[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pumpkins

Berichten: 3144
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 20:14

Hier ook gewoon 0 grams regendeken, gister met een beetje zon was de deken zelfs te warm. Vind het wel een gedoe weer die dekens.... Zou liever zonder doen, maar dat trekken haar spieren niet.


Stal_Fiore

Berichten: 9326
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 22:16

Die sensor heb ik ook liggen, maar moet even ontdekken hoe het nou precies werkt...

Hier staat half geschoren nog onder 100 gram. En ze voelt echt goed warm er onder. Soms bijna te warm.

~ Noalie ~ Razzle ~
~ Myrtle ~ *voor altijd in mijn hart*

https://www.instagram.com/hinnikendgoud.zilver

xMarizkaJarig
Berichten: 448
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 22:19

Silver, mijn haf, staat ongeschoren onder zijn shires flamingo 0gr.
Wordt binnenkort geschoren, weet nog niet of het jachtpatroon wordt of helemaal.

Dacht zelf aan praktisch een 100 gr kopen met linersysteem zodat ik zelf de gr kan opvoeren naarmate het kouder wordt. Bestaat dan? En zoja, welk deken is nog redelijk betaalbaar die dat heeft? Shires ligt heel goed op hem!

Afbeelding
Oh my, wat was het deken toe nog schoon :')
Nu moet ik zoeken naar de flamingos hahaha _O-

Silver <3
Volg ons op Instagram: @little.silver.boy

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 22:23

xMarizka schreef:
Silver, mijn haf, staat ongeschoren onder zijn shires flamingo 0gr.
Wordt binnenkort geschoren, weet nog niet of het jachtpatroon wordt of helemaal.

Dacht zelf aan praktisch een 100 gr kopen met linersysteem zodat ik zelf de gr kan opvoeren naarmate het kouder wordt. Bestaat dan? En zoja, welk deken is nog redelijk betaalbaar die dat heeft? Shires ligt heel goed op hem!

[ [url=m/oETWrX.jpg]Afbeelding[/url] ]
Oh my, wat was het deken toe nog schoon :')
Nu moet ik zoeken naar de flamingos hahaha _O-



Oeh ik heb ook een shires besteld van de week. Hoe bevallen die dekens je? Vond het jammer dat de flamingo niet in 300 grams was want wilde die graag hebben :+

"Do a loony-goony dance
'Cross the kitchen floor,
Put something silly in the world
That ain't been there before."

xMarizkaJarig
Berichten: 448
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 22:34

Joliieeenn schreef:
xMarizka schreef:
Silver, mijn haf, staat ongeschoren onder zijn shires flamingo 0gr.
Wordt binnenkort geschoren, weet nog niet of het jachtpatroon wordt of helemaal.

Dacht zelf aan praktisch een 100 gr kopen met linersysteem zodat ik zelf de gr kan opvoeren naarmate het kouder wordt. Bestaat dan? En zoja, welk deken is nog redelijk betaalbaar die dat heeft? Shires ligt heel goed op hem!

[ [url=m/oETWrX.jpg]Afbeelding[/url] ]
Oh my, wat was het deken toe nog schoon :')
Nu moet ik zoeken naar de flamingos hahaha _O-



Oeh ik heb ook een shires besteld van de week. Hoe bevallen die dekens je? Vond het jammer dat de flamingo niet in 300 grams was want wilde die graag hebben :+


Bevalt heel goed! Voor op de borst verstelbaar, niet 1 sluiting maar 2 en dan met meerdere gaatjes dus was heel goed aan te passen op zijn hals. Hij heeft dit deken nu 6 weken op en blijft er droog onder! Ik zou zo weer een shires kopen!

Silver <3
Volg ons op Instagram: @little.silver.boy

mavantos

Berichten: 3516
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 23:44

Faitherr schreef:
Mijn (pas geleden) geschoren staat nu onder 200 grams met ongevoerde hals 24/7 buiten.
Dit gebruik ik als indicator maar is heel erg afhankelijk per paard:
10-15 graden = 0-100 gram
5-10 graden = 100-200 gram
0-5 graden = 200-300 gram
-5-0 graden = 300-400 gram
-10- -5 graden = 400-500 gram

Afhankelijk natuurlijk ook van wel/geen regen/wind etc


Ik hou dit schema ook aan en mijn paarden staan op dit moment onder 200gr.

Wel zie ik de temperaturen als de temperaturen overdag. Dus als het overdag tussen de 5 en 10 graden is hebben ze 200gr op en ik wissel dan niet voor een warmere deken in de nacht.

Ik werk overigens alleen met 0gr, 200gr en dikkere dekens heb ik nog niet. Dit wordt waarschijnlijk 500gr, die zou ik dan op gaan doen als het overdag rond de 3 graden is en in de nacht vriest.

Kilimanjaro
@puppy_freek

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 06:14

xMarizka schreef:
Silver, mijn haf, staat ongeschoren onder zijn shires flamingo 0gr.
Wordt binnenkort geschoren, weet nog niet of het jachtpatroon wordt of helemaal.

Dacht zelf aan praktisch een 100 gr kopen met linersysteem zodat ik zelf de gr kan opvoeren naarmate het kouder wordt. Bestaat dan? En zoja, welk deken is nog redelijk betaalbaar die dat heeft? Shires ligt heel goed op hem!

[ [url=m/oETWrX.jpg]Afbeelding[/url] ]
Oh my, wat was het deken toe nog schoon :')
Nu moet ik zoeken naar de flamingos hahaha _O-


Ik heb deze in 0 gram ook en zit nu een liner van horse ware onder. Gaat prima. Heb hem aan de hals lusjes voor vastgemaakt door daar de klitteband doorheen te halen maar je liner Los eronder en alleen aan de achterkant vast kan ook prima.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 07:04

mavantos schreef:
Faitherr schreef:


Ik hou dit schema ook aan en mijn paarden staan op dit moment onder 200gr.

Wel zie ik de temperaturen als de temperaturen overdag. Dus als het overdag tussen de 5 en 10 graden is hebben ze 200gr op en ik wissel dan niet voor een warmere deken in de nacht.

Ik werk overigens alleen met 0gr, 200gr en dikkere dekens heb ik nog niet. Dit wordt waarschijnlijk 500gr, die zou ik dan op gaan doen als het overdag rond de 3 graden is en in de nacht vriest.


Vind je dat niet een hele grote overgang, van 200 naar 500?

Hier nu ook geschoren onder 200, rond de 5 graden gaan ze naar 300 en onder de 0 naar 400/450.

mavantos

Berichten: 3516
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 08:06

Nouvel schreef:
mavantos schreef:

Ik hou dit schema ook aan en mijn paarden staan op dit moment onder 200gr.

Wel zie ik de temperaturen als de temperaturen overdag. Dus als het overdag tussen de 5 en 10 graden is hebben ze 200gr op en ik wissel dan niet voor een warmere deken in de nacht.

Ik werk overigens alleen met 0gr, 200gr en dikkere dekens heb ik nog niet. Dit wordt waarschijnlijk 500gr, die zou ik dan op gaan doen als het overdag rond de 3 graden is en in de nacht vriest.


Vind je dat niet een hele grote overgang, van 200 naar 500?

Hier nu ook geschoren onder 200, rond de 5 graden gaan ze naar 300 en onder de 0 naar 400/450.


Ja de overgang is groot, maar ik ben niet van plan om nog tig dekens aan te schaffen. Daarbij koop ik geen dure dekens, dus ik neem de grammen wel een beetje met een korreltje zout.

Kilimanjaro
@puppy_freek

Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 08:35

Mijn senior staat al een poos (ongeschoren) onder 200 gram.

Ik heb 0, 200, en 400. En daar kom ik tot op heden altijd prima mee uit.

Hij staat in een vrije uitloopstal, met weiland.
Zelfs met dat prutweer van gisteren staat hij heel veel buiten, om zich heen kijken of grasjes happen.

Mijn dekens móeten dan ook echt góed waterdicht zijn.


Ik wissel eigenlijk nauwelijks.
Meestal begin ik in het seizoen met 0, dan als de viezere duurdere herfstdagen komen de 200, en als de echte snijdende winterkou komt 400.
Maar ik wissel dus niet per dag.
Misschien een keer of 10 over de totale dekenperiode.

