Springzadel voor breed paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Christel1

Berichten: 600
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: noord-holland

Springzadel voor breed paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-19 21:36

Ik denk hier al een tijdje over na en vroeg me af of bokt misschien tips voor mij heeft :)

Met mijn jonge fjord, nu ruim 5 jaar spring ik zo af en toe en nu ben ik op een punt gekomen dat mijn huidige dressuur zadel me houding echt in de weg zit. Vandaar dat ik er over nadenk om een springzadel aan te schaffen. Maar dit is nog niet zo makkelijk...

Graag zou ik een (goedkoop) tweedehands zadel willen aan schaffen en deze uiteraard wel na laten kijken door een zadelmaker. Ik wil er niet te veel geld aan uitgeven omdat ik hoogstens 2x in de maand zal springen.

Op dit moment heb ik een kent en masters dressuurzadel op mijn fjord liggen met opgevulde kussen en een extra, extra wide kopijzer, de gele variant. De zadelmaker is een aantal weken geleden en heeft toen het kopijzer aangepast (dit was de kleur wit, extra wide volgens internet). Op de site van divoza staat dat wit: 34 cm is en geel: 35 cm
Mijn paard is dus wel heel breed, mijn zadelmaker was bang dat de gele variant ook niet goed zou passen maar gelukkig paste het. Ze is een fjord van het ouderwetse type en daarnaast ook erg groot, +/- 1.52. Zoals veel fjorden heeft ze ook een vrij korte rug dus daar moet ik ook rekening mee houden.

Ik zat er aan te denken om een kent en masters springzadel te kopen (of veelzijdigheid dat neigt naar spring) en dit aan te laten passen door de zadelmaker, dus zelfde kopijzer als wat ik nu in mijn dressuurzadel heb erin laten plaatsen. Geen idee of dit zo makkelijk is als dat het klinkt, vandaar dat ik dit topic open. mocht ik besluiten dit te doen zal ik eerst mijn zadelmaker raadplegen maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!

Ook ben ik benieuwd naar andere opties voor springzadels voor brede (en korte) paarden.
Prijs vind ik naast dat het goed past ook erg belangrijk, ik wil er niet te veel aan uitgeven, dan rij ik namelijk liever door met mijn dressuurzadel aangezien we toch op redelijk laag niveau zullen blijven springen.

Life is short, enjoy it!
volg ons op instagram ♥♥♥


xLiez

Berichten: 1891
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Springzadel voor breed paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 21:51

Ik heb een tekna s line dressuur op mijn brede haflinger kruising, maar de springzadels van Tekna liggen ook fijn. Die heeft ook korte kussens en verwisselbare boom. Hij had van de wintec wide altijd de kleinste boom en nu van tekna maat medium.

Ik heb sinds kort een tekna club springzadel er op liggen. De S line is wel luxer dus mocht je wel interesse hebben in tekna zou ik voor de s line gaan. Zadels zijn er in kunststof en leer. Ben er heel blij mee.

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Springzadel voor breed paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 21:55

Wij hebben inderdaad een Kent en Masters Cob veelzijdigheid, ri springen op onze brede New Forest (zonder schoft) liggen en dat bevalt supergoed! Geloof ook met gele boom.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 22:01

Als je nu een original Cob zadel hebt dan is de kans vrij redelijk dat het lukt met een springzadel. Waarom neem je niet gewoon je wrongen weg? Of heb je een S-line? Ipv spring, zou ik eerder voor de VZ met klitteband wrongen gaan als je niet echt gaat springen. Het springzadel heeft het zwaartepunt vrij ver naar achter (wat logisch is voor een springzadel) wat niet perse goed voor je houding is.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Springzadel voor breed paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 22:09

Ik zou ook voor een Kent & Masters gaan. Helen van dijk van Happyhorseadvies.nl wil vaak ook wel meedenken in goede 2e hands opties in Kent & Masters of andere merken. Heb haar als erg prettig ervaren.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram


Christel1

Berichten: 600
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-19 22:25

xLiez schreef:
Ik heb een tekna s line dressuur op mijn brede haflinger kruising, maar de springzadels van Tekna liggen ook fijn. Die heeft ook korte kussens en verwisselbare boom. Hij had van de wintec wide altijd de kleinste boom en nu van tekna maat medium.

Ik heb sinds kort een tekna club springzadel er op liggen. De S line is wel luxer dus mocht je wel interesse hebben in tekna zou ik voor de s line gaan. Zadels zijn er in kunststof en leer. Ben er heel blij mee.

bedannkt voor je reactie! ik ga eens kijken naar tekna zadels

Koekie73 schreef:
Wij hebben inderdaad een Kent en Masters Cob veelzijdigheid, ri springen op onze brede New Forest (zonder schoft) liggen en dat bevalt supergoed! Geloof ook met gele boom.

Fijn om te horen dat dit goed ligt, mijn fjord heeft inderdaad ook amper schoft dus het kan goed zijn dat ze redelijk dezelfde bouw hebben.

Sizzle schreef:
Als je nu een original Cob zadel hebt dan is de kans vrij redelijk dat het lukt met een springzadel. Waarom neem je niet gewoon je wrongen weg? Of heb je een S-line? Ipv spring, zou ik eerder voor de VZ met klitteband wrongen gaan als je niet echt gaat springen. Het springzadel heeft het zwaartepunt vrij ver naar achter (wat logisch is voor een springzadel) wat niet perse goed voor je houding is.

Ik weet niet precies welke variant ik heb, wel kan ik de kniewrongen er idd afhalen. Ik heb er nog helemaal niet aan gedacht om deze weg te halen :') ga dat binnenkort proberen! bedankt voor de tips

Daphara schreef:
Ik zou ook voor een Kent & Masters gaan. Helen van dijk van Happyhorseadvies.nl wil vaak ook wel meedenken in goede 2e hands opties in Kent & Masters of andere merken. Heb haar als erg prettig ervaren.

Bedankt voor de tip! Ik ga haar even opzoeken :)

Life is short, enjoy it!
volg ons op instagram ♥♥♥

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Springzadel voor breed paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 22:26

Ikonic? Te koop bij countrymill. Ikonic heeft verwisselbare boom en is eigenlijk op elk paard pas te maken. En het zit heel lekker :)

Roze schoentje

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Springzadel voor breed paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 22:32

Je kan ipv dressuurwrongen kleinere wrongen kopen en dan heb je echt veel meer bewegingsvrijheid. Dan kun je zelfs ook wel een sprongetje maken en hoef je geen zadel te kopen.

Christel1

Berichten: 600
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-19 10:47

Horseloverl schreef:
Ikonic? Te koop bij countrymill. Ikonic heeft verwisselbare boom en is eigenlijk op elk paard pas te maken. En het zit heel lekker :)

Hmm heb nog nooit van dit merk gehoord, welke prijsklasse is het ongeveer? En alleen te koop bij countrymill?

Life is short, enjoy it!
volg ons op instagram ♥♥♥

dieseltje09

Berichten: 1855
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 11:49

Christel1 schreef:
Horseloverl schreef:
Ikonic? Te koop bij countrymill. Ikonic heeft verwisselbare boom en is eigenlijk op elk paard pas te maken. En het zit heel lekker :)

Hmm heb nog nooit van dit merk gehoord, welke prijsklasse is het ongeveer? En alleen te koop bij countrymill?


Ikonic is de volledig leren versie van Tekna(zelfde boom en zo ongeveer de zelfde opbouw), nieuwprijs vanaf pakweg 2000 ;)

Kent en master zit wel een lagere prijsklasse als ikonic maar voor 2x in de maand zou ik zelf eerder kijken naar tekna/thorowgood. Probleem is namelijk dat springzadels van merken die zo breed kunnen heel lastig 2e hands te koop zijn. Dan kom je met goedkoper toch eerder uit op nieuw in de categorie kunststof of gedeeltelijk leer-kunststof(Tekna Letek of Thorowgood T8)

Op naar nieuwe avonturen ❤️

Christel1

Berichten: 600
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-19 21:51

dieseltje09 schreef:
Ikonic is de volledig leren versie van Tekna(zelfde boom en zo ongeveer de zelfde opbouw), nieuwprijs vanaf pakweg 2000 ;)

Kent en master zit wel een lagere prijsklasse als ikonic maar voor 2x in de maand zou ik zelf eerder kijken naar tekna/thorowgood. Probleem is namelijk dat springzadels van merken die zo breed kunnen heel lastig 2e hands te koop zijn. Dan kom je met goedkoper toch eerder uit op nieuw in de categorie kunststof of gedeeltelijk leer-kunststof(Tekna Letek of Thorowgood T8)

Bedankt voor je reactie! Ikonic valt af want ik ga zeker geen 2000 euro neerleggen voor een zadel wat ik 1 a 2 keer in de maand ga gebruiken :Y) tekna was eerder ook genoemd en thorowgood ga ik even naar kijken!

Life is short, enjoy it!
volg ons op instagram ♥♥♥

siskeh
Berichten: 8676
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Springzadel voor breed paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 21:55


Niet alle dwalers bennen verdwaald

xemmafalcon

Berichten: 85
Geregistreerd: 12-04-16

Re: Springzadel voor breed paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:33

Ik heb een Hulsebos springzadel op m’n fjord liggen. Daar kan je ook nog eens naar kijken.

Phil L2+1 eindstand ~ Syl Z1+1 eindstand~

Juultje M1+4

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 23:09

Ik had een Massimo op mijn breed en kort paard. Was ook wel +1500 euro en denk niet dat je deze vaak tweedehands vindt.

Christel1

Berichten: 600
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-19 19:20

Katyatje schreef:
Ik had een Massimo op mijn breed en kort paard. Was ook wel +1500 euro en denk niet dat je deze vaak tweedehands vindt.

Dat is ver boven mijn budget, maar ik ga kijken of ik dit merk tweedehands kan vinden.

Life is short, enjoy it!
volg ons op instagram ♥♥♥

Christel1

Berichten: 600
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-19 12:21

xemmafalcon schreef:
Ik heb een Hulsebos springzadel op m’n fjord liggen. Daar kan je ook nog eens naar kijken.

ik ben bang dat die tweedehands ook nog best wel prijzig zijn.. ik had een hulsebos dressuur voor mijn fries, zat echt heerlijk! maar koste ook wat...

Life is short, enjoy it!
volg ons op instagram ♥♥♥

xemmafalcon

Berichten: 85
Geregistreerd: 12-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 17:18

Christel1 schreef:
ik ben bang dat die tweedehands ook nog best wel prijzig zijn.. ik had een hulsebos dressuur voor mijn fries, zat echt heerlijk! maar koste ook wat...


Het is wel even zoeken inderdaad, maar er zitten ook goede goedkopere tussen! Ik heb er volgens mij iets minder dan 500 voor betaald.

Phil L2+1 eindstand ~ Syl Z1+1 eindstand~

Juultje M1+4

Christel1

Berichten: 600
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: noord-holland

Re: Springzadel voor breed paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-19 10:54

Zijn er hier ook mensen die een wintec op hun brede paard hebben liggen? Kwa prijs vallen deze zadels enorm mee namelijk

Life is short, enjoy it!
volg ons op instagram ♥♥♥

xLiez

Berichten: 1891
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 18:27

Christel1 schreef:
Zijn er hier ook mensen die een wintec op hun brede paard hebben liggen? Kwa prijs vallen deze zadels enorm mee namelijk


Ik heb een vz wintec wide op mijn haflinger kruising gehad! Meer dan een jaar op gereden maar miste toch de steun. Doordat het een wide zadel was kon ik er zelf niet goed in zitten maar er was even niks anders wat hem goed lag. Ik vind mijn Tekna een stuk fijner zitten en ze vallen bijna in dezelfde prijsklasse.

Christel1

Berichten: 600
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 18:34

xLiez schreef:
Christel1 schreef:
Zijn er hier ook mensen die een wintec op hun brede paard hebben liggen? Kwa prijs vallen deze zadels enorm mee namelijk


Ik heb een vz wintec wide op mijn haflinger kruising gehad! Meer dan een jaar op gereden maar miste toch de steun. Doordat het een wide zadel was kon ik er zelf niet goed in zitten maar er was even niks anders wat hem goed lag. Ik vind mijn Tekna een stuk fijner zitten en ze vallen bijna in dezelfde prijsklasse.

Bedankt voor je reactie! Je hebt je wintec dus vervangen voor een tekna begrijp ik? Welk kopijzer heb je nu in je tekna, de breedste?

Life is short, enjoy it!
volg ons op instagram ♥♥♥

xLiez

Berichten: 1891
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Springzadel voor breed paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:20

Ja klopt! Ik had in de wintec wide de smalste wintec wide boom. Die is even groot als de breedste van de normale wintec. Zadel begon te schuiven en was te breed geworden (hij was wat afgevallen).

Van Tekna heeft hij nu maat medium! Door verandering training switch ik zo naar medium-wijd. Naar mijn mening vallen de tekna zadels iets ruimer dan de wintec qua kopijzer

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:23

Als je iets voordeliger uit wil zijn, maar wél de pasvorm van kent en masters:

Kijk eens bij thorowgood.
Dat is in feite hetzelfde merk, maar dan de kunststof uitvoering.

Lijkt mij eigenlijk een prima keus in dit geval.

dieseltje09

Berichten: 1855
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 22:34

xLiez schreef:
Ja klopt! Ik had in de wintec wide de smalste wintec wide boom. Die is even groot als de breedste van de normale wintec. Zadel begon te schuiven en was te breed geworden (hij was wat afgevallen).

Van Tekna heeft hij nu maat medium! Door verandering training switch ik zo naar medium-wijd. Naar mijn mening vallen de tekna zadels iets ruimer dan de wintec qua kopijzer


Ik heb het zelfde bij Tekna altijd een oranje boom van Thorowgood/Kent en master en nu een MW boom bij de Tekna, wijd is net een tikkie te groot. En dan kan het zadel nog 2 bomen wijder(XL en 2XL)

Op naar nieuwe avonturen ❤️

Christel1

Berichten: 600
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: noord-holland

Re: Springzadel voor breed paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-19 12:10

bedankt voor alle reacties!
Het tweedehands aanbod van springzadels van de genoemde merken is niet heel hoog vandaar dat ik ook voor veelzijdigheidszadels ga kijken.

Ik ben nu een heel stuk wijzer geworden met dank aan dit topic, ik denk dat ik een Thorowgood of Tekna aan ga aanschaffen. Ik ga advertenties in de gaten houden maar het heeft gelukkig geen haast. Mocht iemand wat weten (met een 17,5 inch zitmaat) hoor ik het graag.

Life is short, enjoy it!
volg ons op instagram ♥♥♥

Christel1

Berichten: 600
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-20 17:31

Ben ik weer!
ik ben nog steeds op zoek naar een veelzijdigheids zadel maar vraag me iets af en google helpt me niet echt verder.

Bij Thorowgood en kent en masters zijn er ook cob varianten zadels, deze hebben een kortere boom (s bar)
Nu vraag ik me af of de korte en lange boom hetzelfde zijn kwa maat? ik heb nu een lange gele (r bar) in mijn dressuurzadel, zou een korte gele (s bar) in een cob veelzijdheids zadel dan ook goed passen?

Life is short, enjoy it!
volg ons op instagram ♥♥♥


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: annaxmaex, beestenfreak, GoogleAdsense, Molfre en 63 bezoekers