[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 07:23

Bagheera..... als je dan toch een dikke deken op je oudje gooit kun je dan niet beter scheren of een stuk eruit scheren ? Nou heeft ze een mega vacht die totaal niet kan werken omdat er een deken op ligt.


Bagheera_206

Berichten: 25862
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 07:35

ElCamino schreef:
Bagheera..... als je dan toch een dikke deken op je oudje gooit kun je dan niet beter scheren of een stuk eruit scheren ? Nou heeft ze een mega vacht die totaal niet kan werken omdat er een deken op ligt.


Terechte opmerking. Is een regendeken 0grams dan zo dik/warm dat je moet gaan scheren? :=

It's not how good you are, but how good you want to be!

Nynkster

Berichten: 5330
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 07:52

Bagheera_206 schreef:
ElCamino schreef:
Bagheera..... als je dan toch een dikke deken op je oudje gooit kun je dan niet beter scheren of een stuk eruit scheren ? Nou heeft ze een mega vacht die totaal niet kan werken omdat er een deken op ligt.


Terechte opmerking. Is een regendeken 0grams dan zo dik/warm dat je moet gaan scheren? :=


Nee maar omdat je een deken oplegt kan de vacht niet meer functioneren (haren omhoog als ze het koud hebben). Dus daarom ie het logischer om vacht eraf te halen en dan met verschillende grams dekens te werken

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Bagheera_206

Berichten: 25862
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:17

Van wat ik heb begrepen zou een regendeken over een ongeschoren vacht moeten kunnen en omdat de vacht droog blijft onder de deken het voldoende isolatiewaarde zou moeten hebben. Zeker met haar fluffy dikke wintervacht. Een gevoerde deken is idd zwaarder en duw je wel meer de vacht plat. Ik heb hier helaas allemaal geen verstand van.

Deze discussie wilde ik hier eigenlijk niet gaan starten, want volgens mij zijn de meningen verdeeld.

Paard staat helaas niet aan huis dus het is erg lastig om meerdere keren per dag naar stal te gaan voor een deken wissel. := Ben er maar 1x per dag.

Dan zou de andere optie zijn gewoon zo te laten staan zonder deken, maar heb het idee dat een regendekentje in de winter geen kwaad zou kunnen.

It's not how good you are, but how good you want to be!

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:42

Je kan gerust een ongevoerde deken leggen op een wintervacht, geeft geen enkel probleem. Zou in dit geval ook mijn voorkeur hebben ipv scheren en een dikke deken.

Nynkster

Berichten: 5330
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:10

Ja het kan best, maar als het straks kouder is gaat zo’n dier het wel koud krijgen. Dan zal je toch iets erbij moeten hebben

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:45

Ik denk zelf dat dat paardje het echt niet koud gaat krijgen met zo’n dikke vacht en een lichte regendeken. Die drukt echt niet zo op de haren als een dikke warme deken.

Ideaal tegen guur weer, wind en regen. Zou er zelf ook voor kiezen met een regendeken.

[o]

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 11:46

Idd kunnen de meningen verdeeld zijn over de dekens op met een dikke vacht en de werking ervan.
Daar ging het je niet om begrijp ik maar wilde het toch even aankaarten omdat ik niet wist of je ervan op de hoogte was dat de werking van de vacht vermindert door een deken.

Mijn paard is bijna 32 en lopt echt zonder, een ongevoerde deken krijgt hij het wel degelijk kouder onder met zijn vacht dan met bloot lopen.... het was gewoon een tip....

Daarbij zweet mijne zich nu kapot met zijn vacht, laat staan met een ongevoerde deken op...

Bagheera_206

Berichten: 25862
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:08

Dank jullie wel voor jullie feedback. Dit is ook nog niet haar volledige wintervacht, maar is al wel een heel eind op weg. Het is zeker iets wat ik overweeg om wel/geen regendeken erop te leggen.

Afgelopen winter vol in de wind met -7 en windkracht 8 heeft ze het denk niet koud gehad zonder deken. Heel veel extremer dan dat zullen we het toch niet vaak krijgen in Nederland? :=

Het is meer dat ze heel veel licht en we haar mss handje kunnen helpen nu ze iets ouder is en veel ligt.

It's not how good you are, but how good you want to be!

simongek

Berichten: 5331
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 14:04

Bagheera_206 schreef:
Dank jullie wel voor jullie feedback. Dit is ook nog niet haar volledige wintervacht, maar is al wel een heel eind op weg. Het is zeker iets wat ik overweeg om wel/geen regendeken erop te leggen.

Afgelopen winter vol in de wind met -7 en windkracht 8 heeft ze het denk niet koud gehad zonder deken. Heel veel extremer dan dat zullen we het toch niet vaak krijgen in Nederland? :=

Het is meer dat ze heel veel licht en we haar mss handje kunnen helpen nu ze iets ouder is en veel ligt.


Maar dan red ze het toch goed met haar vacht? Waarom deken als ze meer ligt. Neem aan dat er knappe droge ligplaatsen zijn?

Bagheera_206

Berichten: 25862
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 14:36

Ja, die zijn er. Het voorste stuk is extra zand gestort en daar staat ook de hooi ruif, maar nog genoeg plek om te staan/liggen.

It's not how good you are, but how good you want to be!

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 14:38

@bagheera

Jou pony'tje lijkt een beetje hetzelfde probleem te hebben als die van ons, ik moet zeggen dat ik geen van de dekens op de foto's echt mooi vind zitten. De 165 al beter dan de 175 maar echt wel krapjes bij de hals, hier hetzelfde probleem met dekens van bekendere merken als bucas/horseware, hier was een deken van harry's horse dé oplossing, gister toevallig een nieuwe gehaald en het is werkelijk de enige deken die niet schuurt! (En dat voor een leuke prijs) Voorsluiting maak ik voor wat extra ruimte overigens wel 'gekruist' vast.

