[BLOG] Bescherming minderjarigen door LRV mogelijk?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
foxy80

Berichten: 7852
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

[BLOG] Bescherming minderjarigen door LRV mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-19 14:37

Bokt.nl
Blog

Ik heb er lang over getwijfeld maar ik ga de situatie toch maar aankaarten: ik vraag mij af welke rol de ruiterverenigingen kunnen spelen als het aankomt op de bescherming van minderjarige ruiters.

Laatst was ik aanwezig op een wedstrijd. Zat als hindernisjury in de cross en genoot van het zonnetje. Eventingwedstrijd verliep rimpelloos, zo dacht ik, en ik babbelde achteraf wat na met de organisatie. Toen hoorde ik dat er in de L-klasse toch commotie was ontstaan. Blijkbaar was daar een 11-jarig ruitertje voor de eerste keer aangetreden, en om de pret compleet te maken: ook nog met een nieuwe pony. Pittige startsituatie denk ik. De pony begon bij het inrijden te bokken en het ruitertje viel eraf. Geen al te beste start, maar dat kan opgelost worden, denkt een mens dan. Het aanwezige ouderpaar bleek echter niet direct voor gepaste morele ondersteuning te zorgen, als ik het zo mag betitelen. Vader ging van God los tegen zijn spruit! Dreigde hem regelrecht weer op zijn rijdier. Moeders greep niet in (of durfde niet). Stond wel tegen de ringmeester te beppen dat het de maiden trip was voor de combinatie.

De toehoorders wisten mij achteraf te vertellen dat het kind bij zijn moeder duidelijk had gemaakt dat hij de wedstrijd niet zag zitten. Of ze de jury niet kon vragen hem uit te sluiten voor de cross, omdat hij angst had voor de omvang van de hindernissen: “Zeg dat ze dit niet toelaten mama, alsjeblieft!”. Iedereen die erbij stond, vond het niet kunnen. Welke ouder jaagt nu zijn eigen kind met angst door zo een parcours? En als het hierbij gebleven was, dan zou ik nog zeggen: het is mijn opvoedstijl niet, maar misschien presteert dit kind gewoon wel mits wat mentaal tegengas. “Je hebt je helemaal geen pijn gedaan, de beste ruiters vallen ook” of “Je zal zien dat de cross goed gaat, we hebben toch goed geoefend?”. Maar dat was hier duidelijk niet aan de orde.

Het kind is gestart en viel in de cross, op de hindernis waar hij als een berg tegenop zag. Vaders stormde gelijk het veld in. Brulde tegen zoonlief die op de grond lag direct weer op te stijgen. Werd door de aanwezige verantwoordelijken verplicht aan de kant te gaan en ondanks vaders luide protest, werd de EHBO erbij geroepen. Kind werd afgevoerd op een stretcher.

Mijn maag draaide toen ik het hoorde, en helemaal toen ik vroeg “Hoe zit dat met de hoofdjury, grijpen die niet in?”. Het antwoord van de voorzitter: “How how, dat is zo simpel niet, en anders krijgen die een blaam!”. En als toegift “Die mensen staan ervoor gekend hoor, die doen altijd zo.” En sindsdien zit ik hierop te kauwen. Want ja, langs de ene kant: het zijn mijn zaken niet. En het is blijkbaar een gekend probleem.

Aan de andere kant: ik krijg hier gewoon een naar gevoel van. Voor de goede orde: ik heb hier niet woord voor woord neergepend wat voor fraais er allemaal geroepen werd, maar dat het niet onderbouwend noch lieflijk was, moge duidelijk zijn. Verdorie, cyberpesten vinden we niet kunnen, dan lijkt mij zo een taal van een ouder al helemaal verwerpelijk. Daar moet toch iets tegen gedaan worden?

Ik heb dan maar de regels van het LRV erbij genomen, waaronder deze cross viel. Ik lees onder de kop 1.8.4 Onverantwoord rijgedrag, onderdeel van het stuk Welzijn van Paard en Atleet, het volgende:
“Indien de hoofdjury van mening is dat de veiligheid van de ruiter zelf, het paard of een andere partij in gevaar wordt gebracht, heeft deze ten allen tijde het recht om de combinatie te doen stoppen of uit te sluiten of te verbieden om die dag nog verder aan te treden.”
Ergo: als jury moet je al argumenteren dat de ruiter zo bang is, dat deze het parcours niet kan rijden. En ik heb nog nooit gehoord van zo een situatie. Integendeel, ik schat dat zelfs geïntoxiceerde ruiters, die nog op hun paard kunnen zitten en sturen, niet gestopt worden. Want, onder punt 1.2 Deelname Wedstrijden staat duidelijk:
“Wie deelneemt aan wedstrijden met een al dan niet zichtbare fysieke of psychische ongeschiktheid om paard te rijden of aangespannen te rijden, doet dit steeds op eigen verantwoordelijkheid en buiten de aansprakelijkheid van LRV.”

