eenvoudig systeem kosten paarden aan huis bijhouden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

eenvoudig systeem kosten paarden aan huis bijhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-19 13:38

Ik ben een manier aan het zoeken om de kosten van mijn 4 paarden inzichtelijk te maken. Dit het liefst te zien op jaarbasis en tussentijds maanselijks ook als nodig. Zomer is hier goedkoper houden dan winter met hoger verbruik hooi.

De paarden staan aan huis 24,7 buiten en schuilstal en inloopstal aanwezig.

en ik wil inzicht hebben hoeveel welk paard per jaar kost. Maar ook de algemene kosten zien van hooi inkoop, weide onderhoud, aanschaf materialen in en om de stal. En materiaal van paarden zelf. Zodat ik me meer bewust wordt wat er per jaar gemiddeld nodig is. Hoefsmid, dierenarts enting alles.

Tot nu toe kan ik de kosten prima aan. Maar wil mezelf bewuster maken zodat ik ook wat minder snel impuls aankopen doe en misschien kosten bespaar.maar ook weer wat ik gemiddeld aan hooi in moet kopen. en tegen welke prijs ik dat deed en wat ik nu eigenlijk verbruik daarin.

Ook eigen aankoop kleding, schoenen voor paarden zou ik erin willen.

Ooit eens Excel sheet geprobeerd maar daar zit wat fout gevoelig heid in en bestand eerst groot met openen uiteindelijk. En dus gestopt en gewoon maar regelen als nodig. Soms ook dingen zonder bon.

Hoe doen andere dat zonder dat het meteen een duur software pakket is ! Een praktische Handboek gericht op paard mag ook maar vond ik niet. Dan kreeg ik meer huishoudachtig boek .

Elke handige betaalbare manier, tip welkom.
Laatst bijgewerkt door Almighty op 06-10-19 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37224
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 13:42

Simpel handmatig bijhouden? Dik schrift of ouderwetsch kasboek. :D Per paard uitgaves opschrijven en een post algemeen voor alle 4. En desnoods per post meteen optellen en noteren in kolom ernaast zodat je meteen ook het totaal per dier kunt zien tot dat moment.

Werkt altijd, geen update nodig en enige foutmogelijkheid ben jezelf

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-19 13:47

Maar hoe start ik dat? Hoe ziet dat eruit in opzet indeling? Want je kan geen kolom zetten zonder dat je later veld te kort komt. Je kan niet meer toevoegen aan bladen dus een snel overzicht paard is er dan niet gemakkelijk.

Soms heeft een paard veel nodig andere minder. Dan heb je lege velden? Of te vol. Dat is nadeel papier. If moet elke maand rekening paard en algemeen opmaken en doorzet volgende maand.

Soms koop ik iets onderweg dat schrijf ik nu op als voor paard is en moet erbij. Kosten verschillen per maand
Laatst bijgewerkt door Almighty op 06-10-19 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37224
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: eenvoudig systeem kosten paarden aan huis bijhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 13:49

Op zich simpel. Kasboeken tenminste de echt goede worden verkocht met soort van kolommen systeem.

Vertikaal de paarden neerzetten met een kolom leeg ernaast waar je de totalen meteen neerzet. Nog ern vertikale kolom voor de gezamenlijke uitgave.

Desnoods per maand nieuwe pagina pakken dan. Zal zo eens kijken of ik iets kan frobelen in een plaatje.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: eenvoudig systeem kosten paarden aan huis bijhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-19 13:52

Ik vond dan blijkbaar de slechte kasboeken want dacht wat hier voor ingedeeld is pff niet handig bij paard. Is toch anders dan huishoud boek

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-19 13:54

Was ook app aan het zoeken. Maar dat is meer gericht op dagelijks leven. En software boekhouding vaak duur voor mijn doel want dat moet ik ook als kosten aan paard tellen dan.

Heb paarden voor fun hobby.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 13:56

excel?
kolom 1 = datum
kolom 2 = categorie, bv; smid, voeding, DA, etc
dan een kolom per paard waarin je de bedragen noteert.
bv; vandaag komt de smid voor paard 1 en paard 3, dan noteer je 6/10/2019 - smid - 30€ - 0€ - 30€ -0
Achteraf kan je dan alles laten bereken wat je wil.

Bloemetje75
Berichten: 1984
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 13:56

Waarom niet op ruitjes papier in een klapper. Vel per paard. Vel voor hooi/voer. Vel voor omheining etc. Vel voor dierenarts en hoefsmid. Dan maakt het niet uit of paard 1 veel extra’s heeft omdat je gewoon extra blad er achter doet.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37224
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 13:57

Vandaar ook een papieren boek. En pen en papier. Goedkoop en laagdrempelig.

Een app ken ik niet, verder alleen een proffesioneel boekhoudprogramma.

Zoiets maar dan netjes met lineaal of een boek met kolommen.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door karuna op 06-10-19 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 13:57

Op excel heb je een soort van huishoud boekje, wat erin komt, wat eruit gaat. Je verandert de woorden in paarden producten

[o]

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 13:57

Zelf ben ik niet echt handig in excel maar juist zoiets zou wel in excel gemaakt moeten kunnen worden . Is vast wel een bokker die verstand heeft van excel die je advies Kan geven

Fitzroy

Berichten: 25092
Geregistreerd: 11-01-01

Re: eenvoudig systeem kosten paarden aan huis bijhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 14:05

Ik heb de app moneymanager gedownload. Hele fijne app en gebruikersvriendelijk. Je kunt de categorieën gewoon aanpassen naar wat jij wilt.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 15:21

genja schreef:
Zelf ben ik niet echt handig in excel maar juist zoiets zou wel in excel gemaakt moeten kunnen worden . Is vast wel een bokker die verstand heeft van excel die je advies Kan geven

Is kant en klaar, je moet het alleen even zoeken

[o]


Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 15:29

Froemel schreef:
genja schreef:
Zelf ben ik niet echt handig in excel maar juist zoiets zou wel in excel gemaakt moeten kunnen worden . Is vast wel een bokker die verstand heeft van excel die je advies Kan geven

Is kant en klaar, je moet het alleen even zoeken

Dat dus, in mijn versie van excel staat een sjabloon budget voor uitgaventrends.
Kun je naar wens nog kolom of rij tussenvoegen. Zitten de rekenformules al in. Zelfs met grafiekjes :D
Hoe gemakkelijk kun je het hebben?
En nee, ik voel me nu niet geroepen om dat op een van mijn spaarzame vrije zondagmiddag voor iemand in elkaar te knutselen, sorry :+

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

pien_2010

Berichten: 43104
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 15:45

Ik gebruik op de computer van excel een excel bestand en dan maak ik gebruik van een tabellarisch kasboek. https://www.computeridee.nl/downloads/p ... -moeilijk/ waar je een link kunt vinden om zoiets te downloaden. Zie klein voorbeeld hieronder.

1e nota2e nota
Voorrijkosten €18,- €16,25
Consult €29,- €29,-


Ik hou in dat excel bestand alles bij van uitgaven voor mijn gîte. In elk vakje omschrijf ik de uitgaven bijvoorbeeld:
vaste kosten (voor gas water en licht), zwembad, tuin, boodschappen, privé etc etc. Een collega indertijd heeft mij zo'n tabellarisch excel bestand op mijn computer gezet met allerlei formules erin. Dus het kasboek telt zelf op. Dat vind ik erg fijn.
Het is voor mij heel gemakkelijk om kolommen (van beneden naar boven)toe te voegen rijen (van links tot rechts) toe te voegen.

Uiteraard kun je het ook per hand doen, maar het voordel van de computer is, vind ik, dat je gemakkelijk als je iets vergeten bent dat achteraf nog kunt toevoegen. Bijvoorbeeld als ik een uitgaven gedaan hebt, die pas later in mijn bankoverzicht te lezen valt, dan is het vaak oeps→ vergeten en dan voeg ik hem toe.

Succes ermee.

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 22:36

Froemel schreef:
genja schreef:
Zelf ben ik niet echt handig in excel maar juist zoiets zou wel in excel gemaakt moeten kunnen worden . Is vast wel een bokker die verstand heeft van excel die je advies Kan geven

Is kant en klaar, je moet het alleen even zoeken

In die tijd heb ik er al drie gebouwd voor je.......

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: eenvoudig systeem kosten paarden aan huis bijhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-19 19:29

Ik had Excel maar als ik aan eind jaar bestand grote zag en hoe fout gevoelig hij was en dan in een update uitkomen die weer dingen veranderd dat is waarom ik Excel opgaf om niet meer mee te werken. En ik was weer lomp met indeling idee ook.

En nee hoor ik verwacht niet van mensen dat ze het opzetten voor me. Ben er wel handig mee als nodig. Maar ik vond Excel juist niet fijn werken. Zal wel verwend zijn geweest.

Ik zal eens kijken naar app die genoemd wordt. Misschien dat ik daar iets mee kan.

rien10
Berichten: 14608
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 19:36

Alles wat niet goed ingevuld wordt, is onhandig. Rotzooi erin, is rotzooi eruit. Excel is bij uitstek geschikt voor dit soort dingen.

Mwww, ik had een voorbeeld gemaakt, PDF van gemaakt, maar krijg het hier niet geupload. Het is precies hetzelfde als Karuna gemaakt heeft, alleen hoef je in Excel het rekenwerk niet meer te doen.
Als je mij een PB stuurt met je email adres, kan ik het naar je sturen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 19:41

MICROSOFT MONEY _/-\o_

Het zat destijds bij het software pakket works van Microsoft. Microsoft is jammer genoeg wel gestopt met het maken van dit programma. Desondanks wekt het nog steeds goed, zelfs onder Windows 10.

Fitzroy

Berichten: 25092
Geregistreerd: 11-01-01

Re: eenvoudig systeem kosten paarden aan huis bijhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 19:48

Wij hadden ook ms money. Maar ik vind money manager toch gebruikersvriendelijker.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 19:50

Je hebt ook verschillende kasboekapps op de telefoon.

Ik heb nu budgetbeheerder. Kun je gewoon handmatig transacties inzetten en categorieën toevoegen

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: eenvoudig systeem kosten paarden aan huis bijhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 00:06

Bedankt iedereen! Ik ga me verdiepen in de verschillende dingen. En eens uitproberen wat werkt. En dan zien hoe goed ik de invoering doe en zo weet wat elk paard doet in geld en de totaal kosten erom heen.

Verwacht dat ik nog schrik wat ik erin laat gaan aan geld

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: eenvoudig systeem kosten paarden aan huis bijhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:23

Ik heb een vrij uitgebreide excel.
Ding telt per maand de kosten apart op (stal en voer. Medisch. Materiaal. Lessen) een totaal per maand. Totaal per jaar per onderdeel en gemiddelde per maand.
Incl formules dus je hoeft enkel de bedragen in te tikken.
Kan je per paard 1 tabblad maken en in tabblad 4 laat je de totalen maken.

Lynn_Nikita

Berichten: 25449
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: eenvoudig systeem kosten paarden aan huis bijhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:21

ik gebruik excel en heb een aantal kolommen, voer, smid, arts, weideonderhoud en overige uitgave
deze kan ik allemaal apart op laten tellen maar ook 1 totaal bedrag

Miran

Berichten: 4450
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: eenvoudig systeem kosten paarden aan huis bijhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 09:03

Ik volg ook even, hield het eerder bij in excel maar merk dat ik het nu liever meteen in een app zet dan laptop aan te moeten zetten. Ik denk dat ik ook schrik als ik zie wat ik meer uitgeef dan eerder...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers