Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 14:41

Lees de berichtjes net door. Maar klopt het dat ze stands hebben in de manege of heb ik dat verkeerd gelezen?

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard.
The more real you get the more unreal the world gets. John Lennon
I think our society is run by insane people for insane objectives.


Bullebeest
Berichten: 3240
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 14:54

Dinopino schreef:
Lees de berichtjes net door. Maar klopt het dat ze stands hebben in de manege of heb ik dat verkeerd gelezen?


Naar mijn weten hebben ze die niet meer. Er is daar veel veranderd/verbeterd

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 14:57

Bedankt voor je snelle antwoord.

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard.
The more real you get the more unreal the world gets. John Lennon
I think our society is run by insane people for insane objectives.

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 14:59

purny schreef:
@jennyj: je hoopt dat door middel van jouw bericht mensen gaan doneren. Dus bedoel je wel degelijk wat met je bericht.

Dat is toch logisch. Als je niks bedoelt of wil bereiken. Dan kan je toch beter helemaal niks posten? Het gaat mij vooral om mensen te motiveren niet alleen aan zichzelf te denken. Of men doneert of niet moet iedereen zelf weten.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

_Roos23
Berichten: 3
Geregistreerd: 22-11-13
Woonplaats: Nijmegen, Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 17:15

Doet me denken aan een zeer vergelijkbare situatie zo'n 7 jaar geleden, bij de manege waar ik destijds reed. Wij bleven mijn lessen wel doorbetalen, simpelweg omdat wij dat geld wel konden "missen". 5 paarden zijn er uiteindelijk, en rond de 100.000 euro schade. Lijkt mij verschrikkelijk om als stadhouder te moeten meemaken...

https://www.trouw.nl/nieuws/alle-ruiter ... gle.com%2F

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 19:16

mvdende schreef:
Volgens mij mag je weer eens niet kritisch zijn op bokt!

Er bestaat ook zo iets als groepsdruk: omdat 99% van de mensen a doet, doet diegene die eigenlijk b wil, toch maar a omdat hij/zij anders gek wordt aangekeken.

Zo ook in dit verhaal, waarom wordt ik gelijk gekielhaald omdat ik een andere mening heb, anders zou reageren dan het gros van de mensen hier op Bokt.nl?

Ik weet heel zeker dat er hier meerdere mensen zijn die het geld voor paardrijden heel hard bij elkaar moeten sprokkelen iedere maand. Maar die in deze situatie misschien toch maar betalen omdat ze niet de zwarte piet toegespeeld willen krijgen!

Want reken maar dat het door manege Lelystad niet heel erg gewaardeerd wordt als je niet netjes je lessen doorbetaald, en dan krijg je de vraag: wordt je dan als niet betaler niet heel vies aangekeken de rest van je leven op die manege?

Als alle lessen die nu al gemist zouden zijn inderdaad ingehaald kunnen worden, dan maak ik daar geen probleem van. Maar zou ik bijvoorbeeld volgende week een nieuwe leskaart moeten kopen, dan zou ik daar wel even mee wachten. Als de manege nl al aangeeft in financiële problemen te zitten, wil ik dat risico niet lopen.


Gekielhaald :+ Omdat mensen een andere mening hebben en jij toevallig in de minderheid bent?

Als je wel zou lessen had je die kosten toch ook gehad? De manege zal nu ook moeten sprokkelen dus je bent niet de enige die het financieel zwaar heeft. Het risico? Dat je zelf geen plezier beleeft aan je leskaart? Nee, dan liever de manege laten zitten. Ik hoop dat de crowdfundingactie beter loopt...

heb vertrouwen, houd moed

wallance
Berichten: 271
Geregistreerd: 06-10-07

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 22:19

Reageren is niet zo mijn ding. Maar wat een reacties, om kippenvel van te krijgen in de negatieve zin.

Hopelijk houdt deze manege zijn hoofd boven water en kunnen ze straks een hele zware periode afsluiten en uit dit vreselijke zal kruipen.

Voor alle mensen (niet degene die het financieel heel zwaar hebben) maar die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Bijvoorbeeld graag verzorgpaarden rijden en geen dubbeltje mee willen betalen, kies een andere hobby. Schaken of iets dergelijks. Weet wat het houden van paarden kost. Laat staan wat deze ramp voor deze manege (finacieel) betekend. Het is zo makkelijk oordelen. Bedrijfsrisico zie ik voorbij komen. Geen diensten - geen geld etc. Maar straks als de manege weer draait als eerste weer willen lessen.

Manege Lelystad, heel veel sterkte!

