tante en 5 nichtjes met aanhang. Wij zorgen voor het voorgerecht en het idee is om een grote zijde zalm thuis op de bbq te roken en daar te trancheren. Daarnaast iets van krabboter oid en stukken brood van de grill met lekker boter.

Daarnaast willen we een welkomscocktail maken van gin&tonic, maar foodpairings daarmee vind ik moeil8k te vinden dus inspiratie daarvoor is welkom.

Eerste en tweede kerstdag hebben we nog geen plannen, lekker met z’n drietjes(man, ik en zoontje van 1). Denk 1 dag pannenkoeken oid, en andere dag een low and slow stoofgerecht. Maar dat kan nog veranderen, misschien vind ik hier nog lekkere dingen.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse


Bienotje

Berichten: 10866
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 22:30

Van de week schoot mij ook kerstdiner te binnen om te verzinnen en dacht nog even te zoeken alvast voor inspiratie op boot. Maar nee, dus goed initiatief!

Hier gedacht aan beef Wellington of gevulde hele kip. Klein gezelschap.

Maar een hoofdgerecht met kalkoen lijkt me ook nog wel wat.

Eigenlijk heb ik nog geen flauw idee dus :')

The unicorn made me do it!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 22:33

Ah hij is er. Ik ga weer meelezen om te kijken wat jullie gaan maken.

Hier werkelijk geen idee wat we gaan doen. We zitten dan mogelijk in Flaine en wie weet heeft ons favoriete restaurant nog een plekje. Anders maken we zelf wat. Dan wordt dat kip uit de oven met aardappeltjes uit de oven met rozemarijn denk ik. Vooraf carpaccio misschien en toe geen idee wat ze hebben in de winkel.

Wordt het restaurant dan vooraf carpaccio, steengrillen met oa eend, kalkoen en rund en toe heerlijk sorbet ijs

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 22:47

Ik lees ook mee, ik heb vaak van te voren wel ideeën maar als ik het uitvoer vindt ik het vaak toch heel veel werk :') overigens ben ik ook dol op gourmet want dat doe je niet z'n gauw met z'n tweeën.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 23:19

1ste kerstdag ga ik kennelijk een kaasfondue organiseren voor mijn beste vriendin, haar zoontje en een goede kennis van haar (waar ik het eigenlijk ook wel mee kan vinden)

2de kerstdag moet ik waarschijnlijk de middag en of de avond werken. Dus dat wordt nog even aankijken

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

m9ara

Berichten: 936
Geregistreerd: 19-08-10

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 07:42

Ik miste het topic ook al!

Eerste kerstdag kook ik uitgebreid voor mijn familie, maar wat precies moet ik nog bedenken. Ik pak wel graag uit met kerst. Mochten er nog goede tips zijn houd ik me aanbevolen :))

Of ik de rest van de dagen ook ga/moet koken weet ik nog niet.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 09:48

een paar jaar terug hebben we een soort tapas avond gedaan. De hele tafel vol gezet met allemaal kleine hapjes. Van vegetarisch tot vis en diverse soorten vlees. Veel en te veel gemaakt. Was voor 3 man. Gelukkig kwam ik met vrienden aanzetten en hadden we alsnog over :') _O-

Misschien is dat een leuk idee m9are?
Of iets heerlijks geurend waarvan iedereen gaat kwijlen?

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 09:53

Jaa stipje! Ik heb er weer zin in hoor! <|- :Y) :9

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 10:47

gin & tonic, combi met garnalen? En onze delicatessenzaak had laatst een gin pate :-)

verder hier nog geen concrete plannen, familie (vijf volwassenen, peuter, baby) komen hier voor een late lunch/borrel dus ik moet wel eea gaan bedenken. Het weekend ervoor kan ik iig proefdraaien

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 10:48

Haaa, leuk!

Ik moet eerst eens kijken hoe onze kerstdagen eruit komen te zin, maar er moet ongetwijfeld worden gekookt :D.

❤️

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-19 11:02

Lielle schreef:
gin & tonic, combi met garnalen? En onze delicatessenzaak had laatst een gin pate :-)

verder hier nog geen concrete plannen, familie (vijf volwassenen, peuter, baby) komen hier voor een late lunch/borrel dus ik moet wel eea gaan bedenken. Het weekend ervoor kan ik iig proefdraaien


Zat ik ook naar te kijken, of iets met eend en ingekookt granaatappelsap ofzo...

Lunch is ook wel leuk, wil je een thema? Vorig jaar had je een engelse lunch toch?

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

lor1_1984

Berichten: 12040
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 14:52

Ik weet voor de verandering nog niet wat ik ga doen, wsl ben ik alleen en mss dat ik samen met mijn ex ga eten ofzo.

Ideeën tot zover:
2x luxer ontbijt/brunch/lunch met vers afgebakken broodjes, roomboter, hagelslag puur-caramel, oude kaas, lekkere vleeswaren, halfzacht gekookt eitje, sinaasappelsap, thee/cappuccino, fruit etc.

Voor het avondeten gourmetten/(kaas)fonduen/biefstuk met champignons&ui ofzoiets.
Wijntje, groenten/salade, lekker toetje etc erbij.

Oud&nieuw maak ik altijd een grote schaal met kaas/worst/tapas/groenten (komkommer/paprika/worteltjes) en ik haal iets van bittergarnituur, snoep/chips/nootjes en oliebollen/appelbeignets.
Al overweeg ik om dit jaar appelflappen te gaan bakken. :9

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

BelgenGek

Berichten: 2229
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 15:27

Mijn zoon van 4 heeft dit jaar bedacht wat we gaan eten en hij helpt met koken :)

Jachtschotel met rode kool en appel ringen,
Appelmoes en appelcompote,
Gv, lact.vr &vega lasagne,
Kipspiesjes met pindasaus,
Salade
Gepofte aardappel en knoflooksaus.

Na de tijd, vienetta en danoontjes met slagroom ;)

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 20:19

Ik volg mee! Kerstavond bij schoonmama (traiteur), eerste kerstdag samen met mijn mannetje (samen koken of uiteten) en tweede kerstdag bij mijn ouders + broer / zus waar iedereen iets maakt. Tegen die tijd 8 maanden zwanger, dus ik wil niet te lang in de keuken staan!

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 20:21

Ik moet altijd het voorgerecht maken en ik vind het leuk om iets echt Masterchef te maken. Maar moet nog even wat ideeën opdoen.

Come over to the dark side, we have cookies!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 20:52

Heb een koud tussen gerecht gekregen bij verdeling van het kerstdiner , heb ergens de hekel aan en dat is koud eten bij het diner, even nadenken wat ik maken ga :=

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-19 21:37

Rebecca schreef:
Heb een koud tussen gerecht gekregen bij verdeling van het kerstdiner , heb ergens de hekel aan en dat is koud eten bij het diner, even nadenken wat ik maken ga :=


Ik had vorig jaar een salade met picanha. Vet had ik vooraf al deels weggesneden en uitgebakken om als basis van vinaigrette te dienen die er overheen ging. Vlees heel dun gesneden en dan salade met pecannoten, peer, rauwkost en kaantjes van het uitgebakken vet.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 23:59

secricible schreef:
[naam] schreef:
Heb een koud tussen gerecht gekregen bij verdeling van het kerstdiner , heb ergens de hekel aan en dat is koud eten bij het diner, even nadenken wat ik maken ga :=


Ik had vorig jaar een salade met picanha. Vet had ik vooraf al deels weggesneden en uitgebakken om als basis van vinaigrette te dienen die er overheen ging. Vlees heel dun gesneden en dan salade met pecannoten, peer, rauwkost en kaantjes van het uitgebakken vet.

Klinkt echt wel lekker, maar ben niet bepaald een keuken prinses. :Y)

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 14:59

Oke, ik loop vast op de ingrediënten voor de kaas fondue. Kunnen jullie meedenken?
Ik bied graag voor ieder wat wils, dus wil zowel vegetarisch als vlees en vis (ik kwam online vis tegen, maar is dit echt lekker??) Het liefst zo min mogelijk bijgerechten, ivm weinig ruimte in het huis en weinig tafels.

Ik heb de volgende dingen:
Gedroogde worst
Salami worst
bloemkool
broccoli
brood (zowel wit als volkoren)

En dan houd mijn hoofd ermee op...

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 15:21

Krieltjes zilveruitjes of augurkjes fruit

lor1_1984

Berichten: 12040
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 15:50

Paprikareepjes, worteltjes, komkommer, gehaktballetjes (voorgegaard), diverse soorten brood (ik gebruik vaak Italiaanse bollen, kaaspompoenpitbroodjes, wit stokbrood, speltbroodjes, meergranenkampioentjes, Milanobroodjes etc in kleine stukjes).

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 17:12

Komkommer en baby vijgen zijn hier favoriet voor de kaasfondue :)

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 19:35

Oke, dank je wel. Dan wordt dit het lijstje:

Gedroogde worst
Salami worst
bloemkool
broccoli
brood (wit, volkoren en granen)
Krieltjes
Zilveruitjes (met kaasblokjes, heel jaren 70/80 :+ )
Paprikareepjes (is het kind ook weer blij)
Komkommer
Gehaktballetjes (hey, die heb ik nog liggen...)

Vijgen had ik zelf nog niet eens aan gedacht, maar iets zoets erbij is eigenlijk wel slim, zit ook op een normaal kaasplankje.

Nog meer dingen? Misschien plakjes gedroogde/gerookte worst? Vis raden jullie niet aan? (ik denk even hardop) Ananas? Nee, eerder peer.

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 21:28

En nachos <3

Hoezo is paardrijden duur?
Een goede psychiater kost ook geld.

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 21:54

Wij doen altijd een beurtrol voor kerst. Vorig jaar was mijn zus aan de beurt en dit jaar ik weer. Vorige keer had ik een restaurant gereserveerd. Heel lekker dus ben aan het twijfelen om dat weer te doen maar heb ook zin om eens uitgebreid te koken.

Als dessert dacht ik de peren-bramen crumble https://www.jumbo.com/peren-bramencrumb ... om/503504/

Hoofdgerecht zou ik graag iets als een gebraad doen maar nog geen idee wat. Een restaurant is wel makkelijk maar oef, wat een geld vragen ze en dat keer 5 :wow:

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 bezoekers