Paardentaxi voor niet laadbaar paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Paardentaxi voor niet laadbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-19 02:20

Over 3 maanden verhuis in vanuit omgeving Rotterdam naar Stadskanaal.
De paarden verhuizen mee.
3 shets zijn geen probleem, die gaan overal in mee.
Probleem is mijn merrie van 16.
Eerste keer trailer was als veulen van 10 maanden wat resulteerde in 2 gebroken longeerlijnen, de kap eruit gesteigerd en een veulen die over de voorste stang steigerde.

2e maal als 2-jarige, ditmaal verdoofd wat resulteerde in de voorste stang uit de borging getrokken na 15 minuten op weg te zijn geweest.

3e maal als 2.5 jarige, wederom verdoofd maar nu met vrachtwagen wat goed ging echter kwam ze er zeer bezweet vanaf.
Dit waren allemaal ritjes van 20 a 30 minuten totaal.

Richting Stadskanaal wordt minimaal 3 uur, sinds de laatste keer is ze een keer nog op een trailer geweest maar dat was alleen maar erin lopen.
Wie weet een paardentaxi die met vrachtwagen rijdt en ervaring heeft met moeilijk te vervoeren paarden.

Probleem is ook dat zij al 10 jaar niet meer gewend is om in een box te staan. Laatste keer was 5 jaar geleden toen ze hoefbevangen was, na 15 minuten eruit gehaald omdat ze alleen maar rondjes draaide, de pijn negerend in haar voeten en steigerde.

Het leven is als een kerstmuts


Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Re: Paardentaxi voor niet laadbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 03:05

Dan heb je dus nog 3 maanden de tijd om te oefenen..
Ik heb toen Petra Vlasbom van 2Moons erbij gehad..Daarna nooit meer problemen gehad.

imaudy
Berichten: 5013
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Paardentaxi voor niet laadbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 03:12

Paardentaxi Amsterdam? Heb mijn *trailerhatende* pony twee keer met ze vervoerd. Ze hebben de juiste papieren en rijden netjes rustig.

[o]

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 07:01

Equinologica: http://www.equinologica.nl/

Zij is de enige die mijn niet te laden paard in 10 minuten er op had staan. Na tips en 2x les en heel veel oefenen kan ik hem zelf laden. Ik kan het haast nog niet geloven.

Ze heeft een mooie ruime iFor Williams hb511 en geweld komt niet in haar woordenboek voor. Maar geen vrachtwagen dus.

Vrachtwagen ken ik alleen BSS Horse. Mooie wagen, vriendelijke mensen maar kunnen laden? Nee. Mijn moeilijke paard is niet eens bij de klep in de buurt gekomen en ik heb ze weer weg kunnen sturen. Daarna heeft Equinologica hem voor mij vervoerd.

Volgens mij heb jij familie van mijn paard. Hij staat nu in training om zadelmak te maken maar is sinds gisteren kreupel. Hij moet tijdens het uitmesten naar binnen en hij breekt heel de stal af. Fijn he zulke paarden :+

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 07:19

Elco schreef:
Dan heb je dus nog 3 maanden de tijd om te oefenen..
Ik heb toen Petra Vlasbom van 2Moons erbij gehad..Daarna nooit meer problemen gehad.

Lijkt me inderdaad ook handig om eerst nog wat trailerlaadsessies te doen. Dan heb je daar ook na de verhuizing nog wat aan. Mocht je bijvoorbeerld een keer met spoed naar de kliniek moeten levert de trailer in elk geval geen probleem op :)

Colinda20

Berichten: 322
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: neede

Re: Paardentaxi voor niet laadbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 07:43

Bhs horse transport en dan moet je Beau hebben ( zeer vriendelijke vrouw en gaat erg goed met moeilijke paarden) voor 3 weken geleden ook 2 erg moeilijke paarden bij mij opgehaald maar ging echt super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 07:44

Ik zou haar laten oefenen met trailerladen met een zeer kundig iemand.
En daarna paardentaxi amsterdam inschakelen en eerlijk zijn over haar verhaal. Zij hebben een mooie vrachtwagen waar angstige paarden vaak beter in kunnen.

criollo_yess

Berichten: 1073
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Paardentaxi voor niet laadbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:24


mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn

Charlottemv
Berichten: 904
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Paardentaxi voor niet laadbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:35

Paarden taxi Amsterdam inderdaad. En dan de grote vrachtwagen.

OLG Gladiolo mijn Spaanse allemansvriend

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paardentaxi voor niet laadbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:39

Stap 1 lijkt me om het paard te wennen aan een box. Als dat nog moeilijk is zou 3 uur stilstaan op een vrachtwagen helemaal een te grote stap in 1 keer zijn.
En dan idd een zo comfortable mogelijke vrachtwagen zoeken.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-19 11:12

Elco schreef:
Dan heb je dus nog 3 maanden de tijd om te oefenen..
Ik heb toen Petra Vlasbom van 2Moons erbij gehad..Daarna nooit meer problemen gehad.


Dat zou idd het mooiste zijn, maar oefenen met een trailer wordt lastig. Niet veel die daarvoor auto en trailer willen uitlenen met alle kans op schade. Probleem zal ook niet het laden zijn maar het keurig vast blijven staan die lange tijd.
Paard heeft altijd een hekel gehad aan opgesloten te staan en moeite met smalle doorgangen. Daarom dat ze nu al 10 jaar 24/7 buiten staat. Ben al begonnen nu om haar vast te zetten met poetsen

Trailer is sowieso geen optie om mee te rijden omdat er ook nog 3 shets mee vervoerd moeten worden.

Zal de aangeraden taxi's vast benaderen en overleggen met ze.
En tevens ook Sandra van 2-moons contacten, die heeft toen ook met een van mijn shets goed geholpen

Het leven is als een kerstmuts

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:53

Potijk Geesteren, kosten ongeveer € 100,- ,wel kans dat ie de hele dag in de vrachtwagen staat.
Dat is dagelijkse kost voor die mensen.
Globaal hebben ze 8 vrachtauto's en 2 aanhangers, paarden staan er dwars in, inspectie onderweg is mogelijk.
Bespaar je de ellende om zelf een lastig paard te vervoeren, in die grote vrachtauto's lopen ze makkelijk in.
Ze vervoeren alleen paarden en pony's.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 01-10-19 12:14, in het totaal 2 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paardentaxi voor niet laadbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:08

Hoe vast zit dat paard aan de shetjes geplakt? Kuddeinstinct doet een hoop, mits de shetten zich niet laten opnaaien door je paard.
Shetten eerst laden dus en leer je paard deze paar maanden dat bij de shetten alles leuk en lekker is ongeacht waar ze samen! staan.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:11

Geen optie om er een soort mini-trektocht van de maken en haar onder de man te verhuizen? :D Vast wel wat tips op bokt te vinden voor plekjes om te overnachten

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-19 12:17

Balenciaga schreef:
Geen optie om er een soort mini-trektocht van de maken en haar onder de man te verhuizen? :D


Dat is zeker de leukste optie, als ik dan de 3 ukkies aan de hand mee kan nemen als lastdier :D

Idee is er idd om haar vast aan de shets te laten wennen maar daar zitten wel flink wat haken en ogen aan dus even goed nadenken hoe ik dat het beste kan doen.
Zij zelf staat nu met mijn andere paard maar die gaat naar haar bijrijder ( had die erbij gebleven had ik er meer vertrouwen in gehad, gezien ze al 10 jaar samen staan en dat een heerlijk rustig paard is)
Een van de shets is 25 en heeft extra zorg nodig, ben bang als ik die er zo bijzet dat ze nog meer inlevert.

Het leven is als een kerstmuts

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:18

Bij mij op stal hebben we twee tinkers die echt een pesthekel hebben aan de trailer, als we lang onderweg moeten naar bijvoorbeeld keuringen dan wordt er een flinke vrachtwagen gehuurd die normaal gebruikt wordt voor het vervoeren van jong vee en stieren naar de slacht. Nooit problemen gehad.

En dan heb ik het over paarden die voor 30 minuten op de trailer normaal een verdoving pasta kregen.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.


gr_roos
Berichten: 7571
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: Paardentaxi voor niet laadbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:45

Kan je andere paard niet mee om steun te geven? Het is voor je andere paard wel een pittige belasting maar de vrachtwagen zal ook terug moeten en als je zeker weet dat je paard zoveel beter gaat als je andere paard erbij is dan zou ik die optie zeker overwegen.

Beauty26
Berichten: 2033
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Paardentaxi voor niet laadbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:58

Ik zal idd eerst beginnen met iemand die je hierbij kan helpen, wij hebben ook bij verschillende problemen 2 moons gehad en prima resultaat mee geboekt!

Een paard wat panisch is in een trailer zal ik er niet snel zo lang opzetten. Wat als de trailer aan gort word geslagen? Ik zal eerst zorgen dat het paard rustig op de trailer kan en dan de tijd uitbouwen... Succes!

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Paardentaxi voor niet laadbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:24

Als vaststaan zo'n probleem is daar al mee trainen? Bouw kleine ruimtes met balken en gooi daar hooi/eten in, sluit het paard af en toe in tussen balken, werken aan vaststaan aan 2 punten en aan 1 punt. Doe even alsof je ze in een 'stand' zet met eten, telkens qua tijd uitbouwen.

