[BLOG] Mijn eerste ervaringen met het trainen van paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

[BLOG] Mijn eerste ervaringen met het trainen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-19 11:12

*Bokt.nl
Blog


Afbeelding
Mish en ik, in haar laatste herfst

Even voorstellen!

Hallo allemaal! Mijn naam is Aleeneh, en misschien kennen jullie me wel als voormalig lid van de Nieuwsredactie hier op Bokt. In plaats van het voor jullie verzamelen van nieuws, zal ik voortaan met enige regelmaat voor jullie gaan bloggen! In deze blogs zal ik voornamelijk ingaan op mijn grote passie: paardenpsychologie. Waarom doen paarden wat ze doen, hoe denken paarden en hoe kunnen wij ze helpen beter in hun vel te komen?

Naast de Nieuwsredactie, kun je me voorbij hebben zien komen met verhalen over mijn mooie Arabisch Volbloedmeisje Mish. In 2013 was haar geboorte te volgen op dit forum, en sindsdien heb ik wel eens updates gepost over haar. Zij was het die mijn voeten op het pad van de natural horsemanship zette, omdat zij niet het makkelijkste paard ooit was. Ze had veel spanning en het heeft me aardig wat moeite gekost om haar haar angsten te helpen overwinnen. Van een paard dat bij alles snurkend de staart op de rug gooide is ze na veel bloed, zweet, tranen en les veranderd in een paard waar ik zelfs vol vertrouwen mee op neckrope kon rijden en dat ik met mijn leven vertrouwde. Helaas was het van korte duur, want in het voorjaar heb ik haar moeten laten inslapen wegens aanhoudende lichamelijke problemen. Ik mis haar nog steeds verschrikkelijk: zij was echt mijn grote paardenliefde en ik zal haar nooit vergeten.

Wat ik van Mish geleerd heb, zal ik echter mijn hele leven met me meedragen, en mijn interesse in paardengedrag en het wezen "paard" is alleen maar vergroot sindsdien. Ik had eraan geproefd hoe het was om paarden te helpen met de problemen waar ze tegenaan lopen, en dat vind ik het mooiste dat er is. Het houdt me steeds meer bezig en ik probeer aan alle kanten bij te leren; mijn eerste lesjes grondwerk ooit volgde ik bij een instructeur van e-quine, toen kwam ik terecht bij Parelli en uiteindelijk ook bij Warwick Schiller. Dit jaar doe ik tevens zelf de opleiding tot grondwerkinstructeur aan de Freestyle Academy van Emiel Voest, zodat ik hopelijk in de toekomst ook andere mensen en paarden kan gaan helpen.

Hoewel ik Mish dus niet meer heb, is mijn leven absoluut niet paardloos. Integendeel, ik werk nog steeds op vaste basis met een stuk of vier paarden, en sporadisch tot regelmatig met nog minimaal vier andere. Dit vind ik echt ontzettend interessant, want het zijn paarden in allerlei levensfases: van veulen tot ruimschoots volwassen, en van compleet groen tot zeer getraumatiseerd. Een daarvan is ons andere eigen paardje, Skye, een arabierenkruising merrie. Zij is nu twee jaar bij ons, en toen we haar kochten had ze ook het een en ander meegemaakt, waaronder een aantal slechte ervaringen bij het inrijden. Nu, twee jaar later, doet zij het gelukkig fantastisch. Daarnaast ben ik bezig met de eerste stapjes van het opvoeden van een veulen, het inrijden van een vijfjarige merrie en het oplossen van spanningsproblemen (zoals bokken onder het zadel) bij een volwassen paard.

Ik hoop in mijn blogs verhalen te kunnen delen over zaken waar ik tegenaan loop bij de training van deze paarden. Daarnaast kom ik in het werken met ze tot zoveel interessante inzichten, dat ik ook die graag met jullie zou delen. Als jullie meer zouden willen horen over specifieke dingen, laat het dan ook weten!

Vandaag zal ik iets meer vertellen over mijn allereerste ervaringen in de natural horsemanship.

De eerste grote les die ik leerde...

Afbeelding
Ik kreeg les in "buiten wandelen", om te leren dealen met de spanning van Mish
Toen ik Mish net had gekocht (in 2013 dus), was zij een veulentje en ik was een manegemeisje met vrijwel geen ervaring in het opvoeden en verzorgen van paarden. Groen en groen maakt bont en blauw, hoorde ik vaak om me heen, maar ik was overtuigd dat ik haar zelf wilde opvoeden en later zelf wilde inrijden. Misschien een beetje overmoedig, of ik had geen idee waar ik aan begon? Toch was ik ook enigszins verstandig, en trok wel de conclusie dat ik dat niet 100% zelf kon. Ik wilde dus les nemen om het te gaan leren.

Dat was ook wel nodig, want toen ze naar me toe kwam was ze nog eigenlijk niet halstermak en was ze schuw van mensen. Het is me meermaals gebeurd dat ik met haar wilde lopen en dat ze uit spanning compleet ontplofte en begon te steigeren of rondjes om me heen te draven met haar staart over de rug. Ik denk dat dat het punt was, waarop ik wel gedacht heb: oh god, waar ben ik toch aan begonnen? Waarom leek me dit een goed idee?

Dus, les. Al in de eerste les die ik nam besefte ik me hoe weinig ik eigenlijk op de manege had geleerd over hoe paarden in elkaar staken. Ik kon best aardig rijden, maar ik had geen idee hoe een paard eigenlijk leerde, wat belangrijk voor hem was of hoe ik hem kon helpen de wereld een beetje beter te begrijpen. Gelukkig trof ik een fantastische instructrice, en zij bracht me al heel rap een aantal belangrijke "levenslessen" op paardengebied bij.

Het belangrijkste wat ik in die periode geleerd heb, daar heeft Pat Parelli een mooi citaat voor: "Pressure motivates your horse, but it's the release that teaches." Het is een principe wat na al die jaren nog steeds centraal staat in hoe ik met paarden werk.

Bijna iedereen die met paarden werkt, gebruikt op de een of andere manier een vorm van druk. Druk hoeft ook niet hard of lomp te zijn. Bij het aanleggen van je been gebruik je al druk. Op je halstertouw vraag je druk. Als je de kont van je paard omzet gebruik je druk. Als je stuurt met je teugel werk je met druk. Het geven van deze druk motiveert je paard om te reageren op je hulp. Die reactie die ze dan geven, dat is echter lang niet altijd de goede reactie die jij wil zien. Sommige paarden gooien hun hoofd omhoog en stappen achteruit als je druk zet op het halstertouw. Sommige paarden komen juist tegen het been als je wil drijven, of gaan achterwaarts als je ze zijwaarts vraagt. De druk motiveert ze wel om iets te doen, maar toch geven ze niet de goede reactie. Wat de goede reactie is, dat hebben ze dus nog niet geleerd.

Het tweede stukje van het citaat is namelijk cruciaal: "it's the release that teaches," oftewel: je paard leert van het moment waarop de druk vervolgens weer verdwijnt. Wat je paard aan het doen is op het moment dat de druk verdwijnt, dát is wat ze zullen onthouden als het goede antwoord op je vraag. En dat, dát ging voor dat moment bij mij nog heel veel fout. Als ik Mish probeerde om te zetten met druk tegen haar schouder, dan gebeurde het wel eens dat ze juist vol in mijn ruimte kwam stappen met die schouder, in plaats van voor de druk opzij te gaan. Ik schrok dan en deed zelf een stap opzij, en stopte dus met het geven van de hulp. Tuurlijk vroeg ik het dan daarna nog wel een keer opnieuw, maar het kwaad was dan eigenlijk al geschied. Ik had haar eigenlijk beloond voor het verkeerde gedrag! En zo bleef het gedrag ook bestaan.
Afbeelding

Dit is zo'n essentieel stukje in de omgang met paarden om te begrijpen. Ik zie overal om me heen mensen die dit principe inconsequent of incorrect toepassen, en ik ben ervan overtuigd dat een hele grote hoeveelheid "problemen" bij paarden ontstaan zijn doordat ze er op deze manier per ongeluk door de eigenaren zelf in getraind zijn. Paarden die niet goed reageren op beenhulpen, omdat de release niet consequent genoeg plaatsvindt. Paarden die steigeren, omdat ze geleerd hebben dat de mensen dan stoppen met druk zetten. Paarden die zich lostrekken bij het vaststaan, paarden die niet fatsoenlijk kunnen meelopen aan een halstertouwtje, paarden die... ik kan het eigenlijk zo gek niet bedenken, of het kan ontstaan zijn door een foute timing van je beloning; het loslaten van je druk op het verkeerde moment.

Eigenlijk voelde dit voor mij als zoiets kleins, zoiets eenvoudigs. Zo'n klein stukje begrip. Toen ik dit echter consequent begon toe te passen, maakte het een wereld van verschil voor mijn paard. De communicatie werd zoveel duidelijker, zoveel helderder. Ze begreep me beter en veel problemen verdwenen als sneeuw voor de zon, alsof ze nooit bestaan hadden. Die kwamen allemaal voort uit mijn eigen onduidelijkheid.

Dat overtuigde me dat ik meer en meer moest en ook wilde gaan leren. Als ik nu erop terugkijk, is dat moment een keerpunt geweest in mijn leven, het moment dat mijn passie voor het eerst werd aangewakkerd. Op dat moment nam ik me voor: ik wil alles, maar dan ook álles leren, wat hierover te leren valt. En daar ben ik nu nog steeds mee bezig!

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥


Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [BLOG] Mijn eerste ervaringen met het trainen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 14:41

Mooie blog Eline!

Ik ben het helemaal met je eens over dat leren. Ik wil ook alles, alles, alles leren. En fouten maken natuurlijk. :j

IG: @arabierjoep

debberley83

Berichten: 202
Geregistreerd: 21-09-15
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 15:11

Wat een prettige visie heb je! Heel fijn stuk om te lezen en naar mijn idee ook 100% waarheid. En het is zo moeilijk. :D

Thiru's Djindy L1 startgerechtigd


Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: [BLOG] Mijn eerste ervaringen met het trainen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 16:27

Leuk om te lezen! Ik ga je blogs volgen.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 17:56

Volg stipje staat aan voor me bij je topic ts, fijne visie heb je :)
Ben erg benieuwd wat je allemaal al hebt beleeft en gaat beleven.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: [BLOG] Mijn eerste ervaringen met het trainen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 19:44

Goed geschreven stuk!

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-19 22:12

Dankjulliewel voor de leuke reacties!

@Isabel: fouten maken hoort erbij!

@debberley: Haha, ja, niemand zei dat het makkelijk was. Dat het zó moeilijk was had ik ook niet gedacht, alleen :') Sterker nog, ik dacht dat ik ging leren over paarden trainen. Hoe meer ik echter leer, des te meer ik ga beseffen dat het meer mezelf trainen is. Ik ben meer bezig met mezelf en mijn eigen lijf leren snappen, in het moment te leren zijn en ondubbelzinnige lichaamstaal te leren gebruiken dan dat ik mijn paard iets leer. Best confronterend soms.

Overigens is dit alles ook super toepasbaar in het klaslokaal! Ik sta in het dagelijks leven namelijk voor de klas. Het zo goed leren gebruiken van mijn lichaamstaal en eigen energie werkt ook perfect richting pubers :')

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: [BLOG] Mijn eerste ervaringen met het trainen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 23:00

Mooi om te lezen Eline, mooi verwoord!

Het klinkt allemaal zo simpel, naar de uitvoering is zoveel ingewikkelder. Maar bewustwording is stap 1

debberley83

Berichten: 202
Geregistreerd: 21-09-15
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 08:09

Aleeneh schreef:
@debberley: Haha, ja, niemand zei dat het makkelijk was. Dat het zó moeilijk was had ik ook niet gedacht, alleen :') Sterker nog, ik dacht dat ik ging leren over paarden trainen. Hoe meer ik echter leer, des te meer ik ga beseffen dat het meer mezelf trainen is. Ik ben meer bezig met mezelf en mijn eigen lijf leren snappen, in het moment te leren zijn en ondubbelzinnige lichaamstaal te leren gebruiken dan dat ik mijn paard iets leer. Best confronterend soms.

Overigens is dit alles ook super toepasbaar in het klaslokaal! Ik sta in het dagelijks leven namelijk voor de klas. Het zo goed leren gebruiken van mijn lichaamstaal en eigen energie werkt ook perfect richting pubers :')


Nou inderdaad :j , en het is een kunst als je het kunt projecteren op jezelf, zo'n belangrijke grote stap waarmee je ook echt tegen jezelf aan loopt. Dat biedt veel kansen uiteindelijk.
haha ook fijn dat je het voor de klas kunt toepassen, WIN-WIN!

Thiru's Djindy L1 startgerechtigd

pien_2010

Berichten: 43080
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [BLOG] Mijn eerste ervaringen met het trainen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 08:18

Leuke en ware blog. Ik ga je zeker volgen.

Jennyxx

Berichten: 3040
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: [BLOG] Mijn eerste ervaringen met het trainen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:02

Interessant! Ik ga ook volgen :-)

PPP_BBB
Berichten: 3
Geregistreerd: 24-10-19

Re: [BLOG] Mijn eerste ervaringen met het trainen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:31

bij wie heb jij je " buiten wandelen les" gehad?

en zijn er paarden trainers die ook met jonge dieren werken?

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [BLOG] Mijn eerste ervaringen met het trainen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-19 12:44

Dankjulliewel voor de leuke reacties!

Ik heb destijds les gehad met het buiten wandelen van Lotte de Haan van Lotte de Haan Paardentrainingen. Ik denk dat de meeste grondwerkinstructeurs daar wel toe bereid zijn.

Er zijn heel veel paardentrainers die met jonge dieren werken, maar dat is wel een heel algemene vraag. Hoe jong? En op welke manier met paarden werken? Wat wil je dat je jonge dier leert?

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 12:53

Ik volg!

kim † ~ to the moon and never back ♥ ~

PPP_BBB
Berichten: 3
Geregistreerd: 24-10-19

Re: [BLOG] Mijn eerste ervaringen met het trainen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 14:32

@aleeneh.

dank je wel voor de reactie. ik zat net al op haar site te kijken en zal haar zo een berichtje sturen.
met jong bedoel ik veulen van 8 maanden.
en met werk bedoel ik netjes mee lopen, geen gezeur tijdens poetsen en meer van dat soort kleine dingen.

Eefje1987
Berichten: 167
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: Julianadorp

Re: [BLOG] Mijn eerste ervaringen met het trainen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 21:51

Leuk geschreven Eline!
Jullie hebben in de afgelopen jaren samen zoveel geleerd en gedaan.
Wat een verschil met een aantal jaar geleden toen ik jullie voor het eerst ontmoette.
Ik ben altijd onder de indruk hoe jullie mensen weten te enthousiasmeren om meer naar hun paard te kijken.

Lessen op basis van natural horsemanship; grondwerk, trailerladen, (bitloos)rijden

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-19 21:55

Ah, zie hier degene die mij m'n eerste wijze lessen in horsemanship heeft bijgebracht *D Deze blog is mede mogelijk gemaakt door jou :))

Dankjewel voor je lieve woorden! Ja, enorm verschil he? Soms denk ik terug aan die lessen en dan denk ik echt: jeeetje wat wist ik nog weinig toen! Jij hebt mij dus ook goed geënthousiasmeerd, haha.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

IlonavL

Berichten: 1163
Geregistreerd: 21-02-07

Re: [BLOG] Mijn eerste ervaringen met het trainen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 16:17

Heel inspirerend en herkenbaar! Ik ga je volgen!

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [BLOG] Mijn eerste ervaringen met het trainen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-19 19:44

Zo leuk om te horen dat mensen dit ook echt lezen, leuk vinden en gaan volgen <3 Zijn ook mensen in het echt naar me toe gekomen die zeiden dat ze deze post gezien hadden en leuk vonden. Erg tof, dank allemaal!

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

IlonavL

Berichten: 1163
Geregistreerd: 21-02-07

Re: [BLOG] Mijn eerste ervaringen met het trainen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 20:01

Mocht je ooooit in de buurt zijn of ik bij jou/jullie; ik zou graag van je leren :)

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [BLOG] Mijn eerste ervaringen met het trainen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-19 20:04

:* Wat lief, je bent altijd van harte welkom. Allemaal leuke arabiertjes bij ons op stal 8-)
Ik ben bijna nooit bij jullie in de hoek, maar als ik dat wel kom ooit zal ik aan je denken!

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 20:07

Leuk! Ik ga ook volgen. Wie weet haal ik er nog wat uit.

Ik geef zelf ook les en train paarden, maar bent nooit uitgeleerd. En herken veel van je visie. Ook heb ik de opleiding bij Emiel gedaan. Daarnaast volg ik Warwick al een aantal jaren, en blijf mezelf nog steeds verder ontwikkelen :)

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [BLOG] Mijn eerste ervaringen met het trainen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-19 20:14

Wat leuk dat je zo veel dezelfde dingen doet, Darkadia. Ik heb je website bekeken en het ziet er erg leuk uit! Mooi medium is Bokt toch dat je zoveel mensen met vergelijkbare achtergronden kunt leren kennen.

Overigens dit weekend weer een mooi weekend gehad; Linda Parelli ontmoet en mogen interviewen, en vandaag nog een hele dag in het teken van de academische rijkunst met veel demo's. Weer veel inspiratie opgedaan over hoe weer verder te gaan met de paarden.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

pien_2010

Berichten: 43080
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 20:31

Citaat:
Het tweede stukje van het citaat is namelijk cruciaal: "it's the release that teaches," oftewel: je paard leert van het moment waarop de druk vervolgens weer verdwijnt. Wat je paard aan het doen is op het moment dat de druk verdwijnt, dát is wat ze zullen onthouden als het goede antwoord op je vraag.

Tuurlijk was dit bekend alleen nu ik dit gelezen heb, EN met een nieuw paardje weer begonnen ben (hij is hier net 3 weekjes) moet ik hier zoveel aan denken. Ik ben eigenlijk wel van de consequente, maar doordat ik dit las toen hij net bij ons was, ben ik wel hierop weer wat bewuster. Met een nieuw paard vind ik dat niet verkeerd.

Aleeneh schreef:
Als jullie meer zouden willen horen over specifieke dingen, laat het dan ook weten!

Vraagje, uit het leven gegrepen }>
Nieuw paardje wil, durft niet door een wat diepere plas water op een bepaalde plek (het is modderig en de bodem kun je niet zien). Ik weet dat paardje geen water angst heeft want ik ben met hem in het diepe water geweest voordat ik hem kocht en onder de waterval zowat gestaan. Maar dat was helder water (ik denk nl dat het dat is wat hij lastig vindt).

De 1ste keer, bij die plas, ben ik afgestapt, (ik was eigenlijk een beetje verbaasd dat Chico het merens anker uit gooide, maar ik draai nooit om met mijn paarden. Obstakels zijn er om overwonnen te worden samen→ daar geloof ik echt in, al duurt het 4 uur bij wijze van spreke) en na aanmoediging zijn we er samen vrij snel door heen gegaan. Mijn chaps en schoenen hebben hier 3 dagen voor de houtkachel gelegen voordat ze droog waren }> , maar je moet er iets voor over hebben en hij volgde braaf. Alle plassen water daarna deed hij super goed, zonder enig probleem. Er is geen tik bij te pas gekomen (houd ik niet van en is gewoon niet nodig bij dit paardje), maar wel duidelijk consequent lijn wat strak gehouden, naar voren gekeken en gewacht, totdat hij mee kwam en toen door de plas heen gelopen. Braaf Chico, aai over zijn bol en erop gesprongen en we reden verder. (de modder sopte uit mijn chaps en mijn schoenen en daar had ik wel wat lol over ;) )

