Help! Paard verbouwd de stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
harriehoef

Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:53

GDG schreef:
Pareltjes schreef:
Rubbermatten doen meer dan alleen geluid dempen. Ze absorberen een deel van de krachten die vrijkomen bij het slaan tegen de muur. Ooit een hengst gehad die voortdurend tegen de muren stond te slaan. Op advies van de dierenarts de matten 5 cm van de wand gemonteerd. Als ze dan slaan beweegt de mat en dat vinden ze niet leuk. Bovendien heeft het dan minder impact op het paard zelf.

Er hoeft niet altijd een medisch probleem te zijn als een paard dit gedrag laat zien. Sommige paarden zijn heftiger dan andere en laten hun ongenoegen duidelijker zien en horen.

Zolang het paard lekker heel de dag naar buiten kan heeft ie snachts de stal maar voor lief te nemen.
Zo te horen ontbreekt het hem aan niets. En zal een medisch aspect al wel zijn uitgesloten. Soms moet je ze stalgedrag aanleren. Beter dan buiten 24/7 in de blubber...

Oh wauw. Het paard schreeuwt uit ongenoegen en je oplossing is om het maar te smoren ipv iets aan het ongenoegen te doen. Wauw.

En het ontbreekt hem aan niets? Kom op zeg.


Helemaal mee eens. Dit paard geeft heel duidelijk aan niet op stal te willen staan. Heel begrijpelijk. “Overdag buiten” is in de regel vaak alleen buiten zolang het licht is. “De nachten” op stal is vaak ook de hele avond erbij. De meeste paarden die “alleen de nachten” binnen staan, staan vaak gemiddeld wel 16 uren op een postzegel. Ik denk dat dit paard zich vreselijk verveelt in een stal. Paarden horen niet in zo’n klein hok te staan. Met rubber matten haal je alleen de symptomen weg en niet het onderliggende probleem. Dit vind ik persoonlijk echt niet kunnen. Laat het die lekker naar buiten met minimaal een maatje of zorg dat er mogelijkheden zijn om te schuilen. Heb je er zelf ook minder werk van om steeds de paarden van binnen naar buiten te verplaatsen.
Het begrip stalgedrag aanleren vind ik ook verbazing wekkend. Uren en uren in een kleine ruimte opgesloten staan is echt dodelijk saai voor een paard. Een paard doet overdag hetzelfde als in de nacht. Alleen wordt het dier nu beperkt in dit gedrag wegens een mini oppervlakte.

When you've reached a certain point in your live, there are people out there waiting to see you fall. But rather than let gravity take you down, sometimes you have to take matters into your own hands and fly.


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Help! Paard verbouwd de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:05

Het is heel simpel. Een paard hoort echt niet op stal. Dat hebben wij als mensen verzonnen! Wij als mensen vinden dat fijn! Voor de paarden heeft het 0,0 toegevoegde waarde.

Ja, je krijgt altijd van die mensen met smoesjes dat hun paard bij het hek staat etc. Maar dat is ritme en aangeleerd, net zoals de onrust bij vaste voertijden etc.

Onze paarden lopen 24/7 buiten. OOK alle ex stal paarden!!!!! Mijn merrie was 20, verwaarloosd en kwam stijf uit stal met dikke benen. Is nu 26 en huppelt rond als een jonge godin.

Mijn ene ruin, hoef ik echt niet meer op te sluiten. Die heb ik 15jr en heeft eerste 10jr altijd op stal gestaan. Veel ook.

Bewegen is van essentieel belang. Het is belangrijk voor de stofwisseling en bloedsomloop en daarmee begint alle gezondheid. En naast het fysieke, ook mentaal. Hoeveel paarden zijn zogenaamd niet 's winters lastiger/heter etc........Puur omdat ze meer/teveel op stal staan. Heeft niks met de temperatuur te maken, want paarden kunnen heel goed tegen de kou. TE koud wordt het in Nederland nooit.

En ja, er kan iets gebeuren. Maar dat kan 24/7/365. Juist paarden die weinig buiten komen en hun ei kwijt moeten, doen gek en kunnen bijv minder goed met natte of bevroren ondergronden omgaan.
En mafketels heb je altijd en overal. Heel rot dat iemand doms iets idioot doet, maar die paar keer is niet in verhouding tegenover het aantal paarden natuurlijk.
Daarbij zijn ze op stal makkelijker te pakken.

Die van ons kunnen kiezen. Ja, ze staan graag onder dak, met name bij beestjes. Maar ze staan er nooit uren achtereen zoals een hele nacht. Ik ben er vannacht 2x uit geweest, vanwege een paard met problemen en ze staan gewoon te eten. Paarden liggen niet de hele nacht te maffen zoals wij.

En als iemand roept, dat een paard maar braaf moet zijn, gaan mijn nekharen helemaal overeind. Wat een misselijke instelling. Een paard kan niet leren braaf op stal te zijn als hij daar doodongelukkig is. Ze moeten al genoeg voor ons inleveren.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:14

harriehoef schreef:
Helemaal mee eens. Dit paard geeft heel duidelijk aan niet op stal te willen staan.

Dat weet je toch niet? Er is iets wat het paard niet bevalt, maar wat het is daar hebben we voorlopig het raden naar. Imo is stap 1 het uitzoeken waarom het paard dit gedrag vertoont, stap 2 is dan een oplossing zoeken.
Nu het paard gewoon buitenzetten is struisvogelpolitiek, je hoort hem dan niet meer maar je weet niet of hij dan wel of niet blijer is. Het kan best zijn dat hij de hele nacht loopt te ijsberen, dat wil je ook niet.

Ninx

Berichten: 14561
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:26

Sclimpre schreef:
harriehoef schreef:
Helemaal mee eens. Dit paard geeft heel duidelijk aan niet op stal te willen staan.

Dat weet je toch niet? Er is iets wat het paard niet bevalt, maar wat het is daar hebben we voorlopig het raden naar. Imo is stap 1 het uitzoeken waarom het paard dit gedrag vertoont, stap 2 is dan een oplossing zoeken.
Nu het paard gewoon buitenzetten is struisvogelpolitiek, je hoort hem dan niet meer maar je weet niet of hij dan wel of niet blijer is. Het kan best zijn dat hij de hele nacht loopt te ijsberen, dat wil je ook niet.


Dat lijkt me niet erg waarschijnlijk. Bovendien kun je dat toch gewoon een beetje monitoren?
De meeste paarden zullen vrij in en uit lopen prefereren.
Het is ook heilzamer voor hun gezondheid. Iedere internist op de kliniek zal dat beamen.

Dat mensen het minder veilig vinden voelen of het hen niet uitkomt qua layout is een mensenprobleem dat de mens in kwestie moet oplossen.

Ik zou direct de proef op de som nemen en het paard lekker buiten laten met een bult hooi en een maatje. Wees blij dat je die keuze hebt! En dan gewoon even een paar keer kijken hoe dat gaat. Qua gezondheid zal het alleen maar voordelen opleveren.

Pareltjes
Berichten: 2186
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:56

GDG schreef:
Pareltjes schreef:
Heel dubbel de reacties hier allemaal. Arm,arm, paard het schreeuwt, slaat en bokt van ongenoegen. Wat een slecht mens om daar niets aan te doen. Als we dat allemaal zouden doen had niemand meer een paard om op te rijden! Want wat doen ( de meeste ) paarden tijdens het beleren...? Precies, bokken, slaan hun ongenoegen uiten....

Onzin, die manier is helemaal niet nodig, het kan prima zonder breken maar men wil het meestal snel snel want tijd is geld.


Pareltjes schreef:
Zolang het paard niets mankeert, heel de dag buiten komt, zijn goede verzorging krijgt, heeft het zich te gedragen...punt. En opgevoede paarden hebben rust! Die weten waar ze aan toe zijn.

Het heeft nota bene last van stalbenen.


Er is geen enkel paard dat van nature bereden wil worden. Breken stamt uit de prehistorie. Maar een paard beleren geeft altijd stress en enige vorm van protest. Alleen een goed trainer weet het tot een minimum te beperken. Maar het is er wel altijd!

Ja en waarom heeft het stalbenen? Niet omdat het rustig en ontspannen staat op stal. Maar omdat het zijn benen kapot aan het slaan is tegen de wanden. Je zal ergens de cirkel moeten doorbreken. Losse rubben matten beperken drastisch het slaan en de impact op botten, gewrichten en pezen omdat het voor een groot deel de schok absorbeert. Omdat de matten loshangen vindt een paard het heel vervelend om er tegen te slaan. Dubbel win dus. Het gedrag zal verminderen.

Daarnaast is het uitzoeken wat er aan de hand is, maar dat gaat niet zolang je niet stuk voor stuk elimineert wat het kan veroorzaken. Maar eerst rust in de tent, ook voor de andere paarden! Nu wordt heel de boel opgenaaid en gaat het van kwaad tot erger.

Pareltjes
Berichten: 2186
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:58

Sclimpre schreef:
harriehoef schreef:
Helemaal mee eens. Dit paard geeft heel duidelijk aan niet op stal te willen staan.

Dat weet je toch niet? Er is iets wat het paard niet bevalt, maar wat het is daar hebben we voorlopig het raden naar. Imo is stap 1 het uitzoeken waarom het paard dit gedrag vertoont, stap 2 is dan een oplossing zoeken.
Nu het paard gewoon buitenzetten is struisvogelpolitiek, je hoort hem dan niet meer maar je weet niet of hij dan wel of niet blijer is. Het kan best zijn dat hij de hele nacht loopt te ijsberen, dat wil je ook niet.



Precies, typisch om het probleem heen werken. Makkelijk voor de eigenaar maar biedt geen oplossing voor het paard!

Captain

Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 12:01

Pareltjes schreef:
Ja en waarom heeft het stalbenen? Niet omdat het rustig en ontspannen staat op stal. Maar omdat het zijn benen kapot aan het slaan is tegen de wanden.


Wat een rare gedachtegang heb jij.. Weet je wel wat stalbenen zijn?
https://www.bitmagazine.nl/welzijn/stal ... els/88095/

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 12:07

Captain schreef:
Pareltjes schreef:
Ja en waarom heeft het stalbenen? Niet omdat het rustig en ontspannen staat op stal. Maar omdat het zijn benen kapot aan het slaan is tegen de wanden.


Wat een rare gedachtegang heb jij.. Weet je wel wat stalbenen zijn?
https://www.bitmagazine.nl/welzijn/stal ... els/88095/


Zo raar vind ik die gedachtengang niet. Als het paard de hele tijd tegen de wand schopt kan hij ook dikke benen hebben, ziet er dan hetzelfde uit als stalbenen, maar heeft een andere oorzaak.
Daarom lijkt het me logisch eerst uit te zoeken wat er juist aan de hand is en dan pas maatregelen te nemen. En 1 ding per keer veranderen. Ieder paard is verschillend en niet ieder paard heeft de voorkeur die wij als mensen graag zouden zien.

Pareltjes
Berichten: 2186
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 12:12

Captain schreef:
Pareltjes schreef:
Ja en waarom heeft het stalbenen? Niet omdat het rustig en ontspannen staat op stal. Maar omdat het zijn benen kapot aan het slaan is tegen de wanden.


Wat een rare gedachtegang heb jij.. Weet je wel wat stalbenen zijn?
https://www.bitmagazine.nl/welzijn/stal ... els/88095/


Dat weet ik heel goed. Ook dat dit artikel het wel erg symplistisch weergeeft. Misschien maar eens met dierenarts in gesprek over dit onderwerp. Dat kan een andere visie opleveren.

Ninx

Berichten: 14561
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 12:42

Pareltjes schreef:
Dat weet ik heel goed. Ook dat dit artikel het wel erg symplistisch weergeeft. Misschien maar eens met dierenarts in gesprek over dit onderwerp. Dat kan een andere visie opleveren.


Die zal zeggen: zet dat beest eerst eens even lekker buiten en kijk wat er gebeurt.

Rubber matten en andere fratsen zijn symptoombestrijding. Grappig hoe je dat omdraait.
Misschien een generatiedingetje... no offence.

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 12:45

Sclimpre schreef:
Captain schreef:
Wat een rare gedachtegang heb jij.. Weet je wel wat stalbenen zijn?
https://www.bitmagazine.nl/welzijn/stal ... els/88095/


Zo raar vind ik die gedachtengang niet. Als het paard de hele tijd tegen de wand schopt kan hij ook dikke benen hebben, ziet er dan hetzelfde uit als stalbenen, maar heeft een andere oorzaak.
Daarom lijkt het me logisch eerst uit te zoeken wat er juist aan de hand is en dan pas maatregelen te nemen.En 1 ding per keer veranderen. Ieder paard is verschillend en niet ieder paard heeft de voorkeur die wij als mensen graag zouden zien.


Want? De twee voor de hand liggende oorzaken hier zijn namelijk stalgerelateerd (ik lees in ieder geval nergens dat hij in de wei ook tegen een muur schopt), dus als hij buiten de stal medisch gezien plotseling opleeft wordt die hypothese ('Het is stalgerelateerd') bevestigd. En als die dikke benen blijven terwijl hij buiten de stal in principe relaxed is en niet de weidepalen schopt oid, is dat ook hele waardevolle informatie voor het medische traject...

Je kan wat krom is wel recht banketstaaf en het paard geforceerd op stal willen houden en daar stapje voor stapje halfslachtige maatregelen nemen om te 'onderzoeken' wat de oorzaak is, maar qua onderzoeksmethode is dat juist zeer inefficiënt en om het probleem heen werken.

Verder: Als paard het om wat voor reden dan ook perfect doet 's nachts op de paddock (met de juiste faciliteiten uiteraard, voordat er weer aangekomen wordt met valse dilemma's over buiten in de blubber) en overdag in de wei en er is niks meer aan zijn benen te zien (ook op basis van expertise van de DA) zie ik de noodzaak niet van uitzoeken waarom hij op stal niet aardt. En dat biedt dan dus een prima oplossing voor het paard! want die ziet op stal staan niet als een of ander hoger doel waarbij 'niet meer op stal staan' per definitie om het probleem heen werken is.

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 12:48

Mijn nieuwe paard heeft het ook even gedaan. Uiteindelijk kwamen we er achter dat ze de twee pony’s naast haar niet kon zien als ze binnen staan. We hebben haar toen verplaatst en een rek tussen de stallen gemaakt zodat ze ze altijd kan blijven zien.
En nu is het over.

Twinkel (Welsh) en Evita (Gelders) en Taiga (v. Next Level ‘23)

Twinkel & Skylar:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1992855

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 12:48

Onze ene merrie stond ook vaak onrustig in de stal (overdag buiten snachts binnen)
Heb de stallen nu 24/7 open zodat ze zelf kunnen kiezen en nu is ze veeel rustiger.

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 12:51

Pareltjes schreef:
Er is geen enkel paard dat van nature bereden wil worden. Breken stamt uit de prehistorie. Maar een paard beleren geeft altijd stress en enige vorm van protest. Alleen een goed trainer weet het tot een minimum te beperken. Maar het is er wel altijd!

Ja en waarom heeft het stalbenen? Niet omdat het rustig en ontspannen staat op stal. Maar omdat het zijn benen kapot aan het slaan is tegen de wanden. Je zal ergens de cirkel moeten doorbreken. Losse rubben matten beperken drastisch het slaan en de impact op botten, gewrichten en pezen omdat het voor een groot deel de schok absorbeert. Omdat de matten loshangen vindt een paard het heel vervelend om er tegen te slaan. Dubbel win dus. Het gedrag zal verminderen.

Daarnaast is het uitzoeken wat er aan de hand is, maar dat gaat niet zolang je niet stuk voor stuk elimineert wat het kan veroorzaken. Maar eerst rust in de tent, ook voor de andere paarden! Nu wordt heel de boel opgenaaid en gaat het van kwaad tot erger.


Hoe je een paard goed houdt, staat compleet los van goed trainen en beleren.

Een paard hoort gewoon buiten en bewegen is van essentieel belang voor de gezondheid. Elk paard weet dat zelf ook en zal proberen om te bewegen.

Stalbenen komen van stilstaan en hooguit verkeerd voeren.

Op stal alles aanpassen zodat je je paard lekker kan pamperen en je jezelf beter voelt, is pas struisvogel politiek. Dan pak je juist NIET de oorzaak aan. De oorzaak is teveel op stal staan.

Dan kan je de mooiste, beste stal hebben, maar dat boeit een paard niet.

Dit paard moet minimaal de keuze hebben. Zet de deur open en kijk wat ie doet.

Daarbij hoeft goed beleren echt geen stress te leveren. En dat staat ook los van op stal gezet worden. Een paard denkt niet; ow, ik had een rot training, dus ik trap de stal verrot. Het paard moet ook na trainen vrij bewegen voor een goede bloedsomloop en zal merken dat dit niet kan. Hij zal wel pijn of last hebben van rondjes draaien.

En op stal is veel stress. Zr horen van alles, zien niet alles, kunnen niet weglopen van iets en hebben echt geen steun aan elkaar. Allemaal eerste levens behoefte's.

Er valt duidelijk nog veel te leren voor sommigen in paardenland, haha

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 12:53

Ninx schreef:
Pareltjes schreef:
Dat weet ik heel goed. Ook dat dit artikel het wel erg symplistisch weergeeft. Misschien maar eens met dierenarts in gesprek over dit onderwerp. Dat kan een andere visie opleveren.


Die zal zeggen: zet dat beest eerst eens even lekker buiten en kijk wat er gebeurt.

Rubber matten en andere fratsen zijn symptoombestrijding. Grappig hoe je dat omdraait.
Misschien een generatiedingetje... no offence.


Hoe bedoel je generatiedingetje? Is die stalfetisj dan juist iets voor jonge of oude mensen? en cognitieve dissonantie is volgens mij niet generatiegebonden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 12:59

Wat een onzin, Ik rij al mijn hele leven paard 45+ jr en heb al bijna net zolang paarden. Heb ook gewerkt in de paarden.
En mijn ouders en familie reden voor mijn geboorte al.

Vroeger paarden hele zomer buiten gehad. Ja, vlakbij Amsterdam en ś winters op stal.

Later veel op stal en bij regen ook gelijk naar binnen. Dikke dekens, weinig ruwvoer, veel biks en later muesli.

Maar je kan leren en ontwikkelen. Wij hebben allemaal ex stalpaarden en die maken ook niet allemaal een hele dikke vacht aan, maar ze redden zich enorm goed. Fysiek en mentaal alleen maar voordelen van buiten staan.
Maar beschutting vind ik wel een noodzakelijk kwaad.


Pareltjes
Berichten: 2186
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:16

superpony schreef:
Pareltjes schreef:
Er is geen enkel paard dat van nature bereden wil worden. Breken stamt uit de prehistorie. Maar een paard beleren geeft altijd stress en enige vorm van protest. Alleen een goed trainer weet het tot een minimum te beperken. Maar het is er wel altijd!

Ja en waarom heeft het stalbenen? Niet omdat het rustig en ontspannen staat op stal. Maar omdat het zijn benen kapot aan het slaan is tegen de wanden. Je zal ergens de cirkel moeten doorbreken. Losse rubben matten beperken drastisch het slaan en de impact op botten, gewrichten en pezen omdat het voor een groot deel de schok absorbeert. Omdat de matten loshangen vindt een paard het heel vervelend om er tegen te slaan. Dubbel win dus. Het gedrag zal verminderen.

Daarnaast is het uitzoeken wat er aan de hand is, maar dat gaat niet zolang je niet stuk voor stuk elimineert wat het kan veroorzaken. Maar eerst rust in de tent, ook voor de andere paarden! Nu wordt heel de boel opgenaaid en gaat het van kwaad tot erger.


Hoe je een paard goed houdt, staat compleet los van goed trainen en beleren.

Een paard hoort gewoon buiten en bewegen is van essentieel belang voor de gezondheid. Elk paard weet dat zelf ook en zal proberen om te bewegen.

Stalbenen komen van stilstaan en hooguit verkeerd voeren.

Op stal alles aanpassen zodat je je paard lekker kan pamperen en je jezelf beter voelt, is pas struisvogel politiek. Dan pak je juist NIET de oorzaak aan. De oorzaak is teveel op stal staan.

Dan kan je de mooiste, beste stal hebben, maar dat boeit een paard niet.

Dit paard moet minimaal de keuze hebben. Zet de deur open en kijk wat ie doet.

Daarbij hoeft goed beleren echt geen stress te leveren. En dat staat ook los van op stal gezet worden. Een paard denkt niet; ow, ik had een rot training, dus ik trap de stal verrot. Het paard moet ook na trainen vrij bewegen voor een goede bloedsomloop en zal merken dat dit niet kan. Hij zal wel pijn of last hebben van rondjes draaien.

En op stal is veel stress. Zr horen van alles, zien niet alles, kunnen niet weglopen van iets en hebben echt geen steun aan elkaar. Allemaal eerste levens behoefte's.

Er valt duidelijk nog veel te leren voor sommigen in paardenland, haha


Wat je zegt! Er valt nog veel te leren. Daar onder valt ook goed lezen, eens verder kijken dan je neus lang is, misschien dat andere methode ook wel eens kunnen werken.

Het feit dat je denkt dat men een paard kan beleren zonder enige vorm van stress geeft al aan dat er nog veel te leren valt.

Het rijden, trainen, in gevangenschap houden zijn allemaal stressfactoren. Ook jouw paard ervaren iedere dag enige mate van stress door wat je van hen vraagt, door wat je doet of juist niet doet.

Goede eigenaren en trainers weten dit, snappen hoe het werkt en hoe te beperken. Het ontkennen is de grootste fout die je kunt maken.

Een paard 24/7 buiten gooien lijkt tegenwoordig overal de oplossing voor! Maar ook daar stress. Te weinig gras, te eenzijdig gras, blubber, insecten,wind,regen,sneeuw,hagel,onweer. Te weinig beschutting, te kleine wei of nog beter alleen zandpaddocks! Ook dat levert allemaal een mate van stress op.

Aan ons als eigenaren de taak de beste oplossing per paard te zoeken. En er is soms geen pasklare oplossing voor ieder paard!

Na 40 jaar kan een paard mij nog steeds doen verbazen. Een oplossing soms heel simpel kan zijn of juist heel complex. Als je er van uitgaat dat jouw oplossing, inzicht de enige juiste kán zijn, doe je het paard te kort.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:33

MamAppelsap schreef:
Sclimpre schreef:
[Zo raar vind ik die gedachtengang niet. Als het paard de hele tijd tegen de wand schopt kan hij ook dikke benen hebben, ziet er dan hetzelfde uit als stalbenen, maar heeft een andere oorzaak.
Daarom lijkt het me logisch eerst uit te zoeken wat er juist aan de hand is en dan pas maatregelen te nemen.En 1 ding per keer veranderen. Ieder paard is verschillend en niet ieder paard heeft de voorkeur die wij als mensen graag zouden zien.


Want? De twee voor de hand liggende oorzaken hier zijn namelijk stalgerelateerd (ik lees in ieder geval nergens dat hij in de wei ook tegen een muur schopt), dus als hij buiten de stal medisch gezien plotseling opleeft wordt die hypothese ('Het is stalgerelateerd') bevestigd. En als die dikke benen blijven terwijl hij buiten de stal in principe relaxed is en niet de weidepalen schopt oid, is dat ook hele waardevolle informatie voor het medische traject...

Je kan wat krom is wel recht banketstaaf en het paard geforceerd op stal willen houden en daar stapje voor stapje halfslachtige maatregelen nemen om te 'onderzoeken' wat de oorzaak is, maar qua onderzoeksmethode is dat juist zeer inefficiënt en om het probleem heen werken.

Verder: Als paard het om wat voor reden dan ook perfect doet 's nachts op de paddock (met de juiste faciliteiten uiteraard, voordat er weer aangekomen wordt met valse dilemma's over buiten in de blubber) en overdag in de wei en er is niks meer aan zijn benen te zien (ook op basis van expertise van de DA) zie ik de noodzaak niet van uitzoeken waarom hij op stal niet aardt. En dat biedt dan dus een prima oplossing voor het paard! want die ziet op stal staan niet als een of ander hoger doel waarbij 'niet meer op stal staan' per definitie om het probleem heen werken is.


Ik denk dat je op zoek moet gaan naar wat het beste is voor dàt paard, en niet iets opdringen wat je zelf het liefste ziet.
Stel dat de oorzaak is dat het niet goed klikt met een ander paard. Op de wei is dat minder erg omdat daar plaats genoeg is om mekaar te ontlopen. Maar als je die paarden naast elkaar op stal zet geeft dat stress. Zet 2 paarden die het niet goed met mekaar kunnen vinden samen op een paddock en dat geeft nog meer stress omdat ze mekaar niet kunnen ontlopen en ook nog eens hooi moeten delen.
Maar het kan ook zijn dat ook op de wei dit paard niet helemaal happy is en dat het daar gewoon niet opvalt. Reden temeer om goed uit te zoeken waar de oorzaak ligt.
Als de oorzaak gevonden is en het blijkt dat het voor het paard beter is om 's nachts buiten te blijven is dat prima, maar nu zijn hele routine omgooien, hem buiten laten slapen en misschien over een paar weken terug alles moeten veranderen geeft alleen maar stress voor het paard.
Even goed zou ik als hij nu buiten stond en er een probleem buiten was eerst het probleem buiten proberen op te lossen en hem niet halsoverkop ineens binnen laten slapen.
Binnen of buiten slapen hebben allebei hun voor- en nadelen, dus het is altijd een beetje zoeken wat in een bepaald geval het beste is. Het is zo jammer dat mensen daar zo fanatiek over doen, hun mening als waarheid verkondigen en niet naar het belang van het paard zien.

Slmt9

Berichten: 4729
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Help! Paard verbouwd de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:22

@ts: als je de mogelijkheid hebt kan je altijd kijken of een andere stal helpt, een ander paard er naast of misschien een buitendeur open laten of misschien zelfs twee paarden samen kan zetten (moet je natuurlijk wel die mogelijkheid hebben). Op die manier kan je vrij makkelijk kijken of je het binnenshuis kan oplossen.

Zelf zou het ten alle tijden mijn voorkeur hebben om buiten en binnen beide aan te bieden. Zodat er keuze is wanneer ze binnen staan. Met regen en extreme hitte staat die van mij graag binnen, het is fijn dat hij die keuze heeft.
Maar ook daarvoor geldt dat ik niet weet of je die optie makkelijk aan kan bieden.

Vwb rare snuiters die er rond lopen, snap ik wel. Maar buiten kan een paard nog wegrennen, in een stal kan die geen kant op. Het is maar hoe je het bekijkt ;)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Help! Paard verbouwd de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:47

Pareltjes, je kletst echt onzin.

Ik heb alle ontwikkelingen van de afgelopen 45+ jaren wel meegemaakt en weet van mijn ouders en tante ook hoe zij er daarvoor over dachten.
Zelf altijd in en met de paarden gewerkt.

Normale stress is helemaal geen enkel probleem en hebben ze in de natuur ook. Maar als je weet hoe paarden leren, kan je dat heel goed in de hand houden.

Je draait de zaken om. Ja, 24/7 is meestal de oplossing, omdat op stal staan een groot probleem is.

Mensen vinden hun paard op stal fijn en kunnen dan investeren in een mooie stal, goede rijbak etc. Dus dan kan je ook investeren in een goede 24/7 buiten plek. Dat moet inderdaad geen modderpoel zijn zonder verder iets.

Ook onze paarden willen weleens binnen staan. Maar dat ze binnen gaan staan, wil niet zeggen dat ze daar de hele avond en nacht willen doorbrengen. Ik zie ze staan, maar nooit uren achtereen.

Als ze niet voldoende tot rust zouden komen, waren die van ons allang omgevallen. Mijn oudste is 26 en topfit, waar zij een heel zwaar leven heeft gehad en met 20 verwaarloosd bij ons kwam. En zo hebben ze allemaal een verhaal.

Ik ken steeds meer mensen die kiezen voor een keuze model en hoor alleen maar de positieve reacties.

En ja, ik ken de sport wereld heel goed, zat er midden in en zie daar nog steeds veel paarden kapot gaan en mensen met de meest onzinnige oplossingen komen zoals boxrust.

Maar goed, ik zou zeggen, ga zelf de hele avond en nacht op je wc opgesloten zitten. Kijken hoe snel je het zat bent.

Pareltjes
Berichten: 2186
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 10:58

Nogmaals lees eens goed! En een beetje beschaafdheid kan ook geen kwaad! Leg mij geen woorden in de mond of verdraai je teksten alsof ik een voorstander zou zijn van paarden heel de dag op stal.

Wel ben ik een voorstander dat paarden zich hebben te gedragen, ook op stal! En nee ik heb niets tegen opstallen zolang afgewisseld met hele dagen buiten. Want opstallen kan ook zo zijn voordelen hebben.

Maar je bent al zo lang werkzaam in de hippische sector dat ik je dat allemaal niet hoef uit te leggen. Het is makkelijk oordelen over het ene ene uiterste versus het andere. Als je nu echt eens goed leest dan zul je zien dat het precies gaat om alles wat er tussen in zit en dit af te stemmen op het individu. Want zo goed als ik geen voorstander ben van 24/7 op stal en in de krul 45 minuutjes jakkeren in de binnenbak, ben ik zeker ook gen fan van 24/7 buiten in ons natte klimaat op eenzijdige postzegels van weitjes!

Gefeliciteerd 26 jaar is een prachtige leeftijd! Hier een al 31 jaar, zelf gefokt en heel zijn leven snachts opgestald. Die peinst er niet over snachts buiten te blijven. Je ziet.....het is allemaal niet zo strak omlijnt.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 11:34

Oh, dat zit niet fijn in je huis als er eentje zo tekeer gaat op stal! Af en toe hebben wij er ook zo eentje te logeren. Daar is een box met rubber voor bekleed, net zoals Pareltjes omschrijft. Het dempt het geluid, maar ook de klap. Sommige paarden hebben jeuk aan hun staartwortel, die meppen ook weleens tegen de wand.
Wat ook kan helpen: een stuk boomstam, (wilg of zo, vinden ze lekker) of wat dikke takken in de box leggen. Dat geeft afleiding.
Die discussie wel/niet op stal geeft geen antwoord op TS' vraag :+

Bernoe

Berichten: 1501
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Help! Paard verbouwd de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 11:43

Ik weet uiteraard niet hoe je stallen eruit zien maar er is hierboven al eens geopperd voor een andere stal, en een oorzaak dat pony de rest niet kon zien...
Probeer daar eens mee uit, kan best zijn dat ie zn plekje nog niet kan vinden om de een of andere reden.
En misschien het buitenstaan een beetje rekken zolang je toezicht erop hebt. Snap heel goed dat je ze snachts binnen haalt.
Hopelijk is de rust snel terug op stal!

Dimona Tamboerijn x Hoogheid
Wenslady Sirius x Wilhelmus
Rosaly O2 Mandienio WL x Alexandro P

Ninx

Berichten: 14561
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 14:17

[quote="IsabelleN"
Die discussie wel/niet op stal geeft geen antwoord op TS' vraag :+[/quote]

Dat geeft daar uiteraard wel antwoord op.

Het is de makkelijkste interventie waarmee je direct kunt testen wat er gebeurt.

Geen raketwetenschap

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Help! Paard verbouwd de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 14:40

Als je geen mogelijkheid hebt om het paard buiten te laten (wat in zijn eentje ook niet prettig is dus dan moet er sowieso nog een mee) dan kun je stalbenen natuurlijk wel voorkomen met zwachtelen, oftewel bandageren.
Dat neemt de oorzaak niet weg, maar voorkomt wel het ongemak ervan en dat is ook wat waard.

Ik weet niet hoe de stalindeling is, maar als er een tussenschot uit kan zodat hij twee boxen tot zijn beschikking heeft en iets meer kan bewegen, zou ook kunnen helpen.


De juiste buurpaarden op stal vinden kan ook helpen, oftwel van stal wisselen.

En als laatste, het paard los laten lopen op de stalgang/binnenplaats. Een stal open zodat hij wel op stro kan plassen en slapen, maar dat hij verder gewoon wat meer kan lopen.
Je kunt een ketting voor de buitendeur maken zodat hij ook niet meteen buitenstaat als iemand de deur opendoet.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 8 bezoekers

cron