[HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:46

Ik kom ook weer even binnenvallen.
Mijn 'kleine' diva <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En samen met mijn 2 jarige uit het DBT van 2017 alweer.
Afbeelding

[VOLG] Welsh topper verwacht in 2019! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=1947734

Lina, Caia ,Hayden & Liv <3

NadiaM

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:28

Wauw die zijn stoer!! In love!! <3

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:01

Wauw <3

Ik heb een vraagje mijn merrie heeft het echt koud onder de regen deken wat zullen jullie doen?
's nachts de bucas power turnout op en dan overdag regendeken?
Of gewoon zo laten met de bucas op ik weet niet of het nog warmer word omdat die tot maximaal 16 graden gaat.

amo500

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 19:41

Ik kom ook weer even binnenvallen :) ook alweer een tijd niet meer actief geweest.. Wel heel leuk om nu te zien hoe hard de veulens allemaal gegroeid zijn! <3

Oreo doet het ook nog steeds erg goed en groeit echt gigantisch. Ze was zo'n micro veulentje.. En nu weinig kleiner meer dan moeders :=

En ik heb ook nog een vraag over dekens.. Mijn merrie is het natuurlijk altijd gewend geweest om dekens op te hebben en het is ook nog eens een echte koukleum.. Een dikke vacht maakt ze niet aan en ze stond vandaag echt te rillen buiten.. Toen toch maar weer binnen gezet, maar nu heeft ze haar vacht nog steeds recht overeind staan..

Ik wil eigenlijk geen deken op doen zolang het veulen er nog bij loopt.. Maar als ze het echt koud heeft zie ik geen andere optie? :?

Imre
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 19:45

Voor iedereen die zich afvraagt of veulens zich redden met een deken bij de merrie:

Afbeelding

En dan heeft Sæunn ook nog een eczeemdeken op, dus nu twee deken. Gaat prima!

Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 20:00

Mij gaat het er nket om of een veulen de uier vindt bij zijn moeder met een deken. Dat zal wel lukken. Maar wel het risico dat ze met hun benen in riemen blijven hangen bij het spelen. Zelf zou ik dat heel eng vinden.

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 20:45

Ik heb een deken met veiligheidsclips eraan, als er 50 kg op komt springen de riemen los.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 21:17

Voor degene die nog opzoek was naar een goed meegroei halster denk ik dat deze heel fijn is!Afbeelding

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 21:56

Welke maat zou jij pakken tirza?

Neonlight
Moderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 23:13

amo500 schreef:
En ik heb ook nog een vraag over dekens.. Mijn merrie is het natuurlijk altijd gewend geweest om dekens op te hebben en het is ook nog eens een echte koukleum.. Een dikke vacht maakt ze niet aan en ze stond vandaag echt te rillen buiten.. Toen toch maar weer binnen gezet, maar nu heeft ze haar vacht nog steeds recht overeind staan..

Vacht recht omhoog wil niet zeggen dat ze het koud heeft, dat zorgt er juist voor dat ze het niet koud krijgt. Rillen is wel een teken van kou.
Dat is nu eigenlijk ook het probleem van een deken, en zeker een dun deken, je zorgt er voor dat de natuurlijke werking van een vacht niet meer werkt, ze kunnen zelf niets meer regelen, waardoor ze het zelfs eerder koud kunnen krijgen.
Natuurlijk zijn er echte koukleumen en dieren die minder goed hun temperatuur zelf kunnen regelen, maar veel wordt ook te snel in de deken gezet terwijl de deken juist meer kwaad dan goed doet.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 04:55

Ik ben geen fan van deken met veulen. Probeer het ook zo lang mogelijk uit te stellen. Vorig jaar wel gedaan, maar dat veulen speelde eigenlijk niet met de merrie. Zodra ze dat doen, doe ik het niet. Dus het hangt af van welke combinatie ik heb.

Vorig jaar dus geen probleem gehad met deken en veulen.

[KS-ITP] Eerder dan verwacht geboren
As long as we're together, kerstmuts has no end.♥ [o]

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 05:54

Laylah2002 schreef:
Welke maat zou jij pakken tirza?

Bij mij is shetlander nog ruim verstelbaar :D nou heeft zaar wel een heel fijn hoofd.

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 09:47

Wat zou voor jullie een reden zijn om een veulen een deken op te doen?

R.I.P Blub vaarwel mijn meisje.
R.I.P Fientje vaarwel mijn meisje.
Kyra ( Royal Dance X Gribaldi ) M2+2

Diertjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 10:30

Ik had bij Odin een deken op, omdat hij heel de dag in de regen stond, zonder beschutting. En wij hebben hier een hele open polder. Dag ervoor had ie het ook al mega koud. Sinds die dag heeft ie geen deken meer op gehad :)

amo500

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 19:30

Neonlight schreef:
amo500 schreef:

Vacht recht omhoog wil niet zeggen dat ze het koud heeft, dat zorgt er juist voor dat ze het niet koud krijgt. Rillen is wel een teken van kou.
Dat is nu eigenlijk ook het probleem van een deken, en zeker een dun deken, je zorgt er voor dat de natuurlijke werking van een vacht niet meer werkt, ze kunnen zelf niets meer regelen, waardoor ze het zelfs eerder koud kunnen krijgen.
Natuurlijk zijn er echte koukleumen en dieren die minder goed hun temperatuur zelf kunnen regelen, maar veel wordt ook te snel in de deken gezet terwijl de deken juist meer kwaad dan goed doet.

Ja ik ben het helemaal met je eens hoor :) probeer nu alleen even de voor en nadelen af te wegen.. Zit zo te twijfelen want de merrie begint ook af te vallen. Ze heeft al heel veel ruwvoer en krijgt 3 keer daags merriebrok erbij. Misschien dat ik met een deken haar daar ook een beetje bij kan helpen..

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 20:24

Mijne heeft een deken op wel met veiligheidsclips onder de buik, bij 50 kg breken ze, en de singels tussen de benen weg.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 20:54

angelpam schreef:
Wat zou voor jullie een reden zijn om een veulen een deken op te doen?

Ziek, in de sloot gezwommen, lek in het dak van de stal

[KS-ITP] Eerder dan verwacht geboren
As long as we're together, kerstmuts has no end.♥ [o]

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 20:58

Kleine annika vandaag de keuring gehad van het ihw stamboek.

23 punten en 1e premie Afbeelding

Afbeelding

Diva - hannoveraan - merrie - 19-02-2010 - Desperados x andiamo
Annika heidi dreamer- zwaar warmbloed (IHW) merrie- 29-04-2019- castor II van de catshoeve X Desperados

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 21:12

Hier hebben ze geen dekens op. Creeëren een mooie dikke wintervacht van hunzelf en worden ook niet geschoren. In training houd ik daar ook heel erg rekening mee :) .

Al een hele tijd foto's aan het uitzoeken en kwam deze foto van een jonge Isaac tegen. Gemaakt op de dag dat hij bijna 24uur oud is.

Afbeelding

En deze foto is van 3 oktober. 5.5 maand oud <3 Zo leuk dat verschil! Maak nu ook veel foto's en video's van hem omdat ik elk moment telefoon kan krijgen van zijn fokker dat zijn nieuwe eigenaar hem op komt halen. Dus nog even genieten van de tijd dat we samen zijn <3

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 05-10-19 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Gedachten spelen zich af in beelden, beelden worden woorden, woorden worden een zin, een zin word een paragraaf, een paragraaf een hoofdstuk, een hoofdstuk vormt een boek en zo vormt zich een verhaal♥

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 21:18

xYaartje schreef:
Hier hebben ze geen dekens op. Creeëren een mooie dikke wintervacht van hunzelf en worden ook niet geschoren. In training houd ik daar ook heel erg rekening mee :) .

Al een hele tijd foto's aan het uitzoeken en kwam deze foto van een jonge Isaac tegen. Gemaakt op de dag dat hij bijna 24uur oud is.

[ [url=m/CydyVR.jpg]Afbeelding[/url] ]

En deze foto is van 3 oktober. 5.5 week oud <3 Zo leuk dat verschil! Maak nu ook veel foto's en video's van hem omdat ik elk moment telefoon kan krijgen van zijn fokker dat zijn nieuwe eigenaar hem op komt halen. Dus nog even genieten van de tijd dat we samen zijn <3

[ [url=m/P8oy6b.jpg]Afbeelding[/url] ]

5.5 week kan toch niet?? Bij mama weg

Diva - hannoveraan - merrie - 19-02-2010 - Desperados x andiamo
Annika heidi dreamer- zwaar warmbloed (IHW) merrie- 29-04-2019- castor II van de catshoeve X Desperados

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 21:55

Corina, , oeps! Typfoutje. Ik bedoel 5.5 maand oud namelijk! Hij is van 19 april :)

Was hij nog maar 5.5 week oud, maar helaas. Inmiddels toch echt 5.5 maand oud :) . Veulens groeien veels te hard!

Gedachten spelen zich af in beelden, beelden worden woorden, woorden worden een zin, een zin word een paragraaf, een paragraaf een hoofdstuk, een hoofdstuk vormt een boek en zo vormt zich een verhaal♥

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 22:55

Hier de merrie een nieuwe regendeken gekocht voor wanneer het veulen wordt afgespeend , krijgt ze deze op met regenachtig weer voor in de wei. Had ze even gepast in de stal, maar merrie liet veulen niet meer in de buurt komen :') met andere woorden; blijf van mijn nieuwe deken vandaan!
Ze was er helemaal blij mee.

Veulen heeft ook een fleece dekentje voor dierendag gekregen, maar deze gebruik ik enkel wanneer het flink geregend heeft en ze staat te trillen op stal door de natte vacht, zodat het natte de deken in wordt opgenomen.

Verder, zolang veulen erbij staat, staan ze gewoon zonder deken.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 23:25

Nynkster. Wat is ze prachtig <3

Riv_q. Nieuwsgierig Aagje

Wat een lief snuitje heeft Isaac.

Hier geen denkens bij de veulens of moeders opgehad. Dus ook geen ervaring mee.

Vorig weekend had ik een showblok met Formidable. Echt wauw, wat een paard <3 gewoon een paar 2 ers en 1 ers kunnen laten zien. Als de veulens ook zo'n karakter als hem zouden hebben. Dan ben ik helemaal happy :):)

Afbeelding
Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 23:46

Gefeliciteerd Corina!

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie-drachtigheids-veulen- begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
fokadvies voor dressuur paarden

Sammy2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 11:07

Hier nog een berichtje van een (stille) meelezer. Maar wat heb ik veel aan jullie verhalen en tips gehad! Afgelopen jaar ons eerste veulentje gefokt en wat was het allemaal spannend! Eerst de bevalling, maar daarna begon het pas weet ik nu! Maar wat een bijzondere ervaring om het mee te maken! Shutterfly was voor de verkoop, maar zo'n lief mannetje, ik kon het niet en heb hem gehouden en wat voelt dat goed!! Drie dagen voor Shutterfly een half jaar werd is hij naar de opfok gegaan. Daar staat hij nu ruim drie weken en het gaat super! Mis de dagelijkse omgang wel enorm! Is het toegestaan om foto's met zijn nieuwe vriendjes te plaatsen? Nogmaals iedereen bedankt en tot ziens in het dikke buiken topic 2020!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding