Van je paard vallen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Eee2000
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-08-18

Van je paard vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-19 14:16

Ik ben één keer van mijn paard afgevallen toen zij schrok en ervandoor vloog. Dit was de eerste keer op haar nieuwe stal. Ze is nog steeds schrikkerig, maar ze zet meestal dan niet meer dan een pasje opzij als ze schrikt. Nou ben ik telkens weer als ik opstap ontzettend bang om te vallen als zij er vandoor vliegt. Nou vroeg ik me af, is de kans groot dat je iets hebt als je valt als je paard ervandoor vliegt? Ze zal verder niks geks doen, alleen gaan rennen. Dus zegmaar, kan je snel er ernstig onder zijn als je dan valt? Nou is het al wel anderhalve maand later en is ze niet een keer ervandoor gevlogen maar alsnog ben ik doodsbang.


BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Van je paard vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 14:18

Je paard mag je dankbaar zijn, ze houd nu blijkbaar goed rekening met je. Gewoon rijden en val je, tja, hoort bij het rijden en gebeurt iedereen wel een keer of vaker.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Van je paard vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 14:26

Het kán ernstig zijn als je valt, maar genoeg ruiters die meerdere keren vallen en er niks ergers dan een blauwe plek aan over houden.
Toch zou ik er wel aan gaan werken. Jezelf vertellen dat er niks is om bang voor te zijn, is vaak niet genoeg. Werk aan het vertrouwen tussen jou en je paard en in jezelf, misschien een paar zitlessen op termijn, zodat je het vertrouwen hebt dat je blijft zitten ook al schiet je paard een keer weg.

Kijk wat voor jou wel veilig voelt en ga vanaf daar elke keer een stapje verder. Forceren heeft geen zin. Een goede instructie die ervaring heeft met angstige ruiters kan ook heel veel doen!

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 14:26

Hoe snel je valt, hangt ook van jouw rijkunsten af. Angst zal niet meehelpen natuurlijk.

Geen idee waar je woont maar kijk eens naar coaching, bijvoorbeeld http://www.eponia.nl
Iemand als zij is er vast in jouw regio ook te vinden, die kan je wel van de angst afhelpen.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Art_ofLiving

Berichten: 344
Geregistreerd: 10-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 14:27

Ik kan me goed voorstellen dat je dan bang bent om weer te vallen, het hoort er wel een beetje bij en het scheelt al dat je paard minder gekke sprongen maakt dan eerst dus?

Is een soort val-training misschien iets voor je? Ik heb het zelf nooit gedaan maar dan leer je hoe je kunt vallen, dit moet je dan ook oefenen waardoor je er waarschijnlijk minder bang voor wordt.

'
☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋


Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 14:28

Misschien is het een idee om een keer een valtraining te doen als je bang bent om te vallen?

Edit: spuitelf, nog meer mensen met dit idee!

instagram: @horsestory.eline
IF YOU'RE SEXY AND YOU KNOW IT CLAP YOUR HANDS *CLAP CLAP*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 14:28

Ik ben er een aantal keer afgevallen met gekneusde ribben een keer, een gebroken voet 1 keer (herinner me er ook eigenlijk vrij weinig van) en m'n stuitje wss kapot gehad door een val. Geen enkele keer is het paard weggevlogen. Werd er vaak gewoon afgeslingerd. Maar daardoor wel angst gekregen. Het blijft een gevaarlijke sport en ja het kan goed gaan, maar je kan ook al je botten breken. Je komt het snelst over je angst heen door gewoon door te gaan met alles op je eigen tempo.

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Van je paard vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 14:49

1 geruststelling! je kan nooit verder vallen dan de grond!

Wodka Lime: He´s my own little fairy tale - Z1+9 geblesseerd & fulltime levensgenieter
Jaqguard-D: #Babyjack M1+3

Wodka Lime, Mijn fulltime levensgenieter + 1 jaar samen met #Babyjack

Absolem

Berichten: 2763
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 14:57

Er vandoor vliegen kan je makkelijker leren uitzitten dan wat die eikel deed die ik reed .

Die sloeg ook van zich af als hij schrok .

Dus die ging er vandoor , gaf vervolgens een enorme bok en spurtte dan verder.. ik ben er twee Keer afgelazerd . De tweede keer ben ik in het ziekenhuis beland met gekneusde ribben en een scheur in mijn lever .

