Show je C(1) vrachtwagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Show je C(1) vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-19 22:45

Nou, omdat alle andere categorieën er al zijn, mag die laatste eigenlijk ook niet ontbreken. Ik ben vast niet de enige die iets meer stempeltjes op z'n kaartje heeft (mede) vanwege paardenvervoer.
Wat weegt ie, wat mag ie wegen? Hoe lang is de bak? Rijdt ie comfortabel voor alle partijen.

Niet geheel belangeloos; ik kijk ook graag bij anderen de ideeën af die toepasbaar zijn op mijn eigen wagen.
360° view heb ik liggen, gaat deze winter geplaatst worden. De camera bij de paarden heb ik ook wel ideeën bij maar daarna.......

Er moet nog een kleine living/zadelkamer in; de tussenschotten wil ik wat anders en opbergopties onder de wagen heb ik ook; nu nog wat zinvolle ideeën :D
Mijn bak is goed 6mtr lang en behalve de elementaire eisen om paarden te kunnen vervoeren, is ie verder nog helemaal leeg.

Nog geen foto van Appeltje; die volgt later.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


_lautje_

Berichten: 9249
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Show je C(1) vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:50

Hier een fijne C1 vrachtwagen. Is een Roelofsen opbouw op een Renault Midlum. Opbouw is grotendeels aluminium.
Grote zijlader van 2 meter. Fijne zadelkast. Kunnen 3 paarden op en alle Schotten zijn uitschuifbaar en te verplaatsen. Zit een kleine living in met koelkast, kraan, magnetron, verwarming en (slaap)bank.
Hele fijne praktische wagen.
Rijdt als een auto. Niet te lang en makkelijk te rijden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Show je C(1) vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:25

Prachtige vrachtwagen, maar no way dat die 3 paarden mag laden.
Als je 1200kg laadvermogen over hebt zal het al heel veel zijn.
Da's nl het probleem van die C1 vrachtwagens... ik kan er van meespreken want we hebben zelf ook zo een waar ik eigenlijk geen idee van heb wat die leeg weegt...

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:26

gewoon op een weegbrug zetten!
simpel en echt niet duur!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Show je C(1) vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:30

Klopt, maar kost ook moeite :D

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

_lautje_

Berichten: 9249
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 13:56

Knap dat jullie dat zo kunnen zien :)
Hij is namelijk op de brug geweest toen wij hem kochten. Want stond niet als C1 geregistreerd, maar gewoon C (er kunnen qua inrichting namelijk 4 paarden op). Hij weegt leeg 5000kg.
Ik heb dus 2000kg laadgewicht.

Ik vind het een ideale truck. Hij is relatief klein, niet te zwaar, paardengedeelte heel compleet, living basic, maar goed genoeg om meerdaags op pad te gaan. Hij rijdt redelijk zuinig. En heb alles bij de hand.

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 15:07

I stand corrected... dan heb ik ook nog hoop want de onze is wat kleiner :P
Mijn excuses.
Maar zoals ik zei: hele mooie en idd handige vrachtwagen!

Als hij 5000 leeg weegt heb je trouwens 2490 kg laadvermogen, genoeg voor 4...

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

_lautje_

Berichten: 9249
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Show je C(1) vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 15:24

Klopt, maar ook nog een flinke watertank welke ik altijd wel vul.
Daarnaast heb ik maar 1 paard :Y)
Althans voor wedstrijd.
Ik neem wel eens meer mee op wedstrijd van mensen op stal/vriendinnen, maar dat is meer uitzondering.
Geluk van deze wagen is dat alles echt wel van licht materiaal is opgebouwd.

Ik heb hem vooral omdat ik eventing rij, 2 kleine kinderen heb en dan is dit gewoon zoveel fijner. Daarnaast: het kan. Dan ga ik niet meer kloten met auto en trailer O:)

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Show je C(1) vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 16:20

Groot gelijk :D

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-19 22:01

s0173957 schreef:
I stand corrected... dan heb ik ook nog hoop want de onze is wat kleiner :P
Mijn excuses.
Maar zoals ik zei: hele mooie en idd handige vrachtwagen!

Als hij 5000 leeg weegt heb je trouwens 2490 kg laadvermogen, genoeg voor 4...

Nee, aan 2400kg heb je niet genoeg voor vier paarden, hooguit voor kleine poowneys, maar dat is niet van toepassing.

En ik zal je even uit de droom helpen, zo'n wagen kan ook heel vrolijk 8 ton wegen.
Ik schat mijn wagen iets groter maar niet heel veel en die wordt op 8 ton leeg geschat door de verkoper. Met 6800kg op papier en gezien wat erin gebouwd is, zal verkoper niet ver naast de waarheid zitten.

lautje, heb je ook een foto van het paardendeel? Ik zoek nog wat inspiratie voor mijn wagen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

_lautje_

Berichten: 9249
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Show je C(1) vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 22:19

Zal eens foto’szoeken. Heb ze wel ergens staan denk ik.

Opbouw kan heel hard gaan in gewicht.
Ik heb een jaar gezocht naar deze wagen, gewoon omdat het er nauwelijks is. Ik kan hem ieder concours ook verkopen. Vooral omdat hij niet te groot is, heel praktisch ingericht en geen al te grote living heeft, maar wel compleet.
Probleem is dat dit niet vaak door een carrosserie bouwer wordt gemaakt zo mooi en compleet afgewerkt. Kost bijna net zoveel als een grotere met luxere living dus dan doe je dat toch maar.

_Nelleke_

Berichten: 8053
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Show je C(1) vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 22:46

Betaal je je als particulier niet helemaal scheel aan wegenbelasting voor zon enorme wagen?

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-19 22:52

_Nelleke_ schreef:
Betaal je je als particulier niet helemaal scheel aan wegenbelasting voor zon enorme wagen?

Nope. Voor vrachtwagens geldt een totaal andere tariefopbouw. Voor de prijs van een compact middenklassertje heb je 20 ton voor je deur staan.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8268
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 23:52

ikke schreef:
_Nelleke_ schreef:
Betaal je je als particulier niet helemaal scheel aan wegenbelasting voor zon enorme wagen?

Nope. Voor vrachtwagens geldt een totaal andere tariefopbouw. Voor de prijs van een compact middenklassertje heb je 20 ton voor je deur staan.


Oh kijk dat wist ik niet, des te meer reden om ook C maar te halen.
Zijn de meeste paarden vrachtwagens ook al automaat?

Verder kom ik hier gewoon even meegenieten van het mooie spul wat hier langs komt :D

cp112

Berichten: 14721
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 00:03

Wij hebben vorig jaar een oud Bessie gekocht. Een Mercedes uit 1991.
Vloer inmiddels helemaal vervangen en onderstel ook weer helemaal top.
Volgende stap is de zijkant en de living.

Er kunnen 6 pony's of 5 paarden in.
Ttm 11900 kg. Zowel zij als achter lader.

Onderstel zit hier alleen nog in de primer. Inmiddels zwart gespoten. Hij wordt straks geheel zwart.

Hoe zwaar die is weet ik zo even niet.
Nieuw onderstel + vloer
Afbeelding



Afbeelding

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

_lautje_

Berichten: 9249
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Show je C(1) vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 07:31

Ik betaal €77,- wegenbelasting per kwartaal.
Hiervoor had ik een 2 paard Mercedes sprinter. Daar betaalde ik €45,- per maand voor. En die was in onderhoud vele malen duurder dan deze.
Dat is echt een groot verschil.

Die van mij is heen automaat, maar ik heb maar 6 versnellingen. Vind ik ook fijner met paarden. Voor lange stukken wel vermoeiender rijden, maar in de heuvels/bergen echt fijner.
Moderne wagens zijn wel allemaal automaat bijna, maar inheb ook een oudje van 2004.

Merk wel dat ook de luxere vrachtwagens nu goedkoper worden. Eigenlijk de eerste generatie ‘luxe’ vrachtwagens die rond 2000 zijn opgebouwd.
Voor mij hoeft het (voorlopig) niet groter. Paarden zijn 3 en 1,5 jaar. Paard waar ik internationaal mee reed is dood en kinderen zijn nog klein.
Maar over jaar of 5 als die aan de pony’s zitten, ik hopelijk weer wat grotere wedstrijden kan rijden zou iets grotere living wellicht wel fijn zijn.
En heel fijn als je dan geen €75.000,- hoeft te betalen voor iets leuks :Y)

_lautje_

Berichten: 9249
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Show je C(1) vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 07:58

1 foto gevonden van interieur. Was wel toen we net vertrokken op wedstrijd.
Zal vanmiddag eens proberen betere foto’s te maken.
Afbeelding

Alle schotten zijn in en uit te schuiven zelf aan de voorkant. Ze zijn niet knikbaar in midden, maar vind ik prima want is ook gevoeliger.
Daarnaast kan ik ze boven en onder vastzetten in gaten die 5cm van elkaar zitten. Dat is vooral praktisch met grotere/kleine paarden, meer of minder ruimte fijn vindend en vervoeren van spullen.
Ik heb voor de paarden wel airco. Met heet weer echt wel fijn.
Waar hoofd staat hebben we de meer traditionele ramen met tralies en waar dekenrek zit grotere schuiframen. Die heb ik echter zelden open want ligt vol met spullen en die tochten echt wel hard.

Ik heb vooraan een ruimte over van 2 meter waar ik evt kan opzadelen, maar ook grote zadelkast kwijt kan of zelf kan zitten met tafeltje en stoelen als het regent en de kinderen in de living slapen :)

Overigens heb ik geen standkachel, maar elektrische ventilator. Niet af te stellen tot een specifieke temperatuur, maar hij verwarmt top. Op concours slapen kinderen in de living en ik gewoon in paardendeel, maar kan deur living naar paarden openzetten en ook ik heb t warm. Als tussendeur niet openstaat moet ik raampje openzetten anders is het snel te warm.

Ook hebben wij victron omvormers er in zitten voor de stroomvoorziening. Dit zijn zuivere sinusomvormers. Kosten meer maar zijn wel betrouwbaarder en sterker.

_Nelleke_

Berichten: 8053
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 08:06

Muiz schreef:
Oh kijk dat wist ik niet, des te meer reden om ook C maar te halen.
Zijn de meeste paarden vrachtwagens ook al automaat?

Verder kom ik hier gewoon even meegenieten van het mooie spul wat hier langs komt :D


Oh kijk dat wist ik ook niet inderdaad.

Kunnen die Mercedes sprinter en Renault master 2 paards auto’s niet als C vrachtwagen worden geklasseerd, dan zit je met die wagentjes niet meer zo in de knoei met het laadvermogen, of zeg ik nu iets heel geks?

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-19 09:30

_Nelleke_ schreef:
Muiz schreef:
Oh kijk dat wist ik niet, des te meer reden om ook C maar te halen.
Zijn de meeste paarden vrachtwagens ook al automaat?

Verder kom ik hier gewoon even meegenieten van het mooie spul wat hier langs komt :D


Oh kijk dat wist ik ook niet inderdaad.

Kunnen die Mercedes sprinter en Renault master 2 paards auto’s niet als C vrachtwagen worden geklasseerd, dan zit je met die wagentjes niet meer zo in de knoei met het laadvermogen, of zeg ik nu iets heel geks?

Nee. Sterker nog; ik heb Roelofsen daar eens op aangesproken op een beurs en drie maanden later stonden ze op hun site!
Met de huidige lijn Sprinters kun je tot ongeveer 5500kg TMM gaan.

Automaten zie je bij vrachtwagens steeds meer maar persoonlijk heb ik liever een handbak. Ik heb, net als lautje, een 6-bak. Nog een tip voor de zoekers: neem er eentje met slaapcabine!! Wat een zee van ruimte geeft dat achter je!

Lautje: hoe heb jij airco erin zitten? Ik heb daar ook over nagedacht maar hoe dan?
Bedankt voor je interieur-ideeën. De schotten heb ik anders maar dat dekenrek is iets wat ik op een of andere manier er ook wel in wil.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

_Nelleke_

Berichten: 8053
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Show je C(1) vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 09:38

Ja op die manier zou ik wel zo'n wagentje willen. Scheelt ook nog in de wegenbelasting. Waarom lijkt daar dan toch geen markt voor te zijn? Zo enorm veel moeite is het nou ook weer niet om een C1 bewijs te halen of denk ik nu veel te makkelijk?

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-19 09:45

_Nelleke_ schreef:
Ja op die manier zou ik wel zo'n wagentje willen. Scheelt ook nog in de wegenbelasting. Waarom lijkt daar dan toch geen markt voor te zijn? Zo enorm veel moeite is het nou ook weer niet om een C1 bewijs te halen of denk ik nu veel te makkelijk?

Nee, maar de meeste mensen hebben geen flauw idee van kosten, moeilijkheidsgraad en de voordelen van een vrachtwagen.
Groot rijbewijs kost je ruwweg 5 - 10k, beetje afhankelijk van hoe vlot je bent en vooral hoe ver je wil gaan.
C1 lukt voor 5k als je een beetje vlotjes slaagt; ga je all-the-way tot C-E en met code 95 (beroepschauffeur), ga je meer richting 10k.
Overigens zou ik wel voor C gaan. Het is nauwelijks lastiger, iets duurder (meer theorie) maar geeft zoveel meer mogelijkheden! E haal je er los bij (deed ik 10 jaar later of zo), dus je kunt het ook opdelen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

_Nelleke_

Berichten: 8053
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Show je C(1) vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 09:48

Ik zag dat de ANWB een pakket aanbied incl examen en theorie voor rond de 1400 euro voor C1, gericht op mensen die met een zware camper rijden. Is dat niet hetzelfde?


_lautje_

Berichten: 9249
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 09:54

Geen idee hoe ze de airco hebben gedaan. Die van mij is in 2004 al direct opgebouwd als paardenwagen bij Roelofsen voor eigen gebruik. Het zit iig in het plafond verwerkt.

Die dekenrekken zijn wel zo kant en klaar te koop volgens mij. Ik vind het ideaal. Je kan er asociaal veel in kwijt.

Je hebt nu ook van Man 2 paard wagens. Volgens mij moeten die wel zwaarder kunnen als wil. Het heeft voornamelijk te maken met het chassis of het wel of niet kan/mag.

Ik heb C1 gehaald. Was denk ik €2000,- kwijt. Theorie zelf gedaan. Is echt doorlezen en doen. Examen 3x 10min en klaar. Praktijk: 3 dagen gelest en geslaagd.
Is echt stukje makkelijker dan C. En goedkoper
Is idd zware camper rijbewijs. €1400,- is wel voor mensen die al jaren rijden met een grote camper en nauwelijks lessen. Ik reed al even met een tweepaards en had 8 jaar daarvoor al flink voor grote C gelest.
Laatst bijgewerkt door _lautje_ op 12-10-19 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-19 09:56

_Nelleke_ schreef:
Ik zag dat de ANWB een pakket aanbied incl examen en theorie voor rond de 1400 euro voor C1, gericht op mensen die met een zware camper rijden. Is dat niet hetzelfde?

Ja, C1 is altijd hetzelfde.
Maar ik weet niet of de regels veranderd zijn waardoor je C1 (weer) in een kleinere wagen mag halen. Iemand?

Voor C-rijbewijs moet je in een grote wagen rijden (ik dacht dat ie 20ton moet wegen, inkl lading) en hij moet een bepaalde afmeting hebben.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 09:57

Ik lees nu theorie C1 examen is 2x 60 minuten.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 62 bezoekers