Westerschelde's Up L1 + 14 pr 213, L2 + 12 pr 206, M1 + 11 pr 202, M2 + 11 pr 204, Z1 + 13 pr 230, Z2 + 12 pr 231, ZZL + 11 pr 234, reserve kampioen ZZL (eerste start 4-1-2015), ZZZ + 8 pr 237

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 01:22

Maar als dit dus om pensionpaarden/-pony's zou gaan, dan klopt het toch ook niet dat de manegehouder zoveel kosten maakt? Hij loopt dan toch alleen inkomsten mis? Of is die crowdfunding dan opgestart voor de eigenaars van de getroffen paarden?

alice0cullen

Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 01:35

Ook al zijn het pensionpaarden die ziek zijn, dan moeten ze alsnog in quarantaine. Moeten ze nog steeds de dierenarts laten komen voor de overige paarden te controleren, liggen de lessen alsnog stil. Dus denk niet dat het in kosten enorm uitmaakt of het nu manege paarden of pension paarden zijn. Dan heb je alleen de dierenarts kosten voor de behandeling niet.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

CharleyT
Berichten: 3969
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 06:43

Pistasche schreef:
mvdende schreef:
Volgens mij mag je weer eens niet kritisch zijn op bokt!

Er bestaat ook zo iets als groepsdruk: omdat 99% van de mensen a doet, doet diegene die eigenlijk b wil, toch maar a omdat hij/zij anders gek wordt aangekeken.

Zo ook in dit verhaal, waarom wordt ik gelijk gekielhaald omdat ik een andere mening heb, anders zou reageren dan het gros van de mensen hier op Bokt.nl?

Ik weet heel zeker dat er hier meerdere mensen zijn die het geld voor paardrijden heel hard bij elkaar moeten sprokkelen iedere maand. Maar die in deze situatie misschien toch maar betalen omdat ze niet de zwarte piet toegespeeld willen krijgen!

Want reken maar dat het door manege Lelystad niet heel erg gewaardeerd wordt als je niet netjes je lessen doorbetaald, en dan krijg je de vraag: wordt je dan als niet betaler niet heel vies aangekeken de rest van je leven op die manege?

Als alle lessen die nu al gemist zouden zijn inderdaad ingehaald kunnen worden, dan maak ik daar geen probleem van. Maar zou ik bijvoorbeeld volgende week een nieuwe leskaart moeten kopen, dan zou ik daar wel even mee wachten. Als de manege nl al aangeeft in financiële problemen te zitten, wil ik dat risico niet lopen.


Gekielhaald :+ Omdat mensen een andere mening hebben en jij toevallig in de minderheid bent?

Als je wel zou lessen had je die kosten toch ook gehad? De manege zal nu ook moeten sprokkelen dus je bent niet de enige die het financieel zwaar heeft. Het risico? Dat je zelf geen plezier beleeft aan je leskaart? Nee, dan liever de manege laten zitten. Ik hoop dat de crowdfundingactie beter loopt...


Kan je reactie ten dele begrijpen, maar de opmerkingen over kosten gehad en liever laten zitten zijn flauwekul/te kort door de bocht.

Inderdaad als je gelest had, maar dat heeft ze niet, dus waarom kosten maken?
Argument van niks , of moet je als het over rijlessen gaat de filantroop uit hangen. Voor wat hoort wat, dat merkt helaas het manegebedrijf nu ook, want ook zij hebben leveranciers,dierenartsen etc die hun rekening sturen. Die uiteraard gewoon betaald gaat worden.(Verschil met leskaart is dat manege al diensten afgenomen heeft voordat de rekening komt)
Dus dat gedoe met leskaarten door betalen spreekt mij niet aan. Wel een crowdfundingactie op geheel vrijwillige basis, dat komt ook uit het hart van alle betrokkenen.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 07:59

Wat is precies het verschil tussen een donatie via crowdfunding of je leskaart, om de manege te steunen, voor een keer door te betalen? Alleen het principe dat je er niks voor terug krijgt? Meestal zo toch, bij een donatie.

heb vertrouwen, houd moed

mvdende

Berichten: 5612
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 08:03

Pistasche schreef:
Wat is precies het verschil tussen een donatie via crowdfunding of je leskaart, om de manege te steunen, voor een keer door te betalen? Alleen het principe dat je er niks voor terug krijgt? Meestal zo toch, bij een donatie.


Bij een donatie kan je het bedrag zelf bepalen. Veel mensen doneren €25-50. Dat is wel even een ander bedrag dan de €228 die een kwartaal kaart kost bij deze manege.

Weinig mensen die €228 gaan doneren waarschijnlijk

Onali

Berichten: 18374
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 08:04

Pistasche schreef:
Wat is precies het verschil tussen een donatie via crowdfunding of je leskaart, om de manege te steunen, voor een keer door te betalen? Alleen het principe dat je er niks voor terug krijgt? Meestal zo toch, bij een donatie.


Bij een vrijwillige donatie bepaal je zelf het bedrag €0,05/ €500,-
Bij je leskaart is het bedrag dus 1 les a €??,??

Black is the colour of my true love's hair

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 08:53

Dat je het bedrag zelf kan bepalen zover was ik zelf ook nog wel gekomen :+ Het ging mij erom dat het principe precies hetzelfde is. En de manege enorm geholpen. Of je nou je les/leskaart/donatie betaalt, een betaling zonder tegenprestatie te willen. In het geval van een leskaart kan ik mij zo voorstellen dat de manege een manier vind om dit te compenseren op termijn. De leskosten zijn hun vaste inkomen dus als ze daarop (deels) kunnen rekenen hebben ze tenminste iéts van zekerheid in deze rottige tijd.

heb vertrouwen, houd moed

uiltje001
Berichten: 646
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Hengelo

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 10:31

Er is geen meldplicht op besmettelijke paardenziektes! Deze stal neemt haar verantwoordelijkheid, maar er zijn veel stallen die het niet doen.

Het kost ontzettend veel geld als een van deze besmettelijke paardenziektes op je stal heerst. Niet alleen geld, maar veroorzaakt ook heel veel stress.

https://www.facebook.com/Meldplicht-op- ... 537702820/

Nogmaals sterkte in Lelystad.

CharleyT
Berichten: 3969
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:22

Pistasche schreef:
Dat je het bedrag zelf kan bepalen zover was ik zelf ook nog wel gekomen :+ Het ging mij erom dat het principe precies hetzelfde is. En de manege enorm geholpen. Of je nou je les/leskaart/donatie betaalt, een betaling zonder tegenprestatie te willen. In het geval van een leskaart kan ik mij zo voorstellen dat de manege een manier vind om dit te compenseren op termijn. De leskosten zijn hun vaste inkomen dus als ze daarop (deels) kunnen rekenen hebben ze tenminste iéts van zekerheid in deze rottige tijd.


Het is dus niet ''in principe hetzelfde". Bij donatie/crowdfunding is er volledige vrijheid en indien gewenst ook anoniem.
Kan me zorg van huidige klanten voorstellen, er kan een groepsdruk zijn van: betaal nou maar, want het is zo zielig bla bla. En anders ben je geen echte goede loyale klant. Is die zorg terecht? Geen idee. Maar de zorg is er. Dus laat mensen gewoon anoniem wat doneren, maar noem ze niet egoistisch als ze nu geen leskaart verlengen / aanschaffen.

CharleyT
Berichten: 3969
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:24

Pistasche schreef:
Wat is precies het verschil tussen een donatie via crowdfunding of je leskaart, om de manege te steunen, voor een keer door te betalen? Alleen het principe dat je er niks voor terug krijgt? Meestal zo toch, bij een donatie.


Vraagje, ben jezelf een klant van het bedrijf? Want een leskaart betalen voor jan met de korte achternaam is iets heel anders dan een eigen, gekozen bijdrage leveren.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:33

Als manegeklant heb je gewoon een vrijblijvendheid die je niet hebt als je zelf een paard hebt, het is van de gekke om te verwachten dat juist de manegeklanten wel door blijven betalen. Als ik als manegeruiter het geld en de behoefte had gehad om zelf verantwoordelijk te zijn voor een paard, dan had ik zelf wel een paard gehad. En natuurlijk is het fijn als je je dermate verbonden, loyaal of verantwoordelijk voelt voor je manege dat je bij wilt dragen, het moet a. wel kunnen en b. vrijblijvend zijn.
En ik geloof dat de manegehouders dat zelf ook wel zo brengen, maar zie hier de anonieme reacties al op mensen die zeggen dat ze niet willen of kunnen betalen, dan weet je meteen wat groepsdruk kan doen.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:46

CharleyT schreef:
Jouw mening, maar zeker niet de mijne: Ondernemersrisico heet dat!
Binnenbakken opgeofferd? Welnee, gewoon slim gebruikmaken van je accomodatie in deze moeilijke periode.
DA rekeningen die oplopen, logisch, veel werk en bezoek. Maar de DA stuurt gewoon zijn rekeningen die betaald moeten worden. Vreemd dat je die niet egoistisch vind. Klanten die niks krijgen voor hun geld vind je nl wel egoistisch als er dan niet betaalt wordt.
En je laatste zin is gewoon een beetje zielig. De emotie heeft je te pakken denk ik.


Wat ik heb begrepen betreft het niet de eigen manegepaarden die ziek zijn, maar pensionpaarden dus van klanten, dus volgens mij vallen dan die dierenartskosten voor het bedrijf ook wel mee, en komen deze kosten bij de eigenaar van het paard te liggen, of zit ik hier mis mee?

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 20:27

Wat heftig dat je je als manegehouder hier niet voor kunt verzekeren. Dat is dan een flink risico wat je loopt.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 23:33

CharleyT schreef:
Pistasche schreef:
Wat is precies het verschil tussen een donatie via crowdfunding of je leskaart, om de manege te steunen, voor een keer door te betalen? Alleen het principe dat je er niks voor terug krijgt? Meestal zo toch, bij een donatie.


Vraagje, ben jezelf een klant van het bedrijf? Want een leskaart betalen voor jan met de korte achternaam is iets heel anders dan een eigen, gekozen bijdrage leveren.


Nee ik ben geen klant van het bedrijf. Heb trouwens ook niemand egoïstisch genoemd, gezien je vorige post.

Een leskaart betalen doe je toch ook uit ‘volledige vrijheid’, of gebeurt dat bij deze manege met een mes op je keel? Het principe komt op hetzelfde neer, lijkt me vrij duidelijk. Lekker belangrijk of je het via je leskaart doet of een donatie. Verzin vooral iets waar je je goed bij voelt. En als je niks wilt doen, dan niet.

heb vertrouwen, houd moed

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 23:44

karuna schreef:
Ze hebben nergens anders plek voor isolatie. :n ze moeten best veel paarden apart houden. Minimale afstanden per box op besmetting door bv niezen te voorkomen. Buiten is niet te doen dan zijn de binnenbakken het beste. Daar wordt natuurlijk nu vol op geplast en gepoept. Los nog van stro, hooi enz dat nu overal gaat zitten. Kan me heel goed voorstellen dat daarna de bodems wel aan vervanging toe zijn

Lijkt me ook als pensionklant een nare spannende tijd.


Ik zou juist in deze situatie de paarden buiten zetten in weilanden die ruim uit elkaar liggen. Dat doen wij hier altijd met zieke paarden. Als dit niet kan dan heeft de manege te weinig grond ten opzicht van de hoeveelheid paarden.

Voor rest denk ik wanneer zo iets bi j een particulier gebeurt dat er een hoop dingen anders gaan.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12717
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 06:51

Het komt op mij over alsof de manege alle dierenarts kosten draagt (zie facebook post). Maar het lijkt mij dat de kosten van onderzoek en medicatie toch voor de eigenaar is wanneer het pensionpaarden betreft?

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 07:15

Blussem schreef:
karuna schreef:
Ze hebben nergens anders plek voor isolatie. :n ze moeten best veel paarden apart houden. Minimale afstanden per box op besmetting door bv niezen te voorkomen. Buiten is niet te doen dan zijn de binnenbakken het beste. Daar wordt natuurlijk nu vol op geplast en gepoept. Los nog van stro, hooi enz dat nu overal gaat zitten. Kan me heel goed voorstellen dat daarna de bodems wel aan vervanging toe zijn

Lijkt me ook als pensionklant een nare spannende tijd.


Ik zou juist in deze situatie de paarden buiten zetten in weilanden die ruim uit elkaar liggen. Dat doen wij hier altijd met zieke paarden. Als dit niet kan dan heeft de manege te weinig grond ten opzicht van de hoeveelheid paarden.

Voor rest denk ik wanneer zo iets bi j een particulier gebeurt dat er een hoop dingen anders gaan.

Je gaat paarden met koorts niet in de regen en kou buiten zetten, wat een bijzonder idee.


RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 07:23

Best heftige discussie hier..

Ik denk dat ikzelf ook mijn leskwartaal door zou betalen. Dat je op dat moment niet kan lessen is vervelend, maar het geeft de manege wel een bepaalde zekerheid en daarmee ook jijzelf. Ten eerste om de dieren te kunnen verzorgen, ze hebben mogelijk niet de medicatiekosten van de zieke paarden als die niet van henzelf zijn, maar dat is een relatief kleine kostenpost denk ik. Denk aan de controles, swabs van de koorts-paarden, personeelskosten, huur van de noodboxen, vervanging van de bodem van de bak, schoonmaakkosten etc. Dat zijn kosten die de pensionklanten niet direct dragen.

Plus, ieders goed recht om niet te betalen, maar er bestaat een mogelijkheid dat als ze niet rond komen de boel verkocht moet worden. Wat is dan nog de kans dat er een manege in komt, dan ben je helemaal je rijden kwijt. Ik zou dus wel blijven betalen, om deze periode door te komen en daarna weer te kunnen blijven genieten van de paarden.


Paarden buitenzetten werkt in sommige gevallen, wanneer het een kinderziekte is waar ze even door moeten ‘snotteren’. Rhino is geen kinderziekte, die paarden wil je strak onder controle houden en idd, niet met koorts in de regen buiten hebben.

"Een draver, is gaver" :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, Briiet, Googlebot, maessie, nummie, Toushie, Vagabondo en 28 bezoekers