Ik heb er daarna nog twee keer op gereden voor de eigenaar hem verkocht . Nu heb ik een veulen gekocht waarmee ik een band opbouwen en hem rustig kan leren kennen voor ik hem beleren ga over een paar jaar . Dat idee is voor mij heel geruststellend .

Titus was mijn maatje en ik zou er zo weer op stappen hoor . Maar dat rare gedoe van m soms was echt niet chill ... een week later kon hij weer helemaal zen zijn. Geen idee wat de oorzaak was dus .

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 15:16

Hier woensdag nog gevallen en blij dat ik mijn cap op had. Ondanks de cap alsnog een lichte hersenschudding. Het is ook maar net hoe je valt. Vaak genoeg gevallen dat ik alleen een simpele blauwe plek kreeg en wat stijfjes was. Dus het hoeft echt niet zo te zijn dat je altijd maar wat breekt of iets.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Van je paard vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 15:21

Ik werk in het ziekenhuis op een kinderafdeling. De kinderen met verwondingen die bij ons komen hebben vooral schade aan lever, nier, milt en meestal doordat ze tegen een bakrand vallen of in een hindernis. Ter bescherming kun je een bodyprotector aan, heb je dat gedeelte ten minste goed beschermd :o

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Steenbok12
Berichten: 7833
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 15:26

Het ligt er vooral aan hoe je eraf valt. Ik ben er vroeger regelmatig afgevallen door veelvuldig bokken en op zij springen tegelijkertijd. Overigens was ik ook geen top ruiter en kon sommige situaties ook niet goed uitzitten terwijl ander3 ruiters op hetzelfde paard met dezelfde streken wel makkelijker konden.

Eenmaal een hersenschudding gehad en eenmaal sleutelbeen gebroken. Overigens zo vaak gevallen dat ik er ook vaak zat met een blauwe plek vanaf kwam. 9 vd 10 keer er dus niks aan over gehouden. Maar garantie heb je nooit en soms is het gewoon pech.

Als het puur weg sjezen is of een bokje dan is het ook echt iets om rijtechnisch aan te pakken denk ik. En valtraining en je angst onder controle krijgen is ook echt wel fijn.
.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Van je paard vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 15:40

Ja, de kans dat je er iets ergs aan overhoudt is er. Maar die kans is er net zo goed wanneer je over straat loopt of fietst.

In mijn 10 jaar rijden ontelbare keren gevallen. Maar nooit echt ernstig. Kneuzingen, blauwe plekken en spierpijn hoort erbij :)

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Melvern
Berichten: 4407
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:19

Ik bel al tig keer gevallen. Van mijn oude pony gerust 4 keer per les. Die was onberekenbaar en lastig. Door hem werd ik bang. Door mijn nieuwe en brave pony's had ik het vertrouwen zo weer terug.

Helaas ging het met mijn paard mis. Ze schrok van een op een kier staand hek :S en vloog er bokkend vandoor. Ik vloog eraf en brak mijn rug op 2 plaatsen. Nog nooit had ze gebokt of iets raars gedaan. Toen ik na een poos weer rustig begon ging het weer mis en lag ik er weer naast. Ik was zo bang geworden om haar te rijden. Misselijk als ik erop moest en echt bang zijn bij elke wiebel die ze met haar oren maakte.

Met mijn pony deed en doe ik alles. Die is zo makkelijk en onwijs braaf. Het verschil van mijn rijden viel mijn instructrice meteen op. Op mijn pony ben ik een consequente zekere ruiter en op mijn paard lift ik mee doodsbang wachtend op wat er gaat gebeuren. Natuurlijk gaat het dan mis en maak ik mijn paard helemaal onzeker. Als ik les krijg of er iemand bij is dan rij ik goed en is ze braaf en maakt het me niet uit als ze bangig is ofzo. Als ik niet echt ga rijden ( maar meeliften ) en zeker ben dan gaat mijn paard drammen en bang worden voor elke grasspriet.

We hebben vorig jaar ook gewoon vette pech gehad. Ze was lekker ontspannen in galop en mooi laag, een klein struikeltje en ze ging voorover. Het ging hard en beest was in shock en bleef liggen. Ik had mijn sleutelbeen en rib gebroken. Elke keer als ze nu struikelt ben ik bang om op die manier te vallen, of dat zij valt.

In al die ontelbare keren vallen was het vaak blauwe plekken en spierpijn. Ik heb valtraining gehad en vaak helpt dat maar soms land je gewoon rot. Het hoort erbij maar ik herken zeker de angst ondanks dat het vaker goed gaat dan echt mis.

