Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yaemyn

Berichten: 613
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 10:51

Heb wat jaren geleden op deze manege gelest en wanneer een les uitviel hebben ze altijd vervangende lessen geregeld op een andere datum. Ze gaan je echt niet verplichten te betalen voor niks, weet niet wie die onzin de wereld in helpt? :n

Hopelijk is deze vreselijke situatie gauw voorbij..

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 11:00

Volgens mij mag je weer eens niet kritisch zijn op bokt!

Er bestaat ook zo iets als groepsdruk: omdat 99% van de mensen a doet, doet diegene die eigenlijk b wil, toch maar a omdat hij/zij anders gek wordt aangekeken.

Zo ook in dit verhaal, waarom wordt ik gelijk gekielhaald omdat ik een andere mening heb, anders zou reageren dan het gros van de mensen hier op Bokt.nl?

Ik weet heel zeker dat er hier meerdere mensen zijn die het geld voor paardrijden heel hard bij elkaar moeten sprokkelen iedere maand. Maar die in deze situatie misschien toch maar betalen omdat ze niet de zwarte piet toegespeeld willen krijgen!

Want reken maar dat het door manege Lelystad niet heel erg gewaardeerd wordt als je niet netjes je lessen doorbetaald, en dan krijg je de vraag: wordt je dan als niet betaler niet heel vies aangekeken de rest van je leven op die manege?

Als alle lessen die nu al gemist zouden zijn inderdaad ingehaald kunnen worden, dan maak ik daar geen probleem van. Maar zou ik bijvoorbeeld volgende week een nieuwe leskaart moeten kopen, dan zou ik daar wel even mee wachten. Als de manege nl al aangeeft in financiële problemen te zitten, wil ik dat risico niet lopen.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 11:05

Is het geen optie om de gezonde paarden bij particulieren [gratis] te stallen? zijn vast mensen die graag willen helpen en 1 of 2 paarden gratis stallen tijdelijk. Dan is het zeker dat die paarden niet meer besmet worden en het scheelt de manege geld,werk en ruimte.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 11:08

gohya schreef:
Is het geen optie om de gezonde paarden bij particulieren [gratis] te stallen? zijn vast mensen die graag willen helpen en 1 of 2 paarden gratis stallen tijdelijk. Dan is het zeker dat die paarden niet meer besmet worden en het scheelt de manege geld,werk en ruimte.


De hele stal is ook wel in quarantaine gelukkig.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 11:13

Het zal wel aan mij liggen, maar hoe sneu ik het ook vind, dit is gewoon ondernemersrisico. Dat je je tegen dit soort dingen niet kan verzekeren weet je, dus dan zorg je dat je daar op een andere manier een reserve voor opbouwt. Dat heet ondernemen. En superzuur dat er hier levende have mee is gemoeid maar dat hoor je allemaal in te calculeren. Het is niet dat het opeens uit de lucht komt vallen, er wordt al jaren over gesproken en de kans op een uitbraak zit er nou eenmaal in, dat is geen nieuw gegeven.
Begrijp me goed, ik hoop oprecht dat ze het hoofd boven water kunnen houden, maar daarvoor zou je niet bij je klanten aan behoeven te kloppen.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 11:22

eva1969 schreef:
Het zal wel aan mij liggen, maar hoe sneu ik het ook vind, dit is gewoon ondernemersrisico. Dat je je tegen dit soort dingen niet kan verzekeren weet je, dus dan zorg je dat je daar op een andere manier een reserve voor opbouwt. Dat heet ondernemen. En superzuur dat er hier levende have mee is gemoeid maar dat hoor je allemaal in te calculeren. Het is niet dat het opeens uit de lucht komt vallen, er wordt al jaren over gesproken en de kans op een uitbraak zit er nou eenmaal in, dat is geen nieuw gegeven.
Begrijp me goed, ik hoop oprecht dat ze het hoofd boven water kunnen houden, maar daarvoor zou je niet bij je klanten aan behoeven te kloppen.


Mijn gedachten ook. Iedereen staat daarnaast vrij in zijn eigen keuze om te doneren of niet. Mijn gedachten zijn bij diegene die hun paard daar hebben verloren en ik hoop dat er niet nog meer gevallen bij komen en de rest voor de volle 100% hersteld. Zelf dit ook mee gemaakt op stal en het is gewoon vreselijk.

CharleyT
Berichten: 3990
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 11:49

Gwenvd schreef:
mvdende schreef:
Heel vervelend, maar als klant zou ik echt niet betalen voor lessen die ik niet krijg. Één les kost gemiddeld zn €11, met deze Rhino uitbraak zijn ze wel een week of 8 tot 10 zoet. Dat zou zn €88- €110 zijn wat je dus als "donatie" zou bijdragen. Sorry maar dat geld kan ik op zn moment echt heel goed zelf gebruiken.

Als een manege mij zou verplichten te blijven betalen of bijvoorbeeld bij een 10 rittenkaart alle ritten door laat gaan zodat ik alsnog mn geld kwijt ben, dan zijn ze per direct een klant kwijt!

Afhankelijk van de situatie zou ik wel aanbieden het uurtje/ 2 uurtjes in de week die ik er normaal gesproken zou zijn, ook te komen om te helpen met schoonmaken bijvoorbeeld.

Vroeger een keer een Droes uitbraak gehad onder de manege paarden die toen toevallig nog na het ponykamp op de wei stonden. Ook niet hoeven te betalen voor de gemiste lessen. Niet meer dan normaal eigenlijk dat je niet betaald voor niet geleverde diensten.

Niemand wordt verplicht toch?

Vind je reactie beetje egoïstisch.
En dan heb ik t er niet over of je het wel of niet kunt missen, daarin sta je vrij. Maar wel je laatste zin: niet meer dan normaal dat je niet betaald voor niet geleverde diensten.

Nee natuurlijk is dat zo maar heb je enig idee wat een kosten dit hele geintje met zich mee brengt? Hoeveel uren de medewerkers moeten draaien, hoe vreselijk het is om de paarden te zien sterven, wat er allemaal geregeld moet worden om te zorgen dat de zieke paarden goed verzorgd worden en ondertussen de gezonde paarden niet jn aanraking komen.

Als dit voor de manege haar ondergang betekend vind ik dit echt vreselijk. Dat gun je toch niemand? Hoe kun je dan aankomen met dat het normaal is dat je voor niet geleverde diensten niet betaald? Het zijn geen auto’s? En ja technisch gezien heb je gelijk maar man wat een harde reactie zonder enig gevoel van medeleven voor iedereen die daar vecht, gelukkig hebben ze niet alleen maar zulke klanten en zijn er hopelijk genoeg mensen om ze te ondersteunen.

Overigens ben ik er nog nooit geweest maar als ik zie wat ze allemaal doen kan ik alleen maar respect hebben.


Geen enkele moeite met de reactie waar jij zo dramatisch op reageerde. Geen diensten=geen geld, thats life.
Tuurlijk is het strontvervelend, maar dat noem ik ondernemersrisico, komt in allerlei sectoren wel voor.
Je mag het een harde reactie vinden maar ik vind het gewoon nuchter. En komt er, of is er een crowfundingactie dan kan er royaal gedoneerd worden worden.
Wat me ook opviel in reacties dat er makkelijk gezegd wordt: Ik ZOU ook gewoon betaald hebben(Maar ik sta er niet). Da's wel heel makkelijk popi jopi doen toch.
Laatst bijgewerkt door CharleyT op 26-10-19 12:19, in het totaal 2 keer bewerkt

CharleyT
Berichten: 3990
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 11:54

Gini schreef:
Jildau schreef:
Er staat toch duidelijk dat ze gaan kijken hoe ze de verloren paardrijlessen kunnen compenseren? Dus dat kun je waarschijnlijk later inhalen of ze bedenken iets anders ter compensatie. Ik zou ook zeker doorbetalen want ik vind het onmenselijk om zo'n bedrijf op zo'n moment te laten zitten / een schop na te geven.


Als je de lessen later zou kunnen inhalen of gecompenseerd worden, ben je dus ook niet aan het doorbetalen voor de lessen die nu niet plaatsvinden. ;) Uiteindelijk wordt de dienst waarvoor je betaald hebt dus gewoon geleverd.


Het is zo makkelijk praten over de inhoud van een ander zijn portemonnee, eerst maar eens zien of en wanneer de manege weer les kan gaan geven. En zou het om een ander(niet paarden) bedrijf gaan dan deze manege dan was de betaal bereidheid stukken lager vermoed ik.

rien10
Berichten: 14667
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 11:58

Het is sowieso makkelijk oordelen als je de situatie niet kent. Niet alleen over de portemonnee.
Succes! en Sterkte.

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 13:13

Wat een vreselijke egoïstische reacties hier zeg!!bah Er word daar met man en macht 24/7 gestreden voor de paarden!!
Binnen bakken opgeofferd als quarantaine ruimtes..wat moeten ze anders bij een uitbraak als deze??
Men heeft geen idee!! Oh en de DA komt ook niet voor niks helpen hoor, rekent gewoon alles door.
Dan heb je het niet over een paar honderd euro

Mensen die roepen dat ze echt niet zouden betalen zijn vast ook de mensen die eeuwig het hardst stampen als er een stal prijs verhoogd word!?

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 13:17

Enorm heftig wat er gebeurd op manege Lelystad, eerst de droes en nu Rhino. Dat alles op ongeveer 4 km van mijn stal vandaan waar we alles gewoon op eigen terrein houden en niets met andere paarden laten snuffelen. Ik hoop dat de dieren er nu nog last van hebben er goed uitkomen en ze snel weer hun bedrijf kunnen voortzetten. Deze ellende gun je niemand.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 13:30

Popstra schreef:
Mensen die roepen dat ze echt niet zouden betalen zijn vast ook de mensen die eeuwig het hardst stampen als er een stal prijs verhoogd word!?


Nee hoor, ik heb geeneens een paard :Y)

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 13:31

Popstra schreef:
Wat een vreselijke egoïstische reacties hier zeg!!bah Er word daar met man en macht 24/7 gestreden voor de paarden!!
Binnen bakken opgeofferd als quarantaine ruimtes..wat moeten ze anders bij een uitbraak als deze??
Men heeft geen idee!! Oh en de DA komt ook niet voor niks helpen hoor, rekent gewoon alles door.
Dan heb je het niet over een paar honderd euro

Mensen die roepen dat ze echt niet zouden betalen zijn vast ook de mensen die eeuwig het hardst stampen als er een stal prijs verhoogd word!?


Maar waarom is dat de verantwoordelijkheid van de klant?
Het is erg, verschrikkelijk, maar waar in het verhaal is dit de verantwoordelijkheid van de klant?

Ik vind het heel wat om iemand maar meteen egoïstisch te noemen wanneer die niet het geldelijk bedrag kan of wil neerploffen wat iemand anders blijkbaar wel kan of wil.

LiannePuthzy

Berichten: 6985
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 13:34

Ik zou ook niet betalen voor een dienst die ik niet krijg, een donatie prima maar niet voor een les betalen die ((nog) niet gegeven kan worden. En ik snap zeker dat als mensen net aan die lessen kunnen betalen dat ook niet door zouden betalen als er geen les gegeven word
En nee ik stamp niet het hardst als er stalgeld verhoogd word. Daar zeur ik niet om

CharleyT
Berichten: 3990
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 13:48

Popstra schreef:
Wat een vreselijke egoïstische reacties hier zeg!!bah Er word daar met man en macht 24/7 gestreden voor de paarden!!
Binnen bakken opgeofferd als quarantaine ruimtes..wat moeten ze anders bij een uitbraak als deze??
Men heeft geen idee!! Oh en de DA komt ook niet voor niks helpen hoor, rekent gewoon alles door.
Dan heb je het niet over een paar honderd euro

Mensen die roepen dat ze echt niet zouden betalen zijn vast ook de mensen die eeuwig het hardst stampen als er een stal prijs verhoogd word!?


Jouw mening, maar zeker niet de mijne: Ondernemersrisico heet dat!
Binnenbakken opgeofferd? Welnee, gewoon slim gebruikmaken van je accomodatie in deze moeilijke periode.
DA rekeningen die oplopen, logisch, veel werk en bezoek. Maar de DA stuurt gewoon zijn rekeningen die betaald moeten worden. Vreemd dat je die niet egoistisch vind. Klanten die niks krijgen voor hun geld vind je nl wel egoistisch als er dan niet betaalt wordt.
En je laatste zin is gewoon een beetje zielig. De emotie heeft je te pakken denk ik.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 13:59

Eens met je, CharleyT. Niet alle Da kosten komen tlv de manege. Pensionpaarden die getroffen zijn daarvan betalen de eigenaren gewoon de Da kosten van.

Als manege weet je dat dit een risico is dat je loopt. In mijn ogen moet je daar een bepaalde reserve voor opbouwen.

Ik gun ze dit absoluut niet. Deze periode is gewoon vreselijk. Wat ik al eerder zei, wie zich geroepen voelt, mag natuurlijk doneren. Je kunt echter niet iemand verplichten of kwalijk nemen als die het niet doet.

Ik hoop voor iedereen daar dat deze periode zo snel mogelijk weer voorbij is.

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 15:12

Emotie mij te pakken? :=
Ik doel alleen op al die reactie als..ondernemers risico ( neh neh neh neh neh) en dat groot bek gedoe van ,,ik zou ook niet betalen,,
Die mensen verplichten niet tot betalen he!!

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 15:44

gohya schreef:
Is het geen optie om de gezonde paarden bij particulieren [gratis] te stallen? zijn vast mensen die graag willen helpen en 1 of 2 paarden gratis stallen tijdelijk. Dan is het zeker dat die paarden niet meer besmet worden en het scheelt de manege geld,werk en ruimte.

