Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Libera

Berichten: 3963
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 05:02

Afbeelding
Afbeelding
Deze kreeg ik vandaag vanuit NewYork van “kleine” Nordic! <3

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D


ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 07:01

Black beauty <3

~Turbohoof Solutions ~

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 07:17

Wat een knappert.

JudithO

Berichten: 7026
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 08:06

Als ik dit zie heeft dat trekpaard gewoon geleerd dat mensen bang voor hem zijn als hij zo naar doet. Als in, dat mensen hem dan met rust laten. In het verleden ook eens zo'n pony in handen gehad, die had er al twee naar het ziekenhuis geholpen. Ik heb het hier over een grote Shetlander. Ik wil niet weten wat formaat trekpaard je aan kan doen.
Die merrie hebben we wel weer goed gekregen, maar zij was echt met recht het meest gevaarlijke dier wat ik ooit in handen heb gehad.

Gave foto's van Nordic! Hij groeit echt heel mooi uit.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 08:40

Zijn ook al wel wat incidenten geweest maar mij heeft ze maar 1 keer gepakt en dat was de eerste keer dat ik haar zag en dus niet helemaal op lette.
Ik wil het nu niet op geven omdat ik al zo vreselijk ver gekomen ben en ze anders waarschijnlijk inderdaad uitendelijk bij de slager beland, nadat ze iemand echt wat aan heeft gedaan. Als ik buiten eenmaal de aandacht heb is ze inmiddels goed te vertrouwen, gewoon een normaal paard om mee te werken, al blijf ik uiteraard opletten.
Afbeelding

Wat is Nordic knap geworden <3

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 08:52

Ook al kun jij er straks mee omgaan, die blijft vermoedelijk gevaarlijk voor anderen. Zeker gezien het formaat is een trap geen blauwe plek maar meteen botbreuk

Staat die bij anderen. Hoe gaat dat samen?

Op de meeste fokkerijen die ik ken staan de merries met veulens in groepen samen in de wei, of overdag enkele uren samen met een groen en de rest van de dag apart op stal. Bij het afspenen wordt het veulen met bekende veulens in een groep gezet, merries en hengsten apart of als ze snel verhuizen naar een andere eigenaar met een ander in een stal, maar zelden helemaal alleen. De moeder merrie`s gaan dan een stuk verderop de wei op en eigenlijk lijken de meeste wel blij dat ze rust hebben en gaan meteen rustig grazen.
Deze veulens hebben later echt geen gedrags problemen. Om ze echt langzaam aan uit elkaar te halen is op grotere stallen echt geen tijd .

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 08:56

Lynn_Nikita schreef:
Ook al kun jij er straks mee omgaan, die blijft vermoedelijk gevaarlijk voor anderen. Zeker gezien het formaat is een trap geen blauwe plek maar meteen botbreuk

Staat die bij anderen. Hoe gaat dat samen?

Op de meeste fokkerijen die ik ken staan de merries met veulens in groepen samen in de wei, of overdag enkele uren samen met een groen en de rest van de dag apart op stal. Bij het afspenen wordt het veulen met bekende veulens in een groep gezet, merries en hengsten apart of als ze snel verhuizen naar een andere eigenaar met een ander in een stal, maar zelden helemaal alleen. De moeder merrie`s gaan dan een stuk verderop de wei op en eigenlijk lijken de meeste wel blij dat ze rust hebben en gaan meteen rustig grazen.
Deze veulens hebben later echt geen gedrags problemen. Om ze echt langzaam aan uit elkaar te halen is op grotere stallen echt geen tijd .


Ze staat bij 2 oudere trekpaard merries, er stond een d pony bij maar die is een paar weken terug overleden. Ze probeert wel wat maar laat zich door die paarden wel netjes aan de kant zetten en vertoont normaal kuddegedrag. Op stal kunnen ze elkaar ook door de tralies zien.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 14:23

Pfoe... Al een hele tijd niet meer in dit topic geweest... :')

Waren verder ook niet veel veranderingen... :+

Vandaag de schuilstal deels verhard aangezien het drassig werd met regen (door een lek die ik nog niet heb kunnen maken in het dak ondanks meerdere pogingen, ellendig ding 8)7 )

De shet heeft het al goed onderzocht maar de jaarling vertrouwd het nog niet :+

De hooinetten ga ik ook naar voren plaatsen aangezien ze anders eten en mesten tegelijk en dus na 1 dag al nieuw vlas kan leggen... :') stelletje smeerkezen _O-
Maar ze kunnen in ieder geval lekker zacht liggen als ze willen.... *D
Afbeelding

Every accomplishment starts with the decision to try.