Jessix

Berichten: 16416
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Van je paard vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:31

Ik heb er een gebroken rug aan overgehouden en ken inmiddels wel meer ruiters met hetzelfde. Als kind zijnde ben ik al eens in het ziekenhuis terecht gekomen na een val met een zware hersenschudding en gebroken ribben, dus ja... je kan heel rot terecht komen.

hwn
Berichten: 4687
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 20:05

Ik ben vorige maand voor de 15de keer of zo gevallen, en voor de eerste keer met behoorlijk wat schade: gebroken sleutelbeen, 2 gebroken ribben en klaplong. Dus als ik je een wijze raad mag geven (die ik zelf veel eerder had moeten opvolgen): schaf je in ieder geval een goede cap en een bodyprotector aan. Heel vaak gaat het goed, zeker als je nog zo jong bent als jij, maar als het eens goed fout gaat, is het geen lachertje, ik kan er helaas ook van meespreken.

TaraWolters
Berichten: 9
Geregistreerd: 12-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:15

Ik reed afgelopen jaar altijd op een kleine C-pony omdat niemand er op durfde want hij bokte nog al vaak :D :D de eerste keer was op buitenrit toen ik er op moest, ik had al een ander meisje zien vallen en vond het wel een beetje spannend. Ik ben er toch op gegaan en daar heb ik echt geen spijt van!! Hij was zon lieverd de 2e keer dat ik op hem reed had hij me er 3 keer afgebokt. Gellukig was het niet hard en stapte ik zo weer op en lag vaak gierend van het lachen op de grond. Ook in die lessen daarna, ik ging zelfs zonder zadel rijden :D de eerste keer ging goed hij had een keer laag gesteigerd. De 2e keer had hij me er 6 keer afgegooit want telkens als ik uit balans raakte gaf hij een bok of deed hij zijn hoofd heel erg snel omlaag :) De 3e keer zonder zadel ging heel goed alleen hij wou niet aan galoperen en toen ging hij bokken en steigeren en de hele tijd zo door. Iedereen die keek was verrast dat ik bleef zitten :) :) 1 dag voordat ik op zomervakantie ging ging op buitenrit met een vriendin van mij en nog een jongen. ( die vriendin was toen 17 en ook mijn instructrice) Ze vroeg nog of ik echt wel mee wou zodat er niet iets zou gebeuren en ik zei dat het allemaal goed zou gaan. Toen we de eerste keer gingen aangalopperen bokte hij heel hoog en smakte ik eraf. Ik had niet echt ergens last van alleen mn rug deed een beetje zeer maar ik stapte meteen weer op en we gingen weer gewoon draven en dat ging goed! We gingen weer galopperen en hij gaf een hele hoge bok en ik smakte er weer af alleen die keer was anders want hij had zo veel vaart dat hij niet kon stoppen. Dus toen wou hij over mij heen springen want ik lag op de grond voor hem alleen hij is niet echt de handigste dus hij kwam met zijn ene hoef op mijn borstkas en met zijn andere hoef op mijn arm. Ik lag op de grond en ging op mijn knieen zitten maar ik kreeg geen adem en kon alleen maar HELP!!! roepen. Die twee die mee waren sprongen van hun paard af en zeiden wat ik moest doen, het werkte wel maar nog snakte ik naar adem. Dus toen moest ik met mijn armen omhoog tegen een boom aan zitten en het grappige was dat achter ons varkens stonden te knorren en kijken :) :) :D Ik werdt opgehaalt met de auto en ging de volgende dag op vakantie met gekneusde ribben en een gekneusde arm. Ik was de hele vakantie bang dat ik er niet meer op durfde, toen de vakantie voorbij was ben ik er weer op gaan zitten en ik was zo blij dat ik niet bang was geworden :D Alleen met buitenritten pas ik nog wel op en voel ik me toch iets minder veilig!

Ik wil met dit verhaal zeggen dat je nooit moet opgeven en altijd doorgaan als dat je droom is want met de zelfde pony sprong ik laatst nog 90 cm en dat is aardig hoog voor hem!!!

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Van je paard vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:19

Ik ben wel vaker gepleurd en nog nooit meer dan een hersenschudding eraan over gehouden. Ik heb door een val vanwege geheugenverlies zelfs dezelfde trailer twee keer gekregen _O- :D

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Van je paard vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 02:37

Een kennis van mij organiseert valtrainingen. Dit wordt door veel mensen en kinderen als positief ervaren en neemt een groot deel van de angst weg.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers