Officiële waarschuwing voor Jack Pinkney na ongeluk in Pau

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Officiële waarschuwing voor Jack Pinkney na ongeluk in Pau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 16:45

Ik zou ook woedend zijn. Gewoon omdat het mis gaat. Wil nog niet zeggen dat je een klootzak bent!!
Dat is emotie in de sport.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Officiële waarschuwing voor Jack Pinkney na ongeluk in Pau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 16:50

Ik vind het zo'n rare actie van dat paard? Dat stuk waar dat paard tegen die muur botst is gezien de hoogte van de muur toch geen onderdeel van het parcours? Het ziet er meer uit alsof dat paard volkomen de weg kwijt is en de ruiter door deze actie van het paard, die uiteraard niet goed kan aflopen, ook nogal van het paadje is. Dat je dan niet zo handig reageert snap ik volkomen. Je bent verdwaasd door de adrenalinekick en pas een poosje daarna kan je weer helder denken.

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Officiële waarschuwing voor Jack Pinkney na ongeluk in Pau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 16:59

Man wat een gesjord in de mond die hele rit... Bij de "weigering" in de waterbak flink gezaag...

Teugelbreuk... Ja vind je het heel gek.. Als een ruiter altijd zo zou rijden..
Teugel breekt niet zomaar..

Vind dit ecjt geen fijne beelden om te zien... De hele rit niet.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Re: Officiële waarschuwing voor Jack Pinkney na ongeluk in Pau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 17:10

Op het filmpje zie je hem wel het paard even aaien op zijn neus wanneer hij hem net terug heeft. Ik snap dan ook wel dat je meteen van de baan af gaat, want de wedstrijd zal niet echt stop gezet worden of wel?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 17:12

Ayasha schreef:
Ik snap vertrouwen in de ruiter maar ik vind het best apart dat een paard dat geheel "bij zinnen" is (dus niet in paniek of uitgebroken) zichzelf zo tegen een muur stort... Ik vraag me dus ook een klein beetje af óf ie 'm uberhaupt had kunnen stoppen..


Ik denk dat het paard eerst dacht dat ie moest springen en toen direct zag dat dat het niet zou worden. Tenminste...zo vind ik het een uitzien.

Die eventing paarden springen in principe overal overheen. Auto’s, picknick tafels, spoorboom of een schutting. Dit was voor het paard gewoon een hele hoge schutting.

Maar wat een brave zeg.

Emoties van de ruiter kan ik begrijpen. Tuurlijk was een aai op z’n plek geweest. Maar in net heetst van de strijd reageer je niet altijd helemaal optimaal.

Betekend niet dat ie boos was op het paard.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 17:18

Raar dat de ruiter bij een ongeluk ook nog gestraft moet worden.

Ik kon mij nog goed herinderen hoe men vol lof sprak over een spingruiter die hele parcours uit ree nadat zijn paarde het hoofdstel verloor wat net zo had kunnen eindiging.

Komt bij mij nogal over als meten met verschillende maten.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 17:23

Blussem schreef:
Raar dat de ruiter bij een ongeluk ook nog gestraft moet worden.

.


Nou...hij reed wel bewust door met defect materiaal. Dit ongeluk had ook anders kunnen aflopen.

Het was opzich al knap hoe ver hij kwam maar het was beter om te stoppen.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 17:32

Jolliegirl schreef:
Man wat een gesjord in de mond die hele rit... Bij de "weigering" in de waterbak flink gezaag...

Teugelbreuk... Ja vind je het heel gek.. Als een ruiter altijd zo zou rijden..
Teugel breekt niet zomaar..

Vind dit ecjt geen fijne beelden om te zien... De hele rit niet.


Goh, ben dus niet de enige die dit dacht haha. Vind de klap wel heftig en snap de reactie van de ruiter ook wel. Die klap had anders kunnen aflopen. Wel bijzonder dat het paard tegen een wand aanspringt terwijl daarnaast gewoon een opening is .. vind het een gekke actie.

