"Alternatief" dressuur verbeteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

"Alternatief" dressuur verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-19 13:56

Ook bekend als: De instructeurs van de regio sluiten niet goed aan bij ruiter/paard/combi of rijstijl :(:)

Dit is overigens puur uit nieuwsgierigheid, omdat ik hier merk dat veel ruiters op bokt het haast heiligschennis vinden om dressuur te oefenen zonder concrete lessen. Hoe sta jij hierin?

Met alternatief bedoel ik hier dus alles waar geen fysieke instructeur aan te pas komt die naast je staat in de piste. Zodus boeken, online cursussen, jezelf filmen en jezelf bestuderen, filmpjes van je rijden naar mensen sturen die je wellicht kunnen helpen (al dan niet in combi met online cursussen), etc. :)

"Studeer" je dressuur ook op de alternatieve manier? Of ben je geruster op een instructeur die je vanaf de grond kan begeleiden?


Kaitlyn

Berichten: 9720
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: "Alternatief" dressuur verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 13:59

Het voordeel van een instructeur die erbij is, is dat hij/zij je direct kan helpen wanneer je ergens tegen aan loopt, en wellicht ook kleine dingen ziet die op film niet opvallen.

Toch stuur ik graag een filmpje van mijn wedstrijden naar mijn instructeur voor extra feedback. Kijk ik graag naar andere ruiters, en als ik ze op een bepaalde manier iets zie oplossen dan sla ik dat wel op; want je weet nooit of dat bij jou / je paard ook werkt.

Maar nee, ik zou absoluut niet zonder mijn instructeurs op de grond kunnen en willen.

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

Tango1979

Berichten: 2505
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 14:05

Ik kan ook niet zonder instructeur. Vooral omdat ik zonder les heel erg in mijn comfortzone blijf rijden. Mijn instructeur zei laatst: jij hebt vast lekker gereden de laatste weken! Ja nou, zei ik. Was dus geen compliment :o :o

Ik vul mijn lessen wel aan met online instructievideos (byJill, bewust wedstrijd rijden) en apps met bijvoorbeeld cavaletti lijntjes. Bovendien lees ik veel.

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 14:05

Momenteel zit ik idd ook in het "alternatieve" circuit.
Hij wil de trailer nog niet op en mijn juf is te ver weg.
Ik volg trainingen aan de hand thuis en daardoor merk ik veel verbetering onder het zadel.
Met deze instructie overleg ik wat ik wel en of niet doe onder het zadel.
Ook fysio en osteo geven tips waar op te focussen en wat beter te laten met rijden.
Filmpjes stuur ik naar juf voor feedback.
En verder is het nu helaas even zelfstudie.. nu is het allemaal nog erg basis en dat lukt redelijk.
Hopelijk straks als we wat verder zijn, gaat hij fijn mee de trailer op en kan ik gewoon weer naar les.
Nu mis ik het nog niet heel erg, maar zal straks zeker wel nodig zijn voor mij.
Probeer wel clinics op stal mee te pakken en als iemand iets ziet of vind sta ik (mits vertrouwd persoon) open voor feedback/kritiek.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 14:06

Tango1979 schreef:
Ik kan ook niet zonder instructeur. Vooral omdat ik zonder les heel erg in mijn comfortzone blijf rijden. Mijn instructeur zei laatst: jij hebt vast lekker gereden de laatste weken! Ja nou, zei ik. Was dus geen compliment :o :o

Dit herken ik ook wel, moet mezelf af en toe echt motiveren om ergens aan te beginnen waarvan ik weet dat paard het moeilijker vind of ik :')

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-19 14:11

Kaitlyn schreef:
Het voordeel van een instructeur die erbij is, is dat hij/zij je direct kan helpen wanneer je ergens tegen aan loopt, en wellicht ook kleine dingen ziet die op film niet opvallen.

Toch stuur ik graag een filmpje van mijn wedstrijden naar mijn instructeur voor extra feedback. Kijk ik graag naar andere ruiters, en als ik ze op een bepaalde manier iets zie oplossen dan sla ik dat wel op; want je weet nooit of dat bij jou / je paard ook werkt.

Maar nee, ik zou absoluut niet zonder mijn instructeurs op de grond kunnen en willen.


Interessant! Kan ik zeker in meegaan :j Zeker dat opslaan van acties van anderen, dat gaat in mijn "stiekem afgekeken" doosje :Y)


Tango1979 schreef:
Ik kan ook niet zonder instructeur. Vooral omdat ik zonder les heel erg in mijn comfortzone blijf rijden. Mijn instructeur zei laatst: jij hebt vast lekker gereden de laatste weken! Ja nou, zei ik. Was dus geen compliment :o :o

Ik vul mijn lessen wel aan met online instructievideos (byJill, bewust wedstrijd rijden) en apps met bijvoorbeeld cavaletti lijntjes. Bovendien lees ik veel.


Och ja, helemaal :') Moesten de instructeurs hier meer lef hebben, zouden ze dat tegen mij ook zeggen _O- Die online instructievideos van jou ga ik zeker eens opzoeken!


olijf schreef:
Momenteel zit ik idd ook in het "alternatieve" circuit.
Hij wil de trailer nog niet op en mijn juf is te ver weg.
Ik volg trainingen aan de hand thuis en daardoor merk ik veel verbetering onder het zadel.
Met deze instructie overleg ik wat ik wel en of niet doe onder het zadel.
Ook fysio en osteo geven tips waar op te focussen en wat beter te laten met rijden.
Filmpjes stuur ik naar juf voor feedback.
En verder is het nu helaas even zelfstudie.. nu is het allemaal nog erg basis en dat lukt redelijk.
Hopelijk straks als we wat verder zijn, gaat hij fijn mee de trailer op en kan ik gewoon weer naar les.
Nu mis ik het nog niet heel erg, maar zal straks zeker wel nodig zijn voor mij.
Probeer wel clinics op stal mee te pakken en als iemand iets ziet of vind sta ik (mits vertrouwd persoon) open voor feedback/kritiek.


Dit probleem heb ik ook, maar op een andere manier. Geen piste, wel weide, niet iedereen wil op een weide lesgeven en die dat het wel willen zijn vaak helemaal niet bezig met iemand die schots en scheef op haar paard zit :') Dat je iemand hebt om de filmpjes naar te sturen is zeker een plus! Misschien kan je altijd eens een online cursus meenemen ergens om verder te oefenen voor je weg kan?

Tango1979

Berichten: 2505
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 14:13

olijf schreef:
Dit herken ik ook wel, moet mezelf af en toe echt motiveren om ergens aan te beginnen waarvan ik weet dat paard het moeilijker vind of ik :')


Nou dat dus! Ik rij liever een half uur lekker relaxed en ontspannen rond. Zoek zelf eigenlijk nooit t randje op, daar heb ik echt instructie voor nodig.

Maar ik zie zeker de waarde van online trainingen, you tube filmpjes en veel lezen. Maar ik zie dat als aanvulling op, niet als vervanging van instructie.

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 14:17

Tango1979 schreef:
olijf schreef:
Dit herken ik ook wel, moet mezelf af en toe echt motiveren om ergens aan te beginnen waarvan ik weet dat paard het moeilijker vind of ik :')


Nou dat dus! Ik rij liever een half uur lekker relaxed en ontspannen rond. Zoek zelf eigenlijk nooit t randje op, daar heb ik echt instructie voor nodig.

Maar ik zie zeker de waarde van online trainingen, you tube filmpjes en veel lezen. Maar ik zie dat als aanvulling op, niet als vervanging van instructie.


Ben ik met je eens hoor.
Het is dat het nu even niet anders kan.
Zodra ik weg kan mag hij mee op les.

Equipro
Berichten: 399
Geregistreerd: 18-10-09

Re: "Alternatief" dressuur verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 15:00

Ik heb in de laatste 4 jaar hooguit 10 keer les gehad. Ben nou eenmaal niet in de gelegenheid vaak te lessen. Ik mis het wel, omdat het voor mij een stok achter de deur is, als je bij de volgende les kan laten zien of je progressie hebt gemaakt.

Nu moet ik zeggen, heb ik wel een professionele western amazone op stal, die me wel aangeeft, of hij bijvoorbeeld zijn rug goed gebruikt. Wel heel fijn die paar ogen op de grond.

Verder laat ik mezelf vaak filmen, dat helpt mij heel erg!

"Great minds discuss ideas;
average minds discuss events;
small minds discuss people."

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-19 16:21

@equipro, dat herken ik ook :j Wat handig dat iemand op stal je dat kan aangeven!

Toen ik nog op stal stond waren het eerder 'tips' als "Hou verdomme je handen eens recht" of "Wat een boerenknol" :7

Ladyson

Berichten: 3211
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 16:26

Achter het idee 'les' via een boek sta ik niet zo. De zaken waar ik nu tegenaan loop in mijn les heb ik daar namelijk nog nooit in zien staan. Het komt gewoon ontzettend nauw en bij een boek is het toch allemaal in zn algemeenheid. Boeken als theoretische basis is natuurlijk wel weer goed!

Ik denk dat, bij gebrek aan de mogelijkheid tot reallife lessen, wekelijks videos sturen en daar feedback op krijgen wel kan werken. Maar dat lijkt me nog steeds een stuk inefficienter omdat je niet direct iets kan aanpassen (en mogelijk direct tegen een nieuw probleem aanloopt).

Het ligt er misschien ook wel aan in welke fase je van een training bent en hoe ervaren je zelf bent. Ik ben nu ontzettend aan het finetunen in de training en een instructeur zou dan wel echt een goed filmpje moeten krijgen om deze mate van detail goed te kunnen zien. Ik ben niet eerder op dit niveau geweest dus ik heb niet aan 1 woord genoeg zeg maar, terwijl voor iets wat ik eerder al heb beheerst wel aan 1 woord genoeg heb want dan weet ik meteen wat ik moet aanpassen.

Tango1979

Berichten: 2505
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 16:58

Ladyson schreef:
Het ligt er misschien ook wel aan in welke fase je van een training bent en hoe ervaren je zelf bent. Ik ben nu ontzettend aan het finetunen in de training en een instructeur zou dan wel echt een goed filmpje moeten krijgen om deze mate van detail goed te kunnen zien. Ik ben niet eerder op dit niveau geweest dus ik heb niet aan 1 woord genoeg zeg maar, terwijl voor iets wat ik eerder al heb beheerst wel aan 1 woord genoeg heb want dan weet ik meteen wat ik moet aanpassen.


Ik ben het hier voor een groot deel mee eens. Maar merk dat ook bij de allereerste basis, zeker met een jong paard, er wel snel foutjes in kunnen sluipen. Zeker als je maar een paard rijdt.

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)

Horsefriendd
Berichten: 10
Geregistreerd: 01-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 16:54

Nou ja ik ben een manegeruiter, dus heb het gevoel dat ik hier niet helemaal over kan meepraten :') Maar ik ben best serieus bezig om buiten dat ene uurtje rijden per week aan mijn eigen rijden te werken. Ik heb laatst centered riding gelezen wat ik echt aanraad, ik laat mezelf bijna altijd filmen en ik vind het onwijs interessant om bij andere lessen te kijken, leer ik ook heel veel van. Ook aan mijn eigen conditie/evenwicht/lenigheid werken heeft super geholpen. Maar les van mijn eigen instructrice is natuurlijk het fijnst :o

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 17:14

Als ik niet regelmatig kan lessen rijd ik op de duur niet meer. Ik word steeds minder kritisch en regelmatig dan. Overlaatst 8 weken niet kunnen lessen en na een week of 4 was m'n zin om te rijden als een groot deel over. Wel "saai" rijden ivm revalideren maar toch....


Princesj

Berichten: 4544
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: "Alternatief" dressuur verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 12:39

Ik heb de afgelopen 2 jaar amper gelest, ik kan inderdaad slecht iemand vinden die aansluit op mijn wensen en op locatie wil komen. Online les volgen zie ik zelf niks in, past mij niet, ik heb directe feedback nodig. Mijn partner is gelukkig ook actief in de paarden, hij helpt mij dus veel.

Ik ben nu bij een instructeur op externe locatie begonnen, zodat ik een van mijn paarden kan laten wennen aan het zijn op andere locatie, gezien hij lange tijd geen vertrouwen in de mens had durf ik hem niet zomaar mee te nemen op wedstrijd. Eigenlijk rijd ik deze dus voornamelijk om hem vertrouwd te maken met het "op pad zijn en je daar ook goed gedragen" en dus hulp te kunnen krijgen op het moment dat hij wel zou blokkeren.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41323
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: "Alternatief" dressuur verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 13:07

Ik doe beide. Zowel filmen en terug kijken, als online trainingen. Allemaal erg leuk en leerzaam. Maar ik merk dat er toch niks boven een fijne instructrice/instructeur gaat die op het moment zelf aanwezig is om je te helpen en meteen kan zeggen wat je moet doen en waar je op moet letten. Dit in combinatie met filmen en later terug kijken werkt voor mij het beste.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 9 bezoekers