Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 18:15

Absolem schreef:
Achterom schreef:
Om dit nu ondernemersrisico te noemen, dat vind ik eerlijk gezegd wel wat te ver gaan.
Om maar eens een parallel te trekken naar de boeren... op het moment dat er in die sector wat gebeurt qua ernstige dierenziektes (ik denk dan aan een varkenspest, vogelgriep of MKZ) waarbij ook sprake is van quarantaine dan wordt er al heel snel gekeken naar de overheid voor compensatie.
En dan zou het in het geval van een manege ondernemersrisico zijn? Ik vind dat wel erg ver gaan eigenlijk.
Bovendien zitten we hier op een forum waarbij de meeste mensen wel weten wat het onderhoud van een paard kost. Ik vraag me dan echt af hoe je dan vervolgens kunt roepen dat het bedrijf een potje moet aanhouden voor dit soort catastrofes.
Ik las ergens een bedrag van 11 euro per les, daarin zitten denk ik toch echt niet dat soort marges. Dat is schrapen om de boel draaiende te houden.


lessen:
Losse les Guppen (6 tot 8 jaar) € 15,-
Losse les Jeugd (tot 18jr) € 22,50
Losse les Volwassenen € 24,50
Proefles gup (eenmalig in groep) € 7,50
Proefles (eenmalig in groep) € 12,50
Losse les eigen paarden € 13,-
Losse lessen eigen paarden van buitenaf € 15,-
Manege Kwartaalkaarten:
Kwartaalkaart Guppen aut. incasso per maand € 40,-
Kwartaalkaart Guppen (zonder incasso) € 120,-
Kwartaalkaart Jeugd (tot 18jr) aut. incasso per maand € 69,-
Kwartaalkaart Jeugd (zonder incasso) € 207,-
Kwartaalkaart Volwassenen aut. incasso per maand € 76,-
Kwartaalkaart volwassenen (zonder incasso) € 228,-
Extra les op kwartaaltarief indien je over een kwartaalkaart beschikt:
Guppen extra les binnen het kwartaal € 10,-
Jeugd extra les binnen het kwartaal € 17,25
Volwassenen extra les binnen het kwartaal € 19,-

Ah, maar dan nog: als je nagaat wat de kosten zijn, hoeveel marge zou er dan op deze tarieven zitten?
Laten we het zo stellen, dat ik het er niet voor ga doen :D

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 18:35

Achterom schreef:
Absolem schreef:


lessen:
Losse les Guppen (6 tot 8 jaar) € 15,-
Losse les Jeugd (tot 18jr) € 22,50
Losse les Volwassenen € 24,50
Proefles gup (eenmalig in groep) € 7,50
Proefles (eenmalig in groep) € 12,50
Losse les eigen paarden € 13,-
Losse lessen eigen paarden van buitenaf € 15,-
Manege Kwartaalkaarten:
Kwartaalkaart Guppen aut. incasso per maand € 40,-
Kwartaalkaart Guppen (zonder incasso) € 120,-
Kwartaalkaart Jeugd (tot 18jr) aut. incasso per maand € 69,-
Kwartaalkaart Jeugd (zonder incasso) € 207,-
Kwartaalkaart Volwassenen aut. incasso per maand € 76,-
Kwartaalkaart volwassenen (zonder incasso) € 228,-
Extra les op kwartaaltarief indien je over een kwartaalkaart beschikt:
Guppen extra les binnen het kwartaal € 10,-
Jeugd extra les binnen het kwartaal € 17,25
Volwassenen extra les binnen het kwartaal € 19,-

Ah, maar dan nog: als je nagaat wat de kosten zijn, hoeveel marge zou er dan op deze tarieven zitten?
Laten we het zo stellen, dat ik het er niet voor ga doen :D


STALLING:

Tarieven Pension Manege 2019

Paard per maand box 4x3m met buitenluik € 435,-
Paard per maand box 4x3m met gang luik € 420,-
Paard per maand box 3x3m € 400,-
E-Pony per maand € 390,-
Pony per maand € 380,-
Box per dag € 25,-