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 17:36

Tja, niet goed te praten dat hij verder reed met kapot tuig... maar aan de andere kant vraag ik me af tot in hoeverre het zijn rijden echt heeft gehinderd. Gevaar zat er in dit geval in (en dat gebeurde dus ook) dat hij de kapotte teugel kwijt raakte en dan heb je hem niet zomaar terug, maar was dat niet gebeurd dan had hij waarschijnlijk de rit gewoon kunnen uitrijden.
Dat het paard tegen de schutting aan knalt is een beetje door de combinatie van de aangereden lijn, een moment van onstuurbaarheid door de missende teugel en een paard dat teveel meedenkt en overal een hindernis in ziet.

Zijn eerste reactie is niet zo netjes, maar ook niet heel erg raar midden in de wedstrijd. Zijn excuses vind ik erg netjes.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 18:06

xDenies schreef:
Jolliegirl schreef:
Man wat een gesjord in de mond die hele rit... Bij de "weigering" in de waterbak flink gezaag...

Teugelbreuk... Ja vind je het heel gek.. Als een ruiter altijd zo zou rijden..
Teugel breekt niet zomaar..

Vind dit ecjt geen fijne beelden om te zien... De hele rit niet.


Goh, ben dus niet de enige die dit dacht haha. Vind de klap wel heftig en snap de reactie van de ruiter ook wel. Die klap had anders kunnen aflopen. Wel bijzonder dat het paard tegen een wand aanspringt terwijl daarnaast gewoon een opening is .. vind het een gekke actie.


Haha als het een beetje een goed eventingpaard is zal ie juist niet het gat er naast induiken :D

Ik denk ook als het goed was gegaan de berichten heel anders waren. En dan vind ik het dubbel dat ze dus meten aan de hand van het resultaat. Want als het échte om defect materiaal gebruik ging hadden ze hem natuurlijk ook de cross uit kunnen halen.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 18:07

Ik denk dat het paard pas op het laatste moment ineens besefte dat hij moest springen. Net alsof hij het niet goed zag. Dat verklaard ook dat hij vrij laag springt, ik denk dat het paard dacht dat hij door de (wilgen)takken heen kon springen ipv op een houten muur zou botsen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 18:09

Storm schreef:
Ik denk dat het paard pas op het laatste moment ineens besefte dat hij moest springen. Net alsof hij het niet goed zag. Dat verklaard ook dat hij vrij laag springt, ik denk dat het paard dacht dat hij door de (wilgen)takken heen kon springen ipv op een muur zou botsen.

Dat ide heb ik ook. Hij lijkt het een stuk lager in te schatten.
Zal ook een tegenvaller geweest zijn toen ie concludeerde dat dat ‘m niet ging worden. :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 18:11

liekec schreef:
xDenies schreef:


Goh, ben dus niet de enige die dit dacht haha. Vind de klap wel heftig en snap de reactie van de ruiter ook wel. Die klap had anders kunnen aflopen. Wel bijzonder dat het paard tegen een wand aanspringt terwijl daarnaast gewoon een opening is .. vind het een gekke actie.


Haha als het een beetje een goed eventingpaard is zal ie juist niet het gat er naast induiken :D

Ik denk ook als het goed was gegaan de berichten heel anders waren. En dan vind ik het dubbel dat ze dus meten aan de hand van het resultaat. Want als het échte om defect materiaal gebruik ging hadden ze hem natuurlijk ook de cross uit kunnen halen.

Na een val ben je sowieso uitgesloten. Dus hoe is het meten met twee maten?

