[VOLG] Eerst een paard of stalling?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

[VOLG] Eerst een paard of stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-19 20:22

Wat doen jullie als je je eerste paard koopt of een tijd paardloos bent geweest: eerst een pensionstal regelen of eerst bij paarden gaan kijken?

Ik weet even niet waar ik moet beginnen. Ben net verhuisd dus ken de omgeving ook niet echt hier en heb al geïnformeerd bij de dichtstbijzijnde stallen, maar die voldoen niet aan mijn eisen (minimaal de hele dag buiten of 24/7 met schuilstal), of zijn al vol... Nu heb ik wel al een paar paarden gezien waar ik graag wil gaan kijken. Echter ben ik al een tijd uit de paarden dus weet ik ook echt niet of deze paarden precies zijn wat ik zoek.

Hoe hebben jullie dit aangepakt?
Laatst bijgewerkt door balance op 07-11-19 01:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: TS wil graag een volg topic hiervan maken dus tag toegevoegd


xLiez

Berichten: 1884
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Eerst een paard of stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 20:25

Ik ben eerst bij een paard gaan kijken. En toen ik zeker wist dat het door ging ben ik stallen in de buurt gaan bellen of ze plek hadden :)

mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Eerst een paard of stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-19 20:26

Ja dat was ook mijn plan! Alleen ben ik nu bang dat ik straks geen pensionstal ga vinden. Natuurlijk zijn er een paar als back up, maar ik wil niet dat een paard zo lang binnen moet staan en vaak verhuizen is ook niet fijn voor hem/haar. Maar als het maanden duurt voor ik een paard vind, dan zit ik met een lege stal waar ik voor betaal :Y)

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 20:27

Hier in de buurt zijn heel weinig stallen met voldoende weidegang in de winter. Ik sta nu op verschillende wachtlijsten, en in principe wacht ik op een plekje. Maar als ik mijn droompaard zie, zal ik deze wel kopen. En dan maar even kijken waar ik hem laat. Heb vrij specifieke eisen dus mijn droompaard zal wel niet zo snel op mijn pad komen. Dit kan bij jou anders zijn, dus dan kan ik me voorstellen dat je eerst een paard zoekt en dan stalling.

Flip. <3 Van mij sinds 03/07/20.
Yeah with every broken bone, I swear I lived

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 21:16

Misschien kan je overleggen of het paard nog een tijdje bij de oude eigenaar/op de oude stalling mag blijven staan? Maar misschien is er wel gewoon een plekje voor je op het juiste moment :)

mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Eerst een paard of stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-19 21:17

Oh dat is wel een goede tip! Dankjewel :) Dan ga ik gewoon zoeken

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 21:42

Humpiedumpie schreef:
Misschien kan je overleggen of het paard nog een tijdje bij de oude eigenaar/op de oude stalling mag blijven staan? Maar misschien is er wel gewoon een plekje voor je op het juiste moment :)


Dit. :j

Heb al aantal keer gehad dat een pony verkocht is en nog zeker 6 week tot 4 maanden is blijven staan, wel hebben we daar toen een extra vergoeding voor gekregen, voor stallingskosten, hoefsmid, etc.

mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Eerst een paard of stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-19 21:44

Aah, ik wist dus echt niet dat dat kon. De vorige keer kocht ik mijn verzorgpaard over dus ging het een stuk makkelijker. Bedankt voor jullie reacties! :)

Hutcherson

Berichten: 7288
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 21:47

Ik ben eerst langs gegaan bij diverse opfokstallen. Puur ter info en hoeveel plek ze hadden. Ik had wel een plan, het moest een jonge hengst worden, liefst n veulen.
Uiteindelijk kennisgemaakt bij een opfok ver van huis maar had wel wat ik zocht. Paar dagen later stond de afspraak met de verkoper van paard waarin ik interesse had. Na die bezichtiging wist ik al dat dit mijn paard werd. Dus toegezegd op de stalling en paar dagen later paard gaan betalen en afspraak gemaakt voor afleverdatum haha.

Zorry
Berichten: 1383
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: rotterdam

Re: Eerst een paard of stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 22:15

Hier besloten weer voor een paard te gaan kijken.
Met toeval zag ik dat er plek was bij een stal vlak bij me huis, langs geweest en precies wat ik zocht.
Dus kale huur gaan betalen om de box vast te houden tot ik een paard had, dit heeft uiteindelijk 3 weken maar geduurd.