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 15:17

Ziet er goed uit!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 16:12

Netjes hoor :j

~Turbohoof Solutions ~

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 18:01

Mooi gemaakt

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 23:16

Ja sorry. Lynn, ik deel niet dezelfde mening en ervaring.

Ja, het gaat te vaak om geld helaas en daar gaat alles al mis.

Merries horen echt in een groep merries met veulens en 24/7 buiten samen, want merries hebben echt steun aan elkaar. Bij het gehele proces is het ook niet ideaal om een merrie met veulen op stal te zetten. Veulens worden peuters en kleuters die niet altijd makkelijk zijn en beter niet met mama in een hokje staan.

In Nederland wordt ook veel te jong afgespeend. Juist omdat mensen denken dat merries hun veulen zat zijn, maar dat is een hele verkeerde theorie. Ze horen gewoon niet op stal, ook niet 's avonds en ze horen op te voeden, maar doen dit dikwijls samen. Dat opvoeden herkennen mensen niet en die grijpen in, waar ze merries hun gang moeten laten gaan.

Wij hebben ons eerste veulen 20jr geleden gefokt en hadden gelukkig de kans ze in de kudde te laten lopen. Je zag steeds meer afstand en ook bemoeienis van andere merrie's. Wij hebben het veulen abc gedaan. Daar gaat ook onwijs veel mis. Mensen doen veel teveel en veel te lang.

Er zijn echt heel veel problemen binnen de paardenwereld en echt 9 van de 10 problemen zou je terug kunnen leiden tot de start. Zowel karakter, gedrag als gezondheid.

Maar omdat het om geld gaat en het algemeen geaccepteerd wordt zoals het vaak gaat, nemen mensen dingen over. Het is een grof schandaal dat merries en veulens al met 4 maanden gescheiden worden en daar nog geen regels voor zijn.

Melewel94, netjes!!

Wij hebben nu 3 afdakjes naast elkaar en 1 om de bocht. We willen ook een stuk rubber, maar moet het nog opmeten, ggrrr.....sorry belle_boef.

We hebben ook al 1 lampje onder het afdak. Hebben er 3 meegenomen en waren bezig, maar wilden er toch eentje testen. geeft best veel licht, dus prima.

Libera

Berichten: 3963
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 00:33

Ik laat mijn veulen ‘s nachts toch echt niet buiten staan de eerste maanden... :o

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 08:04

Libera schreef:
Ik laat mijn veulen ‘s nachts toch echt niet buiten staan de eerste maanden... :o

Maar heb jij niet diverse soorten roofdieren rondlopen in jouw omgeving? Kan me voorstellen dat dat best bepalend is, namelijk :+

Oy with the poodles, already

Antheman

Berichten: 11829
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 08:12

superpony schreef:
Er zijn echt heel veel problemen binnen de paardenwereld en echt 9 van de 10 problemen zou je terug kunnen leiden tot de start. Zowel karakter, gedrag als gezondheid.

Maar omdat het om geld gaat en het algemeen geaccepteerd wordt zoals het vaak gaat, nemen mensen dingen over. Het is een grof schandaal dat merries en veulens al met 4 maanden gescheiden worden en daar nog geen regels voor zijn.

Zo eens met jou. ;)

Antheman

Berichten: 11829
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 09:28

Gisteren hebben we behoorlijk veel aan t weideonderhoud gedaan. 1 grote composthoop is leeggeschepd en verspreid. Vliegje, de shet, heeft de bomen uit de wei gesleept. Flink wat brandnetels uitgetrokken. Dat zal vandaag wel opgegeten zijn. En 1 haag afgemaakt met snoeien.

