Achtergrond paard onbekend in buitenland, advies?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
princequillo
Fotograaf

Berichten: 2450
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Achtergrond paard onbekend in buitenland, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 17:40

Hallo allemaal, hoop dat dit topic gewoon toegestaan is hier want ik zou niet weten waar ik het anders moet plaatsen :o

Ik ben via een gesloten groep in contact gekomen met een meisje uit Noorwegen die hulp zoekt. Zij heeft in 2014 een paard gekocht. Dit paard is afkomstig uit Nederland en samen met een ander paard geimporteerd. Ze vermoed dat de paarden van dezelfde plek komen.

De verkoper klonk mij nogal shady. Hij/zij wil haar niets vertellen over haar paard en de paspoorten hebben zij ook niet zelf begreep ik. Goed, alles wat zij dus weten over deze paarden is hun naam, geboortejaar en een plaatsnaam.

Nu willen beiden eigenaren graag meer te weten komen over hun paarden. Ze weten dus al niet hun rassen. (edit: overigens heb ik zelf vermoeden dat het NRPS is) Mede door de taal en omdat zij beiden niet thuis zijn in de Nederlandse paardenwereld hebben zij hulp gevraagd aan Nederlanders.

Wat zijn de opties hierin? Het lijkt mij een kleine kans, maar het enige wat ik mij ook kon bedenken is nagaan of de paarden misschien niet ooit in aanraking zijn geweest met het KNHS. Zelfs dan zou ik niet weten hoe verder. -O-

Alvast bedankt!

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Achtergrond paard onbekend in buitenland, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 17:46

Als ze de chipnummers hebben kun je in ieder geval hier de databases natrekken

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 17:48


BarbaLala

Berichten: 9608
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Achtergrond paard onbekend in buitenland, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 18:08

Ze heeft haar paard dus gekocht zonder paspoort er bij begrijp ik?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 18:20

lizy29 schreef:
Als ze de chipnummers hebben kun je in ieder geval hier de databases natrekken

Inderdaad chip uitlezen, aan de hand van het nummer is veel te vinden. Ik kan b.v. in de database van de KNHS en van het KWPN, als ze in één van de twee staan heb ik zo meer info boven water.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Achtergrond paard onbekend in buitenland, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 18:35

Op wiens naam zijn paspoort gezet in Nederland? En welke instantie heeft ze uit gegeven

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2450
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 18:54

BarbaLala schreef:
Ze heeft haar paard dus gekocht zonder paspoort er bij begrijp ik?

Dat klopt. De paspoorten heeft de verkoper denk ik nog. Die wil hen dus niet helpen om de een of andere reden.

Ik zal haar vragen of ze evt een chipnummer kan laten lezen!

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 19:25

Even of topic.. Hoe zijn die paarden dan in Noorwegen terecht gekomen zonder papieren? Toen ik verleden jaar naar Zweden ben geëmigreerd moest ik zowel mijn stamboek papier als mijn paspoort van de paarden afgeven aan de transporteur.. En alles moet toch in het paspoort vermeld staan zoals chip en levensnummer, entingen, eventuele andere op- of bemerkingen dat alles word toch onderzocht tijdens een exportkeuring?

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Achtergrond paard onbekend in buitenland, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 19:27

Als je een omschrijving/foto’s van de oaarden hier neer zet, zal iemand ze misschien herkennen?

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Achtergrond paard onbekend in buitenland, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 19:30

Noorwegen is best wel strict voor zo ver ik weet, hoe kunnen ze de dieren zonder paspoort binnen krijgen :?

Babootje

Berichten: 26259
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 19:34

flitzz schreef:
Even of topic.. Hoe zijn die paarden dan in Noorwegen terecht gekomen zonder papieren? Toen ik verleden jaar naar Zweden ben geëmigreerd moest ik zowel mijn stamboek papier als mijn paspoort van de paarden afgeven aan de transporteur.. En alles moet toch in het paspoort vermeld staan zoals chip en levensnummer, entingen, eventuele andere op- of bemerkingen dat alles word toch onderzocht tijdens een exportkeuring?


Dat kan dus niet. De paarden zullen dus wel papieren hebben. Misschien geen stamboekpapier, maar in ieder geval wel een paspoort. Ze moeten gechipt zijn. Ik zou dus inderdaad de chip laten uitlezen.

Babootje

Berichten: 26259
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 19:36

Paarden kunnen natuurlijk gestolen zijn en de papieren vervalst. Maar alleen op deze manier kom je daar achter. Mocht dat niets opleveren kun je altijd nog een dna test laten doen.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 19:36

KarmaChansy schreef:
Noorwegen is best wel strict voor zo ver ik weet, hoe kunnen ze de dieren zonder paspoort binnen krijgen :?


Ik vermoed dat de verkoper ze heeft geïmporteerd en in Noorwegen heeft verkocht waarbij hij de paspoorten niet heeft afgegeven.

huricane
Berichten: 790
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 19:56

Misschien dat iemand ze hier herkend aan de hand foto’s......kleine kans, maar wie weet....

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 19:57

lizy29 schreef:
KarmaChansy schreef:
Noorwegen is best wel strict voor zo ver ik weet, hoe kunnen ze de dieren zonder paspoort binnen krijgen :?