Dogs Of Dylano's
Staffordshire bull terrier.


mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Eerst een paard of stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-19 10:07

Interessant dat iedereen het dus toch anders doet. Ik ga gewoon voor zowel stal als paard kijken. Komt nu echt een droomstal voorbij, dan zal ik een box reserveren, maar anders vind ik er wel 1 als ik het paard heb.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Eerst een paard of stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 10:09

Ik ben al jaren rond aan het kijken bij verschillende stallen, en heb ook een hele lijst van stallen hier in de buurt met kosten, afstand, voor en nadelen etc. Inmiddels heb ik een eigen pony, en staat hij op een wei die ik een paar dagen voordat ik hem ging bezichtigen op Marktplaats vond, dus van mijn hele document met stallen heb ik niet eens gebruik gemaakt :')

Ik denk dat het vooral belangrijk is om een beetje te weten of er stallen in de buurt zijn die aan je eisen voldoen, desnoods moet je je paard inderdaad even tijdelijk ergens anders stallen totdat de stal van je keuze plek heeft

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 11:59

Persoonlijk had ik een sterke voorkeur naar 1 specifieke stal. Op het moment dat mijn zoektocht begon, was er nog geen plek vrij en stond ik op een wachtrij met 3 mensen voor mij. Toch gebeurde het dat er eerder een stal vrij was voor ik zelf een paard had gevonden. Zij hadden allemaal al een andere stal gevonden. Gelukkig kon ik de stal 'reserveren' tegen ongeveer 1/3 e van de totaalprijs.
Ik had niet voor altijd de tijd natuurlijk om de stal gereserveerd te houden, het is toch een stukje omzet wat je mist, maar ik heb er toch wel anderhalf tot 2 maanden in totaal gebruik van gemaakt. Hier ben ik wel ontzettend blij mee geweest dat dit mogelijk was, eenmaal mijn paard gevonden en gestald op de juiste plek, kan ik merken dat hij helemaal op z'n plek staat en een betere stal kan ik me niet wensen. :j

Anoniem

Re: Eerst een paard of stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 12:04

Ik had voordat ik naar een paard ging kijken nog niet nagedacht over welke stal ik em zou zetten, grote fout. Kocht een paard maar had geen plek waar ik vast kon staan. Gelukkig, echt super blij mee, kon ik tijdelijk bij m'n instructrice staan. Maar ik had persoonlijk liever eerst stalling gezocht en dan pas een paard.

xRoossie95

Berichten: 1367
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 12:05

Wij hadden de mazzel dat de stal waar we heen wilden nog genoeg plekken vrij had. Dus wanneer de datum van de keuring bekend was gebeld met de vraag of we dan een plek zouden kunnen hebben wanneer het paard goed gekeurd werd.

Lijkt me toch inderdaad wel lastig / spannender als je niet zeker weet of er ergens een plek is

Gavantos B+0 | ✖ Max B+11 L1+9 | Akyra B+8

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Eerst een paard of stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 12:10

Ik ben eerst voor een stal gegaan, kocht het paard, en toen bleek het paard helemaal niet goed in de kudde te gaan daar... Helaas! Dus in volle stress alsnog gauw iets anders moeten zoeken.
Mijn huidige paard heb ik gekocht toen mijn andere voor de verkoop in training stond elders, en toen had ik dus mijn 'eigen' stal nog leeg staan op de locatie waar ik al stond.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 12:10

je beperkt jezelf ook in zoekkring naar een paard als je nog geen stalling hebt.Al kan je hem wel een half jaar bij de oude eigenaar laten staan maar die woont in groningen en jij in limburg lijkt me ook niet handig.Bovendien willen mensen die paarden verkopen er om een reden van af,regelmatig ook plaatsgebrek ed dus zitten ze er ook niet op te wachten dat het paard er nog een half jaar blijft staan.
Persoonlijk vind ik eerst een stalling handiger...

_Roxanne

Berichten: 1051
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Re: Eerst een paard of stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 12:22

Ik zie dat je in Venlo woont. Daar is het inderdaad lastig met je wensen. Ik denk dat je moet kijken naar mensen met paarden aan huis die een plekje aanbieden, de meeste pensionstallen in de regio voldoen bij mijn weten niet aan je eis.

Een stal die wel zou passen is Centro Hipico in Maasbree. Daarnaast is er iemand in Belfeld die een aantal pensionklanten in huis heeft, die heeft ook wel eens een advertentie op Facebook of Marktplaats. En toevallig zag ik een clubgenootje op FB adverteren met dat ze nog een plekje voor een pensiongast in Baarlo heeft. Nu weet ik niet of dit voor jou in de juiste richting zit, maar via PB kan ik je de advertenties wel doorsturen mocht je interesse hebben.