Bij het hoofdstuk sancties zie ik nog iets interessants, maar helaas slaat dit alleen op deelnemers en niet op bezoekers:
“De gele kaart:
Gele kaarten kunnen worden gegeven in alle gevallen waarbij men bewust of door onverschilligheid ten opzichte van anderen:
- zichzelf, een paard, toeschouwers of een andere partij in gevaar brengt en dit op het gehele (wedstrijd)terrein.
- de paardensport bewust in een slecht daglicht stelt.
- onbeschoft of agressief is, t.o.v. juryleden, hindernisrechters of andere personen in functie.”

Ik zit erop te kauwen en weet geen pasklaar antwoord. Moet dit mogen/kunnen? In het voetbal wordt er wel opgetreden tegen hooligan-ouders aan de rand van het veld, die trainer en scheidsrechter verrot schelden. Net omdat de praktijk uitwijst dat hier niemand bij wint. Bij het LRV vind ik alleen een vrijblijvende driedelige cursus over “hoe de ideale pony-ouder te worden” (mijn eerste idee is veel tijd en geld hebben, maar dat geheel terzijde).

Zelfs al kunnen de clubs onmogelijk de niet-leden dwingend tot orde roepen, er ligt toch ergens de morele plicht bij hen om een minderjarige ruiter te beschermen tegen ongeoorloofde druk. Tenslotte doen ze dat al voor de dieren. Het zou naar mijn mening geen verspilde moeite zijn om de clubs ook nog eens te informeren op dit vlak. En ja, je kan argumenteren dat deze vader de uitzondering op de regel is. Moeten we daarom de andere kant opkijken? Iemand ook bedenkingen over dit thema?

Richt je gezicht naar de zon, dan blijven de schaduwen achter je...


Avalanche

Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Bescherming minderjarigen door ruiterverenigingen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 21:38

Goed vaan jou om dit aan te kaarten.
Ik vind dit grenzen aan kindermishandeling, werkelijk.......

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Bescherming minderjarigen door ruiterverenigingen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 06:26

Ik verplaats dit topic naar VN.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Bernoe

Berichten: 1501
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Bescherming minderjarigen door ruiterverenigingen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 06:42

Kwam laatst ook zon situatie tegen bij een onderlinge springwedstrijd. Tenenkrommend. Sws al die ouders langs de bakrand die stuk voor stuk de instructeur uit lopen te hangen....

Enerzijds vind ik dat je er wat tegen zou moeten kunnen doen. Ik zou dit dan wel een gele kaart waard vinden ivm onnodig gevaar zeg maar.
Anderzijds is het uiteraard lastig, dit soort situaties. Wat is dan de grens, wanneer ga je er iets van zeggen of sancties nemen. Daarbij is de kans natuurlijk uitermate groot dat je als organiserende vereniging een hoop gedoe aan de broek krijgt door ontevreden ouders.

Kortom een interessant maar lastig vraagstuk!
Zou dit soort gedrag ook niet gevoed worden door onze 'prestatiemaatschappij'?

Dimona Tamboerijn x Hoogheid
Wenslady Sirius x Wilhelmus
Rosaly O2 Mandienio WL x Alexandro P

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 06:42

Zoals je het doet overkomen komt het idd "in de buurt van" kindermishandeling.
Is het niet mogelijk om als buitenstaander van een wedstrijd de politie hiervoor te bellen?

Libera

Berichten: 3963
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Bescherming minderjarigen door ruiterverenigingen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 06:44

In de US hebben we SafeSport... een poging tot het beschermen van minderjarigen. Is overigens niet beperkt tot de paardensport maar overkoepeld alle sporten hier.

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 06:46

Dyonne schreef:
Ik verplaats dit topic naar VN.

Foutje?

Schoentje, kerstmuts en [o]

Bernoe

Berichten: 1501
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 06:48

Libera schreef:
In de US hebben we SafeSport... een poging tot het beschermen van minderjarigen. Is overigens niet beperkt tot de paardensport maar overkoepeld alle sporten hier.


Wat houdt dit in?

Dimona Tamboerijn x Hoogheid
Wenslady Sirius x Wilhelmus
Rosaly O2 Mandienio WL x Alexandro P

Libera

Berichten: 3963
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Bescherming minderjarigen door ruiterverenigingen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 06:51

Bestaat uit een online educatie die je verplicht af moet ronden, en je kunt melding maken van verdenkingen van mishandeling etc. En zij voeren dan een onderzoek uit. Zij hebben de bevoegdheid om mensen te schorsen/straffen etc.

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 06:59

Helaas waar dit. Je snapt het niet maar ouders kunnen zo doen.

Ik heb het jaaaren terug ook al gezien(toen ik zelf nog een ponyruiter was) een kind van een redelijk bekende paardensporter :x

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Bescherming minderjarigen door ruiterverenigingen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 07:04

Kijk de docu ‘turn’ eens, vergelijkbare problematiek (al doen daar de trainers ook nog mee daar). Erg lastig! Waar ligt de grens tussen aanmoediging en terreur..

Anoniem

Re: Bescherming minderjarigen door ruiterverenigingen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 07:18

Een ringmeester met ballen had op basis van de regels in kunnen grijpen maar deze heeft het waarschijnlijk niet aangedurfd
Helaas voor het kind
Die moeder ook 8)7
Dan zeg je toch zo kan het wel Harry tegen mijn kind

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 07:53

troi schreef:
Kijk de docu ‘turn’ eens, vergelijkbare problematiek (al doen daar de trainers ook nog mee daar). Erg lastig! Waar ligt de grens tussen aanmoediging en terreur..


Ohhh vreselijk was dat om naar te kijken.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 07:57

NatasjavE schreef:
troi schreef:
Kijk de docu ‘turn’ eens, vergelijkbare problematiek (al doen daar de trainers ook nog mee daar). Erg lastig! Waar ligt de grens tussen aanmoediging en terreur..


Ohhh vreselijk was dat om naar te kijken.


Ik ben er een week misselijk van geweest |(

Maar als ze daartegen niks kunnen doen, qua regels etc dan heb ik voor subtielere zaken zoals dit (ik neem aan de ouders geen lichamelijk geweld gebruikten, want dat is natuurlijk wel een ‘makkelijke’ grens) weinig hoop..

Bovendien wat gebeurt er thuis als de ouders publiekelijk gecorrigeerd worden door een wedstrijdvertegenwoordiger. Help je zo’n kind er echt mee?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 07:59

Avalanche81 schreef:
Goed vaan jou om dit aan te kaarten.
Ik vind dit grenzen aan kindermishandeling, werkelijk.......


Dit grenst niet aan. Dit is kindermishandeling imo. Ik had die dag als ik hindernisjury zou zijn geweest een melding gemaakt bij de wedstrijdleiding. Pech is alleen dat je als hindernisjury het voorterrein en het losrijden niet ziet. Ringmeester en federatievertegenwoordiger (in NL) hebben daar wel zicht op. Toch is aanspreken wel moeilijk, zeker als je al ziet dat meneer geen lieverdje is als hij zo uitvaart tegen zijn kind.


Elanor

Berichten: 6767
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 08:03

Hier had de jury toch gewoon in kunnen grijpen? En ja, ze krijgen dan vast de wind van voren van die vader en dat is heel vervelend, maar daar moeten ze zich niet door laten weerhouden. Samen optrekken met de organisatie/andere jury: we hebben overlegd en zijn samen tot de conclusie gekomen dat gedrag vader ongepast is en dit kind zo niet van start kan gaan want dat is onverantwoord.
(Los daarvan: wat een gekken zijn er toch, pfffft.)

Lola. <3

Avalanche

Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 08:07

Eens. Het is idd gewoon kindermishandeling, Susan. Hier zou toch ingegrepen moeten kunnen worden?
troi schreef:
Bovendien wat gebeurt er thuis als de ouders publiekelijk gecorrigeerd worden door een wedstrijdvertegenwoordiger. Help je zo’n kind er echt mee?

Mja, maar dat is geen reden om niet in te grijpen. Wel een goede reden om het niet bij de ring te laten, denk ik.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 09:10

troi schreef:
Kijk de docu ‘turn’ eens, vergelijkbare problematiek (al doen daar de trainers ook nog mee daar). Erg lastig! Waar ligt de grens tussen aanmoediging en terreur..


Bij dwang, daar ligt de grens. En dit is dwang geweest.

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: [BLOG] Bescherming minderjarigen door LRV mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 09:13

Hetzelfde gebeurde vroeger al in het schaatsen. Ik zal maar geen namen noemen. Maar ik heb het gezien, en ja, ze kwamen iets verder dan ik, maar hebben het uiteindelijk ook niet gehaald.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

XRuby_SymmyX

Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 09:24

Mijn pony staat op een manege. Een stalgenootje zei ook weleens tegen mij dat er zelfs ouders tekeer gingen omdat hun kind een manege ruiter (waars niet ouder dan 12) niet hoog genoeg geeindigd was op wedstrijd.

Bij wat ik nu hier lees had ik allang gevraagd aan mijn kind om te stoppen en vind dit zo erg. Mijn zoontje van toen 6 was een keer van onze pony afgevallen en mijn pony galopeerde rakelings langs het hoofd van mijn zoontje. 1 misstap en mijn pony zou vol op zijn gezicht gestapt zijn. Ik ben er tijden niet goed van geweest en ben zelf als alleenstaande moeder ook voorzichtig met de paardensport. Heb ook mijn zoon zijn eigen keuze laten maken of hij wel of niet wou rijden en hij het zeker niet moet doen omdat ik dat leuk zou vinden. Het is nog steeds zijn favoriete sport.

Wat verschrikkelijk van die ouders! Wat zou dat kind bang zijn geweest en zich alleen gevoeld hebben! Dit moet niet kunnen hier in nederland.

♡Every step I take, I take with you
and if I ride, I fly with you♡
Volg ons op Instagram: newforestpony_kulbergs_orion
Dressuur L2+2

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131844
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 09:41

oomens schreef:
Dyonne schreef:
Ik verplaats dit topic naar VN.

Foutje?


Er was inderdaad iets fout gegaan. Normaal gesproken verplaatsen we geen berichten naar VN, maar in dit geval had het meteen op VN moeten staan maar is het per ongeluk ergens anders belandt. Ook de tag met [BLOG] ontbrak in de titel waardoor het nog onduidelijker was. Dyonne heeft dit opgelost door het artikel alsnog naar de juiste plek te dirigeren.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [BLOG] Bescherming minderjarigen door LRV mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 09:55

Nu heb je het gezien en gehoord, dit gebeurt namelijk heel erg vaak buiten zicht van anderen. Kinderen die bang zijn, voor het eerst op wedstrijd met een nieuwe jonge pony. En dan staat moeders erbij te schreeuwen dat ze niet zo moet miepen, niet doorrijden betekend pony naar de slager. Echt, die waren en zijn er nog steeds. Net als bij het voetballen, geef hem een schop voor z'n poten bvb.
Dit vind je in echt elke sport, aso ouders die vinden dat hun kind de verwachtingen waar moet maken van hun dromen. Ook wel eens een ouder gezien die een pony verrot trapte omdat het dier weigerde, deze is gemeld bij knhs en heeft daar straf voor gehad. Ook een ouder die vond dat zijn kinderen minstens op hoog niveau thuishoorden want hij stopte er zoveel geld en tijd in. Zijn allemaal gestopt gelukkig.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Svadilfari1

Berichten: 697
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:09

Wat vreselijk. Triest voor een kind wat moet die zich onveilig voelen. En wat een stress ook voor de pony.

Zolang het aanspreken op het gedrag of een melding weinig tot geen consquenties heeft , ligt het echt lastig.
Maar ook als de regel geving een grijs gebied is. Of onbekend.

Iemand die zo met mensen , eigen kind om gaat kan dan nog feller worden en het afreageren , straffen , meer eisen.
En komt daar weg mee door gebrek aan gevolgen/,traject etc

Ik denk zeker dat het mooi zou zijn een meld punt zoals safe sport, wat ik lees.

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:27

Zou in NL ook mooi zijn. Pas ook iets meegemaakt waarvan ik achteraf dacht, had het moeten melden. Dan hadden we die dus op de wedstrijddag zelf moeten doen. Maar dat voelde niet veilig. Dan is achteraf kunnen melden wel zo fijn.

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: [BLOG] Bescherming minderjarigen door LRV mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:52

dit zie je helaas best veel, ook op bixie wedstrijden, waarvan ik dan denk, vind nu de ouder of het kind het zo leuk.....
de regels hieromtrent voor Nederland ken ik niet, maar het lijkt mij zeer zeker zaak dat de jury daar kan en moet ingrijpen. Je kind zal maar verongelukken, dan kun je, je als ouder ook niet meer aankijken wel. Zeker in de eventing.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bloodymary, Bowo, Facebook, JoyenUnory, Ponytante, runnerfan en 18 bezoekers