Ik was het eigenlijk vergeten van die plas, en toen we weer op die plek kwamen een week later ging hij voor die plas gelijk kakken :oo → dus stress en hij gooide het merens anker uit (een merens bevriest als hij iets niet wil of durft). Rustig paar minuten gewacht, maar het anker werd niet naar binnen gehaald, en toen ben ik rond de brede plas gaan stappen en iedere keer een klein stukje meer in het water, totdat hij er midden in stond en toen braaf er uit gestapt. Eventjes braaf gezegd en aai en we reden vrolijk verder (droge schoenen dit keer +:)+ ) en paardje was verder net als ervoor super braaf weer.

Paardje is een bergpaardje die altijd buiten is gereden en 7x24 uur buiten staat en doet het hier fantastisch. Mijn merens rijd ik altijd de eerste maanden om de 2, 3 dagen in een rustige buitenrit en ik heb elke dag 3x kort contact met ze op de wei in de gewone omgang. Uit ervaring weet ik dat dit het beste werkt, want het zijn echte buitenpaardjes en dressuur of allerlei geprul in de wei vinden ze niet tof.
Die ene plas is blijkbaar een plas teveel voor hem, want is het enige dat hij niet zomaar doet. Ik kan hem gemakkelijk ontwijken, maar eigenlijk vind ik dat niet goed om te gaan doen. Want er is gewoon niets aan de hand alleen weet lieve Chico dat nog niet. Het is een heerlijk paardje en hij is vreselijk braaf tijdens de buitenritten en vertrouwd me meer en meer en ik vertrouw hem <3 alleen die ene plas nu 2x ging niet echt heel vlotjes (3 minuutjes voor nodig gehad).

Hoe zou jij hiermee omgaan?

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-19 00:45

pien_2010 schreef:
Citaat:
Het tweede stukje van het citaat is namelijk cruciaal: "it's the release that teaches," oftewel: je paard leert van het moment waarop de druk vervolgens weer verdwijnt. Wat je paard aan het doen is op het moment dat de druk verdwijnt, dát is wat ze zullen onthouden als het goede antwoord op je vraag.

Tuurlijk was dit bekend alleen nu ik dit gelezen heb, EN met een nieuw paardje weer begonnen ben (hij is hier net 3 weekjes) moet ik hier zoveel aan denken. Ik ben eigenlijk wel van de consequente, maar doordat ik dit las toen hij net bij ons was, ben ik wel hierop weer wat bewuster. Met een nieuw paard vind ik dat niet verkeerd.


Wat ontzettend leuk om te horen <3 dat is zeker niet verkeerd!

pien_2010 schreef:
Aleeneh schreef:
Als jullie meer zouden willen horen over specifieke dingen, laat het dan ook weten!

Vraagje, uit het leven gegrepen }>
Nieuw paardje wil, durft niet door een wat diepere plas water op een bepaalde plek (het is modderig en de bodem kun je niet zien). Ik weet dat paardje geen water angst heeft want ik ben met hem in het diepe water geweest voordat ik hem kocht en onder de waterval zowat gestaan. Maar dat was helder water (ik denk nl dat het dat is wat hij lastig vindt).

De 1ste keer, bij die plas, ben ik afgestapt, (ik was eigenlijk een beetje verbaasd dat Chico het merens anker uit gooide, maar ik draai nooit om met mijn paarden. Obstakels zijn er om overwonnen te worden samen→ daar geloof ik echt in, al duurt het 4 uur bij wijze van spreke) en na aanmoediging zijn we er samen vrij snel door heen gegaan. Mijn chaps en schoenen hebben hier 3 dagen voor de houtkachel gelegen voordat ze droog waren }> , maar je moet er iets voor over hebben en hij volgde braaf. Alle plassen water daarna deed hij super goed, zonder enig probleem. Er is geen tik bij te pas gekomen (houd ik niet van en is gewoon niet nodig bij dit paardje), maar wel duidelijk consequent lijn wat strak gehouden, naar voren gekeken en gewacht, totdat hij mee kwam en toen door de plas heen gelopen. Braaf Chico, aai over zijn bol en erop gesprongen en we reden verder. (de modder sopte uit mijn chaps en mijn schoenen en daar had ik wel wat lol over ;) )

Ik was het eigenlijk vergeten van die plas, en toen we weer op die plek kwamen een week later ging hij voor die plas gelijk kakken :oo → dus stress en hij gooide het merens anker uit (een merens bevriest als hij iets niet wil of durft). Rustig paar minuten gewacht, maar het anker werd niet naar binnen gehaald, en toen ben ik rond de brede plas gaan stappen en iedere keer een klein stukje meer in het water, totdat hij er midden in stond en toen braaf er uit gestapt. Eventjes braaf gezegd en aai en we reden vrolijk verder (droge schoenen dit keer +:)+ ) en paardje was verder net als ervoor super braaf weer.

Paardje is een bergpaardje die altijd buiten is gereden en 7x24 uur buiten staat en doet het hier fantastisch. Mijn merens rijd ik altijd de eerste maanden om de 2, 3 dagen in een rustige buitenrit en ik heb elke dag 3x kort contact met ze op de wei in de gewone omgang. Uit ervaring weet ik dat dit het beste werkt, want het zijn echte buitenpaardjes en dressuur of allerlei geprul in de wei vinden ze niet tof.
Die ene plas is blijkbaar een plas teveel voor hem, want is het enige dat hij niet zomaar doet. Ik kan hem gemakkelijk ontwijken, maar eigenlijk vind ik dat niet goed om te gaan doen. Want er is gewoon niets aan de hand alleen weet lieve Chico dat nog niet. Het is een heerlijk paardje en hij is vreselijk braaf tijdens de buitenritten en vertrouwd me meer en meer en ik vertrouw hem <3 alleen die ene plas nu 2x ging niet echt heel vlotjes (3 minuutjes voor nodig gehad).

Hoe zou jij hiermee omgaan?


Oke, even nadenken hoor. Dit vind ik een lastige om te beantwoorden omdat ik het paard niet ken en mijn tactiek anders zou zijn afhankelijk van het type paard.

Je zegt dat hij bij die plas ging stilstaan en dat hij even bevroor. Mijn eerste stap zou ook zijn om rustig te wachten. Het kan zijn dat hij gewoon even tijd nodig heeft om de situatie in te schatten en te overzien, en dat als hij een poosje gekeken heeft, hij zelf al concludeert dat er niet zo veel aan de hand is. Daarbij kun je hem eventueel wel uitnodigen om de rand van het water te onderzoeken. Maar in dit geval werkte dat dus niet.

Wat ik anders denk ik zou doen, is yoyo'en richting het water: een pasje er naartoe tot de grens die hij comfortabel vindt, en zodra hij daar blijft staan, belonen door hem weer iets achteruit te zetten en hem daar een klein momentje rust te geven. Zo ben je niet alleen maar aan het pushen, maar geef je ook pauzemomentjes tussendoor. Dat is weer dat stukje release of pressure he. Na dat momentje rijd je weer opnieuw aan en probeer je of hij een pasje verder wil. Bij de grens van wat hij wil, beloon je weer zodra hij daar rustig staat, en zet je hem weer terug. Als je dat rustig opbouwt, zal je paard meestal vanzelf iets dapperder worden en steeds een stukje verder durven. Ik vind het daarbij wel belangrijk dat zijn hoofd te aller tijde richting het water gedraaid blijft, en dat er omheen gaan dus geen optie is.

Het belangrijkste van alles is in ieder geval om positief te blijven en alle kleine stapjes te blijven belonen, niet gefrustreerd te raken. Het zo aanpakken dat hij zelf trots is als hij het overwonnen heeft ipv dat hij aan het eind denkt: 'Shit man, dat was inderdaad echt eng, volgende keer doe ik dit echt niet meer."

Maar binnen 3 minuten het tot nu toe lastigste obstakel getrotseerd hebben vind ik eigenlijk heel netjes hoor! Klinkt als een toffe nieuwe aanwinst!

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 bezoekers