Carly-Reina (elite v. Dayano x Sultan) drachtig van Fürst Dior voor mei '24

Anoniem

Re: Eerst een paard of stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 12:24

Wij zitten rond helden/panningen en bieden ook bij ons aan huis een plekje aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 13:07

Vergelijk het met het kopen van een hond; eerst ga je kijken naar je omstandigheden, dan pas koop je de hond zelf. Het zou nogal onhandig zijn om een hond te kopen en er dan pas achter te komen dat je zelden thuis bent om hem uit te laten. En als je die goede omstandigheden niet kan bieden neem je geen hond.

Zelfde geldt voor mij voor een paard kopen. Eerst kijken of je goede leefomstandigheden kan bieden, dan pas kopen. Stel dat er geen stal in de buurt is die weidegang biedt? Dan zou ik dus geen paard gekocht hebben.

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 13:32

Als ik de stalling eerst had gedaan dan had ik 1 jaar voor een lege stal kunnen betalen #dikkedoei
Ik wilde aan mijn eisenlijst voldoen in plaats van: "Ja ik zocht iets groens en lief en het bleek zwart en staatgevaarlijk...maar ja...die stal staat nou zo leeg" en dat duurde even. Stallenkeuze lijkt mij veel makkelijker dan paardenkeuze.

Salir De Guatemala Y Entrar En Guatepeor

anjali
Berichten: 14911
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Eerst een paard of stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 13:42

Ik wil wel eerst weten of ik hem ergens stallen kan! De eerste stal hoeft niet meteen voor altijd te zijn. En ook heeft niet elk paard dezelfde behoeftes wat stalling betreft. Er zijn er die het liefst 24\7 buiten staan, maar ook anderen die er wel graag een box bij hebben voor s'nachts en slecht weer. En ook in andere opzichten zijn er veel verschillen. Ik had altijd wel al een stallingsoptie voor ik ging kijken bij een paard. Soms moest ik later weer verhuizen, maar voor het koopmoment had ik wel wat.

xGoldenHero

Berichten: 1902
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 13:43

Zunzuncito schreef:
Als ik de stalling eerst had gedaan dan had ik 1 jaar voor een lege stal kunnen betalen #dikkedoei
Ik wilde aan mijn eisenlijst voldoen in plaats van: "Ja ik zocht iets groens en lief en het bleek zwart en staatgevaarlijk...maar ja...die stal staat nou zo leeg" en dat duurde even. Stallenkeuze lijkt mij veel makkelijker dan paardenkeuze.


Het ligt er wel aan waar je woont. Niet overal is er veel keuze en als er wat goeds voorbij komt kan er ook een wachtlijst zijn.

Ik zou gewoon kijken hoe het aanbod in jouw omgeving is. Is dit goed? Is er genoeg plek? Dan kan je prima eerst voor het paard kijken. Als dit niet zo is zou ik eerst op zoek gaan naar een stal.

Rex & Jazz

anjali
Berichten: 14911
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 13:45

Zunzuncito schreef:
Als ik de stalling eerst had gedaan dan had ik 1 jaar voor een lege stal kunnen betalen #dikkedoei
Ik wilde aan mijn eisenlijst voldoen in plaats van: "Ja ik zocht iets groens en lief en het bleek zwart en staatgevaarlijk...maar ja...die stal staat nou zo leeg" en dat duurde even. Stallenkeuze lijkt mij veel makkelijker dan paardenkeuze.

Ik heb nooit vantevoren hoeven betalen voor een lege stal. Ik ging gewoon vantevoren informeren of er ergens plaats zou zijn eventueel. Meestal hadden ze genoeg plek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 13:46

xGoldenHero schreef:
Zunzuncito schreef:
Als ik de stalling eerst had gedaan dan had ik 1 jaar voor een lege stal kunnen betalen #dikkedoei
Ik wilde aan mijn eisenlijst voldoen in plaats van: "Ja ik zocht iets groens en lief en het bleek zwart en staatgevaarlijk...maar ja...die stal staat nou zo leeg" en dat duurde even. Stallenkeuze lijkt mij veel makkelijker dan paardenkeuze.


Het ligt er wel aan waar je woont. Niet overal is er veel keuze en als er wat goeds voorbij komt kan er ook een wachtlijst zijn.


Dit. Hier in de omgeving (kleigrond) was er één stal op bereikbare afstand die paarden buiten deed in de winter, voor de rest stonden ze 24/7 binnen. Toen daar een plekje vrij kwam had ik binnen twee maanden een leuke pony staan. Die twee maanden (de helft van) het stalgeld was het me meer dan waard om hem daar te kunnen zetten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: djinnie, Miiej, Ubermetrics en 32 bezoekers