PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:20

Mac schreef:
Kirania, ik ben het ff kwijt: is je Haflinger al getest?
De meeste paarden met PSSM1 kunnen idd niet op de wei maar er zijn er ook wel bij die er geen problemen mee hebben.
De meeste PSSM2 paarden doen het juist béter als ze op gras staan. Het is dan ook een heel andere aandoening. Beide versies komen voor bij Haflingers.

cissie: waar heb je je erwteneiwit besteld? Ik had hem van BulkPowders en als je dan die schepjes gebruikt die er bij zaten dan is een lage dosering 1 zo'n schep en een hoge dosering 2 schepjes (nog hoger kan ook als je paard daar behoefte aan heeft, maar teveel eiwit belast het systeem dus ik zou dat niet lukraak doen). Ik ben even kwijt hoeveel daar ook alweer inzit maar dat kan ik wel nawegen/navragen als je wil.
Als een paard nog vers groen binnen krijgt zal zijn behoefte aan extra vitE niet zo heel groot zijn.
In hooi zit niet zo veel meer en dan moet je denken in hoeveelheden van 5000 tot 10000IU als een paard symptomatisch is. Een niet symptomatisch paard kan met minder toe en een paard dat nog groenvoer krijgt heeft waarschijnlijk maar weinig tot geen extra vitE nodig.


Momenteel zit m'n bestelling ook bij Bulkpowders van de erwten eiwit isolaat al enkele dagen in de winkelwagen, :o.....
Ben aan het twijfelen ivm luzerne allergie /intolerantie bij m'n paard.
Heb ergens gelezen dat erwten en de luzerne een plant van dezelfde familie zijn en dus hetzelfde type eiwit bevatten.


Wbt de hoeveelheid vit e zal ik per periode moeten bekijken.
Als ze net verweid worden is er behoorlijk wat gras en dit wordt steeds minder. Totdat ze weer verweid worden.....
Dank voor je uitleg, erg fijn.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 19:35

Mizora schreef:
Mac, kan jij de standaarddosering van 3amino geven voor pssm-paarden?

Voor een standaardpaard (wat in Amerika een Quarter is) 10 gram Lysine, 5 gram methionine, 2 gram threonine. De merrie versie is 10 gram lysine, 2 gram methionine, 2 gram threonine

Citaat:
Ben aan het twijfelen ivm luzerne allergie /intolerantie bij m'n paard.
Heb ergens gelezen dat erwten en de luzerne een plant van dezelfde familie zijn en dus hetzelfde type eiwit bevatten.

Als je paard een luzerne allergie/intolerantie heeft zou ik idd bruine rijst eiwit isolaat kopen ipv erwteneiwitisolaat.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 20:27

Ik wil me hier ook graag melden.
Voor het paard van mijn dochter hebben we nl vandaag de uitslag van de PSSM2 test van het CAG binnengekregen: n/P4.
De merrie is een KWPN'er van nu 14 jaar (vader: Colander, vader vd moeder is Joost).
Mijn dochter heeft haar drie jaar geleden gekocht, en een jaar of twee geleden begonnen de symptomen. Gedokterd en gezocht, en nu dan hopelijk de reden voor alle vage klachten.
Gelukkig stond ze al aan huis, 24/7 buiten in een pp, met alleen ruwvoer en Vitalbix Daily Plus. Helaas hebben we maar een klein weitje.
Ik ben nu aan het zoeken welke supplementen allemaal nodig zijn en waar ze te kopen etc.
Ik lees dus graag mee hier, en heb ook al eea terug gelezen.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 20:49

Hallo marionblo, welkom hier al is de reden waarom niet zo leuk.
In dit topic, op pssm.eu en in de PSSM - NL Facebookgroep kun je al heel veel informatie vinden, maar mocht je nog vragen hebben, dan stel ze gerust :-)

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 21:03

De fb pagina ken ik, daar ben ik al lid van. Pssm.eu kende ik nog niet. Bedankt!

racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 22:01

Hallo, ik heb niet alles teruggelezen, dus mogelijk in herhaling. Vraag die ik heb: als een paard de combinatie van arthrose heeft met cpl en pssm. Wat zijn dan de ervaringen met glucosaminesupplementen? Voor de arthrose gunstig, maar ik vraag me af of het ongunstig is voor de pssm, daar t toch een suikerverbinding is en pssm een foutieve suikerstapeling in de spieren geeft. Hoor graag visies

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 10:05

Ik post hem hier maar even zoals ik hem ook op het Facebook Forum heb gezet ....

Afgelopen maandag hebben we het onvermijdelijke moeten besluiten en hebben we Shane en Abby laten gaan. Samen, zoals ze al 13 jaar waren.

