[HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 20:39

Afbeelding
hier ook weer eens een foto van de veulens,nou ja veulens....lijken al bijna jaarlingen met de manen plat.

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 22:33

Wat groeien ze allemaal tochhard!

De laatste foto van Frosty met mama in dit topic....
Afbeelding

Morgen gaat ze (enigzins noodgedwongen) op kamers, vroeger als ik normaal doe (speen normaal op 5,5 à 6 maanden) maar Jill moet volgende week 2 dagen naar de kliniek en word dan behandeld waarna ze zeker 4 dagen volledige boxrust moet hebben en met n Frosty erbij gaat dat voor haar niet werken.

Ze blijft gelukkig dicht bij huis want ze gaat naar een kleinschalige opfok (8 veulens) 7,6km van mijn huis af dus kan en ga haar vaak genoeg bezoeken :D

Overigens is ze geen kleintje, ze meet nu al 1.21m en dat met een moeder van maar 1.45m en haar vader is 1.49m.... ergens denk ik dat ze geen kleintje zal blijven ;)

DG Dry Jill, A Dollar For A Rose & Flashy Gold On Black (APHA).
Bonkie GEBOREN op 06/05/19 na 327dgn dracht
[KS-ITP] APHA veulen "Frosty" geboren

candalisa

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 23:20

CL ze is echt prachtig een flinke dame!
Ik probeer juist kleiner te fokken met arany _O- Krijg dan toch Mn twijfels als ik dit zie >;)
Waarom moet jill naar de kliniek? :oo
Wel fijn dat ze dichtbij blijft. Ik weet niet hoe lang Dusty erbij blijft hangt ervan af hoe Sal het doet hij is net 3 maanden dus voorlopig blijft die bij mama maar Sydney was 7 mnd en dundee 6,5 alleen merk ik dat Dusty echt veel vergt van dr dus of die de 6 haalt weet ik niet. Hij gaan dan meteen naar zn nieuwe huis.

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 07:38

Zijn er hier ook veulens die de hik hebben gehad? Zaar had gisterenavond behoorlijk de hik en had het nog nooit eerder gehoord.

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 08:18

Jill is onregelmatig al ruim 3 weken en we (da en ik) komen er niet achter waar het precies zit (ik denk lv maar kan ook goed achter zijn) dus rondje kliniek voor röntgenfoto's, uitverdoven en hoogstwaarschijnlijk n irap behandeling... voor die behandeling moet ze op de kliniek blijven omdat dat naast makkelijker ook n stuk sterieler is.

Frosty is super zelfstandig en mijn da zei eergister dat ze echt wel op dr eigen benen kan gaan staan... is voor Jill nu ook beter want kan me goed voorstellen dat pijn aan je benen hebben en n serieus lomp veulen aan de voet hebben niet fijn is.

Frosty is groot, groter dan ik verwacht en ik heb voor Arany gekozen omdat die net zo breed is als Jill. Denk zelf dat Jill gewoon groot fokt want Gentle is ook al rond de 1.55m :)

@Tirza: geen ervaring met een veulen die de hik heeft... mss te gulzig gedronken?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 08:52

Fotsy, nou zeg je spiekt toch nog wel eens hier :D .

Happytime, het gaat hard hè, zien er goed uit.

CL, sterkte en succes met spenen en natuurlijk ook met de behandeling in de kliniek.

Tirza, gebeurt idd wel vaker, te gulzig als het lang aanhoud of vaker is zou je, je veearts is kunnen vragen.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 13:58

Verwachtte Elseviera ofzoiets niet nog een veulen?

Diertjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 15:31

Spannend CL! Balen van Jill, maar fijn dat frosty in ieder geval zo wijs al is dat ze zonder mams kan. Ben benieuwd hoe het gaat.

En ik zag weer knappe veulens langs komen die zo onderhand niet meer op veulens lijken <3

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 15:56

Even gekopieerd van facebook:

Dag dag lekker snoetje van me! Tot snel!

Vanmorgen was het tijd voor onze Frosty om op haar eigen beentjes de wereld te gaan verkennen en tegen mijn verwachtingen in liep mevrouw zo de trailer op hoezo cool in dr koppie????

Trailer was natuurlijk Frosty-proof gemaakt (voorste stang eruit, vastzethaken eruit, hooinet eruit, zaagsel en n pluk hooi op de grond, zeiltje dicht en deurtje op slot) en zo gingen een vriendin en ik met n 4,5 maanden oude Frosty (die LOS op de trailer stond) op weg naar het "verre" Lage Mierde....

Geen geroep, geen gestamp, vrijwel geen beweging te voelen in onze stoere rode bolide....

Hm, is dat wel goed ging er door mijn hoofd heen.... dus toch maar even wat remmen (kwam n rotonde aan) en ja hoor, daar voelde ik het duidelijke gestommel van veulenhoefjes ☺️

Opluchting! Ze stond nog!

Eenmaal aangekomen op de plaats van bestemming deurtje geopend en halstertouw aan het halster gedaan (ze stond wonderbaarlijk nog steeds netjes met haar hoofd naar de voorzijde!), zeiltje omhoog en klep open, stang eruit en toen heb ik haar maar eens omgedraaid ;)

Zoals n veulen betaamd sprong ze natuurlijk uit de trailer maar daar was ik al op bedacht :D Ze kijkt een keer rond en liep braaf met mij mee naar haar stalletje (Ze lijkt nu echt heel klein). N paar keer gehinnikt en daarna begon ze aan het hooi te knabbelen.

Mijn kleine meisje staat prima!

Mama mist je wel n beetje (veel!) en ik.... ik ga je eigenwijze neusje en je vrolijke hinnikjes ook best wel missen maar je bent niet ver weg en ik kom je geregeld bezoeken!

❤ you to the moon and back
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:10

Aah kijk nou, in die enorme box. <3 Fijn dat het zo goed is gegaan!

Ik vind het wel een ding hoor, dat afspenen. Zie er een beetje tegenop. Gelukkig nog een maand voor het zover is.

Diertjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:16

Ach gut, wat is ze ineens Klein zo. En wat fijn dat het allemaal zo goed is gegaan!

Ik kijk er ook al zo tegenop Imre. Morgen ga ik weer naar de opfok om alles af te spreken en rond te maken. Voor Odin gaat het ook niet zo lang meer duren voordat de volgende fase gaat beginnen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:36

Saga gaat naar een particulier, ik zit er over te denken om Saeunn eerst een week mee te nemen. Saga én afspenen en meteen naar een onbekende plek verhuizen vind ik zo sneu. :o Als haar mama eerst mee gaat dan kan ze al wat wennen aan haar nieuwe omgeving en is de overgang hopelijk minder groot.

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 17:04

Ik heb expres voor afspenen zonder mama gekozen omdat t sowieso al stressvol is... ik heb dan wel weer het geluk n mega cool veulen te hebben want Frosty gaf er helemaal niets om (tegen mijn verwachting in!)

Nou is Jill wel n hele brave maar dat op en neer verhuizen zie ik nooit zo zitten want dat is ook stressvol. Jill is daarnaast dus onregelmatig en ik hoop ergens dat nu dat Frosty weg is ze weer wat meer gaat liggen slapen en rusten want met Frosty had ze daar echt geen kans voor. Ze was de laatste week ook echt moe dus het is goed zo.

Nu moet ik zeggen dat dit de 1e is die ikzelf weggebracht heb en enerzijds was t echt fijn maar anderzijds heb ik nog nooit zoveel stress gehad met rijden dan vanmorgen.... staat ze nog wel? Het is zo stil? Wat als....

Dus ik was eerlijk gezegd heel erg blij dat ze nog stond en zo rustig was. Mama is ondertussen ook alweer gesetteld, die was vanmiddag nog wat onrustig en roeperig maar handelbaar.

Straks ga ik er nog even heen (unicum, moet ruim n half uur rijden en ga echt niet snel 2x per dag) om met Jill te wandelen en tutten (uier checken, koelen en temperatuur opnemen) en dan morgenochtend eens zien hoe haar uier er dan uitziet want nu is hij wel vol...

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 17:22

Ik heb dan juist het idee dat ze 2x stress hebben Imre..

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie-drachtigheids-veulen- begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
fokadvies voor dressuur paarden

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 17:31

Ja daarom moet ik er nog even over nadenken. Als ze thuis zou blijven zou ik er echt geen moeite mee hebben om mijn merrie weg te halen, maar meteen ook verhuizen, bleh. -O-

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 18:00

Zo gebeurt het hier vaak hoor, dat het veulen ineens gespeend wordt wanneer die verhuist naar zijn nieuwe thuis.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 18:02

Hier met eigenlijk alle veulens..

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 18:03

Ik weet het. Ik denk dat het vooral tussen mijn oren zit en het voor de paarden wel meevalt. :=

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 19:32

CL top dat het zo goed gegaan is maar toch een knuf :(:) je voelt je zo hard dan hè

Voor al degene die er tegen op zien :(:) ,

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 19:46

Thanks jobamara! Beetje dubbel gevoel eerlijk gezegd... enerzijds blij dat Jill nu haar verdiende rust gaat krijgen (als ze weer gesetteld is, ze was net toch nog flink wakker en roeperig) anderzijds ga ik die kleine draak echt wel missen.

Net nog even met Jill gewandeld, haar uier gekoeld (die was knoerhard met melk druppels eraan, die heeft ze zelfs op t eind vd dracht niet gehad := ) en temp gemeten (37,9 dus goed).

Zo stond ze erbij:
Afbeelding

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 20:19

CL wat fijn dat het zo goed gegaan is. En zie haar nu staan in die grote box, de grote wereld in.

Ik zie er ook wel een beetje tegen op. De rit erheen vooral. Is maar 45 min rijden maar toch... zo alleen op de trailer. Don gaat 2e week van november ongeveer naar de opfok is de planning. Dan is hij 5 maanden en 3 weken oud.

Nu nog even heel erg van hem genieten... vandaag weer een wandelingetje gemaakt, over het viaductje en al onder een tunneltje door en hij geeft er echt niks om, zelfs een vrachtwagen liep hij zo langs, hopelijk blijft hij zo'n koele kikker. {:}

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 20:37

Wij hadden n rit van 35min voor de boeg en ik heb nog nooit zoveel schrik of stress gehad als de 1e 10min vanmorgen.... Jeetje wat is dat n k*tgevoel zeg, je kleintje in de trailer en dan alle auto's, vrachtwagens en joost mag weten wat je nog meer tegenkomt onderweg.

Wat dat betreft ben ik dan weer wel n softy hoor... en dan, dan open je het deurtje van de trailer en staat ze je gewoon mega vrolijk aan te kijken met n blik in dr oogjes die me doen smelten <3 tja, toen was ik naast mega trots ook meteen mega emotioneel....

Begint hier wat in te zinken dat ze toch echt op kamers is, ben de hele dag aan het rennen en vliegen geweest en heb mezelf voor Jill ook groot gehouden maar nu ik alleen (mwah, er ligt n rhodees bij me) op de bank hang krijg ik het lege nest stukje door te krijgen...

Oops...

Nog even lekker genieten Riv, voor je het weet is het tijd om ze de grote wereld in te sturen :=

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 23:02

Das pech bijlees verhaal waaraan ik was begonnen in mijn pauze is weg... }:0

Hoop leuke foto's gezien van Sparky, Candalisa, Brigitte, happytime onder andere.

Vulina je weesje is een knapperd en doet het zeker goed. Leuk om hem te zien met zijn ondeugende shet vriendje. <3

Brigitte had wormen in de mest. Zelf nog nooit gehad, maar zou idd met 6 weken herhalen en goed bij houden. Goed ontwormen is zo belangrijk voor die kleintjes.

CL, wat vervelend van Jill. Hopelijk verloopt het spenen een beetje goed en knapt ze snel op na de behandeling op de kliniek. Fijn dat het wegbrengen zo goed ging. Aandoenlijk gezicht zo'n grote box en de kleine Frosty.

Imre, ik ga met Vulina mee. Twee keer lijkt mij ook stressvoller. Hier beviel het vorig jaar goed. Veulen naar opfok (nieuwe omgeving) en merrie terug naar pensionstal ( wel bekend, maar wel even een andere omgeving) Ze stonden daarvoor samen bij mijn ouders.
Merrie amper stress gehad. Veulen eerste paar uur wat onrustiger als anders, maar zeker geen paniek.

Hier is spenen gelukkig nog best ver weg. Plan is december.

Freddy Z1+34, Enchelina Halieda M2+10, Zoran M2+2, Golden Diamond L2+8, Amy's Latina Z1+0, C'est Leva's Fürst B+10, Peter B+9, Kubanito M2+0, Alice M2+2

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 23:05

Ik stel het steeds uit, dat spenen _O-
Ik wil hem bij m'n jaarlingen. Dus ik ga merrie en veulen vanaf nu naast de jaarlingen weiden. Wennen ze iets en dam hoop ik dat ze elkaar heel gaan houden. Anders ga ik op zoek naar een andere oplossing.
Mn jaarlingen kunnen lekker samen op stal en dam heeft Oliver wel een aparte stal voor de nacht.

[KS-ITP] Eerder dan verwacht geboren
As long as we're together, kerstmuts has no end.♥ [o]

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 23:08

Ik stel het ook steeds uit, maar vooral omdat ze nog lekker op de wei staan en ik daardoor geen reden heb on af te spenen..