Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:13

SS heb je dan een schuilstal of ook niet?
Mijn dames hebben een inloop container maar die wordt gebruikt als toilet. Vooral om in te pissen. Ik gebruik vlas maar soms denk ik wel eens, zal het helpen als ik er niks in leg, zouden ze dan buiten pissen?

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:30

Ik hen ze wel elke avond op stal. Dat blijf ik ook wel zo houden. Ze komen graag binnen en halen daar nu echt hun rust. Wellicht in de toekomst als eea anders ingericht is ze buiten ook meer rust kunnen vinden. Gelukkig kunnen ze wel heel veel buiten staan en hebben ze beide een xxl stal

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:33

Mijn oudste merrie mag niet meer op stal.

Er gaan wel 2 noodboxen komen en dus nog een hele grote inloopstal.

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:35

Dat maakt het dan ook weer anders. Het is vooral fijn dat je het allemaal naar je paarden kan aanpassen als ze aan huis staan.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 13:19

Hé hoi,

Hier zijn we de afgelopen twee weekenden druk bezig geweest met het bos. We hebben wildgroei gekapt waardoor we meer ruimte hebben voor de paarden. Alles wat we wilde versnipperen is versnipperd en ligt op de paden door het bos.

Nu moeten we verder zoeken naar stallen. De stallen die we hadden gezien zijn verkocht helaas.

Afbeelding




Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 13:32

Ir1ne, ik zal je een pb doen als ze komen opdagen.....

De houthandel in Stadskanaal bouwt ook garages en schuren etc zag ik.

Een klusser heeft zich aangeboden, maar ik ben huiverig. Aan de andere kant, omdat we in fases verbouwen en veel zelf doen, is het handiger soms om iemand per klus te kunnen aannemen. Maar het moet wel doorgaan en niet dat we 3 maanden ( of langer op iemand staan te wachten )

1 aannemer kon na bouwvak 2020 pas weer. Zal wel een hele goede zijn, denk ik dan.

Wij dus ook nooit meer stallen. Al jaren niet. Mijn ruin van nu 21 leeft daardoor nog. Had peesblessures en artrose, maar door bewegen gaat ie goed.
En mijn merrie van 26 en ruin van 20 hebben beiden artrose, maar komen stijf van stal, dus ook noit op stal. En de merrie had stalbenen.
En ze vinden het allemaal heerlijk. Ook mijn ruin van 10 en merrie van 12. Het zijn allemaal ex stalpaarden. Ik vind ze oprecht beter zo en het is veel makkelijker. Wij zitten niet aan tijden gebonden bijv.

De ruin van 10 was een luchtzuiger, maar sinds hij bij ons is zuigt hij niet meer. Gelijk al niet en het kan overal als hij wil.

Daarbij maakt het voor een paard helemaal niet uit of het dag of nacht is. Dus waarom ze dan 's nachts op stal moeten snap ik nooit zo goed. Overdag kan er buiten ook van alles gebeuren en 's nachts op stal ook.

Heb het met onweer en storm wel los moeten laten dat ze zelf wel kiezen. Ook weleens naar ze toe gereden en dan staan ze ook niet altijd te schuilen. Ben zelf wel bang van onweer een beetje, maar ze kijken me dan heel dom aan.

Ik hoop wel dat de loonwerker snel komt om wat grond te keren.
Maar het valt me mee hoe nat het is. Gister was de grond ook mooi droog met de mooie dag. Wel zwart inmiddels, maar dat zien we volgend jaar wel.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 13:47

@superpony, hier kunnen we helaas niks op het land, alles is zo ontzettend nat.. Op het moment dat ik riep dat we het land moesten gaan doen werd het drama weer en is alles nat :(

We hebben ondertussen wel al en soort van platen (ben de naam even vergeten) waar we het pas van gaan maken naar de stal (de platen komen ook onder de stallen), langs de stallen naar de buitenbak. Als het goed is kunnen de platen volgende week woensdag opgehaald worden.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:00

karev schreef:
SS heb je dan een schuilstal of ook niet?
Mijn dames hebben een inloop container maar die wordt gebruikt als toilet. Vooral om in te pissen. Ik gebruik vlas maar soms denk ik wel eens, zal het helpen als ik er niks in leg, zouden ze dan buiten pissen?


Ja we hebben wel een schuilstal, met betonvloer. Hier gebruiken ze hem alleen als toilet als het héél nat/regenachtig is, en ik ze op stal voer. Dan zijn de merries gemakszuchtig en die plassen binnen. De mannen lopen netjes naar buiten :') Verder mesten ze er soms, niet al te veel tenzij inderdaad veel regen.

Kojack, wauw, wat gaaf zeg! Wat een prachtige paden zo door het bos. Jaloers!

Superpony, heel herkenbaar. De aannemers hebben het zo druk... Wij zijn inmiddels een jaar aan het zoeken (niet super actief trouwens) en gelukkig hebben we nu een aannemer gevonden. Wij leggen wel het liefste alles bij een iemand neer en hebben ook gemerkt dat er dan soms nog wel over de prijs te praten is, en bovendien wordt alles gewoon netjes geregeld. Mijn ervaring is dat we bij kleinere klusjes wat sneller naar achter werden geschoven in de planning.

Balen dat het bij jullie zo nat is... Hier was het weer goed, maar door de regen van gistermiddag/avond ook weer minder. We hebben besloten dat we komend voorjaar nog een stuk gaan bestraten voor de paarden, zodat we ze in ieder geval altijd droog kunnen voeren. Tot die tijd toch maar wat hooibakken in de rijbak zetten, vind ik zelf niet ideaal maar dan kan de rijbak ook mooi wat aangestampt worden en staan de paardjes in ieder geval droog.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:22

kojack schreef:
@superpony, hier kunnen we helaas niks op het land, alles is zo ontzettend nat.. Op het moment dat ik riep dat we het land moesten gaan doen werd het drama weer en is alles nat :(

We hebben ondertussen wel al en soort van platen (ben de naam even vergeten) waar we het pas van gaan maken naar de stal (de platen komen ook onder de stallen), langs de stallen naar de buitenbak. Als het goed is kunnen de platen volgende week woensdag opgehaald worden.


Op dit moment hebben we alleen maar land, dus geen keus. Ze mogen het ook kapot lopen. Als loonwerker is geweest en we gaan indelen, sluiten we misschien wat af, maar voor nu valt het me wel mee. Ook omdat ze niet op 1 plek staan.

Waar ze meer lopen is het iets meer blub natuurlijk. Dat is bij de schuurdeur waar nu geheel afdak is. Daar liggen wat tegels, maar moeten er meer komen en als alle afdak af is een goot.

Waar een aanbouw stond lagen er plavuizen onder de vloerbedekking en een deel slecht gestort cement. Dat wisten we niet, dus dat stuk moeten we even uit bikken. Dan kan de afdak doorgetrokken worden.

Ik twijfel wat handiger is soms. 2 aannemers zouden terugbellen. Eentje via de makelaar, dus geloof wel dat die echt gaat bellen.
Morgen komt er eentje langs, maar moeten even zien of dat wat is. Iemand vertelde ons dat die wat duur is en achteraf extra rekent bovenop de offerte. Maar iemand anders zei dat die goed werk leveren en overgenomen zijn, dus andere mensen.

Aan de andere kant denk ik; we bellen gewoon bijv een bedrijf dat dakkapellen plaatst en als we bijv een nieuwe trap willen, een bedrijf dat trappen maakt/plaatst.
Dan kunnen we onze eigen volgorde bepalen en tussendoor wel doorgaan.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:27

Dan moet ik ook maar eens buiten gaan voeren haha . Alleen geeft dat ook weer zoveel troep met hooi wat uit de netten valt. En nat hooi wat ze liever niet eten...

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:32

Die van mij eten echt gewoon alles op als we ze een keer leeg laten gaan. Ook nat hooi en ook wat er op de grond ligt.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:36

Hier komen tzt 3 boxen, een zadelkamer en een poetsplaats (met water) maar onze boxen zullen ook voor nood zijn, of na het rijden even erin om te eten etc.
We hebben ook nog een inloopstal van 7x4m (daar stonden ze vooral van de zomer in, nu bijna niet).


Utopia vind je indeling mooi!
Indien mogelijk zou ik ipv hooi/stro opslag in de stal daar deuren maken direct naar de opslag.
En inderdaad wegklapbare tussenwanden zodat je eventueel meer merrie boxen hebt.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:45

karev schreef:
Dan moet ik ook maar eens buiten gaan voeren haha . Alleen geeft dat ook weer zoveel troep met hooi wat uit de netten valt. En nat hooi wat ze liever niet eten...


Ja klopt... Als het echt nat is, hebben wij daar ook wel last van. We hebben nog een paar oude fruitkisten en palletboxen, als je daarin voert knoeien ze minder en eten ze meer op (is mijn ervaring). En als je er dan nog een net/slowfeedersysteem in maakt, gaat het nog beter. Wij hebben nu voor een van de bakken een frame gelast en daar een net over/in gespannen, en dat gaat goed. Gaan we nu voor een paar andere kisten ook maken zodat we altijd in zo'n bak kunnen voeren bij heel nat weer.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:59

Hier een foto van hoe nat het op sommige plekken is
|(
Afbeelding

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 16:17

Vind je dat nat :')
Bij mij zwemmen de eenden in de wei _O-.
Maar ik begrijp wat je bedoelt, het is wel een keer genoeg :=.

Ik wacht met smart op houtsnippers voor in de bak, dat is ook 1 smeerboel.

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 16:50

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier de tuinvrouwen aan het werk. Ze hebben het stukje bos ontdekt. Wordt hun onderkomen deze winter. Hooinet ga ik tussen de bomen hangen. Ze vinden het echt geweldig om alle blaadjes te eten.
De vos wilde haar bramenstruiken alleen niet delen. Zag haar voor het eerst lelijk kijken.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 17:08

SSDesign schreef:
karev schreef:
Dan moet ik ook maar eens buiten gaan voeren haha . Alleen geeft dat ook weer zoveel troep met hooi wat uit de netten valt. En nat hooi wat ze liever niet eten...


Ja klopt... Als het echt nat is, hebben wij daar ook wel last van. We hebben nog een paar oude fruitkisten en palletboxen, als je daarin voert knoeien ze minder en eten ze meer op (is mijn ervaring). En als je er dan nog een net/slowfeedersysteem in maakt, gaat het nog beter. Wij hebben nu voor een van de bakken een frame gelast en daar een net over/in gespannen, en dat gaat goed. Gaan we nu voor een paar andere kisten ook maken zodat we altijd in zo'n bak kunnen voeren bij heel nat weer.



Mijn fjord vind altijd dat het lekkerste onderop ligt. Ik heb haar al verteld dat ik altijd al het onderste boven leg maar ze gelooft me nooit en gooit altijd de neus er onder :)

Maar ik voer idd op uit netten hoor. Maar ik zei al eerder, het waait hier altijd, dus alles wat er uit valt waait overal heen en dat geeft ook zon troep

rover_
Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 17:52

Haha ClauH, ik dacht precies hetzelfde. Hier ook echt nat. Laatste dagen wei hier. 1 stuk mocht kapot en ze staan nu op klein stukje met langer gras.

Leuke foto's BB.

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 18:56

Hier begon het vandaag te regenen... voorspellen de hele week en volgende week ook nog regen :(
Paarden staan hier gewoon op het land. Enige wat modderig word is de paddock, en voorheen de uitloopjes. Maar daar ligt nu een dikke laag gravel op en het werkt! Stonden mooi droog vanochtend :D

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 19:07

SSDesign schreef:
Ik zou sowieso maar 1 deur bij de zadelkamer maken :) Je moet sowieso een driepuntssluiting maken en als je dat bij 3 deuren moet doen, lijkt me dat best wat werk.

Verder zie ik een dubbele deur waar je evt. nog wat hooi en zo op wil slaan. Kun je daar makkelijk met grotere machines bij? Dat is namelijk een van de minpunten van onze kapschuur, dat we daar niet goed bij kunnen.

Oké help... driepuntssluiting?! :D Haha
De dubbele deur rechts is naar buiten. Hooi opslag is in een andere schuur, waar je in komt door de deuren aan de onderkant van de plattegrond. Maar om ff wat kleine baaltjes alvast klaar te hebben liggen, zodat je niet elke dag zo 'ver' moet lopen, dacht ik op die lege ruimte naast de poetsplaats :P Misschien dat het daarom wat verwarrend is... maar wie weet wat we daar uiteindelijk neer gaan leggen/zetten, misschien wel een bank :') Of helemaal niks haha
Rekening houden met grote machines is wel fijn inderdaad! Zo hebben we hier ook deuropeningen waar een kruiwagen nét niet doorheen past.. ook zoiets irritants, waar we nu wel rekening mee gaan houden haha :=

Libera schreef:
Hier wel boxen... vinden mijn paarden erg fijn. Plus met merries en veulens en hengsten kun je niet alles samen gooien. Is gewoon niet handig.

Vind de plattegrond wel mooi zo, maar zou zelf 1 box minder doen en de rest groter maken :o
Hier zijn alle boxen in principe merrie/veulenboxen. Mijn man vond dat eerst overkill (iedereen behalve ik, eigenlijk := ) maar ik moet zeggen, het is zooo veel makkelijker schoon te houden! Ze begonnen allemaal in 1 hoek te poepen, lopen er niet meer doorheen, en slapen in een andere hoek... ze staan echt heel graag op stal nu ( terwijl ze ook gewoon uitloopjes aan de stallen vast hebben).

Weet niet of een ruimte van 10x10 wel groot genoeg is om te longeren? Zou daar gewoon lekker een inloopstal van maken. Wil ik hier ook nog doen voor het jonge spul.

Zou zelf ook nog een afgesloten voer ruimte plannen in dat open gedeelte, als er dan een paard ontsnapt kunnen ze niet gelijk bij de brokken enzo. Als je voer in je zadelkamer bewaard krijg je muizen/ratten in je spullen

Ohh dat geloof ik zeker, dat ze dan een poep-hoek en slaap-hoek enzo creëren.. Dat is ook wel heel fijn. Zo'n wand die je evt. ook weg kan halen is dan wel een goeie.. mocht ik toevallig een paard extra hebben, of vrienden op vakantie of verzin iets, dan kun je een extra stal maken, maar anders zijn ze net lekker een slag groter nog! En 10x10 is zeker niet groot genoeg om goed te kunnen longeren, maar een beetje rondstappen/draven gaat wel.. soms is dat het enige wat ik doe met een trainingspaard. En met de eerste keer opstappen is het ook wel fijn om wat ruimte te hebben, maar net te weinig om echt aan de kletter te gaan haha :P Maar, als we het normaal als inloopstal gebruiken, kan ik de paarden ook altijd buiten zetten als ik binnen wil longeren natuurlijk! Er komt sowieso ook (ooit :P ) een mooie roundpen, van normale maat.. dus binnen longeren is echt sporadisch, met heel slecht weer of een heel angstig paard bijvoorbeeld..

En ik vind jouw stallen inderdaad ook echt helemaal geweldig! :D Sowieso jullie ruimte, ook met die paddocks aan de stallen vast enzo :+: Heel nice :D


ClauH schreef:
Ziet er netjes uit hoor.

Wat ik me alleen af vraag.... Aangezien je ook hengsten hebt, wat er naast de merriebox komt te staan ?

Een merrie die drachtig is en/of een veulen heeft kan echt enorme stress hebben van een hengst/ruin naast haar. En als je toch aan het indelen gaat kan je daar misschien gelijk over nadenken.

In de nacht dat onze kleine Jay geboren werd, hebben we alle paarden omgezet omdat moeders alleen de shet naast zich duldde. Ze brak echt de tent af. Zeker ook met een uitloop iets om gelijk al rekening mee te houden (nu je die luxe hebt).

Verder kan een inloopstal toch prima als overdekte longeerbak dienen ? Volgens mij slapen alle paarden graag op zand. Moeten ze er alleen uit als je wil longeren :Y)

Wel fijn hoor dat je alles zo kan indelen. Bij ons had ik het echt heel anders gedaan als ik de kans had.

Is wel een goeie ook om rekening mee te houden inderdaad.. Gelukkig zit de stal al in de hoek en is er maar 1 stal die er direct naast zit.. eventueel zouden we de stalwand nog kunnen blinderen, of die stal gewoon leeg laten.. Lijkt mij inderdaad vervelend om er direct een paard naast te hebben op het moment dat ze moet bevallen.. Maar als ze de tent afbreekt heb je wel gelijk door dat er wat staat te gebeuren :P

Haha ja precies! Enige is dat het dan waarschijnlijk wel heel slecht weer is, anders train ik toch liever buiten.. dus dan is een afdakje wel fijn voor ze :P

Ja, ben ook heel blij dat iedereen zo mee denkt.. misschien werkt niet alles wat gesuggereerd wordt voor ons, maar ik ga er weer over nadenken en daardoor ben ik toch al van gedachte veranderd! Ten goede :D Dus ik ben er blij mee, zeker omdat we nu dus inderdaad de mogelijkheid hebben om zo'n mooie schuuroppervlakte zelf in te delen :):)


rover_ schreef:
Ziet er goed uit Utopia!
Ik heb zelf 4 boxen: 2 van 4x5 en 2 van 4x4. Met verplaatsbare tussenstand, dus kan 1 box van 4x10 en 1 van 4x8 maken als ik wil. 1 paard staat in de box met uitloop. De anderen buiten met overdekte paddock, erf en zandpaddock. Die gingen alleen binnen mesten en sliepen altijd in de overdekte paddock. Dus nu alleen met oud en nieuw paar uur op stal en om te poetsen/rommelen.

Dankjewel :D Dat zijn ook mooie maten zeg!! _/-\o_ zeker met zo'n verplaatsbare tussenwand!


Mooie stallen Irene! Dat idee hebben wij ook, maar dan inderdaad met tussenwanden zonder tralies :D Op misschien 1 na, zodat we altijd een onbekend paard daar kwijt kunnen, mochten we het niet vertrouwen..

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 19:09

Ik moet hier ook over een oplossing na gaan denken voor de paddock en het pad naar de wei, dat is nu ook een smeerboel.

Gisteren heb ik een van de paarden geschoren, wilde vandaag nummer twee doen maar het heeft de hele dag geregend en ik heb nog geen stallen om haar te laten drogen.
Hopelijk morgen meer geluk.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 19:33

Karev, herkenbaar hoor. Wij hebben 3 ibc vaten, maar laag en daar gaat het hooi naast. Ze willen vaak het onderste en trekken alles eruit. Eerst wordt het wel gegeten, maar daarna wat vertrapt wordt en ook zwart wordt niet meer.

Ik verplaats de bakken wel, maar waren nu wat zwaar.

Zo nat is het gelukkig niet. Het is echt de bovenste laag die kapot is en dan voor de afdak waar nu even blub is. Maar daar moeten we even straten.
De andere afdak is al op straat en dat gaat prima. Zit alleen 1 treetje, maar gaan ze gewoon op, dus dat straten we volgend jaar wel nieuw.

Beetje pijn in mn neus en keel, dus hoop niet dat het doorzet. Zou heel onhandig uitkomen. Niet dat je niks doet, maar toch minder dan als je 100% fit bent.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 21:59

Wat een mooie plaatjes en leuke ideeen komen er voor bij! Ik zou boxen inderdaad altijd zo groot mogelijk maken en indien mogelijk met 2 deuren erin. Mijn plan was dat ze alleen de 4 bij 6.60 stal hadden als schuilstal, maar nu staat de 4 bij 4 stal ook altijd open, dat kan omdat er 2 deuren in zitten. De mini geef ik daar altijd eten, wel met de deuren open maar geeft toch meer rust dan samen in de grote stal. Ik heb wel alleen in de grote stal vlas liggen, die gebruiken ze inderdaad als wc en in de kale stal wordt nooit geplast. Met veel regen wordt in de grote stal wel geslapen en gerold, dus ik wil daar wel de matrassen + vlas inhouden. Ik gebruik niet meer dan 1,5-2 pakken per maand en het vlas doet het goed op de composthoop.

Mijn grote en oudje had de laatste tijd op pension ook weleens stalbenen en toen met de grote stal en boxrust heeft hij geen een keer dikke benen gehad, blijkbaar bewegen ze toch echt stuk meer in zo'n grotere box. Ik heb vroeger ook een merrie gehad die in een stal van 3 bij 3 heel koliekgevoelig was en in een 4 bij 4 box totaal niet meer. Alle stallen zouden eigenlijk minstens 4 bij 4 moeten zijn.

Ik krijg geloof ik niet echt een zadelkamer, manlief denkt dat hij de hele achterkant van de schuur nodig heeft. Het plan was ook dat de noodbox/ 2e stal mijn extra opslag zou worden. Ik heb nu wel het muurtje van de achterkant naast de stallen geclaimd, ik was al naar kasten aan het kijken maar nu komt er voorlopig een zadelsteun die op slot kan, wat haken/rekjes, plankjes, plastic bakken voor dekens en wat extra zakken voer (ben dat iedere 1-2 weken een zak halen wel beu). Er staat al een pallet waar ik ieder weekend mijn pakjes hooi van zolder op klaar zet zodat ik doordeweeks niet in het donker de zolder op moet.

Wij lopen qua verbouwen nogal achter met de tekeningen en daarna vergunningaanvraag enzo, als dat klaar is moeten we maar hopen dat de aannemer beetje snel kan starten. Ik vind het stiekem wel prima zo, we wonen nu fijn op een klein verbouwd stuk, paarden staat er goed bij en kijk best beetje op tegen de 2e ronde. De stal/schuur staat best dicht tegen het huis aan en het achterste gedeelte van de schuur waar de stal in zit wil de aannemer waarschijnlijk gebruiken voor zaagwerk enzo. Ik denk dat mijn grote al die drukte niet fijn gaat vinden, zou mooi zijn als hij lekker ver weg van de herrie de wei op kan als het zover is. Of misschien gaat hij nog iets leren van de mini, die vind juist alles leuk en interessant.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 23:29

Kojack en belle_boef, dat is het mooiste zo een stuk bos en groen :) Wij moeten alles eruit trekken, maar wil daarna wel veel nieuw groen terug.

FleurVP, Lastig inderdaad. Onze schuur is half klus schuur en was ooit half voor paarden. Ik wil eigenlijk het hele klus deel naar de garage. Heb mijn man overgehaald dat dat echt een betere plek is, omdat hij daar wat binnen kan zetten om aan te klussen enzo. En dat alle rotzooi zo vlakbij de paarden niet gezond/veilig is :)

Met de garage daarvoor inrichten wel bezig geweest, omdat het tijdens het klussen fijn is een werkplek te hebben.

Als er nog iemand moet komen, misschien wachten tot voorjaar?? Hier zijn de paarden echt bemoeials en nergens bang voor, dus dat wordt hem niet als daar iemand gaat staan.
Mijn man heeft het afdakje gemaakt en ze stonden echt om hem heen. Op een gegeven moment wilde hij wat planken en balken met de cirkelzaag doen en zette het af met de longe, maar dan lijken ze opeens op een giraffe........

Het enige waar ik tegenaanloop met 6, is dat ik de voerbakken niet tegelijk getild krijg. En ze passen ook niet samen in de kruiwagen. In elkaar zetten doe ik normaal niet. Ben toch bang dat de onderkant vies is en in het voer komt.
Het zijn van die grote flex tubs. Nu natgemaakt wiesencobs en speedibeet zijn ze best zwaar en ik voer niet eens gek veel.
Als je er meerdere in 1 hand pakt, gaan ze schuin en loopt het eruit. Gister hadden de hondjes dus lopen snoepen van de grond.

Mijn keel en neus trekken dicht, ggrrr. Koortslip en verkouden, dus mag niet spuiten en ik heb echt flink last.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 23:51

Superpony, dat vies worden zal voor een paard wel mee vallen ;)

Fleur, een noodbox zou ik altijd direct beschikbaar willen hebben, dus niet eerst al mijn zooi eruit moeten halen (ik heb daar echt teveel spullen voor).


Iemand ervaring met een warmte draad om de waterleiding van de drinkbak? Hoe werkt zoiets precies? Een lange draad maken of met iets verschillende draden verbinden per drinkbak zeg maar?
Wij gaan met oud en nieuw een paar dagen naar Nederland en zou dan graag een waterbak voor de paarden hebben zodat ze altijd water hebben.