Ik vermoed dat de verkoper ze heeft geïmporteerd en in Noorwegen heeft verkocht waarbij hij de paspoorten niet heeft afgegeven.


zover had ik nog niet gedacht haha maar dat zou het wel verklaren ja :j

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 19:58

Of transport in een 2-paards auto/trailer en geluk gehad dat er aan de grens geen controle is geweest op de documenten.

Paarden hebben vast een chip, die moet de dierenarts uit kunnen lezen en met dat nummer kun je behoorlijk wat info boven water krijgen. Zou me niet verbazen als er een raar verhaal achter weg komt (overleden verklaard, gestolen of jaren ouder dan verwacht, etc).

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2450
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 20:33

lizy29 schreef:
KarmaChansy schreef:
Noorwegen is best wel strict voor zo ver ik weet, hoe kunnen ze de dieren zonder paspoort binnen krijgen :?


Ik vermoed dat de verkoper ze heeft geïmporteerd en in Noorwegen heeft verkocht waarbij hij de paspoorten niet heeft afgegeven.


Dit dus. Maar zoals gomir zegt, het verbaast mij ook totaal niet als hier een apart verhaal bij hoort. Ik vind het namelijk al vreemd dat de eigenaren de paspoorten niet hebben gekregen en dat de verkoper niets over ze wilt vertellen.

BarbaLala

Berichten: 9608
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 00:05

Ik snap uberhaupt niet wie er een paard zonder paspoort zou kopen. := Zeker uit het buitenland, dan kun je er wel vanuit gaan dat er e.e.a. niet jofel is.

Als ze slim is maakt ze er werk van, linksom of rechtsom.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Achtergrond paard onbekend in buitenland, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 08:24

Ze heeft dat paard al vijf jaar. Vraag is of het zo verstandig is diep te gaan graven. Misschien wat meer informatie over afstamming om de nieuwsgierigheid te bevredigen, voor de rest is het rijkelijk laat.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2450
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 09:13

Update: het verhaal wordt nog krommer. Ik heb hier nog nooit van gehoord, maar het paard heeft na haar import een hermerking gekregen. Nieuwe chip dus.

Nu heb ik gelezen dat dit kan, maar dat de gegevens dan op z’n minst in het paspoort moeten worden weergeven... Maar aangezien die ook niet in the picture is, loopt ook dit dood.

Rex_Rolfo schreef:
Ze heeft dat paard al vijf jaar. Vraag is of het zo verstandig is diep te gaan graven. Misschien wat meer informatie over afstamming om de nieuwsgierigheid te bevredigen, voor de rest is het rijkelijk laat.

Klopt. Ik heb haar nu met deze informatie ook gevraagd of ze het dan ook nog wel waard vindt om nu nog te gaan graven. Wie weet wat je dan tegen komt.

Ik plaats dus ook verder geen foto of meer informatie tot ik weet dat zij dit ook nog wilt.

Babootje

Berichten: 26259
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Achtergrond paard onbekend in buitenland, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:05

Als het paard opnieuw is gechipt moet dat in NL gebeurd zijn denk ik. Het gebeurt ook wel dat de oude chip wordt verwijderd.
Als het de nieuwe eigenaar het er alleen om gaat de achtergrond te weten zou een DNA test uitkomst kunnen bieden over de afkomst. Paar haren opsturen en klaar.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2450
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 11:51

Babootje schreef:
Als het paard opnieuw is gechipt moet dat in NL gebeurd zijn denk ik. Het gebeurt ook wel dat de oude chip wordt verwijderd.
Als het de nieuwe eigenaar het er alleen om gaat de achtergrond te weten zou een DNA test uitkomst kunnen bieden over de afkomst. Paar haren opsturen en klaar.

Nee, was wel in Noorwegen gebeurd! Heb je een idee wanneer ze dit doen?

Babootje

Berichten: 26259
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:57

Als een paard gestolen is. Maar met een gestolen paard kom je de grens niet over. Daarom denk ik dat in NL de chip gewisseld is. Desondanks vind ik het heel vreemd dat de handelaar het paspoort niet wil afgeven. Heeft de nieuwe eigenaresse een aankoopbewijs?

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2450
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 17:16

Babootje schreef:
Als een paard gestolen is. Maar met een gestolen paard kom je de grens niet over. Daarom denk ik dat in NL de chip gewisseld is. Desondanks vind ik het heel vreemd dat de handelaar het paspoort niet wil afgeven. Heeft de nieuwe eigenaresse een aankoopbewijs?

Ik begrijp dat je dat denkt. Echter weet eigenaresse zeker dat het in Noorwegen gebeurd is.

Ik heb geen idee. Je zou zeggen van wel. Volgens haar importeert de verkoper al heel lang paarden in Noorwegen. Maar gezien de rare manier waarop deze paarden zijn verhandelt verbaast het mij niet als dit niet zo is.

Babootje

Berichten: 26259
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Achtergrond paard onbekend in buitenland, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 18:51

Nieuwe eigenaresse zou natuurlijk heel makkelijk een nieuw paspoort kunnen aanvragen. Mits ze een aankoopbewijs heeft natuurlijk.