[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 23:13

Ik heb de horse avalanche met halve hals. Past super mooi op paard met hoge schoft waarbij eigenlijk alles schuift en klemt op de schouders.

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=271&t=2014085

Chess. Aktion x Pion RIP
Alando JetsetD x Zeoliet RIP 16.06.2023


Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 12:53

Avanti schreef:
Bucas was te klein geworden bij de borst daarom de big neck besteld maar het is amper breder. Wat ontzettend jammer.
Onder de gewone maat erboven de big neck.

[ [url=m/hEFMkY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb een tussenstuk. Dan wordt hij wel breder. Alleen voor m’n vliegen deken van Bucas hoor. Niet de smartex anders is hij niet water dicht.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18120
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 16:31

Ik zoek een winterdeken voor een paard dat moeilijk op gewicht blijft. Paard staat 24/7 buiten net schuilstal. Welke deken zal ik kopen?

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 18:40

balance schreef:
Ik zoek een winterdeken voor een paard dat moeilijk op gewicht blijft. Paard staat 24/7 buiten net schuilstal. Welke deken zal ik kopen?

Een dikke waterdichte winterdeken eventueel met een afneembare hals :)

Hoe dik? Dat ligt helemaal aan hoe snel je paard het warm heeft

[o]

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18120
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 04:30

PanamaD schreef:
balance schreef:
Ik zoek een winterdeken voor een paard dat moeilijk op gewicht blijft. Paard staat 24/7 buiten net schuilstal. Welke deken zal ik kopen?

Een dikke waterdichte winterdeken eventueel met een afneembare hals :)

Hoe dik? Dat ligt helemaal aan hoe snel je paard het warm heeft


Dat had ik al bedacht uiteraard. Merk? Of welk merk beter niet? That’s the question. Ik dacht aan EJ of Divoza dekens maar welke?

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 06:40

mijn ruin staat onder 200 gram harrys horse straks
en mijn merrie een 300 gram Kerbl.
zijn waterdicht :j zij staan ook buiten met schuilstal.
maar het is echt een kwestie van passen, niet elke deken past mooi op elk paard.

MarjanB

Berichten: 16414
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 07:15

Ik zou vooral ook kijken naar hoeveel vacht ze nu al hebben. Je kan bijna niet met 1 deken een heel seizoen door tenzij je scheert op het moment dat het echt kouder wordt en dan pas een dek op doet.

Ga jij over een paar weken zo een dikke deken op gooien dan heeft je paard al meer vacht en staat ie te zweten. Zou in zo’n geval een 100 grams op doen en ze lekker meer vacht aan laten maken zodra het verder afkoelt. Zolang ze uit de wind en uit de regen kunnen hebben ze geen deken nodig. Tenzij je ze dunner in het haar wil houden. Maar in mijn ogen had je daarmee al even geleden mee moeten beginnen.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 07:34

Vorig jaar ben ik gestart met de 0 grams en tegen de tijd dat het kouder werd overgestapt op 100grams Rambo, wat een fijne deken <3 Alleen nog bij een paar echt koude periodes (vooral natte kou) nog 100 gram bij moeten leggen.
24/7 buiten met schuilstal maar daar mag ze meestal niet echt bijin. Deken vanwege haar leeftijd (24) om op gewicht te blijven en warmte voor haar rug.

EJ en Divoza zijn geen gekke dekens, maar qualitatief wel iets minder dan de betere merken, dus het kan zijn dat je sneller een nieuwe moet aanschaffen. Weet ook niet hoe sterk ze zijn.

"Een draver, is gaver" :D

Donnatella

Berichten: 431
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 07:42

Een vraagje, kan je aan alle Shires dekens ook een losse hals vastmaken of op zijn minst toch aan die waar ook een onderdeken aan vastgemaakt kan worden? Bv. die van 50 gr (https://www.agradi.nl/tempest-original- ... -groen.htm) kan daar ook een hals bij? Ik heb liever een losse hals die ik kan aan- en uitdoen bij goed en slecht weer dan een vast hals. Maar er staat weinig uitleg bij deze dekens (niet bij Agradi en niet bij Equimatch)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 07:49

Donnatella schreef:
Een vraagje, kan je aan alle Shires dekens ook een losse hals vastmaken of op zijn minst toch aan die waar ook een onderdeken aan vastgemaakt kan worden? Bv. die van 50 gr (https://www.agradi.nl/tempest-original- ... -groen.htm) kan daar ook een hals bij? Ik heb liever een losse hals die ik kan aan- en uitdoen bij goed en slecht weer dan een vast hals. Maar er staat weinig uitleg bij deze dekens (niet bij Agradi en niet bij Equimatch)


Voor zover ik begrijp wel.
Er zijn halzen voor de highlander en tempest plus, maar ik heb deze: https://www.equimatch.nl/shires-tempest ... l-100.html
tempest original dus, en daar zitten ook de d-ringen aan.

