Officiële waarschuwing voor Jack Pinkney na ongeluk in Pau

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

Officiële waarschuwing voor Jack Pinkney na ongeluk in Pau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-19 11:52

horses
Eventing


De Britse eventingruiter Jack Pinkney heeft een officiële waarschuwing gekregen naar aanleiding van een bizar ongeluk met zijn paard Raphael (v. Limmerick) tijdens de cross van de 5*-wedstrijd in Pau. Pinkey was doorgereden na het breken van de teugel. Aan het einde van de cross ging het helemaal mis toen hij zijn paard niet meer kon controleren en tegen een hoge houten wand op sprong. Ruiter en paard vielen, beiden bleven wonder wel ongedeerd.

Lees het volledige bericht op de site van Horses.nl.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Officiële waarschuwing voor Jack Pinkney na ongeluk in Pau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 12:34

Onverstandige beslissing op het moment zélf om door te rijden,

maar hij gaat er nu wel súper correct mee om.

Straf accepteren, uitleg waarom hij zo reageerde en excuses naar paard en mensen eromheen.

En dat vind ik érg netjes.

mabellean

Berichten: 817
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: breda

Re: Officiële waarschuwing voor Jack Pinkney na ongeluk in Pau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 12:47

Zag het ongeluk op youtube dat het paard er niets aan over heeft gehouden is een wonder.

De paarden hemel heeft 3 sterren extra. Ylean mabel en wjerbo. Voor altijd in mijn hart ❤

Ibbel

Berichten: 48928
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:02

Femke_Tweety schreef:
Onverstandige beslissing op het moment zélf om door te rijden


Vraag me wel af hoeveel keuze hij had. Als je teugel breekt heb je wel nog iets van stuur over, maar weinig rem meer (one rein stop is met die snelheden ook niet aan te raden), en zeker met de adrenaline die er door zo'n paard gaat is 'even op de zit stoppen' ook niet echt een serieuze optie denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:03

Ik zag het ook op youtube. Wat een braaf paard zeg. En sorry dat ik het zeg, maar wat een hufter van een vent. Hij bekijkt zijn paard niet eens...

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Officiële waarschuwing voor Jack Pinkney na ongeluk in Pau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:07

Hij gaat willens en wetens door. Zak.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:11

Ibbel schreef:
Femke_Tweety schreef:
Onverstandige beslissing op het moment zélf om door te rijden


Vraag me wel af hoeveel keuze hij had. Als je teugel breekt heb je wel nog iets van stuur over, maar weinig rem meer (one rein stop is met die snelheden ook niet aan te raden), en zeker met de adrenaline die er door zo'n paard gaat is 'even op de zit stoppen' ook niet echt een serieuze optie denk ik.


De grap is dus dat door de (imo onjuiste) verwoording je inderdaad dit beeld er bij krijgt. Echter had hij een rechter en linker teugel tot zijn beschikking, eentje korter en het was een doorbroken cirkel. Maar hij had aan beide kanten een stuur....

Ik was zelf in the heat of the moment misschien ook wel doorgereden... westernruiters rijden toch ook met 2 losse teugels..


k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Officiële waarschuwing voor Jack Pinkney na ongeluk in Pau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:17

Wel sneu dat dat dier echt nog moeite deed om te springen.

Echter als hij uit was gereden had iedereen het knap gevonden. Je ziet ook dat hij idd nog wel 2 teugels heeft, de ene is korter. Ik snap wel dat hij door reed. Reactie bij eliminatie is wel niet oké.

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:18

Joman schreef:
Ik zag het ook op youtube. Wat een braaf paard zeg. En sorry dat ik het zeg, maar wat een hufter van een vent. Hij bekijkt zijn paard niet eens...



hoe zou die zijn paard moeten bekijken dan? dier rent immers meteen weg.


hormoontjes doen rare dingen en adrenaline is er 1 van. vind dat hij het goed opgelost heeft in de zin van hoe hij reageert. paard heeft er gelukkig ook niets aan overgehouden.

vind dit ook wel weer een van de voorbeelden waar een jury gewoon harder moet optreden om zowel ruiter als paard te beschermen en daarmee ook het imago vd paardensport. als je tuig niet meer in orde is gewoon uitbellen die hap. dan voorkom je dit soort zaken en bescherm je iedereen voor zichzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:20

NenaC schreef:
Joman schreef:
Ik zag het ook op youtube. Wat een braaf paard zeg. En sorry dat ik het zeg, maar wat een hufter van een vent. Hij bekijkt zijn paard niet eens...



hoe zou die zijn paard moeten bekijken dan? dier rent immers meteen weg.


hormoontjes doen rare dingen en adrenaline is er 1 van. vind dat hij het goed opgelost heeft in de zin van hoe hij reageert. paard heeft er gelukkig ook niets aan overgehouden.

vind dit ook wel weer een van de voorbeelden waar een jury gewoon harder moet optreden om zowel ruiter als paard te beschermen en daarmee ook het imago vd paardensport. als je tuig niet meer in orde is gewoon uitbellen die hap. dan voorkom je dit soort zaken en bescherm je iedereen voor zichzelf.


Het dier wordt gepakt door een vrouw, hij pakt zijn paard vervolgens over en kijkt er niet naar. Of constateer jij wat anders?

lies_sparkle

Berichten: 6113
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:22

Joman schreef:
NenaC schreef:


hoe zou die zijn paard moeten bekijken dan? dier rent immers meteen weg.


hormoontjes doen rare dingen en adrenaline is er 1 van. vind dat hij het goed opgelost heeft in de zin van hoe hij reageert. paard heeft er gelukkig ook niets aan overgehouden.

vind dit ook wel weer een van de voorbeelden waar een jury gewoon harder moet optreden om zowel ruiter als paard te beschermen en daarmee ook het imago vd paardensport. als je tuig niet meer in orde is gewoon uitbellen die hap. dan voorkom je dit soort zaken en bescherm je iedereen voor zichzelf.


Het dier wordt gepakt door een vrouw, hij pakt zijn paard vervolgens over en kijkt er niet naar. Of constateer jij wat anders?


Waar is dat filmpje? :)
Ik heb alleen een verkorte versie gezien denk ik

Storm

Berichten: 20821
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:27

Er staan meerdere filmpjes, bij de ene ziet je niet dat hij het paard terug krijgt en bij het andere wel.
Ik zie wel dat hij enorm boos zijn bodyprotector weggooit.
En het geweldig brave paard deed inderdaad nog zijn best om te springen. Ik vind dit echt een ruiterfout en zeer onsportief van de ruiter om zo te reageren.

Is het al lente?

Enjoy_

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:31

Ik zie allereerst alleen maar iemand die woedend is, inderdaad... hopelijk is het oprecht en zie ik op youtube alleen 1 kant van het verhaal en is het niet alleen maar imagoschade proberen te beperken.


emilyslaluna

Berichten: 3809
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:50

In het artikel geeft hij toch ook toe dat zijn reactie fout was en dat het puur naar zichzelf gericht was?

Was het handiger geweest om te stoppen, waarschijnlijk wel. Kan je paardrijden met 2 losse teugels, ja zeker. In the heat of the moment denk je niet over alles na en als hij gewoon beiden teugels vast had, dan snap ik dat je niet meteen stopt.

Hij heeft wel echt een super braaf paard!

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41319
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Officiële waarschuwing voor Jack Pinkney na ongeluk in Pau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:02

Jezus, ik schrik echt van dat filmpje. Dat ging hard, en wat een superbraaf paard.

Ik wil de reactie van de ruiter niet goed praten, maar ik kan de reactie wel begrijpen. Adrenaline, emoties, je paard even weg. Het wint geen schoonheidsprijs, dat is zeker. En ik denk dat het goed is dat mensen hem tot de orde hebben geroepen waardoor dit persbericht volgt.

Anna79

Berichten: 3370
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:03


Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Officiële waarschuwing voor Jack Pinkney na ongeluk in Pau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:06

Ach jeetje, mijn pennyhart bloedt toch wel een beetje. Paard schrikt zich lazarus, bezeert zich waarschijnlijk toch wel en dan kan er geen aaitje of geruststellend woordje vanaf. Maar dat is dan wel datzelfde paard dat alle moed bijeenschraapt om over belachelijk hoge en brede hindernissen te springen.
Maar goed, gelukkig dat paarden zulke vergevingsgezinde dieren zijn.

ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:23


_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41319
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Officiële waarschuwing voor Jack Pinkney na ongeluk in Pau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:34

De titel van dat filmpje is wel erg ongepast.

pinto_1

Berichten: 2541
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:43

Ik vind het wel raar dat hij als reactie geeft dat hij zo boos op zichzelf was omdat hij zijn paard had kunnen verwonden. Maar vervolgens het paard nog geen blik na werpt als het wegrent.

De verklaring dat hij boos is uit bezorgdheid om zijn paard klinkt dus nogal tegenstrijdig bij het zien van de beelden.

Denk eerder dat hij boos was dat hij de finish niet heeft gehaald. Wat op zich ook begrijpelijk is, en daar snap ik dan de reactie wel bij. Niet om het goed te keuren, maar wel wat betreft adrenaline, met je hoofd volledig in de wedstrijd zitten, etc.

strooigoed

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Officiële waarschuwing voor Jack Pinkney na ongeluk in Pau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:01

@ joman.ik had een filmpje gezien waar dat niet zichtbaar was, ik zag alleen een wegrennend paard, zodoende mijn constatering ;)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:30

Hij gaat zelf natuurlijk ook wel met een aardige smak neer, dat hij er niet meteen achteraan rent snap ik ergens nog wel. even oriënteren zeg maar. Voelen of alles nog werkt. Dat hij niet eens even een aaitje geeft kan ik dan weer minder begrijpen. :x Ik snap dat je hem zo snel mogelijk van het parcours af wilt maar even een aai terwijl je hem over neemt verlies je heus geen tijd mee.

Het dier in kwestie heeft veel lef of weinig zin voor zelfbehoud.. Al gaan die twee ook vaak hand in hand.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41319
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:35

Ayasha schreef:
Hij gaat zelf natuurlijk ook wel met een aardige smak neer, dat hij er niet meteen achteraan rent snap ik ergens nog wel. even oriënteren zeg maar. Voelen of alles nog werkt. Dat hij niet eens even een aaitje geeft kan ik dan weer minder begrijpen. :x Ik snap dat je hem zo snel mogelijk van het parcours af wilt maar even een aai terwijl je hem over neemt verlies je heus geen tijd mee.

Het dier in kwestie heeft veel lef of weinig zin voor zelfbehoud.. Al gaan die twee ook vaak hand in hand.

Of een groot vertrouwen in de ruiter.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:39

Ik snap vertrouwen in de ruiter maar ik vind het best apart dat een paard dat geheel "bij zinnen" is (dus niet in paniek of uitgebroken) zichzelf zo tegen een muur stort... Ik vraag me dus ook een klein beetje af óf ie 'm uberhaupt had kunnen stoppen..

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, Eepie, Kalea, pol013, Vagabondo en 24 bezoekers