RianneH

Berichten: 28218
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 08:58

Ik ben toch wel erg blij met mijn 100grams liner er 100grams Rambo. Heb vorig winter bijna de hele winter met de Rambo gedaan en als die nat was gewisseld voor de 0grams met liner. 200 was eigenlijk amper nodig, zelfs met 24/7 buiten en 24 jaar.

Ook handig, want in de herfst is het soms ‘s nachts kouder dan overdag, dan vraag ik of ze de liner er over uit halen en hoeft er niet uitgebreid van deken gewisseld te worden.

Daarvoor twee seizoenen met 0, 50 en 200grams dekens gewerkt, maar hoewel ze niet echt ongenoegen toonde merk ik dat 100 ook blijkbaar genoeg is.

"Een draver, is gaver" :D

Ferera

Berichten: 451
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 09:48

Mijn merrie heeft afgelopen weken haar stal overhoop gehaald terwijl ze normaliter enorm schoon is van zichzelf. Ergens in dit topic gelezen dat je aan je stal kan zien of een paard het fris heeft en inderdaad, gister een liner en hals opgegooid bij haar Rambo deken en vanochtend als vanouds weer een schone stal. Ze staat nu ongeschoren onder 200 gram met 150 gram hals. Ze heeft een dunne vacht.

Bedankt voor deze tip!

Fleur Nola

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:21

Die van mij staat ook ongeschoren onder 200 grams. Volgens mij op dit moment prima. Ze gaat wel verhuizen naar een buitenstal, dus dan gooi ik iig 250 grams op, en wellicht een 0 grams hals. Hangt even af van de wind etc.

Mando

Berichten: 15634
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 12:25

xMarizka schreef:
Silver, mijn haf, staat ongeschoren onder zijn shires flamingo 0gr.
Wordt binnenkort geschoren, weet nog niet of het jachtpatroon wordt of helemaal.

Dacht zelf aan praktisch een 100 gr kopen met linersysteem zodat ik zelf de gr kan opvoeren naarmate het kouder wordt. Bestaat dan? En zoja, welk deken is nog redelijk betaalbaar die dat heeft? Shires ligt heel goed op hem!

[ [url=m/oETWrX.jpg]Afbeelding[/url] ]
Oh my, wat was het deken toe nog schoon :')
Nu moet ik zoeken naar de flamingos hahaha _O-



Shires onderdeken de warmrug heb ik ook onder mijn shires liggen.

Ik ben heel tevreden over de shires dekens gebruik ze al 10 jaar voor mijn haf.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

xMarizkaJarig
Berichten: 448
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:10

Mando schreef:
xMarizka schreef:
Silver, mijn haf, staat ongeschoren onder zijn shires flamingo 0gr.
Wordt binnenkort geschoren, weet nog niet of het jachtpatroon wordt of helemaal.

Dacht zelf aan praktisch een 100 gr kopen met linersysteem zodat ik zelf de gr kan opvoeren naarmate het kouder wordt. Bestaat dan? En zoja, welk deken is nog redelijk betaalbaar die dat heeft? Shires ligt heel goed op hem!

[ [url=m/oETWrX.jpg]Afbeelding[/url] ]
Oh my, wat was het deken toe nog schoon :')
Nu moet ik zoeken naar de flamingos hahaha _O-



Shires onderdeken de warmrug heb ik ook onder mijn shires liggen.

Ik ben heel tevreden over de shires dekens gebruik ze al 10 jaar voor mijn haf.


Oh fijn om te horen! Steken de onderdekens er niet onder weg? Dat probleem ben ik bang voor, dat het echt een jurk wordt. Zo hoog staat hij niet op de benen :')

Silver <3
Volg ons op Instagram: @little.silver.boy

Pumpkins

Berichten: 3144
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:29

Ik snap nooit zo goed waarom mensen de deken wisselen als deze nat is. De deken blijft toch droog aan de binnenkant? Ik leg altijd een aan de buitenkant zijnde natte deken zo weer droog terug op mijn paard, dan droogt de deken des te sneller en heb nog niet gemerkt dat mijn paard er last van had.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 14:26

mavantos schreef:
mavantos schreef:

Ik hou dit schema ook aan en mijn paarden staan op dit moment onder 200gr.