Als dat in tussentijd al getraind en onder controle is, wordt de trip al veel minder zwaar.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:25

Sclimpre schreef:
Stap 1 lijkt me om het paard te wennen aan een box. Als dat nog moeilijk is zou 3 uur stilstaan op een vrachtwagen helemaal een te grote stap in 1 keer zijn.
En dan idd een zo comfortable mogelijke vrachtwagen zoeken.


Dat zegt lang niet alles.
Al mijn pony's lopen zo de trailer op, 4 van de 5 staan er ook heel ontspannen op (nummer 5 het liefst zonder schot en dan is het ook goed, met schot is hij ook braaf maar zie je spanning) en kunnen de hele dag fijn en braaf op de trailer staan op wedstrijd het hele land door.
Maar als ik een boxdeur dicht doe breken er 3 de tent af omdat ze dat echt NIET leuk vinden (andere 2 vinden het wel prima).

Met zo'n lastig paard zou ik een vervoerder regelen met een vrachtwagen en veel ervaring. Ik heb er verder geen ervaring mee omdat ik de mijne altijd zelf doe.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-19 14:08

Over ander paard meenemen heb ik gedacht maar vind het niet eerlijk tegenover haar om zeker 3 uur heen te moeten, gescheiden te moeten worden van haar maatje en dan nog eens ruim 3 uur terug. Dan zou ze effectief minimaal 8 uur moeten staan omdat de shets ergens anders gestald worden.

Ik zoek idd een ervaren transporteur met vrachtwagen.
Verdoving vind ik een lastige, zij breekt zeer snel door een verdoving heen en ze mag dan niet eten natuurlijk. Mij lijkt het minder stressvol als ze wat te knabbelen heeft. Aan de andere kant 3 uur zonder eten is ook niet gelijk een ramp.

Het leven is als een kerstmuts

Charlottemv
Berichten: 904
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Paardentaxi voor niet laadbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:32

De paarden taxi Amsterdam wordt vaak genoemd en is mijns inziens ook inderdaad een goede optie. Zij hebben een Facebookpagina waarop heel veel filmpjes staan dus dan kun je kijken wat je kan verwachten.

OLG Gladiolo mijn Spaanse allemansvriend

MissesDon
Berichten: 100
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: geleen

Re: Paardentaxi voor niet laadbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 11:40

Begin nu al met grondwerk en kaderen. Verwerk het trauma eerst. Je hebt 3 maanden de tijd.

Amor Fati Equine. Begeleiding bij vrijheidswerk, grondwerk, trauma training, gedragsproblemen, natuurlijk paardrijden, versterken innerlijke kracht mens en paard.http://amorfatiequine.wixsite.com/amor-fati-equine

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-19 00:43

MissesDon schreef:
Begin nu al met grondwerk en kaderen. Verwerk het trauma eerst. Je hebt 3 maanden de tijd.


Welk trauma bedoel je precies.
En hoe moet grondwerk helpen haar te accepteren dat ze zeker 3 uur vast moet staan in een smalle afgeloten ruimte in iets wat herrie maakt en waar je niet 100% stabiel staat.

Het laden en vastzetten in iets smals kan ik inderdaad oefenen, maar de rit wordt lastig

Het leven is als een kerstmuts

siskeh
Berichten: 8676
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 17:34

Trailerrij-problemen zijn veel moeilijker op te lossen dan trailer-laad problemen.
Eigenlijk is de titel ook iets verwarrend, je hebt met name een trailer-rij-probleem.

Goede vrachtwagen zoeken is het beste inderdaad, daar ben je mee bezig.
Kan ze normaal wel op de wasplaats etc vast staan?
Daarbij zeg je dat het paard met verdoving op extreem bezweet eraf kwam, het is vrij normaal dat ze met verdoving meer gaan zweten.

Mocht je besluiten zonder verdoving te willen werken(of met, dan kan het alsnog) zou ik eens proberen om al minimaal 2 weken vooraf een natuurlijk middel te geven, denk aan bijvoorbeeld phytonics Strezz oid.
Mijn persoonlijke voorkeur zou ook zijn om haar met een paard wat ze al kent (en zich goed bij voelt) te laten reizen, maar dat is niet altijd mogelijk.

(overigens zelf 2 paarden met een "trailerrij-probleempje" 1 blijft de hele rit bokken als ze er alleen op staat, de andere breekt de halve tent af, maar laat alles wel heel, als je ergens stil staat. Beide "opgelost" als ze met een ander paard samen vervoert worden. Overigens niet samen, dat durf ik dan weer niet, voordat ze elkaar op gaan naaien)

Niet alle dwalers bennen verdwaald


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers