Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17813
Geregistreerd: 18-04-06

Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-19 07:31

Stof tot nadenken: the game changer op netflix

In de nieuwe film The Game Changers zie je de grootste sporthelden met gigantische spieren die leven op een plantaardig dieet. Van Arnold Schwarzenegger tot Lewis Hamilton.

In mijn zoektocht naar genezing van chronische darmontsteking (colitis ulcerosa), eet ik nu 5 maanden vegetarisch en het helpt heel goed. Ik heb nu geen darmontstekingen en gebruik geen medicijnen. Het is een hele uitzoekerij om een goed evenwichtig dieet te vinden om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Soms ook lastig om geen vlees te eten, maar de gezondheidswinst is waar ik het voor doe en ook het dierenwelzijn.
Ik heb eerst een maand vegan gegeten, maar ik miste de kaas en yoghurt. Ik heb die weer toe gevoegd. Tot nu toe nog steeds goed met mijn darmen.

En deze film bevat heel veel dingen, die het verder onderzoeken waard zijn.


Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen


KimD

Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 07:33

Dat is het mooie aan film, ze kunnen het zo mooi of zo lelijk maken als dat ze zelf willen.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

janouk
Blogger

Berichten: 17813
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-19 07:37

Helemaal waar, maar het is wel stof om over na te denken.

Het rare is dat ik al jaren loop bij MLD artsen in ziekenhuizen en ze doen weinig tot niets met een aangepast dieet om darmontstekingen te voorkomen/genezen. Terwijl ik denk dat problemen met mijn darmen toch moet zoeken in mijn dieet.dus zoeken in praktijk naar wat wel en niet helpt.
Laatst bijgewerkt door janouk op 06-11-19 07:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Jolien87

Berichten: 17379
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 07:38

Maar dat is het toch altijd, eigenlijk?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 07:39

Het zet mij in elk geval niet aan tot een vegetarisch dieet. Dierlijke eiwitten ga ik juist goed op. Ben ook een zeer matige groente-eter en hou niet van peulvruchten, dus vis, vlees, ei en kaas zijn mijn belangrijkste voedingsstoffen.

lies_sparkle

Berichten: 6113
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 07:47

Hey TS!

Wat goed dat een vegetarisch dieet zoveel voor jouw gezondheid kan betekenen :)
Fijn dat je nu een stuk minder last hebt.

Ik ben al jaren vegetariër. Voor mij is het uit principiële overwegingen maar ik merk ook dat ik mij super goed voel. Ik blijf altijd slank, presteer goed met sporten en voel me echt fit!

Ik zal de docu ook gaan kijken, bedankt voor je tip!

The_Cat

Berichten: 7276
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 08:07

Die film is eigenlijk helemaal niets waard. Je moet gewoon eens even verder zoeken, en ze nemen gewoon de beste voordelen van enkele onderzoeken, laten totaal al de rest ernaast liggen en gaan niet kritisch verder kijken naar wat het andere voor voordelen hebben. Plak er nog wat grote namen op en je krijgt het weer verkocht als zoete broodjes en gaan ervoor zorgen dat de helft weer met een complex opgescheept zit omdat ze hun eten/leven verkeerd aanpakken (of dat wil zo'n docufilms ze toch doen geloven).

Als mensen willen kiezen om vegan te leven, moeten ze dat doen, maar dan omwille van de juiste redenen en niet omdat een of andere belachlijke film hen daartoe aanzette.

Er wordt ook niet gekeken waarom is iemand vegan geworden. Voor hetzelfde geld heeft Arnold tijdens zijn actieve carriere als bodybuilder zoveel vlees en ei gegeten dat hij het nu kotsbeu is en daarom vegan gaat. Voor hetzelfde geld had hij gezondheidsproblemen waarvoor hij allergisch was geworden aan bepaalde eigenschappen die in vlees zitten.

Ook het verhaal van de gladiatoren dat wordt aangehaald is pure zever. Gladiatoren zagen er niet uit als Russell Crowe of Andy Whitfield. Die waren net aan de papperige kant. Wonden in je vetmassa had je toen veel meer kans om te overleven dan verwondingen die in je spiermassa zaten en niet genaaid konden worden. Ook waren de meeste gladiatoren slaven en kregen helemaal niet het A+ eten dat de eigenaars hadden.

Echt een film die wetenschappelijk helemaal nergens op slaagt. Van mij mochten zo'n films verboden worden als ze niet de voor en nadelen grondig onderzoeken en weergeven, want nu gaan ze weer alleen maar inspelen op het gemoed van mensen


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 08:35

Eens met bovenstaande.

Die film is het perfecte voorbeeld van "confirmation bias", absurd slecht "onderzoek" en gefabriceerd "bewijs".

Er zijn genoeg reactie op youtube te vinden die alle claims uiteen zetten en uitleggen wat een pseudo-science de hele film is.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 08:37

Voor sommige mensen werkt het, voor andere niet. Het is zeker goed als dit soort dingen langskomen want het lijkt je weer op een andere manier naar je eten te kijken. Echter ben ik van mening dat, net zoals bij de paarden, dat er niet 1 dieet is wat voor iedereen werkt.

Ikzelf ga altijd heel erg af op mijn gevoel. Van elke dag vlees eten wordt ik snel duf en sloom. Terwijl als ik dag veel groente heb gegeten in combinatie met vis of een andere vervanger dat ik juist iets actiever wordt. Om dit te testen heb ik eens 2 weken vegetarisch gegeten. Op den duur begon ik erg last te krijgen van mijn lijf. Daarom heb ik nooit de volledige overstap gemaakt, al zou ik dit wel willen.
Nu ben ik al jaren een zogenoemde flex eter. De ene keer vis, de andere vlees, de andere keer veel noten en peulvruchten. En mijn lijf werkt er goed op.

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

janouk
Blogger

Berichten: 17813
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-19 09:08

@the cat
Dat is wel lastige om de juiste weg te vinden, vind ik.
Zoveel onderzoeken, zoveel meningen. Wel gluten, geen gluten, koolhydraatarm, juist niet, eiwitarm of juist eiwit rijk.
Je vindt voor- en tegenstanders.
Onderzoeken die 10 jaar geleden top of the bill waren en dan een paar jaar later juist heel slecht bleken.

20 jaar geleden was het eiwitgehalte in het gras de boosdoener voor paarden en later bleek het juist het suikergehalte in het gras te zijn dat hoefbevangenheid veroorzaakt.

Dingen die je vroeger leerden wat gezond en ongezond was, blijken niet waar of juist weer wel.

Lastig. In de praktijk testen op mijn eigen lijf wat werkt en wat niet. En me goed bewust, dat wat de ontstekingen in mijn darm veroorzaakt, vast op andere plekken in mijn lijf nodig is.

.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:18

Wat leuk dat je de film hebt gekeken, en dat je al veel verbetering merkt bij een vegetarisch dieet.
Ik heb de film in de bios gezien, en vond hem ook erg goed.

Mijn vriend merkt dat de chronische ontsteking in zijn schouder na 10 jaar eindelijk minder begint te worden nu dat hij redelijk streng plantaardig eet.
Een vriend van hem doet zware triatlons en is jaren geleden overgestapt op een plantaardig dieet omdat hij zo veel sneller herstelde en er zo veel beter op presteerde.
Ik geloof er dus zeker in.
De documentaire Forks over Knives is ook enorm interessant, met wat meer wetenschappelijke onderzoeken enz.

Oja, wat betreft yoghurt: heb je de soja yoghurt van Alpro al eens geprobeerd? :9
Kaas vervang ik tegenwoordig vaak door edelgist of edelgist-kaassaus.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:27

Ik vind het een docu van toegevoegde waarde tussen de vele documentaires die er al zijn over plantaardige diëten. De een heeft dierenleed als insteek, de ander gezondheid en deze liet voor mij gewoon een kijkje zien in het leven van sporters en hoe zij presteren op een plantaardig dieet.

Er zijn zoveel vooroordelen en zo vaak worden vegans afgeschilderd als slap, zwak en met grauwe, grijze bekkies. Nou niet dus! :)

En verder, niet iedereen is te veranderen en dat hoeft ook helemaal niet. Mij zou je bijvoorbeeld nooit meer kunnen overtuigen om vlees te eten en dat zou andersom ook zo zijn. Maar als het jouw dieet niet is, voel je vooral dan niet zo aangevallen.

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:30

En heb al gehoord dat heel veel sporters ook weer afgestapt zijn van vegan eten. Vind het een erg eenzijdig verhaal. Maar daar is de media altijd heel goed in.

Iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. En niet anderen altijd maar gaan veroordelen, omdat degene niet zo leeft/eet als dat de veroordeelder doet.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 06-11-19 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:31

Lijkt me een boeiende film. Vooral mensen waar je het niet van verwacht. Bizar alleen dat mij juist ernstig is afgeraden vegetarisch of veganistisch te gaan eten. -O- ivm voedselallergie en oa melk en peulvrucht allergie (ook soya dus) kan ik zonder vlees domweg niet voldoende binnenkrijgen aan eiwit en andere vitamines en mineralen.

Een lastige worsteling tussen diervriendelijkheid en gezondheid :j zoveel mogelijk biologisch vlees en bij vis opletten op waar het vandaan komt.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:35

FriesWytske schreef:
En heb al gehoord dat heel veel sporters ook weer afgestapt zijn van vegan eten. Vind het een erg eenzijdig verhaal. Maar daar is de media altijd heel goed in.

Iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. En niet anderen altijd maar gaan veroordelen, omdat degene niet zo leeft/eet als dat de veroordeelder doet.

Het is ook een film over sporters met een plantaardig dieet gemaakt door diezelfde sporters. Dus ja, die belichten hun verhaal. Het is geen wetenschappelijke documentaire, het is een film.

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:36

karuna schreef:
Lijkt me een boeiende film. Vooral mensen waar je het niet van verwacht. Bizar alleen dat mij juist ernstig is afgeraden vegetarisch of veganistisch te gaan eten. -O- ivm voedselallergie en oa melk en peulvrucht allergie (ook soya dus) kan ik zonder vlees domweg niet voldoende binnenkrijgen aan eiwit en andere vitamines en mineralen.

Een lastige worsteling tussen diervriendelijkheid en gezondheid :j zoveel mogelijk biologisch vlees en bij vis opletten op waar het vandaan komt.

Ja dan wordt het lastig inderdaad. Gelukkig zijn er vele tinten grijs en is er vast iets wat bij jou werkt en past.

Ninx

Berichten: 14563
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:42

Ik heb de documentaire ook gezien. Het blijft altijd fascinerend wat dergelijke informatie bij mensen oproept, ze worden er toch soms een beetje kribbig van.
Deze film, en de onderzoeken die aangehaald worden staan natuurlijk niet op zichzelf.

De voordelen van primair plantaardig eten voor je gezondheid worden door veel medici onderstreept. Ik zou eigenlijk willen zeggen dat de bewijsvoering overweldigend is.

Zelf heb ik reuma en endometriose. Vlees at ik al niet. Maar door alle overige dierlijke producten weg te strepen hoef ik geen medicatie te slikken en heb ik een operatie weten te voorkomen.
Ik sluit me aan bij jouw ervaring dat artsen, en dan nota bene MLD artsen, helemaal niet bezig zijn met voeding. En dat is eigenlijk volstrekt van de zotte. Iemand die ik ken slikte prednison en een reeks andere medicatie, de darmarts bleef haar maar vertellen dat ze haar dieet niet hoefde aan te passen.
Ten einde raad heeft ze dat toch gedaan, en ze heeft haar leven weer terug.

Ik vind het dus geweldig dat zoveel mensen hier baat bij hebben en zichzelf weer op de been krijgen.

Ninx

Berichten: 14563
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:43

karuna schreef:
Lijkt me een boeiende film. Vooral mensen waar je het niet van verwacht. Bizar alleen dat mij juist ernstig is afgeraden vegetarisch of veganistisch te gaan eten. -O- ivm voedselallergie en oa melk en peulvrucht allergie (ook soya dus) kan ik zonder vlees domweg niet voldoende binnenkrijgen aan eiwit en andere vitamines en mineralen.

Een lastige worsteling tussen diervriendelijkheid en gezondheid :j zoveel mogelijk biologisch vlees en bij vis opletten op waar het vandaan komt.


Je zou Lisa Steltenpool eens kunnen contacten. Ik denk dat ze je misschien nog een stuk verder op weg kan helpen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:47

Jessix schreef:
karuna schreef:
Lijkt me een boeiende film. Vooral mensen waar je het niet van verwacht. Bizar alleen dat mij juist ernstig is afgeraden vegetarisch of veganistisch te gaan eten. -O- ivm voedselallergie en oa melk en peulvrucht allergie (ook soya dus) kan ik zonder vlees domweg niet voldoende binnenkrijgen aan eiwit en andere vitamines en mineralen.

Een lastige worsteling tussen diervriendelijkheid en gezondheid :j zoveel mogelijk biologisch vlees en bij vis opletten op waar het vandaan komt.

Ja dan wordt het lastig inderdaad. Gelukkig zijn er vele tinten grijs en is er vast iets wat bij jou werkt en past.

Ik sta onder controle van ziekenhuis dietist. :j Teveel vlees en mijn darmen melden zich. Te weinig en ik loop enorme tekorten op. Vooral eiwit is een knelpunt. B12 prikte ik al :+ neem ik helemaal niet op. Soort balanceren dus tussen twee uiterste . Maar het dilemma blijft. Vooral varkensvlees is voor mij het ergste vlees. Dat eet ik echt alleen biologisch. Zoals een standaard vleesstal gaat %) nee dat krijg ik echt niet weg. -O-

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:49

Als medisch dietist kan ik zeggen dat er serieus wat onderzoeken missen in deze documentaire.

Er is gewoon niet 1 dieet dat voor iedereen werkt. Zeker met een medische oorzaak is het heel specifiek zoeken naar wat wel en niet werkt voor elk individu.

@karuna: voor eiwit aan te vullen bij een eiwit en soja allergie zou ik kijken naar de noten en paddestoelen (en net iets verder dan de simpele champignon). Maar ik zou zeker vlees niet volledig laten staan in zo'n geval, minderen en bewuster kopen kan al veel helpen.

@Janouk: Bij cholitis ulcerosa is plantaardig zeker beter dan veel vlees. Ik zou in dit geval vis niet laten staan, visolie zou je darm gemakkelijker kunnen verteren dan echte dierlijke vetten.

secricible

Berichten: 25685
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:52

Waardeloze docu, maar als het mensen wat bewuster laat nadenken over duurzaamheid en ook duurzaamheid ivm sporten vind ik het prima.
Saraï pannenkoek (een vrij vooraanstaand diëtist mbt de duurzame atleet) is volgens mij nu bezig met een review over deze docu, mocht je dar interessant vinden. Komt binnenkort op iamafoodie.nl

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse


Rebel_Jits

Berichten: 5629
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:03


09/10/2023 <3

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:14

Seltje schreef:
Als medisch dietist kan ik zeggen dat er serieus wat onderzoeken missen in deze documentaire.

Er is gewoon niet 1 dieet dat voor iedereen werkt. Zeker met een medische oorzaak is het heel specifiek zoeken naar wat wel en niet werkt voor elk individu.

@karuna: voor eiwit aan te vullen bij een eiwit en soja allergie zou ik kijken naar de noten en paddestoelen (en net iets verder dan de simpele champignon). Maar ik zou zeker vlees niet volledig laten staan in zo'n geval, minderen en bewuster kopen kan al veel helpen.

@Janouk: Bij cholitis ulcerosa is plantaardig zeker beter dan veel vlees. Ik zou in dit geval vis niet laten staan, visolie zou je darm gemakkelijker kunnen verteren dan echte dierlijke vetten.

Maar dat beweert de film toch ook niet?

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:18

karuna schreef:
Ik sta onder controle van ziekenhuis dietist. :j Teveel vlees en mijn darmen melden zich. Te weinig en ik loop enorme tekorten op. Vooral eiwit is een knelpunt. B12 prikte ik al :+ neem ik helemaal niet op. Soort balanceren dus tussen twee uiterste . Maar het dilemma blijft. Vooral varkensvlees is voor mij het ergste vlees. Dat eet ik echt alleen biologisch. Zoals een standaard vleesstal gaat %) nee dat krijg ik echt niet weg. -O-

Dan vind ik het vooral heel knap van je dat je hier op deze manier mee bezig bent. +:)+

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:19

Ik geloof ook zeker dat er mensen zijn voor wie een plantaardig dieet niet ideaal zou zijn.
Het lijkt me heel vervelend als je geen peulvruchten kan verdragen, Karuna! Dan valt er meteen zo'n grote en belangrijke voedselgroep weg..
Maar ik kan me ook voorstellen dat veel mensen gewoon te 'lui' of te druk zijn om plantaardig te eten, want het is wel heel veel meer werk dan simpelweg elke dag een groot stuk vlees naar binnen schuiven. Zo ben ik elke dag weer druk bezig met gevarieerd eten bereiden, zo veel mogelijk verschillende voedselgroepen combineren.. Eet je elke dag brood met pasta en 's avonds vegan pizza, nee dan gaat zo'n dieet er niet voor zorgen dat je je beter voelt.
Dat miste ik dan wel een beetje in de docu, het 'whole food' gedeelte. Maar dat is dan wel weer bij andere docu's aan bod gekomen.

Schwarzenegger eet inderdaad niet volledig plantaardig, dat heeft hij ook niet beweerd, maar wel bijna volledig. Hij heeft meegeholpen met het maken van de film, volgens mij vindt hij vooral de duurzaamheid belangrijk, maar zoals hij in jouw link aangeeft blijft hij dus ook zo veel mogelijk weg bij dierlijke producten om 'health reasons'.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Firegirl, JeRekers, Lestria, Majestic-12, YandexBot en 38 bezoekers