Shane zat al ruim een jaar duidelijk aan zijn taks. Hij had aanvallen waarbij zijn spieren zo verstrakten dat hij tegen de vlakte ging. Sinds vorig jaar kwam daar de paniek bij door de pijn in zijn lijf en het headshaken waar hij in 2018 mee was begonnen. Zelfs een vlieg of een regendruppel op zijn lijf was soms al te veel en deed hem in paniek naar de schuilstal rennen. Als hij "goed" was beperkte zijn problemen zich tot extreme stijfheid bij het bewegen maar ook daarvan wist ik dat het niet pijnloos was omdat hij zoveel beter was op buut.

Abby leed in stilte zei ik altijd, al was zij tegelijkertijd extreem duidelijk als je te dichtbij kwam of haar aan wilde raken als ze zich niet lekker voelde. Zij uitte haar periodes van pijn meer in de vorm van boos en gefrustreerd gedrag en zonderde zich dan vaak af van de rest. Ze stond dan in stilte tanden te knarsen of met haar tanden langs (bij voorkeur) metalen objecten te schrapen. Ook bij haar die extreme spierspanning en stijfheid. Ze had al jarenlang moeite met ademhalen bij het van de grond eten, maar de laatste tijd was ook dat eigenlijk chronisch.

Dus wat moet je dan? De winter was altijd al zwaar voor ze, maar nu dan, met die opeenstapeling van lichamelijke problemen? Is dat nog wel paardwaardig? Zouden we het nog proberen met Abby? Maar wat is Abby zonder Shane? Die twee waren zo close; Shane verliezen zou ongetwijfeld weer een periode van stress en pijn hebben veroorzaakt. Er was naar onze mening dus eigenlijk maar één juiste keuze, en dus zijn ze gisteren samen terug naar hun moeder gegaan.

Ik heb Shane en Abby zelf gefokt uit onze eerste merrie, tevens ons eerste eigen paard. Na jarenlang tobben met vage en minder vage lichamelijke problemen werden ze in 2017 beide n/P2 getest op het EquiSeq panel. Aanpassing van hun dieet heeft zeker veel geholpen, maar de schade aan hun lijven was op dat punt al te groot om het proces nog te stoppen. Ze zijn 16 en 13 jaar geworden.

Na hun overlijden zijn er biopten afgenomen die naar Duitsland zijn gestuurd ten behoeve van het onderzoek naar PSSM type 2 en meer specifiek het EquiSeq panel. Ik hoop dat er daarmee nog een stukje van hen heeft kunnen bijdragen aan het in kaart brengen van deze vreselijke ziekte.

Zelf ben ik er momenteel letterlijk ziek van dat ik dit besluit heb moeten nemen. Ik had het zo anders voor ogen toen ik ze heb gefokt. Wij fokken paarden om een leven lang bij ons te hebben en dat leven had wat mij betreft minstens 20 jaar langer mogen zijn.

Voor wie het "interessant" vindt of zich een idee wil vormen bij hoe PSSM type 2 ( en dan in het bijzonder n/P2) er uit kan zien deel ik hier de link naar de Playlist die ik heb gemaakt in het kader van het onderzoek. Alle filmpjes staan op public en zijn dus voor iedereen te bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=cBOqKU5 ... UNU5o8vhy5

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:07

He bah, wat akelig. Heel veel sterkte :(:)

NRJ

Berichten: 1524
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:55

Wat verschrikkelijk Mac |( Heel veel sterkte Y;(
Bedankt voor de informatie die je altijd deelt.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:56

Jeethe, wat heftig. :(:) Heel erg veel sterkte :(:)

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:06

Mac, mijn hart huilt. :(:) je hebt alles geprobeerd en je zo verdiept in alles om voor beide het beste doen. En ook nu heb je de keuze gemaakt die voor hun het beste is.
Diep respect. Knuffel van ons :(:)

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:25

Jeetje zeg, heel veel sterkte. Dat moet een zware beslissing geweest zijn :(:)

joey2010

Berichten: 4347
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:53

Heel veel sterkte!
Bah wat een vreselijke aandoening is die pssm.

Ergens denk ik wel dat het zo het beste is gegaan om ze samen te laten inslapen.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 17:07

Mac, wat een moeilijke, maar dappere beslissing! Ik kan me heel goed voorstellen dat je het zo hebt gedaan, voor Shane en Abby was het zo het beste. Heel veel sterkte nog met het verlies van je maten!