Mirre1415

Berichten: 341
Geregistreerd: 17-10-19
Woonplaats: Somewhere only we know

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 18:12

Ay, ziet er inderdaad niet zo lekker uit. Bijzonder dat het paard dan toch springt... := |o

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 19:06

_San87_ schreef:
liekec schreef:

Haha als het een beetje een goed eventingpaard is zal ie juist niet het gat er naast induiken :D

Ik denk ook als het goed was gegaan de berichten heel anders waren. En dan vind ik het dubbel dat ze dus meten aan de hand van het resultaat. Want als het échte om defect materiaal gebruik ging hadden ze hem natuurlijk ook de cross uit kunnen halen.

Na een val ben je sowieso uitgesloten. Dus hoe is het meten met twee maten?

Ik doel op meten met twee maten, dat het blijkbaar niet gaat om dat iemand besluit met kapotte tuigage te rijden want: het gaat erom of de finish foutloos wordt gehaald (want dan juichen we allemaal, zie voorbeeld van springruiter met hoofdstel bij de voorbenen van paard) of dat het fout gaat (in dit geval). Terwijl imo een wedstrijdleiding moet vallen over de beslissing van de ruiter, ongeacht het resultaat. Als dat zo was geweest, hadden ze hem hier uit de cross gehaald voor het ongeluk was gebeurd namelijk...

furious

Berichten: 7111
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 20:10

apart gezicht zeg!

Vanuit het tweede filmpje gezien lijkt 'de sprong' wel een meter of drie hoog..
Dat het paard daar dan toch een hindernis in lijkt te zien.

(was toch geen echte hindernis ?)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 20:14

liekec schreef:
_San87_ schreef:

Na een val ben je sowieso uitgesloten. Dus hoe is het meten met twee maten?

Ik doel op meten met twee maten, dat het blijkbaar niet gaat om dat iemand besluit met kapotte tuigage te rijden want: het gaat erom of de finish foutloos wordt gehaald (want dan juichen we allemaal, zie voorbeeld van springruiter met hoofdstel bij de voorbenen van paard) of dat het fout gaat (in dit geval). Terwijl imo een wedstrijdleiding moet vallen over de beslissing van de ruiter, ongeacht het resultaat. Als dat zo was geweest, hadden ze hem hier uit de cross gehaald voor het ongeluk was gebeurd namelijk...

Ik denk dat hij de waarschuwing heeft gekregen om zijn gedrag na de val?

Ik kan t uit het Horses artikel niet goed opmaken.

weslyjune

Berichten: 696
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Het Noorden van het Land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 20:30

Sorry, ik vind dit paard hier gewoon dom. Hij rent op een muur af en ipv te stoppen of door de enorme poort ernaast te gaan springt hij dwars in een muur. Ja je moet als ruiter sturen bla bla etc etc... maar eventing is een sport waar de ruiter het samen met zijn paard moet doen. In de cross zijn paarden geen slaafse hondjes, dat zijn slimme paarden die meekijken en meedenken... nouja, mee hadden moeten denken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 20:34

weslyjune schreef:
Sorry, ik vind dit paard hier gewoon dom. Hij rent op een muur af en ipv te stoppen of door de enorme poort ernaast te gaan springt hij dwars in een muur. Ja je moet als ruiter sturen bla bla etc etc... maar eventing is een sport waar de ruiter het samen met zijn paard moet doen. In de cross zijn paarden geen slaafse hondjes, dat zijn slimme paarden die meekijken en meedenken... nouja, mee hadden moeten denken.

Wat. Hoe kun je een paard dit ongeluk verwijten :?. Dat dier ziet niet dat daar een 'muur' staat, die ziet een hindernis en wil erover springen, zoals ie de hele wedstrijd al doet. Het zal niet de eerste hindernis zijn waar je doorheen moet, ipv over of zo.

Rare opmerking.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 21:14

_San87_ schreef:
liekec schreef:
Ik doel op meten met twee maten, dat het blijkbaar niet gaat om dat iemand besluit met kapotte tuigage te rijden want: het gaat erom of de finish foutloos wordt gehaald (want dan juichen we allemaal, zie voorbeeld van springruiter met hoofdstel bij de voorbenen van paard) of dat het fout gaat (in dit geval). Terwijl imo een wedstrijdleiding moet vallen over de beslissing van de ruiter, ongeacht het resultaat. Als dat zo was geweest, hadden ze hem hier uit de cross gehaald voor het ongeluk was gebeurd namelijk...