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 09:20

Ik deed vorige week mijn ‘oude’ fedimax deken op van 10 jaar oud, en bedacht mij plots dat ik deze deken al zo lang heb, elk jaar nieuwe jonge paarden heeft ie overleefd, na 10 jaar en elk jaar wassen nog steeds 100% waterdicht, zelfs na hele dagen regen, terwijl mijn horseware dekens dan echt wel klam voelen als ik er mijn hand onder doe na een hele dag regen, onder de fedimax niet.
Toch echt de beste deken die ik ooit heb gehad :Y)
[img]
Afbeelding
[/img]
Mijn andere paard heeft de amigo met discsluiting, zij heeft een erg gevoelige schoft, deze sluit mooi hoog aan en geen druk op de schoft.
[img]
Afbeelding
[/img]

MarjanB

Berichten: 16414
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:14

Donnatella schreef:
Een vraagje, kan je aan alle Shires dekens ook een losse hals vastmaken of op zijn minst toch aan die waar ook een onderdeken aan vastgemaakt kan worden? Bv. die van 50 gr (https://www.agradi.nl/tempest-original- ... -groen.htm) kan daar ook een hals bij? Ik heb liever een losse hals die ik kan aan- en uitdoen bij goed en slecht weer dan een vast hals. Maar er staat weinig uitleg bij deze dekens (niet bij Agradi en niet bij Equimatch)


Niet alle dekens hebben ringen.. staat er vaak wel bij welke wel

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:27

Ligt aan het model volgens mij de highlander wel.
Ik heb een losse voor de highlander besteld dat heb ik idd ringen aan.
Onderdeken kan er altijd wel onder als je ze achter vast maakt.
Staat bij de modellen bij equimach waar een deken onder kan.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:20

Ik zoek een deken met uitgesneden schoft, wie weet er een merk welke deze verkoopt?

~ Noalie ~ Razzle ~
~ Myrtle ~ *voor altijd in mijn hart*

https://www.instagram.com/hinnikendgoud.zilver

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 09:03

Stormshield dekens hebben volgens mij een uitgesneden schoft.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17


Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 13:51

cattleman dekens hebben ook een uitgesneden schoft, dat zijn western dekens. Je kan een bestaande deken ook laten aanpassen. Ben alleen de naam van het bedrijf kwijt die deze aanpassingen doet.

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 20:26

Dank jullie

~ Noalie ~ Razzle ~
~ Myrtle ~ *voor altijd in mijn hart*

https://www.instagram.com/hinnikendgoud.zilver

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 07:24

Hier een post van iemand die niets van dekens weet. :=

Op advies van osteopaat en anderen toch maar eens op jacht naar een regendeken voor deze winter. Mevrouw wordt een dagje ouder en ligt de laatste tijd heel veel. Ik ben al aan het uitzoeken/uitsluiten waarom ze zoveel ligt samen met osteopaat en dierenarts. Als ze dan gaat liggen, ligt ze iig nog soort van droog. Gelukkig is het deel waar de ruif staat met zand opgehoogd dus kunnen ze altijd wel droog staan.

Mijn merrie is nu 27 jaar oud en ze heeft nog nooit een deken gehad. Ze is 1m34 en is ongeschoren. #fluffy Ze staat 24/7 in de wei met haar vriendjes en vriendinnetjes. Zijn er meer mensen die bij een ouder paard wel eens een regendeken gebruiken?

Belangrijk bij de deken is dat hij vooral niet trekt bij hals als ze gaat grazen, uit ruif eet of als ze weer eens languit ligt.

Ik kon gelukkig een paar dekens passen van stalgenootjes, maar wellicht dat jullie nog tips/adviezen hebben qua maat, merken en modellen?

Bucas Anniversary Turnout Light 175:
Naar mijn idee te groot, maar wellicht wel ok voor hals. Uiteraard is het onmogelijk foto's te maken zonder dat ze met haar hoofd in het gras staat.

Afbeelding

Afbeelding

Bucas Freedom Turnout Light 165:
Die valt denk ik qua lengte al beter, maar niet te krap bij de hals?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Denk een soort van merkloze deken 165:
Deze valt ook iets te krap denk ik.

Afbeelding

Afbeelding

Zou een Bucas 155 of 165 big neck schelen of de 165 met borstverbreder?

Ik heb totaal geen verstand van dekens en er ook nog nooit eentje gekocht. Ik hoorde goede verhalen over Smartex dus ben ik even twee Bucas dekens gaan passen, maar als het niet goed past zijn ze te duur en moet ik even verder zoeken.

Waar moet ik precies op letten bij een goed passende deken? Zijn er bijvoorbeeld andere merken/modellen die goed passen op een IJslander?

It's not how good you are, but how good you want to be!

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 07:48

Mijn IJslanders staan de hele winter 24/7 (geschoren) onder Rambo dekens. Die zitten (in tegenstelling tot Bucas) perfect met de V-sluiting.
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 25-10-19 07:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 07:52

Wijslander schreef:
Mijn IJslanders staan de hele winter 24/7 (geschoren) onder Rambo dekens. Die zitten (in tegenstelling tot Bucas) perfect met de V-sluiting.

Welk model is dat? Jij hebt vast dan een gevoerde Rambo. Zijn die er ook als 0 gram regendeken?

It's not how good you are, but how good you want to be!

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 07:55

Ik heb zowel de 0 als de 100 grams met liners, zodat ik nog eens kan wisselen en combineren. Dus ongevoerd is ie er ook!

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 07:56

Rambo en rhino hebben zeker 0 grams dekens met v-sluiting. Even bij agradi kijken oid zou ik zeggen. Kan je ook gratis retourneren evt.

De bucas 175 is iig veel te groot.
Bij ons staat er een IJslander onder Amigo, maar die heeft geen V sluiting.

MarjanB

Berichten: 16414
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 08:02

Je zou ook kunnen kijken naar een shires of dat past. Ik bestel vaak meerdere dekens en dan ff pasmiddag :+

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 08:05

Ik zou ook kiezen voor een V sluiting. Geeft net wat meer ruimte van voren

Afbeelding
Afbeelding

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 08:08

Die 175 is inderdaad te groot dus je moet in ieder geval 165 hebben.

Rambo of Rhino met de V-hals geeft meer ruimte en is goed waterdicht. Laatste is natuurlijk heel belangrijk als ze 24/7 buiten staan.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers