Beleren / opstappen zonder cap?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:51

elnienjo schreef:
Ik reed vrijwel altijd zonder cap, behalve op wedstrijd of als ik een paard zadelmak ging maken. Dus ook bij het hangen.

Een aanvulling, want ik kwam net het topic tegen waar dit topic over gaat. En daar werd gehangen als doel op zich zonder de bedoeling ook gelijk door te gaan met opstappen.
Bij ons was gaan hangen ook daadwerkelijk de stap voordat ik ging zitten. Als het hangen goed ging, dan zwaaide ik m'n been er over en ging zitten. Het hangen en gaan zitten werd overigens altijd gedaan terwijl het paard vastgehouden werd bij z'n hoofd zodat er gelijk ingegrepen kon worden.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:54

Pepperrr schreef:
Ik rijd mijn paarden op hete dagen regelmatig zonder cap. Alleen in de bak, kan ze hier blind vertrouwen. Buiten heb ik altijd mn cap op.

Beleren wel met cap. Ook het hangen.

Maar je hebt tegenwoordig super luchtige caps? Je paard hoeft natuurlijk niet iets fout te doen. Struikelen kan altijd en zo ken ik ook iemand die met haar fout achter het hek bleef hangen en zo een lelijke smak maakte. Het hoeft maar een keer fout te gaan. Ik kan er eerlijk gezegd echt niet bij dat je het risico zou nemen.

En daarbij hoor ik vaak dat mensen alleen zichzelf er mee zouden hebben als ze vallen, maar iedereen draagt wel bij aan jouw zorgkosten mocht er wat gebeuren. Nou hoort dat natuurlijk bij het systeem, maar men kan het risico wel behoorlijk inperken met een cap.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:59

elnienjo schreef:
elnienjo schreef:
Ik reed vrijwel altijd zonder cap, behalve op wedstrijd of als ik een paard zadelmak ging maken. Dus ook bij het hangen.

Een aanvulling, want ik kwam net het topic tegen waar dit topic over gaat. En daar werd gehangen als doel op zich zonder de bedoeling ook gelijk door te gaan met opstappen.
Bij ons was gaan hangen ook daadwerkelijk de stap voordat ik ging zitten. Als het hangen goed ging, dan zwaaide ik m'n been er over en ging zitten. Het hangen en gaan zitten werd overigens altijd gedaan terwijl het paard vastgehouden werd bij z'n hoofd zodat er gelijk ingegrepen kon worden.


Maar een paard wat aan het hoofd vastgehouden word kan nog altijd gewoon opzij springen en dan word je alsnog gelanceerd.

Gewoon cappie op en vooral niet zoveel meer zeuren over het opzetten van een cap. Bokt staat er vol mee en ik ga ook zeker mee met dat het ook eigen verantwoording is.


Ik ken mensen die niks aan een cap hadden en nu wel rolstoel gebonden zijn -O-

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:01

Mensen moeten zich niet zo met elkaar bemoeien :Y) tenzij zichtbaar is dat een derde schade wordt aangedaan.

Zo vind ik bijvoorbeeld dat je wel een opmerking mag plaatsen over het rijden met een slecht passend zadel, of dat je een kind niet aan één been in de rondte moet slingeren (ik noem maar wat).

Ik rijd altijd met cap, maar als mijn buurman/vrouw besluit dat niet te doen... tsja. Ze snappen zelf ook wel waarom het dragen van een cap verstandig is, en kiezen er blijkbaar bewust voor dat niet te doen.

Als je er dan toch een opmerking over wil plaatsen is er bovendien altijd nog een verschil tussen “verstandiger om volgende keer een cap te dragen” en “wat ben jij een debiel zonder cap”.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Beleren / opstappen zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:35

Maar waarom bewust geen cap? Ik zie niet in waarom je dat bewust doet. Ik ben het eens per ongeluk vergeten (had een petje op), en halverwege de training zij een stalgenoot: he waar is je cap? Gewoon afgestapt, cap gaan halen en terug de bak in.

Maar waarom zou je dat ding bewust niet opzetten? Voor de leuke foto? Er zijn tegenwoordig zo'n mooie caps dat die foto's ook wel mooi zijn.(De fotoshoots met trouwjurken niet inbegrepen...)
Omdat je enorm zweet onder je cap? Dan ga je een luchtiger model kopen.
Omdat je hoofdpijn krijgt van je cap? Verkeerd model, koop er 1 die goed past.
Omdat je haar daarna niet goed ligt? Droogshampoo en een borstel...

Ik zie dus (buiten de trouwfotoshoots en onbewust vergeten) echt geen rede om dat ding niet op je hoofd te zetten. Zelfde met een fietshelm trouwens, die hangt gewoon aan het stuur van mijn fiets en gaat aan van zodra ik op de fiets stap.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Beleren / opstappen zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:47

Wij reden in die tijd gewoon niet met cap. En in Amerika zie ik ook nooit mensen met cap rijden. Daar rijdt men standaard met cowboyhoed.

Fietsen doet men in Nederland ook nog steeds zonder helm. Dat vind ik nog veel gevaarlijker met al dat asfalt en gemotoriseerd verkeer waardoor je geschept kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:54

Ik blijf me verbazen dat de cap-discussie in dit tijdperk nog bestaat. Voor mij is het net zo logisch om een cap op te doen als ik op een paard om (ja, gewicht in de beugel en hangen is ook op een paard) dan dat ik me 's ochtends aankleed voor ik naar buiten ga :+

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:58

Azmay schreef:
Met voltige gebruiken ze ook heel bewust geen caps trouwens, daarnaast is het leven en laten leven toch?

Meer als die James Bond film titel, "Live and let die".

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-19 12:41

Sizzle schreef:
Ineke2 schreef:
Zou ik heel goed vinden als dat verplicht zou worden net als dat in meerdere landen het geval is.


Jij draagt dus wel altijd een fietshelm? Ook voor even snel naar de supermarkt?

Ik ben niet zo voor al dat verplichten. Er is ook nog zoiets als eigen verantwoording en verantwoording voor je kinderen.
Onze dochter doet uit zichzelf ook braaf een fietshelm op bij het steppen maar zit anderzijds zonder cap op een voltige paard.

Nee, maar ik kan niet fietsen :D
Daarnaast heb ik de supermarkten op loopafstand. Maar indien ik op de fiets zou gaan, zeker wel.
Een andere collega die altijd met de fiets komt is ook een helm gaan dragen naar aanleiding van dat ongeluk en hij is onderuit gegaan mét die helm op en hij was heel blij dat hij hem toen op had.

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:45

Sizzle schreef:
En zo vind dus iedereen wat anders.
Ik vind verkeer een stuk (vooral op rotondes) onvoorspelbaarder dan een paard.

Waarom kunnen we bij een foto niet gewoon denken: „goh ik zou het misschien anders doen“ en het daar bij laten?


Zo mee eens!
Daarbij vind ik niet dat mensen die hier een leuk topic over hun paardje plaatsen ook maar meteen een voorbeeldfunctie hebben. Waarom?
Zeker als je volwassen bent, laat mensen hun eigen keuzes maken en doe zelf je eigen ding.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Beleren / opstappen zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:57

Ik ben indd topic ook tegen gekomen waar het over ging... tsja nog steeds moet ze het zelf weten. Ze is niet minderjarig in ieder geval. Dus eigen verantwoording.

Ieder doet het op zijn eigen manier, zo ken ik ook mensen die hangen op het paard slecht vinden en die meteen gaan zitten. Ken er zelfs een (prof stal) die gaan zitten en laten paard gewoon aan longe gaan. Ze worden als het ware overdonderd.

Ibbel

Berichten: 49130
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 13:06

Tja, als je beroepsmatig beleert ben je niet slim bezig want als het fout gaat kan je je bedrijf opdoeken, en als je dan ook nog eens geen arbeidsongeschiktheidsverzekering hebt kun je de rest van je leven op een houtje bijten.
Doe je het als amateur/voor jezelf, heb je vermoedelijk zo weinig ervaring dat je domweg een grotere kans loopt te vallen. Bovendien, als je niet (meer) kunt rijden omdat je gevallen bent, waar was je dan voor aan het beleren? Voor jezelf toch?

En roepen we ook eigen verantwoordelijkheid als iemand zonder gordel om te doen autorijdt? Of met 3 bier op achter het stuur kruipt? Ja, dan is het officieel verboden, maar moet er dan echt eerst een wet komen voordat we voor onze eigen verantwoordelijkheid écht nemen?

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 15:41

Ibbel schreef:
Tja, als je beroepsmatig beleert ben je niet slim bezig want als het fout gaat kan je je bedrijf opdoeken, en als je dan ook nog eens geen arbeidsongeschiktheidsverzekering hebt kun je de rest van je leven op een houtje bijten.
Doe je het als amateur/voor jezelf, heb je vermoedelijk zo weinig ervaring dat je domweg een grotere kans loopt te vallen. Bovendien, als je niet (meer) kunt rijden omdat je gevallen bent, waar was je dan voor aan het beleren? Voor jezelf toch?

En roepen we ook eigen verantwoordelijkheid als iemand zonder gordel om te doen autorijdt? Of met 3 bier op achter het stuur kruipt? Ja, dan is het officieel verboden, maar moet er dan echt eerst een wet komen voordat we voor onze eigen verantwoordelijkheid écht nemen?


Even inhaken op het laatste, wanneer je een auto bestuurt met 3 bier op breng je niet alleen jezelf maar ook de levens van anderen in gevaar. Daarom is het ook bij wet verboden.

Die gordel is ook niet uitgevonden omdat een auto max. 30 km/h rijd maar vele malen harder.

Wanneer je voor jezelf een paard beleerd (dus niet bedrijfsmatig) breng je eigenlijk alleen jezelf in gevaar. Tot zover dus het verschil in wetgeving tussen auto's en paarden.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 15:50

HopeMyDay schreef:
[
Wanneer je voor jezelf een paard beleerd (dus niet bedrijfsmatig) breng je eigenlijk alleen jezelf in gevaar. Tot zover dus het verschil in wetgeving tussen auto's en paarden.

Ik vind dit zo'n vreemde attitude. Ben je alleen op de wereld? Heeft een ernstig ongeluk geen verstrekkende gevolgen voor de mensen in je directe omgeving? Zelfs afgezien van de medische en in eventuele arbeidsongeschiktheids kosten voor de samenleving.

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Beleren / opstappen zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 16:01

Moet iedereen helemaal zelf weten maar plaats dan geen foto's op een forum waar ook jonge adorerende bokkertjes op zitten. Dan denk je er tenminste over na. Ik reed altijd met cap, de eerste caps, 50 jaar geleden stelden niets voor in vergelijking met de huidige maar toch, onze zeer strenge instructeur hoefde je niet te betrappen met een bloot hoofd op een paard in je vrije tijd want hij schold je verrot wanneer je weer op de club kwam. Die man was een zoon verloren door hersenschade. En heel eerlijk, poosje geleden moest ik een paard behandelen aan iets wat pijnlijk was en heb ik toch mijn oude cap opgedaan, gelukkig maar anders had ik een zeer hoofd gehad.

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 16:11

Kuggur schreef:
HopeMyDay schreef:
[
Wanneer je voor jezelf een paard beleerd (dus niet bedrijfsmatig) breng je eigenlijk alleen jezelf in gevaar. Tot zover dus het verschil in wetgeving tussen auto's en paarden.

Ik vind dit zo'n vreemde attitude. Ben je alleen op de wereld? Heeft een ernstig ongeluk geen verstrekkende gevolgen voor de mensen in je directe omgeving? Zelfs afgezien van de medische en in eventuele arbeidsongeschiktheids kosten voor de samenleving.



Zoals ik al stelde, dit is (zonder bijkomende factoren) de reden waarom er geen wet is voor paarden beleren en wel voor autorijden. Aangezien de verschillen enorm zijn haal ik hiermee uitsluitend de vergelijking tussen auto's en paarden onderuit.

Ikzelf zal altijd een paard beleren met een cap (aangezien ik nog nergens gezegd heb hoe ik het doe) maar ik vraag mij echt af waarom mensen altijd met het vingertje moeten wijzen naar mensen die het zonder cap doen? Dát is mijn punt.

Ibbel

Berichten: 49130
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 16:26

HopeMyDay schreef:
Ikzelf zal altijd een paard beleren met een cap (aangezien ik nog nergens gezegd heb hoe ik het doe) maar ik vraag mij echt af waarom mensen altijd met het vingertje moeten wijzen naar mensen die het zonder cap doen? Dát is mijn punt.


Omdat het wel een goed idee is om mensen te wijzen op potentieel gevaar?
Om toch nog even op die volgens jou vreemde vergelijking met auto's terug te komen: als jij iemand achteruit op een sloot ziet afrijden in z'n auto geef je toch ook een gil: kijk uit? Of denk je dan ook: die kijkt zelf wel in z'n spiegels, 'eigen verantwoordelijkheid'?

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Beleren / opstappen zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 16:42

Zie voorpagina, weer amazone in tijdelijk kunstmatig coma, dankzij cap waarschijnlijk alleen zware hersenschudding. Dit lezen mensen wel maar als, vooral jonge meiden hier prachtige plaatjes van ervaren bokkers zonder cap of irl van op hoog niveau rijdende mensen, dan gaan ze dat soms nadoen.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 16:47

Ik snap niet dat mensen zich zo druk maken over wat andere mensen doen, tenzij het je verantwoording is als ouders of instructrice.

Het verstandig om een cap te dragen, punt. Maar of je het doet en wanneer je het doet mag je zelf weten.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 16:58

Kuggur schreef:
Ik vind dit zo'n vreemde attitude. Ben je alleen op de wereld? Heeft een ernstig ongeluk geen verstrekkende gevolgen voor de mensen in je directe omgeving? Zelfs afgezien van de medische en in eventuele arbeidsongeschiktheids kosten voor de samenleving.

En toch fietsen al die pubers in de drukke ochtendspits tussen het gemotoriseerde verkeer zonder helm....

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 16:59

bigone schreef:
Moet iedereen helemaal zelf weten maar plaats dan geen foto's op een forum waar ook jonge adorerende bokkertjes op zitten. Dan denk je er tenminste over na. Ik reed altijd met cap, de eerste caps, 50 jaar geleden stelden niets voor in vergelijking met de huidige maar toch, onze zeer strenge instructeur hoefde je niet te betrappen met een bloot hoofd op een paard in je vrije tijd want hij schold je verrot wanneer je weer op de club kwam. Die man was een zoon verloren door hersenschade. En heel eerlijk, poosje geleden moest ik een paard behandelen aan iets wat pijnlijk was en heb ik toch mijn oude cap opgedaan, gelukkig maar anders had ik een zeer hoofd gehad.

Die bokkertjes kijken vast ook series als McLeods Daughters en daar rijdt geen hond met cap.

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Beleren / opstappen zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 17:03

Mijn eerste paard ook zonder cap beleerd. Ben er toen 2x afgevallen, mijn eerste 2 x van een paard vallen in mijn leven. Dus daarna een heel stuk minder naïef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 17:08

Ieder zijn verantwoordelijkheid. Ik zet mijn cap meestal op, maar durf er ook zonder op te stappen. En ja, ik weet wat er fout kan lopen en wat de gevolgen kunnen zijn.

En altijd dat gezeur over de zorgverzekering. Jongens toch, preken jullie ook zo tegen rokers en mensen die dagelijks alcohol drinken? Die mensen, met al hun gezondheidsproblemen, kosten de staat pas veel geld.

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 17:11

SVRL schreef:
Ieder zijn verantwoordelijkheid. Ik zet mijn cap meestal op, maar durf er ook zonder op te stappen. En ja, ik weet wat er fout kan lopen en wat de gevolgen kunnen zijn.

En altijd dat gezeur over de zorgverzekering. Jongens toch, preken jullie ook zo tegen rokers en mensen die dagelijks alcohol drinken? Die mensen, met al hun gezondheidsproblemen, kosten de staat pas veel geld.

Wat denk je wat het de maatschappij kost om jaren als kasplant in een instelling te liggen?

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 17:12

elnienjo schreef:
bigone schreef:
Moet iedereen helemaal zelf weten maar plaats dan geen foto's op een forum waar ook jonge adorerende bokkertjes op zitten. Dan denk je er tenminste over na. Ik reed altijd met cap, de eerste caps, 50 jaar geleden stelden niets voor in vergelijking met de huidige maar toch, onze zeer strenge instructeur hoefde je niet te betrappen met een bloot hoofd op een paard in je vrije tijd want hij schold je verrot wanneer je weer op de club kwam. Die man was een zoon verloren door hersenschade. En heel eerlijk, poosje geleden moest ik een paard behandelen aan iets wat pijnlijk was en heb ik toch mijn oude cap opgedaan, gelukkig maar anders had ik een zeer hoofd gehad.

Die bokkertjes kijken vast ook series als McLeods Daughters en daar rijdt geen hond met cap.[/qu
Maar je buurvrouw op dat prachtige paard die altijd zonder cap rijd heeft grotere invloed dan een tv serie .