Loslaten van paard of pony € 5,50
Stalling trailer € 22,50 per maand
Toelage vlas/zaagsel € 30,- per maand
Toelage hooi € 12,50 per maand
Trainingsmolen 1x per week € 16,50 per maand
Trainingsmolen 3x per week € 30,- per maand
Trainingsmolen 5 x per week € 45,- per maand
Trainingsmolen 7 x per week € 55,- per maand
Wedstrijd manege eigen paard € 13,-
Stalling trailer per maand € 22,50 per maand
Huur extra zadelkast € 15,- per maand

LESSEN:

Meerijden in les eigen paard € 13,- per les
Meerijden in les eigen paard van buiten € 15,- per les
Privé-les met eigen paard dal tarief* € 27,50- per ½ uur
Privé-les met eigen paard € 30,- per ½ uur
Privé-les met eigen paard van buiten dal tarief* € 30,– per ½ uur
Privé-les met eigen paard van buiten € 32,50 per ½ uur
Privé-les van Karst/Miriam met eigen paard dal tarief * € 35,- per ½ uur
Privé-les van Karst/Miriam met eigen paard € 37,50 per ½ uur
Privé-les van Karst/Miriam met eigen paard v buiten dal tarief * € 37,50 per ½ uur
Privé-les van Karst/Miriam met eigen paard v buiten € 40,- per ½ uur

* (daltarief ) ma, di, do. Van 08.00-15.00 uur & wo, vrij van 08.00 – 12.00 uur

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 19:24

Ik denk dat het helemaal niet relevant is wat de tarieven zijn van deze manege.
Het is aan de klanten die daar rijden om voor zichzelf te beslissen of ze willen betalen voor lessen die ze niet kunnen rijden om zo hun manege te steunen in een moeilijke tijd.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 20:33

He wat vreselijk zeg... Al 3 paarden dood en nog enkele ziek. Moet er niet aan denken |(

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 20:58

Verschrikkelijk voor deze manege.. Je weet natuurlijk dat zoiets kan gebeuren maar hier kun je je niet op voorbereiden. Wat steun van buitenaf vind ik in zo'n situatie juist hartstikke mooi.

Om hier alle tarieven van de manege neer te gooien vind ik dan weer totaal niet relevant en eigenlijk een beetje ongepast.. Snap het doel hiervan ook niet helemaal..

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 21:05

Nouja, het topic gaat over het voortbestaan van de manege en dat ze klanten daarom vragen te blijven betalen. Dat mensen zich dan afvragen over wat voor bedragen het gaat is dan toch niet zo gek?

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 21:13

eva1969 schreef:
Het zal wel aan mij liggen, maar hoe sneu ik het ook vind, dit is gewoon ondernemersrisico. Dat je je tegen dit soort dingen niet kan verzekeren weet je, dus dan zorg je dat je daar op een andere manier een reserve voor opbouwt. Dat heet ondernemen. En superzuur dat er hier levende have mee is gemoeid maar dat hoor je allemaal in te calculeren. Het is niet dat het opeens uit de lucht komt vallen, er wordt al jaren over gesproken en de kans op een uitbraak zit er nou eenmaal in, dat is geen nieuw gegeven.
Begrijp me goed, ik hoop oprecht dat ze het hoofd boven water kunnen houden, maar daarvoor zou je niet bij je klanten aan behoeven te kloppen.


Maar kun je als bedrijf dan niet gewoon een zakelijke ziektekosten verzekering af sluiten? Ik dacht eigenlijk dat dat gewoon mogelijk was, of zijn die polis voorwaardes zo belachelijk?

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 21:20

Manege verzekeringen zijn belachelijk geworden, alleen al voor de gewone lesdingen zijn er al zoveel regels en uitzonderingen erop dat het niet leuk meer is. Kan me zo voorstellen dat een verzekering zichzelf dus ook indekt tegen kosten door ziektes.

Maar dat sluit niet uit dat een manegeklant dat risico, al dan niet bewust, niet neemt door juist op een manege te lessen. Het principe van gewoon wekelijks komen lessen is ook domweg gebaseerd op wel de lusten en niet de lasten.

Christiene
Berichten: 7719
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 21:27

Denk dat er wel veel donaties komen.hopelijk ook genoeg.

Hoop kosten, maar geen inkomen. En ook nog enkele paarden overleden kost ook hoop extra om nieuwe lespaarden te krijgen.

Blue_flower
Berichten: 1930
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 22:45

Geloof dat het met name pension paarden zijn die ziek zijn en zijn overleden. Die staan ook in andere gangen dan de manege paarden.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 23:14

Blue_flower schreef:
Geloof dat het met name pension paarden zijn die ziek zijn en zijn overleden. Die staan ook in andere gangen dan de manege paarden.



Hoe kom je daar nou bij ? Toen speedy nog leegte ( manegepony ) stond die in de stand en aan de andere kant van het pad stond Nova ( pensionpaard ) niks gescheiden van elkaar gewoon .

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 00:22

Absolem schreef:
Blue_flower schreef:
Geloof dat het met name pension paarden zijn die ziek zijn en zijn overleden. Die staan ook in andere gangen dan de manege paarden.



Hoe kom je daar nou bij ? Toen speedy nog leegte ( manegepony ) stond die in de stand en aan de andere kant van het pad stond Nova ( pensionpaard ) niks gescheiden van elkaar gewoon .


Er is in de jaren wel wat veranderd daar ;)
Pension en manege pony's zijn zover het mogelijk is gescheiden van elkaar. De stallengang waar de manege paarden staan zijn er geen paarden met koorts.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 07:03

Zag net dat er een crowd funding is gestart voor deze ondernemers en hun letterlijke bak vol ellende. Gelijk €25,- overgemaakt.
Omdat ik er zelf rij? Nee hoor.
Omdat ik het toch wel kan missen? Eigenlijk ook niet.
Om te laten zien hoe goed ik bezig ben? Die behoefte heb ik totaal niet.
Waarom wel? Omdat ik weet hoe tof het is als anderen je willen helpen op momenten waarop alles waarvoor je gaat en staat onzeker is.

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 08:06

CharleyT schreef:
Popstra schreef:
Emotie mij te pakken? :=
Ik doel alleen op al die reactie als..ondernemers risico ( neh neh neh neh neh) en dat groot bek gedoe van ,,ik zou ook niet betalen,,
Die mensen verplichten niet tot betalen he!!


Leuk dat je de term groot bek in de discussie brengt. Want jij bent een voorbeeld van subtiel afgewogen taalgebruik en genuanceerde meningen.
Ik wens niet uitgemaakt te worden voor egoist, als ik van mening ben dat de tragedie die zich afspeelt valt onder de noemer ondernemersrisico.

WoW, je voelt je anders wel erg aangesproken. Ik hoop voor je dat je zelf nooit in een situatie komt dat je hulp van anderen nodig zult hebben....

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 10:29

Waarom wordt deze discussie weer op de spits gedreven en persoonlijk gemaakt?
Het gaat toch niet om het al dan niet helpen van de manege, het gaat om het vrijwillig helpen van de manege. Dat is nogal een belangrijk verschil.
De manege had dit voorjaar droes en nu rhino, als je dergelijke calamiteiten altijd gaat afschuiven op je klant, dan ben je gewoon geen goede ondernemer, punt. Omdat je met dieren werkt, kan je hopelijk wel op het goede hart van je klanten rekenen, maar zomaar iedere klant zijn lessenkaart laten vervallen en zeggen 'pech, koop na de ziekte maar een nieuwe', daar zou ik ook niet zo happy de peppy mee zijn (hypothetisch natuurlijk, want ik zie de manege dat niet doen). Ik gun ieder zijn geluk en waar ik kan, zal ik zeker helpen, maar tot op heden moet ik ook nog steeds hard werken voor mijn centjes en ben ik ook niet immuun voor pech en ongeluk. Dan moet je keuzes maken en kom je dus weer bij dat woordje vrijwillig uit.

Blue_flower
Berichten: 1930
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 11:17

Absolem schreef:
Blue_flower schreef:
Geloof dat het met name pension paarden zijn die ziek zijn en zijn overleden. Die staan ook in andere gangen dan de manege paarden.



Hoe kom je daar nou bij ? Toen speedy nog leegte ( manegepony ) stond die in de stand en aan de andere kant van het pad stond Nova ( pensionpaard ) niks gescheiden van elkaar gewoon .


Simpel door hun berichten te lezen.

Afbeelding

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 11:25

Jennyj01 schreef:
Zag net dat er een crowd funding is gestart voor deze ondernemers en hun letterlijke bak vol ellende. Gelijk €25,- overgemaakt.
Omdat ik er zelf rij? Nee hoor.
Omdat ik het toch wel kan missen? Eigenlijk ook niet.
Om te laten zien hoe goed ik bezig ben? Die behoefte heb ik totaal niet.
Waarom wel? Omdat ik weet hoe tof het is als anderen je willen helpen op momenten waarop alles waarvoor je gaat en staat onzeker is.


Maar toch vond je het nodig om hier te plaatsen dat je gedoneerd hebt, en hoeveel. :')

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 11:45

Ja idd. Wat wil je precies bereiken met je bericht?
Ik snap werkelijk niet de waarde van je bericht.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 11:58

Blue_flower schreef:
Absolem schreef:


Hoe kom je daar nou bij ? Toen speedy nog leegte ( manegepony ) stond die in de stand en aan de andere kant van het pad stond Nova ( pensionpaard ) niks gescheiden van elkaar gewoon .


Simpel door hun berichten te lezen.

[ [url=m/iMAA6v.png]Afbeelding[/url] ]



Dus als de kat van de buren waar tante alie een hekel aan heeft in de siertuin van ome Joop zogenaamd gescheten heeft en tante Alie dat op haar Facebook plaatst is het gelijk maar een feit ? Altijd meerdere bronnen gebruiken om te verifiëren heb ik geleerd ... en bij manege Lelystad is dat zeker geen verkeerd advies ... ik woonde er vijf minuten vandaan tot mijn 19e . Ik ken ze .Ik heb er zelfs nog stage gelopen . Ze kunnen je een hoop wijsmaken en zelfs voor het zicht de boel verplaatsen en later als alles overgewaaid is de boel weer terugdraaien naar hoe het was. Ze hebben meerdere fouten begaan en moeten nu op de blaren zitten dat is wat er is gebeurd .

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 13:41

__Sannne schreef:
Jennyj01 schreef:
Zag net dat er een crowd funding is gestart voor deze ondernemers en hun letterlijke bak vol ellende. Gelijk €25,- overgemaakt.
Omdat ik er zelf rij? Nee hoor.
Omdat ik het toch wel kan missen? Eigenlijk ook niet.
Om te laten zien hoe goed ik bezig ben? Die behoefte heb ik totaal niet.
Waarom wel? Omdat ik weet hoe tof het is als anderen je willen helpen op momenten waarop alles waarvoor je gaat en staat onzeker is.


Maar toch vond je het nodig om hier te plaatsen dat je gedoneerd hebt, en hoeveel. :')


Niet om te laten zien dat ik goed bezig ben. Maar om mensen te motiveren en te laten zien dat het niet met hele grote bedragen hoeft. Maar blijkbaar vind je het nodig om er een negatieve draai aan te geven.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 13:43

Ik geef er geen negatieve draai aan. ;)

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 13:56

Nou dat doe je wel. Want je vind het nodig om mij nog even af te zeiken. Kan daar niks positiefs in vinden. En blijkbaar is dat het enige wat je uit mijn bericht hebt opgepikt.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 14:01

Ik zeik je niet af, rustig maar. Ik vind het alleen hilarisch dat je zegt dat je niet gedoneerd hebt om te laten zien dat je "goed bezig bent", maar het blijkbaar wel nodig vond om mee te delen dat je gedoneerd hebt en wat voor bedrag. De rest maak je er zelf van. ;)

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 14:07

Hou het vriendelijk naar elkaar :) Ik snap dat dit heftige reacties op levert, maar het is niet de bedoeling elkaar aan te vallen.

Ik hoop iig voor de manege dat ze het redden. Heftige periode zal het zijn. Kennissen van mij staan er.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 15:04

@jennyj: je hoopt dat door middel van jouw bericht mensen gaan doneren. Dus bedoel je wel degelijk wat met je bericht.