Eleeke

Berichten: 2028
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 18:50

Wat ontzettend verdrietig , heel veel sterkte

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 22:42

Wat een heftige moeilijke beslissing, maar ik snap je keuze zo goed.
Ik wil je heel veel sterkte wensen nu, maar ook straks

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 07:46

Heel veel sterkte Mac, wat een beslissing... Abby en Shane bedankt dat ook wij zoveel hebben mogen leren van jullie dankzij je baas die alles vastlegde.

racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 19:38

Mac, wat goed dat je in zo een moeilijke tijd toch het onderzoek weer verder helpt, door biopten voor onderzoek beschikbaar te stellen. Heb ik veel respect voor!

peaches

Berichten: 1704
Geregistreerd: 04-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 20:38

Nadat ik bij pagina 5 was ben ik doorgegaan naar de laatste pagina. Misschien is mijn antwoord te vinden in de tussenliggende pagina's maar gewoon hier vragen is misschien sneller.

Allereerst wat een fijn en duidelijke eerste post en wat een moeilijke maar dappere beslissing Mac om je 2 paarden te laten gaan.

Zelf heb ik dik 2,5 jaar mijn kruising paint haflinger in laten slapen na van allerlei vage klachten. Een week erna kwam ik iemand tegen die begon over pssm. Ik heb het uiteraard niet kunnen testen maar ik zag zoveel overeenkomsten met de symptomen lijst.

Nu heeft een stalmaatje vandaag de uitslag dat haar lusitano pssm1 heeft. Maar ook sta ik op het punt om een arabiertje te kopen wil ik graag weten of ik hem moet laten testen want hij is nog maar 1,5 en ik ken hem dus verder nog niet.

Dus is het verstandig om te laten testen en zoja voor pssm1 of een andere variant?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 21:43

Mijn mening is uiteraard enigszins gekleurd maar ik zeg: ja, altijd testen!

Zelf koop of fok ik echt geen paard meer zonder te testen.
Mijn track record is dan ook wel erg slecht:
- begonnen met de moeder van mijn twee n/P2 tjes die gezien het gekwakkel dat wij met haar hebben gehad degene is geweest die het door heeft gegeven
- daarna een PSSM1 merrie, drachtig gekocht. Het veulen bleek het ook te hebben.
Dat zijn dus al VIJF paarden met PSSM!! Ik ben dus met recht ervaringsdeskundige en ik kan je vertellen (zoals jij vermoedelijk dus ook al hebt meegemaakt): dat gaat je echt niet in de koude kleren zitten!
Ik zou dus zeggen: haal jezelf geen problemen op de hals die je makkelijk kunt voorkomen door te testen.

Nu is het wel zo dat bij Arabieren weliswaar P2 en P4 voorkomt, maar eigenlijk P8 het meest voorkomende probleemgen is en deze test is in Europa nog niet op de markt ... Dit gen is gevonden door endurance paarden te testen die met spierproblemen uitvielen tijdens de wedstrijden. Waarschijnlijk komt deze test binnenkort ook in Europa op de markt, maar wanneer is dus nog niet bekend.

Is dat trouwens een zuivere, geregistreerde lusitano van je stalmaatje?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 21:51

Iedereen trouwens nog heel erg bedankt voor de lieve woorden over het inslapen van Shane en Abby :* .
Ik ben er bij vlagen letterlijk ziek van geweest maar nu we veel van dat winderige, natte weer hebben gehad en de kou eraan komt, is het besef er wel heel duidelijk dat ze dat echt niet hadden getrokken. Dat geeft wel wat rust.

peaches

Berichten: 1704
Geregistreerd: 04-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 21:57

Ik heb me zojuist aangemeld bij de groep op Facebook met dezelfde vraag. Daarhadden ze het ook over p8.

Dus nu twijfel ik nogsteeds want ik kan dus testen op p2 en p4 maar stel dat het p8 is heb ik het paardje misschien al gekocht. Omdat ik zoveel en vooral lang heb getobt met mijn vorige pony en ik nu pas weer klaar ben voor een nieuw maatje heb ik natuurlijk ook een beetje de zenuwen.

De test voor pssm1 en pssm2 kost 238 euro zag ik maar dan heb ik dus nog niet de meest voorkomende p8 uitgesloten.

Ik heb geen idee of het een raszuivere lusitano is dat zou ik moeten navragen.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 08:45

Ik ken iemand met een arabier met P1.
Vrij uitzonderlijk waarschijnlijk. Zij kan het redelijk goed onder controle houden door in constant tempo veel kilometers te maken. Rustdagen zijn geen goed idee.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 13:09

Is dat een volbloedarabier Sizzle? Dat is inderdaad wel bijzonder, een volbloedarabier met P1.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:30

Volgens mij wel, maar ik ga ook maar af op wat de eigenaresse vertelde uiteraard, net zo goed is ze in de war met een andere variant :P .
In iedergeval past het patroon wel bij P1 kwa voeding en beweging (zeker geen 2/4) Wat zijn de kenmerken van P8 kwa voeding?