Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
kojack

Berichten: 6396
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:23

Robijntjah schreef:
Hier kwam op het laatst ook wat anders uit de berekeningen... blijft bijzonder.

Heb net super penny in mijn eigen bos over een boomstammetje gesprongen op mijn merrie met mijn 3jarige erachteraan :+


Gaaf!

Wonende aan het eind van de wereld in een hutje midden in het veld...


kojack

Berichten: 6396
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:27

Ik heb dankzij een bokker een stal gevonden die ik voor een hele fatsoenlijke prijs op kon halen.

Ik kreeg van de verkoper wel te horen dat meerdere mensen de stal hadden laten staan omdat het teveel werk zou zijn om hem af te breken.. Nu blijkt die stal in beton gegoten te zijn, hierdoor is hij niet in zijn geheel op te tillen waarschijnlijk. De kosten om hem af te breken, te vervoeren en op te zetten worden nu wel heel erg hoog.

Als hij volgende week nog niet verkocht is gaat mijn man toch eventjes kijken.

Morgen gaan ik Allo verhuizen naar vrienden van ons is het naastliggende dorp. Helaas is hij nog steeds goed en hebben we besloten hem 4 maanden op rust te zetten in de hoop dat de pees daarna beter is.

Wonende aan het eind van de wereld in een hutje midden in het veld...

MarloesHJ

Berichten: 2448
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:26

Robijntjah schreef:
Jij werkt nog wisselend begrijp ik? Dat mis ik zo joh, toen werkte ik meer en had ik het gevoel meer vrije tijd te hebben (heerlijk om vrij te zijn wanneer de rest van de wereld werkt en andersom).

Ahja, dat herken ik wel, alleen heeft Mo dat met uitstappen (wat is dat?!).... Dus ook scheren maar.


Ik werk onregelmatig onregelmatig maar twee dagen weekend werken voelt toch anders dan doordeweeks. Veel paarden dingen doe ik ook doordeweeks en dingen die veel tijd kosten plan ik op roostervrije dagen en dat lijkt dan extra tijd, die geen uren kost. Hoefsmid enzo bijv. Les met mijn IJslander is een uur rijden enkele reis etc.

Dat is wel het fijne van het temperament van mijn IJslander, je kan ontzettend fanatiek bezig zijn geweest, scherp aan de hulp maar lange teugel is hij meteen relaxt. Maar zijn haar is nu al een centimeter of drie minimaal lang, als je op zijn kont je hand legt heb je echt al een kussentje onder je hand liggen. Mijn warmbloed maakt zelfs op het dikst van zijn wintervacht niet zo’n dikke vacht als hij nu al heeft. Mijn warmbloed probeer ik ook maar 1-2x te scheren en hoeft nu echt nog niet. IJslander scheer ik meestal een keer of 4-5 in de winter.

Ruiter in Balans - ruitervitaalcoach (i.o.) in Zuid-Limburg https://www.instagram.com/ruiterinbalans?igsh=c3I0dHFoeTVuOHJi&utm_source=qr

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 18:39

Wat voor les heb je met je IJs Marloes? speciale IJslanderles?

mijn kwpn hoeft juist niet geschoren te worden, die heeft t te snel koud en maakt niet zo heel veel vacht gelukkig. Wel wat, maar te weinig om m te scheren. en ik vind dat ook niet zo erg :+

A woman needs two animals - the horse of her dreams and a jackass to pay for it

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 18:54

Afbeelding

Het eerste pad ligt er. Als ze van de weide afgaan kan ik hem doortrekken zodat ze van de winter rond kunnen lopen.

MarloesHJ

Berichten: 2448
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 19:05

Ir1ne schreef:
Wat voor les heb je met je IJs Marloes? speciale IJslanderles?

mijn kwpn hoeft juist niet geschoren te worden, die heeft t te snel koud en maakt niet zo heel veel vacht gelukkig. Wel wat, maar te weinig om m te scheren. en ik vind dat ook niet zo erg :+


Ik heb gangenles met mijn IJslander op een ovaalbaan bij een speciale IJslander instructrice. Gister had hij alleen pech, had al dressuurles afgesproken bij mijn andere instructrice maar omdat mijn warmbloed even uit de running is/was vanwege dat ijzer mocht hij aan de bak. Maar met hem ik misschien 5x per jaar dressuurles als het dat al is.

Scheren probeer ik ook zo min mogelijk te doen maar mijn warmbloed is een AES-ruin met als opa een Welsh cob en heeft nog wel wat meer haar dan een warmbloed maar minder dan een koudbloed, hij heeft ook mini sokjes :+ Ik scheer wel functioneel en laat als het ware een uitrijdeken staan van vacht, ideaal met in- en uitstappen. Kan gewoon zonder zweetdeken zadelen etc. Zonder scheren zweet hij best na op de trailer en aangezien hij altijd de trailer op gaat kies ik er liever voor om functioneel te scheren, de voorkant is kaal en de achterkant gewoon vacht, noem hem dan altijd duo penotti. Maar meestal hoef ik hem niet voor eind november te scheren.

Belle_boef ziet er goed uit! Fijn dat ze in de winter dan ook een rondje kunnen.

Ruiter in Balans - ruitervitaalcoach (i.o.) in Zuid-Limburg https://www.instagram.com/ruiterinbalans?igsh=c3I0dHFoeTVuOHJi&utm_source=qr

JudithO

Berichten: 7027
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 19:34

Ik heb vandaag maar weer een lading houtsnippers besteld. Het begint toch al weer iets drassig te worden op plekken waar ze veel lopen. Dat is voor de schuilstal, en rond het terras en de drinkbak.

Leuk Marloes, een IJslander. Ik heb tot twee maanden geleden een IJslander gereden, maar ergens tijdgebrek ben ik daarmee gestopt. Ik was net bezig de tölt er bij hem op te zetten. Gave pony's/paarden vind ik het!

Karin_deB

Berichten: 8221
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 19:49

Gaan houtsnippers niet rotten en wordt het dan juist niet drassig?

I love you to the moon and back

JudithO

Berichten: 7027
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 20:18

Zo snel rotten ze niet weg. Ik heb ze er hier sneller uitgeschept met uitmesten dan dat ze kunnen verteren.
De resten liggen er nog, daar gooi ik nu weer een nieuwe laag overheen.

MarloesHJ

Berichten: 2448
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 22:24

JudithO schreef:
Ik heb vandaag maar weer een lading houtsnippers besteld. Het begint toch al weer iets drassig te worden op plekken waar ze veel lopen. Dat is voor de schuilstal, en rond het terras en de drinkbak.

Leuk Marloes, een IJslander. Ik heb tot twee maanden geleden een IJslander gereden, maar ergens tijdgebrek ben ik daarmee gestopt. Ik was net bezig de tölt er bij hem op te zetten. Gave pony's/paarden vind ik het!


Ja, ik zei vroeger altijd ik wil een dressuurpaard en een IJslander. Maar ik wilde niet een IJslander op pension houden. Nu is mijn warmbloed weliswaar niet stereotype dressuurpaard, toch heb ik het wel een beetje :)

Vind IJslanders hele fijne paarden om mee te werken :D

Ruiter in Balans - ruitervitaalcoach (i.o.) in Zuid-Limburg https://www.instagram.com/ruiterinbalans?igsh=c3I0dHFoeTVuOHJi&utm_source=qr

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 11:26

Afbeelding
Bij gebrek aan een lantaarnpaal. :7 kunnen we alles in het donker beter zien. poepscheppen wordt een stuk makkelijker.


Afbeelding
Dit is sinds gisteravond :wow: en er komt nog meer.

ClaudiaHS

Berichten: 8054
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 11:41

Vreselijk BB, hier is alles ook zo nat. Bah :(
Ik heb mijn man gevraagd het grote schot aan de voorkant van de schuilstal weg te halen zodat de paarden weer naar binnen kunnen.
Eerder gingen ze via de zijkant erin maar dit kan niet meer.
Gelukkig is het niet heel koud maar toch vind ik het sneu ze zo verzopen buiten te zien staan.
Gelukkig trekt tot nu toe, als het even droog is, de regen wel snel de grond in.
Gisteravond met de laatste voerbeurt was de paddock gewoon droog.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 11:59

Hier is het ook echt smerig nat. Gisterochtend heb ik de paarden nog op een droog stuk wei gehad zodat ze even goed de benen konden strekken. Dat zit er nu niet meer in, alles is nat. Gelukkig heb ik een mooi stuk betegeld in de paddock, dus ze hoeven niet in de bagger te staan.

Ik ontdekte alleen wel dat mijn jongste paard dusdanig gegroeid is deze zomer dat zijn dekens te kort zijn geworden. Toch maar even op gedaan en zojuist een nieuwe gekocht in een maatje groter. Hij houdt niet van regen en staat nu eigenlijk alleen maar binnen. Het is dus niet alsof hij die deken nodig heeft. :')

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 12:21

Mijn dames staan nog heel droog, alleen rond de ruif het bovenste laagje nat.

Wij zijn weer druk bezig een aardig stuk erbij te trekken :+

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 13:03

Hier was de stal vanochtend ook een grote bende en is er dubbele hoeveelheid hooi door gegaan. Volgens mij hebben ze de hele nacht binnen staan vreten en poepen, buiten lag bijna geen mest. Paddock is nog wel droog, alleen voor de stal waar ze echt veel lopen wat plassen. Hoop dat de stratenmaker snel tijd heeft. Liggen al een paar weken van die kunststof grastegels klaar.

Kom er nu wel achter dat het stuk waar eerst een schuur met mestput stond het water totaal niet wegloopt. Daar is natuurlijk een gat van 2 meter diep dichtgegooid en dat zand zal wel flink verdicht zijn. Het is echt midden in de wei, denk dat ik er maar wat wilgen plant ofzo. Misschien dat de wortels de bodem wat losser maken en het water ‘opdrinken’.

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 16:31

Wat heb ik dan geluk in het wat zuidelijkere deel van het land op zandgrond. Bij mij staat er nog geen enkele plas en alles is nog mooi droog!

Deel voor de stal is verhard, dus dat is sowieso fijn.

Laurievc

Berichten: 4406
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 16:41

Wij zijn op deze moment ook offertes laten maken om te laten verharden. Gaat zoveel schelen! Wij zitten op klei. Maar als bij wonder valt het hier voorlopig nog erg goed mee...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 16:46

Bij ons nu nog was het altijd kurkdroog, maar onder de grote boom waar ze altijd staan is het nu wel al even nat. Zand is toch deels wat weggelopen en ze staan er echt heel veel.

Gister bij ons nieuwe huis even buiten bezig geweest, maar valt natuurlijk erg tegen. Omheining is zo slecht en alles zit muurvast. Bramen zitten door gaas heen en er zit prikkeldraad helemaal vast. Palen staan scheef en los.
En dan nog alle rotzooi op het gehele erf. We moeten zoooooooooooveeeeeeeeeeeel weggooien.

Vandaag bus aan het volgooien en net nog rondje met honden gedaan.

Er staan hier veel dozen, ok lege kant en klaar om zo te pakken en de katten zijn helemaal dol......

Belle-boef, handig zo!! Ik zag op Lidl-shop 2 led lampen op statief en zat er ook al naar te kijken. Gister kennisgemaakt met de buurvrouw en zij ziet ons niet vanuit woonkamer en keuken, dus een beetje licht moet kunnen.

MarliesR

Berichten: 3277
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 16:50

Wat een regen zeg! Wij hadden hier precies wat van die "zwarte vlekken" op de buienrader. Ging een paar keer zo hard dat ik het einde van ons terrein gewoon niet kon zien :+ Buienradar gaf op dat moment 32mm neerslag weer haha!

Maar moet zeggen, grootste deel van de track is gewoon echt nog prima begaanbaar. Paar kleine stukjes waar het wat zachter is en ze 5cm 'wegzakken'. Maar grootste deel is gewoon nog goed of max 2cm diepe hoefafdrukken. Lang leven zandgrond :D

Lynn_Nikita

Berichten: 25424
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:09

Hier zowel voor de stal verhard als zandgrond wat snel water laat wegtrekken. Groot geluk dus

Ik heb net de buurman aangesproken op een geknakte boom die nu op een andere leunt, net aast de loods. Ik heb geen zin dat die omvalt op de loods. ja, hij kon het niet snoeien ivm artrose zei die, of mijn man die niet weg kon halen dan. Euhm nee, die boom is veel te hoog en er is geen ruimte om die boom veilig te laten vallen, daar komen wij ook niet aan zonder materiaal te huren daar kwam geen reactie op. Ik gaf aan ja uiteindelijk zal dat wel verzekeringswerk worden maar ik heb liever dat het voorkomen wordt, de loods is 3 mnd oud en wil niet nu al een boom op het dak hebben liggen en iets laten repareren. Maar er kwam niet echt reactie op. Ik heb het nu in elk geval gemeld. Oud bewoonster was gisteren hier en die gaf aan ook al jarenlang meerdere keren hem aangesproken te hebben. Zelf weghalen vind die prima maar hij wil er niks mee doen of aan betalen. Ik vind het maar lastig, ik wil geen burenruzie maar ook geen overlast.

JudithO

Berichten: 7027
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:27

Lastig Lynn.. zo'n boom wil je inderdaad niet op je loods hebben, ook niet als hij er al 10 jaar staat.

Hier is het nat, maar wel goed te doen. Is alleen de bovenste 2 cm, op sommige plekken helemaal niet nat (tussen de bomen) en andere plekken zakken ze tot 5 cm weg. Die 5 cm plekken zijn de plekken waar ze het meest lopen, waar komende week ook de houtsnippers op gaan komen.
Droge plekken in overvloed hier, we hebben ook een stuk wat op een meter naast het huis ligt een dat ligt een aanzienlijk stuk hoger. Daar heb ik het nog nooit modderig gezien.

Lynn_Nikita

Berichten: 25424
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:28

Maken jullie ook gebruik van spanners? Ik heb koord en trek het nu vaker wat strakker en bevestig het weer maar een spanner is misschien ook wel handig

JudithO

Berichten: 7027
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:35

Nee, als het uitgerekt is knoop ik het gewoon opnieuw vast zodat het weer op spanning staat. Zo vaak hoeft dat hier niet.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:37

Hier ook hele droge zandgrond die vanochtend nog prima was, maar net zag er net toch zo uit....


Afbeelding


bak is nog wel droog en wei ook, maar waar ze veel lopen/staan niet. Ik zag er ook een binnen rollen, heb maar extra pakje vlas neergegooid, denk dat ze ook binnen willen slapen. Gelukkig kwam ik er nog wel goed met kruiwagen door. Op dit stuk komt precies de verharding, dus dan zijn we er hopelijk vanaf. Scheelt wel met zandgrond dat plassen weer snel weg zijn. Dat zie ik hier op het terras ook, waar de regenpijpen uitkomen staat het dan tjdens de bui helemaal blank en dat is na paar uur droog weer allemaal weg.

Moeten de verkopers niet leeg opleveren Superpony? Dat staat wel standaard in de nvm overeenkomsten. Hier was zoveel zooi dat we een week voor de oplevering een rondje hebben gemaakt om nog even alles aan te wijzen. Al bleek er later ook nog veel 'verstopt' te zijn.

Dat klinkt irritant Lynn, zou er iig even foto's van maken. Niet om je bang te maken maar weet eigenlijk niet of de verzekering altijd vergoed bij achterstallig onderhoud/ te voorkomen schade. Wij hebben veel moeite moeten doen om onze half ingestorte asbestschuur onder onze WA te laten vallen (er waren al eerder platen richting buren gewaaid en de overdracht was in november dus was bang voor storm en bv. milieuschade). Het ging uiteindelijk wel maar met de kanttekening dat we 'm binnen enkele maanden opruimde. Misschien zou je dat eens kunnen laten vallen.


Antheman

Berichten: 11829
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:49

Getverdegetver, wat een weer he! Ik heb me met klusjes als nieuwe paal erin, nieuwe schuurborstel, zand vegen onder de rubberen matten en ponies bekappen, vermaakt. Eigenlijk prima dagje zo. Maar op bekappen na, geen zak met de ponies gedaan. Morgen herkansing :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geralda1994, Nef1985 en 38 bezoekers