Ik denk dat hij de waarschuwing heeft gekregen om zijn gedrag na de val?

Ik kan t uit het Horses artikel niet goed opmaken.


Oh dan heb ik dat stukje niet goed gelezen!

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 21:44

Nee hij heeft een waarschuwing gekregen om door te rijden in een onveilige situatie met stuk materiaal watvalt onder dangerous riding.
Het gaat hier om de 5* wedstrijd in Pau. En Pau is massive, huge.
Aan het begin van de cross is zijn teugel en martingaal gebroken. De martingaal bungelde dus los.
Hij moest toen nog een heleboel grote dikke sprongen springen.
Met een korte teugel en kapotte martingaal die rondbungelt is dat dom, gevaarlijk en compleet onverantwoord.
Iedere eventingruiter weet dat je als ruiter de verantwoording hebt voor je paard en als je maar even twijfelt of dit gaat lukken dan stop je.
Zodra je teugel breekt en je slechts een stukje over hebt waardoor je niet in balans kan blijven zitten of goed ruimte kan geven voor bijvoorbeeld een afsprong dat stop je!
Voor dergelijke wedstrijden is volledige controle een must. Heb je dat niet dan stop je.
Ik vind het echt schandalig dat deze man dit zo heeft gedaan. En met mij denk ik 95% van de eventjngruiters.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Officiële waarschuwing voor Jack Pinkney na ongeluk in Pau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 22:06

Dat klinkt wel heel logisch, _lautje_. Wat ik me dan wel afvraag, waarom is hij niet meteen uitgebeld?

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Officiële waarschuwing voor Jack Pinkney na ongeluk in Pau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 22:53

Dat vragen een heleboel mensen zich af. Hier hebben een heel aantal stewards staan slapen.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:02

weslyjune schreef:
Sorry, ik vind dit paard hier gewoon dom. Hij rent op een muur af en ipv te stoppen of door de enorme poort ernaast te gaan springt hij dwars in een muur. Ja je moet als ruiter sturen bla bla etc etc... maar eventing is een sport waar de ruiter het samen met zijn paard moet doen. In de cross zijn paarden geen slaafse hondjes, dat zijn slimme paarden die meekijken en meedenken... nouja, mee hadden moeten denken.


Tja, paarden zijn, tov van mensen, 'dom'. Ze kiezen niet voor die sport (wat niet wil zeggen dat ze het niet leuk kunnen vinden, dat is een andere discussie) en ze zijn dus niet bewust bezig met strategieën. Daarbij maken ook mensen in een milliseconde de meest absurde beslissingen.

Dat gezegd zijnde vind ik het echt heel erg raar dat iemand die zelf aangeeft paarden te hebben, zo een uitspraak kan doen. Het is ten eerste geheel naast de kwestie: een paard heeft 0,0 verantwoordelijkheid en ten tweede gedragstechnisch gewoon fout, want zoals eerder gezegd heeft het dier puur uit gewoonte gehandeld.

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:09

Dit paard is niet dom. Het deed wat hem werd gevraagd.

Eventingpaarden train je op doen wat je vraagt, ook als zij het niet kunnen overzien.
Dus een sprong door een heksenoog (haag met gat) heen, sprong met eenlanding die flink lager is dan de afzet, het water in, een hindernis op een afsprong. Een coffin waar ze eerst een boom springen en galopspronglater over een gat moeten. Wij weten dat het komt en bereiden ons voor. Het paard kent de route niet en vaart blind op de ruiter. Dat zijn ze gewend en ze vertrouwen er op dat wij ze iets laten doen wat kan.
Dit paard had een blind vertrouwen en Will to please jegens zijn ruiter. En dat is echt grof geschonden zo.