Gelukkig ook nog tijd gevonden om lekker te rijden. Vandaag rustiger aan doen, eerst een grote order maken, dan paardentijd.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 12:07

Libera schreef:
Ik laat mijn veulen ‘s nachts toch echt niet buiten staan de eerste maanden... :o


En toch is dat echt heel belangrijk en gezond. Natuurlijk kan er wat gebeuren, maar dat kan op stal ook. Ik wil niet eens optellen hoeveel ongelukken ik op stal heb zien gebeuren.

Het is schijnveiligheid dat mensen hun paarden graag op stal zetten. Een merrie kan prima op haar kind letten buiten. Maar ook juist daarom is een kudde merries met veulens zo belangrijk en niet 1 met 1. Ze helpen ook elkaar.

Ik zou nooit een paard kopen dat sleche opfok heeft gehad, dus op stal heeft gestaan.

In Nederland kan het ook prima. Ons eerste veulen, is 20jr geleden geboren en zo gehouden. En dat waren allemaal dure (import) quarters waar we echt wel zuinig op waren.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 13:06

Maar je kunt toch niet van elk paard de volledige historie weten? Of zou jij een superleuk paard laten staan omdat ie toevallig in zijn jonge jaren op stal heeft gestaan?

Ik heb geen idee wat mijn paarden in hun jonge jaren deden. Vermoedelijk stonden ze deels op stal, want ze zijn immers allebei met 1,5 betuigd (sulky). Ik heb er nog nooit een nadeel aan ondervonden. Fijne paarden, goed in de hand en keihard op de benen. Nu staan ze dag en nacht buiten en ook dat vinden ze helemaal prima.

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 13:44

Ik denk dat iedereen daar anders over denkt, wij hoeven het niet in alles met elkaar eens te zijn. Ik ben zeker voorstander van zoveel mogelijk buiten maar pasgeboren veulens heb ik graag een tijd buiten maar niet 24/7. maar iedereen mag daar anders over denken. Ik denk persoonlijk alleen niet dat veel gedrag van probleempaarden daarvandaan komt. Eerder dat veel mensen zonder verstand een jong paard kopen waarna het misgaat of de paarden die van jongs af aan alleen staan en geen idee hebben hoe ze moeten functioneren als paard

Libera

Berichten: 3963
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 18:09

Aangezien het grootste gedeelte van de paarden in de paardenwereld buiten NL worden grootgebracht, denk ik niet dat je kunt stellen dat 90% van de problemen in het begin ontstaan. In Nederland is opfok heel gewoon, maar in veel landen kennen ze zoiets helemaal niet. Ook zijn er andere redenen om een veulen niet klakkeloos buiten te laten staan, zoals Hilary hierboven al aangeeft hebben wij hier bijvoorbeeld verschillende roofdieren rondlopen ‘s nachts die best een veulentje lusten. En door een veulen dan op stal te zetten bied dat echt wel bescherming, heb namelijk nog nooit een beer of coyote in mijn stal gezien... In California zetten we de veulens overdag juist binnen, omdat ze hun temperatuur nog niet goed kunnen reguleren is het dan buiten te warm. Dus bied de stal wel degelijk bescherming... zo zijn er nog veel meer redenen om een veulen op stal te houden als het nog erg jong is.

Vind het een beetje kortzichtig om te zeggen dat het nooit zou moeten, soms is het echt gewoon beter. Zou voor mij ook echt geen reden zijn om een paard niet te kopen, dan zou ik nooit weer een paard kunnen kopen. Wel vind ik dat het een ruime stal moet zijn en dat is vaak het probleem... een merrie met veulen heeft gewoon een grote ruime box (liefst met uitloop) en 3x4 is dan echt wel veels te klein. Maar ik vind dat sowieso al klein, ook voor een paard zonder veulen :o

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D


Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 02:17

superpony schreef:
Voor 20*40 en een stuk van 10*10 vragen ze e1475,- Ze hebben geboord en overal zit het wel goed. 2 buren hebben ook alleen omgekeerd en werkt goed hier.


Superpony, een Klick kost iets van 50 euro, ik zou het zekere voor het onzekere nemen, heb je wel zekerheid, wanneer de kraan wel een leiding raakt, zijn de kosten niet te overzien, en niet verzekerd is mij verteld. Maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 19:52

Stille meelezer.
Hier kostte klickmelding volgens mij 35 euro. Ik vind het omzetten pittige prijs. Hier voor 40 meter sloot uitgraven en daarnaast 25 x 30 ongeveer omzetten 400 euro. Door een loonbedrijf maar wel ‘zwart’. 7 uren graafwerk.
En daar zat de melding bij in.

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 21:14

Coby, het al er ook aan liggen hoe lang hij onderweg is naar bestemming. Hoe groot zijn materiaal is en hoe snel hij daarmee dus kan werken. En niet onbelangrijk hoe diep moeten ze graven voor het omzetten. Gemiddeld ben je gauw 60€ per uur kwijt zwart.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 21:22

Ziet er mooi uit Melewel!

En tja die bouwlamp van ons is inderdaad bizar fel, het is dat ik er een ladder voor moet pakken anders had ik even de achterkant gecheckt, misschien klopte de doos niet met de inhoud :D.

Ik vind het heel dapper en aardig van je dat je nog met dat trekpaard aan de slag wil! Klinkt link en dan zeker dat formaat.
Ik weet niet zo goed of het in zo'n geval aan de eerste paar jaar ligt. Bij die van mij is dat vast niet best geweest, hij is veel socialer en beter opgevoed met mensen dan met paarden. Heeft eerst jaren uberhaupt nooit buiten gestaan, dat echt moeten leren toen ik hem kreeg en meestal stond hij in een eigen weitje/paddock omdat hij alles eruit mepte. Naar (aardige) mensen doet hij nooit lelijk, heb hem nog nooit zien uithalen of bijten. Hij is wel druk en hij schrikt van alles, maar nog nooit een strak halstertouw gehad, hij springt je ook niet omver, of op je tenen. Hij kan echt met hartkloppingen naast je staan als hij iets spannend vind maar dan blijft hij dus wel bij je. Ik denk dat problemen met mensen meestal door mensen worden/ zijn veroorzaakt. Deze is in de wei ook gewoon normaal toch?

Sowieso denk ik dat paarden het gemiddeld echt zo verkeerd niet hebben in Nederland. Natuurlijk draait het om geld als iemand zijn/haar inkomen moet halen uit de paardensport, maar over het algemeen gaat het best netjes en zit er ook duidelijk vooruitgang in. Zo oud ben ik nog niet, en als ik bedenk hoe vroeger alles in stands stond op maneges, paarden nooit buiten kwamen etc. Wat toen regel was is nu de uitzondering. Als we regels nodig hebben dan is dat eerder voor andere dieren.

Hier werkt het goed de loonwerker per uur te betalen, die mannen werken toch wel door en krijgen echt heel veel gedaan in een dagje wat dan 500 euro kost voor 1 bemande machine. Loonwerker geeft het zelf ook aan, als ik een vaste prijs moet geven ga ik aan de veilige kant zitten en betaal je meestal meer. Maar voor de eerste keer is dat misschien een beetje tricky, onze buurman heeft een ander bedrijf dat graaf en kraanwerk doet en daar gaat alles echt bizar traag, machines staan ook de helft van de tijd stil. Zijn al vanaf augustus bezig en iedereen vraagt aan ons wat hij in godsnaam aan het doen is omdat je amper iets ziet gebeuren.

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:21

Gisteren een hele tijd in de winkel alle ingrediënten van senior paarden muesli en slobbers bekeken maar overal zit wel melasse en/ lucerne in en ik vermoed dat ze daar de jeuk van krijgt
Basis is eigenlijk ook overal mais en pulp en die gaf ik al.
Nu krijgt ze 2 x per dag ongeweekt een schep zemelen, schep pulp, schep maisvlokken, lepel lijnzaad, scheptje vitamie en mineralen en een emmer fibrenuggets en onbeperkt hooi

T is wat, een oud paard. Ipv 1 zak slobber te kopen heb ik een kar vol en dat ligt daar nog niet eens alles op wat ze krijgt
Afbeelding

geweekt is dat dan die roze bak op de achtergrond tot de rand toe vol en 3/4e 10 ltr emmer met geweekte fiber nuggets per voerbeurt. En nog is ze erg schraal/ 24 jaar lang is ze te dik geweest en kreeg ze niks anders dan gras of hooi en nu....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, Bellatrix, joyce83, karinmanon, snorkel1986 en 38 bezoekers