Met veel regen buiten laten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-19 10:16

Hier op stal zijn er wat twijfels onderling.

De paarden staan dag en nacht nog buiten nu, maar omdat er zoveel regen valt zijn er een aantal die ze liever binnen zien staan snachts.

Ik heb m'n twijfels naar beide kanten, met zoveel regen en wind zonder beschutting, is dat verantwoord?
Regendeken kan, maar daar vind ik het eigenlijk ook wel weer voor aan de warme kant.

Wat vinden jullie?


Es_ther

Berichten: 18690
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 10:17

Heb je de mogelijkheid om te schuilen?
Hier staan ze 24/7 buiten, met stallen die altijd open staan.
Nu lekker met regendekentje (pony is 25) buiten en dan mogen ze zelf bepalen wat ze doen

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

vilheide

Berichten: 1473
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 10:21

Hier ook 24/7 buiten maar wel de mogelijkheid om in stal te gaan staan. Voor een regendeken vind ik het te warm, ze hebben al een flinke wintervacht.

Groetjes Jolanda

Nyaleti

Berichten: 5993
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 10:23

Zonder enige beschutting zou ik het zelf ook geen fijn idee vinden maar het ligt er ook aan wat voor paarden het zijn. Dikkere paarden met genoeg vet en body en al wat wintervacht redden zichzelf wel. Maar als het dunne of oude beestjes zijn zou ik ze liever ook binnen hebben.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 10:24

Als ze genoeg ruwvoer hebben om zich warm te eten en evt schuil zou ik me geen zorgen maken.
Mijn dames hebben een inloopstal, waar ze voor staan, in de regen...:)

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 10:25

Mijn paarden staan met dit weer de hele dag in hun schuilstal, terwijl ze gewoon de mogelijkheid hebben om naar buiten te gaan. Zonder schuilmogelijkheden zou ik het echt geen fijn idee vinden.

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 10:25

Hier staan ze in de zomer periode dag en nacht buiten , bij extreem weer gaan ze snachts naar binnen . Hier vinden ze regen niet heel erg . Mijn criteria om ze snachts naar binnen te halen met dit weer is , dat ze droog moeten kunnen liggen en kunnen schuilen als ze dat willen .

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-19 10:28

Ze hebben geen schuilmogelijkheden, staan allemaal in de volle wind en regen.

Leeftijden zijn uitlopend van jaarlingen tot een 27 jarige.

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 10:31

Hier zijn ze donderdagavond weer op stal gegaan met de nacht. Ondanks dat ze een schuilstal hebben (bestraat zonder verdere bodembedekking) waren de paardjes er weer erg blij. Gewoon lekker droog liggen.
De andere groep blijven altijd 24/7 buiten en vinden het prima

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 10:31

Hier staan ze buiten. Ze hebben mogelijkheid om te schuilen in de stal of onder de bomen, maar gisteren stonden ze in een enorme hoosbui gewoon met elkaar midden in de wei in de regen. Kontjes naar de wind. Hadden op dat moment geen deken op.

Het is erg paard afhankelijk en die van mij zijn door hun jarenlange 24/7 buiten-mentaliteit best stoer. :Y)

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-19 10:32

Het is jammer dat ze op deze stalling. Geen schuilmogelijkheden hebben en individuele weidegang.

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 10:33

Dat ligt aan je paard. Sommige maakt het geen moer uit. Ik schijn echter iedere keer paarden te kopen met waterfobie dus die zou ik zonder schuilstal niet in de stromende regen laten staan.
Als ze kunnen schuilen dan moet je nog wel in de gaten houden of de paarden die laag in rang staan we wel in mogen.

Yvette01
Berichten: 406
Geregistreerd: 05-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 10:38

Paarden staan 365 dagen per jaar buiten met vrije keuze. Regen, sneeuw, hagel of storm, onze paarden kiezen er altijd voor om buiten te blijven ook wanneer het hard vriest.
Ze gaan enkel uit vrije wil in de schuilstal wanneer er veel stekende insecten zijn, bij hoge temperatuur of brandende zon.

Stichting ruiteren & mennen in Nederland http://www.ruiterenenmennen.nl/ De site voor het recreatief ruiteren en mennen


=====================================================================

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 10:44

Hier staan ze ook nog gewoon buiten en in de regen zonder schuilplek. Helaas is een schuilplek niet mogelijk, maar wel wat bomen langs de kant. Of dat echt scheelt, geen idee. Als de voorspelling zou zijn dat dit echt dagen aan zou houden is het weer anders, maar nu een regendeken op vind ik inderdaad nog te warm.

Esther

Berichten: 4141
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 10:48

Als het veel regent dat de paarden geen kans krijgen om op te drogen en niet droog kunnen liggen zou ik ze voor de nacht wel binnen doen. Een doornat paard kan zich niet meer warm houden.
Heb je wel beschutting en schuilmogelijkheid met een droge ligplek kun je buiten houden.

Waar mijn paard staat zie je de paarden als het (lang) regent echt wel gaan schuilen, ze staan buiten te eten maar gaan dan weer naar binnen.

Sprakeloos

mika11

Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 10:53

Ik zou het niet fijn vinden voor een paard, in weer en wind buiten zonder schuilmogelijkheden en allemaal op hun eigen postzegeltje.

Alle paarden die ik ken en die ik gekend heb, stonden met wind/regen liever in een droge stal met een lekkere berg hooi. :)

Er zijn op bokt wel veel verhalen over paarden die met weer en wind buiten staan, hier nooit problemen mee krijgen, zelfs liever in de slagregen staan met windkracht 8 dan dat ze een uur op stal zouden moeten doorbrengen.
Maar dit zijn verhalen op bokt, in de praktijk is het meestal niet zo mooi als het lijkt.
Maar kijk gewoon naar je eigen paard, je kan zelf vast goed genoeg zien waar hij zich het beste bij voelt.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 29-09-19 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 10:54

Zonder schuilstal en in hun up zou ik ze niet buiten willen met dit weer. Hier staan ze met schuilstal en regendekens met z'n tweeën. En zeker nu het maar niet lijkt te stoppen zie ik ze regelmatig toch de schuilstal in kruipen met z'n tweeën.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 10:55

kun je niet zo'n tent huren? ik ben helemaal voor buiten maar zonder schuilstal vind ik wel sneu, hier rennen ze voor elke druppel naar binnen. :')

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 11:03

Ik heb nu een vliegendeken met regenstuk in de hals en rug. Die deken is niet te warm en ze blijven op de rug droog en worden dus minder koud. Ik heb ook zo'n paard die met regen in haar schuilstal gaat staan, maar overdag kan dat niet, dus maar zo opgelost.

Voor een volledige regendeken is het idd veel te warm en als het af en toe een bui is met deze temperaturen, dan doe ik ook echt geen deken op. Maar vandaag gaat er bijna 30 mm water vallen, dus vind het dan sneu om haar zonder bescherming te laten staan (haar vacht regent met veel water uiteindelijk door en wordt ze dus nat op de huid).

Luna Bashirah

DAWRA; Let's go and ride... our greatest pride! Dé vereniging voor jou en je westernarabier of partbred met minimaal 50% Arabisch bloed.

Jessix

Berichten: 16381
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 11:06

Hier kunnen ze altijd de droge, schone stro stal in. En dat doen ze dan ook graag. Vanmorgen stond alles binnen, paarden, schapen, varkens. Niets stond meer op de wei.


Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 11:29

Mijn senior staat wél sinds gisteren met deken.

200 grams zelfs, mijn 0 is nog niet terug van de stomerij. Anders had die erop gelegen.

Kreeg vanochtend een appje van stalhouder dat hij het er prima onder doet.


Hij is 25 jaar oud, Portugees die moeite heeft met kou.

In zijn specifieke geval heb ik hem liever aan de te warme kant dan aan de te koude kant.
In het verleden leverde dat een chagrijnig paard en zelfs koliek gevoeligheid op.
Kou dus.


Maar het is echt een kwestie van per paard kijken wat wijs is.


De mijne heeft overigens stal, betonuitloop, zandpaddock, weiland, en dat staat altijd allemaal open.
Hij kan dus altijd zelf kiezen.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 11:40

Als je paard niet zelf kan kiezen en de wei geen mogelijkheid heeft tot schuilen dan zou ik voor de nacht op stal gaan met dit weer. Mits dat een redelijk aantal uren is, zo kunnen ze toch even bijkomen.

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 11:43

Ik weet niet wat je paard gewend is, maar onze stonden 24/7 buiten met schuilstal én regendeken vanaf ongeveer oktober. Maar die waren dat gewend. Ligt ook aan hoe je paard in zijn vacht zit, of je paard gevoelig is voor ziektes als mok.

Maar, zonder schuilmogelijkheden zou ik hem naar binnen doen bij hele vieze dagen. Vrieskou is geen probleem, maar regen en wind is gewoon niet zo lekker voor de meeste paarden en als ze niet de keuze hebben om ergens te schuilen of uit de wind te staan is dat niet ideaal.

JM :#

Myfairytale
Berichten: 5367
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 11:45

Hier kunnen ze zelf kiezen, ze hebben een enorme inloopstal, naast verharde uitloop, zanduitloop en weide.
Met deze harde en langdurige buien gaan ze toch naar binnen zie ik en hoor ik.

Het paard wat we tijdelijk apart hadden staan, met letterlijk onbeperkt hooi, stond paar dagen terug te rillen, dus die staat lekker weer in de kudde erbij.

Ik overweeg wel om mijn oudste (25jr, KWPN) een ingevoerd regendekentje op te leggen, omdat hij met de kudde mee naar buiten gaat. Doe het puur voor de regen en wind. Later krijgt hij zijn Bucas op en als het écht koud wordt ga ik naar 400 gram.

Lindsey_99
Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 11:46

Het is nog echt niet koud, en als ze ongeschoren zijn kunnen ze dat met deze temperaturen best hebben. Hun vacht watert prima af. Het zijn nog steeds buien, en het regent geen 3 dagen onophoudelijk.
Een schuilstal of een rijtje bomen zou wel fijn zijn, maar ze kunnen er echt wel tegen. (oude paarden kunnen een dekentje wel comfy vinden, maar dat is van paard tot paard verschillend)

Over de IJssel


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DenieesB, Letsdunit, manonutjuh, Scarremans en 4 bezoekers