Nee, dat kan niet. I.v.m. de incubatietijd is het altijd een risico als je zo'n paard op stal krijgt.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 15:59

Wow een discussie waar bij deze manege geen sprake is. Ik denk dat het beter is om deze discussie ergens anders te voeren

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 16:22

Ik ben het met anderen eens dat dit een risico is voor de ondernemer. Ik weet niet of ik zou doorbetalen als ik geen les heb. Want hoe zou het straks gaan als deze ondernemer idd failliet gaat? Dan kan je fluiten naar je centen.
Vind het rot en ik hoop dat alles goed komt.

rien10
Berichten: 14667
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 16:52

Ik weet het ook niet of ik dat zou doen.
Toch, als ik er bij denk dat het bij ons zou gebeuren, als ik zie hoe er met hart en ziel met, voor en aan de paarden gewerkt wordt, zou ik wel mijn steentje willen bijdragen.
Financieel of met vrijwilligers werk. De boel ontsmetten of zo.

CharleyT
Berichten: 3990
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 16:59

Popstra schreef:
Emotie mij te pakken? :=
Ik doel alleen op al die reactie als..ondernemers risico ( neh neh neh neh neh) en dat groot bek gedoe van ,,ik zou ook niet betalen,,
Die mensen verplichten niet tot betalen he!!


Leuk dat je de term groot bek in de discussie brengt. Want jij bent een voorbeeld van subtiel afgewogen taalgebruik en genuanceerde meningen.
Ik wens niet uitgemaakt te worden voor egoist, als ik van mening ben dat de tragedie die zich afspeelt valt onder de noemer ondernemersrisico.

rien10
Berichten: 14667
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 17:02

Het deel "ondernemers risico" wordt hier zo lastig, omdat de ondernemers met dieren werken. Dieren waar veel mensen lol en plezier aan beleven.
Dan lopen de gemoederen snel hoog op.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 17:23

Om dit nu ondernemersrisico te noemen, dat vind ik eerlijk gezegd wel wat te ver gaan.
Om maar eens een parallel te trekken naar de boeren... op het moment dat er in die sector wat gebeurt qua ernstige dierenziektes (ik denk dan aan een varkenspest, vogelgriep of MKZ) waarbij ook sprake is van quarantaine dan wordt er al heel snel gekeken naar de overheid voor compensatie.
En dan zou het in het geval van een manege ondernemersrisico zijn? Ik vind dat wel erg ver gaan eigenlijk.
Bovendien zitten we hier op een forum waarbij de meeste mensen wel weten wat het onderhoud van een paard kost. Ik vraag me dan echt af hoe je dan vervolgens kunt roepen dat het bedrijf een potje moet aanhouden voor dit soort catastrofes.
Ik las ergens een bedrag van 11 euro per les, daarin zitten denk ik toch echt niet dat soort marges. Dat is schrapen om de boel draaiende te houden.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 18:02

Achterom schreef:
Om dit nu ondernemersrisico te noemen, dat vind ik eerlijk gezegd wel wat te ver gaan.
Om maar eens een parallel te trekken naar de boeren... op het moment dat er in die sector wat gebeurt qua ernstige dierenziektes (ik denk dan aan een varkenspest, vogelgriep of MKZ) waarbij ook sprake is van quarantaine dan wordt er al heel snel gekeken naar de overheid voor compensatie.
En dan zou het in het geval van een manege ondernemersrisico zijn? Ik vind dat wel erg ver gaan eigenlijk.
Bovendien zitten we hier op een forum waarbij de meeste mensen wel weten wat het onderhoud van een paard kost. Ik vraag me dan echt af hoe je dan vervolgens kunt roepen dat het bedrijf een potje moet aanhouden voor dit soort catastrofes.
Ik las ergens een bedrag van 11 euro per les, daarin zitten denk ik toch echt niet dat soort marges. Dat is schrapen om de boel draaiende te houden.


lessen:
Losse les Guppen (6 tot 8 jaar) € 15,-
Losse les Jeugd (tot 18jr) € 22,50
Losse les Volwassenen € 24,50
Proefles gup (eenmalig in groep) € 7,50
Proefles (eenmalig in groep) € 12,50
Losse les eigen paarden € 13,-
Losse lessen eigen paarden van buitenaf € 15,-
Manege Kwartaalkaarten:
Kwartaalkaart Guppen aut. incasso per maand € 40,-
Kwartaalkaart Guppen (zonder incasso) € 120,-
Kwartaalkaart Jeugd (tot 18jr) aut. incasso per maand € 69,-
Kwartaalkaart Jeugd (zonder incasso) € 207,-
Kwartaalkaart Volwassenen aut. incasso per maand € 76,-
Kwartaalkaart volwassenen (zonder incasso) € 228,-
Extra les op kwartaaltarief indien je over een kwartaalkaart beschikt:
Guppen extra les binnen het kwartaal € 10,-
Jeugd extra les binnen het kwartaal € 17,25
Volwassenen extra les binnen het kwartaal € 19,-