Afbeelding

Bagheera_206

Berichten: 25862
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 18:32

Icelandshet schreef:
@bagheera

Jou pony'tje lijkt een beetje hetzelfde probleem te hebben als die van ons, ik moet zeggen dat ik geen van de dekens op de foto's echt mooi vind zitten. De 165 al beter dan de 175 maar echt wel krapjes bij de hals, hier hetzelfde probleem met dekens van bekendere merken als bucas/horseware, hier was een deken van harry's horse dé oplossing, gister toevallig een nieuwe gehaald en het is werkelijk de enige deken die niet schuurt! (En dat voor een leuke prijs) Voorsluiting maak ik voor wat extra ruimte overigens wel 'gekruist' vast.

[ [url=m/zKPdBz.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hoe groot is jouw paard? Welk model/type heb jij van HH? Ik zie wel dat jij een volledige nek hebt. Dat is denk voor mijn merrie niet nodig. Zij heeft nog een flinke bos manen.

It's not how good you are, but how good you want to be!

ellepel

Berichten: 47256
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 18:58

bagheera, hier gaat bij mijn merrie van 26 een gevoerde regendeken als het nodig is.
en alleen als het echt flink koud is een winterdeken. ik voel wel altijd even onder de deken of het niet koel is

icelandshet die harrys horse met hals heb ik voor mijn ruin trouwens ook.

QHP zit trouwens ook vaak wel goed.
maar pasvorm is zo verschillend per paard,is echt een kwestie van uitproberen :j
ik vind trouwens op jouw fotos die blauwe laatste maat 165 helemaal niet zo gek liggen hoor.

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 20:18

Bagheera_206 schreef:
Icelandshet schreef:
@bagheera

Jou pony'tje lijkt een beetje hetzelfde probleem te hebben als die van ons, ik moet zeggen dat ik geen van de dekens op de foto's echt mooi vind zitten. De 165 al beter dan de 175 maar echt wel krapjes bij de hals, hier hetzelfde probleem met dekens van bekendere merken als bucas/horseware, hier was een deken van harry's horse dé oplossing, gister toevallig een nieuwe gehaald en het is werkelijk de enige deken die niet schuurt! (En dat voor een leuke prijs) Voorsluiting maak ik voor wat extra ruimte overigens wel 'gekruist' vast.

[ [url=m/zKPdBz.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hoe groot is jouw paard? Welk model/type heb jij van HH? Ik zie wel dat jij een volledige nek hebt. Dat is denk voor mijn merrie niet nodig. Zij heeft nog een flinke bos manen.


Hij is maar 134, hij draagt op de foto de regendeken HH Thor! Ik heb ondanks de bos manen expres voor een hals gekozen omdat hij nog weleens wil zweten als we een blokje om doen, hij is 25 dus dan is het wel lekker om hem warm te houden!

Perryx
Berichten: 2501
Geregistreerd: 11-02-13

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 11:30

Ik las net iets over dat een pony het koud krijgt met een dikke vacht met een dun dekentje er over.. is dat dan ook zo als je er een dikke deken op doet ?

prugelpiet

Berichten: 12523
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 22:23

Ik heb snel een vraagje waar ik hoop hier antwoord op te krijgen.

Zondag maandag en dinsdag ga ik met mijn paard een paar dagen richting zee. Nu twijfel ik welke deken ik er op zal gooien. De bucas smartex Rain (0gr, 0 tot 14 graden) of de smartex extra (300 gr, - 20 tot 10 graden)

Ik ben bang dat de rain misschien toch wat koud word als ze in een buitenstal komt, aangezien ze hier warm binnen staat met de rain. Maar misschien is de extra wel veel te warm :=

I am because you were

Mariposa11
Berichten: 2862
Geregistreerd: 22-12-09

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 22:29

Beide mee? De rain op doen en na half uurtje even voelen of dat nog warm genoeg is? Lijkt me wel hoor, ook buiten stallen warmen op met meerdere paarden op een rij :)

prugelpiet

Berichten: 12523
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 23:10

De paarden staan wel een stukje verderop op een stal, dus ik ben er niet de hele tijd om even te kunnen wisselen. Maar ik gooi de dikke inderdaad in de auto en mocht het echt heel koud worden kan ik die kant wel even op om hem op te gooien.

I am because you were

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 15:07

Hoeveel grams hebben jullie nu op liggen?

xLiez

Berichten: 1884
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 15:34

Joman schreef:
Hoeveel grams hebben jullie nu op liggen?

Afgelopen week zonder maar sinds vandaag weer de 0 gram met fleece!


Lindor92
Berichten: 6989
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 15:47

Nu nog 100. Vanavond doe ik 200 grams op. Paard is geschoren.

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(

Mando

Berichten: 15634
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 15:57

Nog steeds 0
Racestreep geschoren
Zat te twijfelen over 100 naar hij voelde prima onder dek.
Morgen maar zien

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 16:04

Tot vanmorgen geschoren paard onder een 0 gram regendeken en sinds vandaag de 100 gram liner er onder. Mocht ze het de komende dagen toch te koud hebben gaat gaat er een 200 gram liner onder.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 16:05

Hier een geschoren gisteravond onder 100 gezet en ongeschoren toch ook maar, zo’n koude wind vanmorgen hier.
Vanavond even voelen of ze niet te warm of te koud staan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 4 bezoekers