Wel zie ik de temperaturen als de temperaturen overdag. Dus als het overdag tussen de 5 en 10 graden is hebben ze 200gr op en ik wissel dan niet voor een warmere deken in de nacht.

Ik werk overigens alleen met 0gr, 200gr en dikkere dekens heb ik nog niet. Dit wordt waarschijnlijk 500gr, die zou ik dan op gaan doen als het overdag rond de 3 graden is en in de nacht vriest.



Ja de overgang is groot, maar ik ben niet van plan om nog tig dekens aan te schaffen. Daarbij koop ik geen dure dekens, dus ik neem de grammen wel een beetje met een korreltje zout.


dus als het overdag 12 graden is en s'nachts 4 dan hou jij nogsteeds die 0/100 grams op als ik het goed begrijp? Moet zeggen dat ik dat niet ideaal vind klinken. Ik wissel indien nodig s'ochtends en s'avonds.

Daarbij is de overgang van 200 naar 500 wel heel groot inderdaad, en bovendien zul je die 500 maar heel weinig kunnen gebruiken, zo koud is het hier niet vaak.
Over dat je niet heel veel dekens wilt aanschaffen, ik doe het zo:
ik heb
-(goede) regendeken met hals 0 grams
-100 grams onderdeken
-200 grams onderdeken
-300 grams onderdeken

onderdekens/staldekens zijn vaak wel te vinden voor een nette prijs en op deze manier kan ik 100, 200, 300, 400 (300+100), 500 (300+200) en 600 (300+100+200) opleggen, moet ik eerlijk zeggen dat het dikste wat ik ooit opgehad heb (geschoren) is 400. En de regendeken ligt er dus altijd op. Dit werkt voor ons prima en is ook goed te betalen

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 14:56

Ik ben ook wel van mening dat als je er voor kiest om je paard onder dekens te zetten (en dan niet alleen een dunne tegen regen), en zeker als je scheert, dat je dan eigenlijk alle verschillende diktes moet hebben of moet kunnen combineren dmv gebruik van onderdekens/liners.

Je gaat zelf ook niet van een zomershirtje naar een skipak...

Edit, 500 heb ik ook nog nooit gebruikt inderdaad...

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 15:05

Weidebloem schreef:
Ik snap nooit zo goed waarom mensen de deken wisselen als deze nat is. De deken blijft toch droog aan de binnenkant? Ik leg altijd een aan de buitenkant zijnde natte deken zo weer droog terug op mijn paard, dan droogt de deken des te sneller en heb nog niet gemerkt dat mijn paard er last van had.


Ik hou hem juist yet liefts op als ze nat zijn want als je ze weg hangt slaat de nattigheid naar binnen en duurt het eeuwen voor ze droog zijn. Op het paard zijn ze zo weer droog.

Kan mij het wisselen wel voorstellen als ze niet 100% waterdicht meer zijn.

Pony (half geschoren) staat onder 100 + 0 en m'n grote (borst hals geschoren) met 50. Pas als het onder de 5 blijft overdag gaat er weer wat meer op waarschijnlijk. Of ze moeten het koud krijgen.

Ik heb voor de grote 50 ouddoors, 100 en 200 onderdeken en nog een 300 outdoors eken. Ik zou, met max 2 dekens, 500 gram kunnen maar nog nooit gebeurd.

Pony heeft outdoor 0, 150 en 200. En 100 onderdeken. Ik had nog een 50 maar die is lek helaas.

Ketly

Berichten: 5925
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 15:44

Ik vind het maar lastig met dit weer hoor. Ik heb nu de 50 grams nogsteeds op, die aangeeft warm te blijven van 5 tot 12 graden. Staat ze tot nu toe elke keer lekker warm onder. Maar straks als het weer iets kouder wordt, vindt ik de 300 grams ook wel weer heftig. Wat ik zo lastig vindt, is dat Bucas aangeeft dat de 50 grams van 5 tot 12 is, en de 300 grams van 7 tot -10. Je zou zeggen, dan hoeft daar geen deken meer tussen. Wat vinden jullie?

Mariposa11
Berichten: 2862
Geregistreerd: 22-12-09

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 15:48

Ik zou een tussen deken doen. Het is een advies temperatuur. Mijn 150 irish zou met deze temp ook kunnen maar dan smelt ze ;)

Ketly

Berichten: 5925
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 15:50

Ja daarom, blijft moeilijk. Vooral omdat ze nu zo lekker warm onder de 50 grams staat..

femkepien

Berichten: 457
Geregistreerd: 25-05-12
Woonplaats: Maastricht

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:08

Ik ben aan het twijfelen tussen de 200 gram liner of 250 gram vari liner voor onder mijn amigo.. iemand met voor/nadelen?


mavantos

Berichten: 3516
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:33

Faitherr schreef:
mavantos schreef:

Ik hou dit schema ook aan en mijn paarden staan op dit moment onder 200gr.

Wel zie ik de temperaturen als de temperaturen overdag. Dus als het overdag tussen de 5 en 10 graden is hebben ze 200gr op en ik wissel dan niet voor een warmere deken in de nacht.

Ik werk overigens alleen met 0gr, 200gr en dikkere dekens heb ik nog niet. Dit wordt waarschijnlijk 500gr, die zou ik dan op gaan doen als het overdag rond de 3 graden is en in de nacht vriest.


dus als het overdag 12 graden is en s'nachts 4 dan hou jij nogsteeds die 0/100 grams op als ik het goed begrijp? Moet zeggen dat ik dat niet ideaal vind klinken. Ik wissel indien nodig s'ochtends en s'avonds.

Daarbij is de overgang van 200 naar 500 wel heel groot inderdaad, en bovendien zul je die 500 maar heel weinig kunnen gebruiken, zo koud is het hier niet vaak.
Over dat je niet heel veel dekens wilt aanschaffen, ik doe het zo:
ik heb
-(goede) regendeken met hals 0 grams
-100 grams onderdeken
-200 grams onderdeken
-300 grams onderdeken

onderdekens/staldekens zijn vaak wel te vinden voor een nette prijs en op deze manier kan ik 100, 200, 300, 400 (300+100), 500 (300+200) en 600 (300+100+200) opleggen, moet ik eerlijk zeggen dat het dikste wat ik ooit opgehad heb (geschoren) is 400. En de regendeken ligt er dus altijd op. Dit werkt voor ons prima en is ook goed te betalen


Klopt, maar het is hier praktisch nooit 12 graden overdag en dan 4 graden in de nacht. Die van mij staan in de nacht binnen, dus daar koelt het ook niet zoveel af als buiten natuurlijk. Ze zullen bij mij grotendeels onder de 200gr staan. De dagen dat het overdag net boven het vriespunt hangt en 's nachts eronder zijn er niet zoveel in Nederland aan de kust, dus verwacht dat ik de dikste deken maar een paar dagen per jaar nodig heb.

Ik gebruik dekens van slechts één type/merk en dat merk heeft 0, 200, 300 en 500 gram dekens. Het verschil tussen 200 en 300 vind ik vrij klein en het zijn vrij goedkope dekens waardoor ik de grammen ook wel met een korreltje zout neem.


Nouvel schreef:
Ik ben ook wel van mening dat als je er voor kiest om je paard onder dekens te zetten (en dan niet alleen een dunne tegen regen), en zeker als je scheert, dat je dan eigenlijk alle verschillende diktes moet hebben of moet kunnen combineren dmv gebruik van onderdekens/liners.

Je gaat zelf ook niet van een zomershirtje naar een skipak...

Edit, 500 heb ik ook nog nooit gebruikt inderdaad...


Klopt, maar ik ga ook niet van een zomershirt naar een skipak. Ik ga van een winterjas naar een skipak.

Kilimanjaro
@puppy_freek

ellepel

Berichten: 47256
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 18:59

hier een 200 gram met hals op mijn ruin.
ik voel altijd even onder de deken. is t lekker warm dan blijft het zo...en eigenlijk heb ik al meerdere jaren dat hij gewoon de hele winter onder 200 gram blijft staan
merrie staat nog zonder deken,die heeft een lekker dikke teddyvacht :D
mijn paarden leven buiten


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers