Wie heeft het ook? "Onbruikbare" paarden in volpension?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 13:28

[***] schreef:
@ Yontheke : :(:) Ik kan je helemaal begrijpen, moeilijk is het ook hé.

@ nouklime : beetje zelfde situatie als waar ik nu in zit, hoewel die van mij een stukje ouder zijn (en ook niet zo kapot, in principe kan je er nog heel veel met hen). Maar vooral met de hypotheek en alle andere kosten van het alleen wonen (en een hond die besloten heeft even niet meer zo gezond te zijn) heb ik me toch wel wat verslikt in alles. En dan denk je wel eens 'als ik nu die maandelijkse paarden-kosten niet had'. Maar als ik dan weer op stal sta en zie hoe ze reageren en hoe blij en gelukkig ze zijn met de aandacht .. tja .. dan smelt je toch weer :+


Klopt helemaal! Kom je op stal aan en dan hinnikt hij zo schattig naar je! En hij is zo dankbaar altijd en mega blij als we een ritje maken! Ik sta niet op een luxe stal hebben alleen een buitenbaan en hij staat samen met mijn jonkie. Dus het is wel goud waard ze samen te zien!

Wodka Lime: He´s my own little fairy tale - Z1+9 geblesseerd & fulltime levensgenieter
Jaqguard-D: #Babyjack M1+3

Wodka Lime, Mijn fulltime levensgenieter + 1 jaar samen met #Babyjack


Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 13:31

nouklime schreef:
Ik meld mij ook.... 3 jaar geleden kwam mijn paard met een grote peesblessure achter te staan zonder kans op herstel. Ondertussen is hij al 3 jaar gras maaier en maken we maandelijks een bosrit of iets anders en staat hij vooral paard te zijn. Ik heb er vorig jaar een jong paard bijgekocht omdat ik het rijden echt mistte na 2 jaar. Ik heb echt mijn plezier weer terug maar vind het erg zwaar om 2 paarden en een hypotheek financieel te trekken. En heel stiekem zoals hierboven ook genoemd wordt spookt het inslapen wel is door mijn hoofd... Hij is nu 16 jaar ga ik nog 15 jaar zoveel geld per maand betalen? Ik vind dat ik voor hem gekozen heb en hij altijd jaar in jaar uit voor mij gewerkt heeft dus dat ik dat verplicht ben te doen! Maar het spookt wel is door mijn hoofd. Ik heb hem al 12 jaar en weg doen zou ik NOOIT doen! 1 omdat ik bang ben dat hij in de handel verder gaat als recreatiepaard. 2 omdat ik niet zonder hem kan haha!


Vooral dit. Mijn paard is 14 jaar. Ik heb hem 10,5 jaar. Van die jaren heeft hij er ook al minstens 5 stilgestaan en misschien 2 zonder al teveel problemen gelopen. Van de dierenartsrekeningen nog niet gesproken.

Ik heb hem ooit 1x gratis weg gegeven en ben hem na de 3de eigenaar op 10 maanden zelf weer tegen betaling! gaan ophalen. Ik zou voor geen enkel ander paard nog over hebben, wat ik allemaal voor hem heb over gehad.

Rusthuis wil ik ook liever niet. Altijd buiten trekt hij dus ook niet goed.

Temeraire schreef:
Ik heb een vergelijkbare situatie. Maar vergis je niet in de kosten van een weitje met schuilstal waarbij je alles zelf doet.
Zo heb ik mijn paard namelijk staan, maar qua kosten betaal ik net zoveel als een vrij luxe pensionstal.


Ook dit. Ik heb namelijk een eigen weide. Goedkoper was het op het einde van de rit wel (als je de aankoop van de grond niet meetelt) maar dat eeuwige er elke dag langs moeten, breekt gewoon op.

[***] schreef:
@ nouklime : beetje zelfde situatie als waar ik nu in zit, hoewel die van mij een stukje ouder zijn (en ook niet zo kapot, in principe kan je er nog heel veel met hen). Maar vooral met de hypotheek en alle andere kosten van het alleen wonen (en een hond die besloten heeft even niet meer zo gezond te zijn) heb ik me toch wel wat verslikt in alles. En dan denk je wel eens 'als ik nu die maandelijkse paarden-kosten niet had'. Maar als ik dan weer op stal sta en zie hoe ze reageren en hoe blij en gelukkig ze zijn met de aandacht .. tja .. dan smelt je toch weer :+


Ik ben inderdaad gewoon een stukje verliefd op hem. Dat ik hem niet meer rijd maakt op zich nog niks uit. Ik word gewoon blij van hem in de stal of wei te zien staan.

Maarja, de kosten he.

“To the people who look at the stars and wish."
"To the stars who listen and the dreams that are answered.”

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 20:26

Wiwabalia schreef:
En naar een paardenrusthuis? Daar nemen ze vaak wel de tijd voor alle medische zorgen. Je hebt boijvoorbeeld de paardenkamp in Soest.


Geen optie, tenzij ze echt een volledig gedeelte kunnen inrichten naar de wensen van mijn 2 pony's. Ze kunnen namelijk (beiden om hun eigen redenen) niet samen met andere paarden, niet op een weide en niet 24/7 op stal, dus dan wordt het al moeilijk.

Verder wil ik ze ook niet weggeven/afstaan/... en wil ik nog graag op bezoek kunnen, en dat is dan al moeilijk als je met 200 km enkele reis zit.


@ Temeraire : gewoon ergens op een weitje met schuilstal is inderdaad ook geen optie, deels om bovenstaande redenen (waardoor ook een verhuis op zich al een groot iets is, wat ik alleen nog zou doen als het echt niet anders kan, en misschien dat er op zo'n moment wel andere beslissingen genomen worden..) maar ook inderdaad omdat ik weet wat het inhoudt qua werk en kosten. Heb ze een tijdje in eigen beheer gehad (betaalde kale stalhuur voor de faciliteiten) maar ben niet voor niks naar een volpension-stal gegaan, dat hou ik ook altijd in mijn achterhoofd. In theorie is alles mooi en simpel, maar de praktijk ... :P

Popstra
Berichten: 13712
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:50

Wiwabalia schreef:
[***] schreef:
Dat zou fijn zijn, al is dat ook weer niet voor alle paarden geschikt. Die van mij zouden er niet terecht kunnen bv. Die hebben een hele individuele aanpak nodig en hebben zo'n (medische) handleiding dat 'gewone stallen' eigenlijk al afvallen. Heb het op mijn huidige stal getroffen dat de eigenaren zo meedenkend zijn, zou anders niet weten hoe het zou lukken.

Hoewel ik denk dat je vaak bij mensen privé of bij een boer ofzo wel dergelijke stalling vind? Al is dat dan misschien niet volpension, wat natuurlijk ook wel een verschil maakt.


En naar een paardenrusthuis? Daar nemen ze vaak wel de tijd voor alle medische zorgen. Je hebt boijvoorbeeld de paardenkamp in Soest.

Er is een wachtlijst begreep ik altijd.
Ik denk daarom dat er best meer behoefte is aan ,,rusthuizen,, dus echt stalling gericht op het verzorgen van (oude) niet 100% gezonde paarden die nog te ,,goed,, zijn om te laten inslapen.

En ja als eigenaar moet je ook bereid zijn wat verder te reizen om evt je paard daar te stallen plus je paard door een ander ook prima verzorgd kan worden :)

Ik l*l niet met de wind mee nee...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wie heeft het ook? "Onbruikbare" paarden in volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 02:38

Niet in volpension, maar wel oudere niet volledig bruikbare paarden bij ons.

*Shet; 21 hebben we 19jr, is gereden en gemend, maar is waarschijnlijk ouder en dat gaan we nu merken.
*NF; 21, sinds zijn 15e peesblessure en heeft veel ups and downs gehad en inmiddels ook luchtweg problemen, ook met ups and downs. Maar hij is vrolijk. Is nog vaak mee geweest op buitenrit, maar laatste jaar alleen een rondje stappen.
*Q merrie 26. Vroeger van ons en toen ze 20 was verwaarloosd terug gekocht. Ze knapte zo goed op dat we haar toch meenamen op buitenrit en daar geniet ze nog steeds heel erg van. Is super fanatiek.
*Q ruin 20. Kapot getraind/gereden, maar loopt nog leuk een rondje.
*Q ruin 10, gedoneerd, maar wel wat problemen. Niks voor betaald, maar normale aanschaf allang kwijt. We kennen hem wel al 5jr en we blijven nog hopen dat alles goed gaat komen.
*Q merrie 12, staat nog elders met veulen aan de voet. Kan lastig zijn met rijden, maar we zien wel hoever we komen.

Wij hebben een eigen plek. Nu huur, over 2 weken aan huis. Laten ze 24/7 rondlopen met open stallen, beschutting etc. Dat heeft ze allemaal goed gedaan, anders waren er sowieso al 2 hemelen.
We doen alles zelf natuurlijk en mede daardoor komen ze ook aan huis. Ook dan maken we weer een pp.

Je kan niet alles apart doen, want ze lopen samen en ze zijn gehecht, dus halen ze niet uit elkaar. Maar bijvoeren krijgt de een wel meer dan de ander.

Het is soms echt duur en je denkt vaak; waar doe ik het voor, want ik ben in principe een echte ruiter die graag rijdt. Maar ik haal ook plezier uit de verzorging nu en het contact.

Als je kiest voor een pensioen stal, ga dan echt een paar keer goed kijken, want er zitten hele foute tussen. In mijn ogen laten sommigen paarden echt veel te lang rondlopen terwijl ze op zijn, om geld te vangen. Maar baasjes komen ook vaak niet meer langs of heel weinig.

Als er bij ons straks een paar wegvallen, zou ik voor een kennis/vriend wel een paard opvangen en verzorgen alsof het eigen was tegen de kosten. Meer omdat je paarden van kennissen soms kent en iemand kan helpen dan.
Goede pensioen stallen letten echt wel op de behoeften van een paard. Maar vaak is het niet veel goedkoper.
Wel kunnen ze vaak meer bewegen wat op de oude dag echt enorm veel scheelt.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Wie heeft het ook? "Onbruikbare" paarden in volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 09:41

Ik wil me hier ook melden. :J Ik heb vorig jaar mijn paard gekregen nadat hij al een half jaar bij mij in bruikleen stond. Volledig tegen alle verwachtingen in blijkt hij een paar problemen in zijn voorbeen te hebben die ervoor zorgen dat hij pijnlijk is bij belasting.

Inmiddels staat hij zo'n 3 maanden stil (op af en toe wat wandelen na) en merk ik dat hij weer begint te bokken en spelen. Hij gaat niet weg, absoluut niet, maar het resultaat daarvan is dat ik een tien jarige op een dure pensionstal heb staan. :) Ik wil dat hij hooi krijgt, 24/7 met kudde buiten staat, zonder gras, en met een schuilstal. Dat heb ik gevonden en daar betaal ik met liefde voor. Maar dit is natuurlijk niet hoe je een paard wil houden.

Inmiddels wandelen we kleine stukjes en heeft hij het prima naar zijn zin. :D

Afbeelding

IG: @arabierjoep

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Re: Wie heeft het ook? "Onbruikbare" paarden in volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 10:04

Hier nog iemand :)

Ik heb een paard en een e-pony waarbij mijn paard zo’n beetje met “actief” pensioen is (vanwege artrose). Heb haar gekocht met veel probleemgedrag, dus ik wist van te voren wel dat er veel werk aan zou zitten en dat ze hoogstwaarschijnlijk niet 100% gezond zou zijn. Afijn, na een aantal tandarts, hoefsmid en fysio afspraken, Horsemanship lessen en langzaam gymnastiseren toch om de zoveel tijd kreupel op linksvoor. Foto’s laten maken en bingo: artrose in schouder-, koot- én kroongewricht.

Dit speelde zo’n 4 jaar geleden en sindsdien doen we vrijwel uitsluitend nog gericht grondwerk (2 a 3x per week een klein half uurtje) en dat was het wel zo’n beetje.
Stalkosten voor haar per maand (24/7 paddock met schuilstal, incl onbeperkt hooi) = 220 euro. En daar komt mijn e-pony dan nog bovenop met 200 euro stallingsgeld. Over de bijkomende kosten van paarden hoef ik jullie niets te vertellen. ;)

Met mijn e-pony doe ik meer (ook rijden) dus op dit moment betaal ik mijn dubbele stalgeld nog zonder morren ivm verlichte buitenbak met goede bodem, roundpen, top uitrij mogelijkheden en super verzorging.

Maar mocht ik het financieel niet meer kunnen trekken dan heb ik al 2 adresjes op mijn lijstje staan waar ik ze voor 100 euro per paard per maand op het land kan laten lopen...
Zuur, maar waar.
En ik “kan” ze niet uit elkaar halen. Dat zal hen beide vreselijk veel stress opleveren.

NB: mijn e-pony is trouwens ook een bijzonder geval. Door een zwaar ongeluk op 4 jarige leeftijd en 3 maanden verblijf op de kliniek, ook blijvende lichamelijke problemen die goed bij te houden zijn, maar wat je dus wél moet “bijhouden”. Ik zou haar nooit willen verkopen, maar stel dat ik met het idee zou spelen, dan zou ik dit in haar geval dus óók niet aandurven omdat het voor haar (nog meer dan bij een ander paard) van belang is dat zij correct getraind wordt en er op zijn minst jaarlijks een goede osteopaat langs komt. Daarbij is het een karaktertje op zich (extreem introvert), waardoor niet iedereen ermee overweg kan.

Dus tja... deze 2 zullen bij me blijven tot ze er eens niet meer zullen zijn. Maar heb we wel voorgenomen dat zodra ze beiden oud zijn, ik wel een plek ga zoeken die financieel minder van mijn portemonnee vraagt.
Voor de komende 5 jaar zitten we hier nog wel goed. :)

(Als ik heeeeeel eerlijk ben kan ik wel eens jaloers kijken naar een jong meisje met haar vrolijke, gezonde, lieve pony bij ons op stal, die nog heerlijk zorgeloos van elkaar genieten, doen waar ze samen zin in hebben etc. Dat lijkt (gelukkig voor hen) zo heerlijk makkelijk te gaan allemaal.) —> ik besef me best hoe sneu dit klinkt ;) :P

Anoniem

Re: Wie heeft het ook? "Onbruikbare" paarden in volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 10:50

@ Isabel_k : dat is ook niet wat je verwacht als je een paard koopt/krijgt. Fijn dat je er zo in staat!

@ Kyno : dat laatste is niet sneu, denk ik .. In ieder geval ben je niet alleen met die gedachten. Sta op een stal met zo'n 35 paarden en al de rest pakt gewoon zijn paard/pony en gaat rijden, springen, naar buiten, .... En ik moet elke dag kijken hoe mijn pony zich die dag voelt en dan de afweging maken wat kan, om mij dan soms nog te vergissen en onderweg (soms letterlijk) de plannen moeten bijstellen. Ik wil ook graag zo onbezorgd naar mijn paard(en) kunnen en gewoon doen waar ik op dat moment zin in heb, en een paard hebben die graag met mij meedoet en geen rare medische dingen heeft die hem hinderen..


Las eerder nog ergens een reactie dat een eigenaar bereid moet zijn om verder te reizen en de verzorging aan een ander over te laten, maar snap niet goed waar die vandaan komt. Mijn pony's staan in volpension op een half uur met de auto (enkel). Mijn reactie op ze naar een rusthuis doen (De Paardenkamp bv., al kom je daar niet zomaar binnen) gaat erom dat ze dan om te beginnen al niet meer van jou zijn, en ze staan dan op 200 km enkel en dat vind ik toch wat overdreven. Daarnaast kunnen beiden niet gewoon bij andere paarden in een weide (elk door hun eigen redenen), dus moeten ze in zo'n rusthuis al aparte faciliteiten hebben, of maken, om mijn paarden te kunnen verzorgen. De verzorging en medicatie op zich zal wel lukken, daar ben ik niet bang van. Neem aan dat ze wel kijken per paard wat die aan voer nodig heeft en gewoon overnemen waar de paarden het al goed op doen. Maar het is eerder het praktische. Als ik dan mijn paarden ergens anders moet gaan stallen waar ze nog wel in mijn bezit zijn dan denk ik niet dat ik noodzakelijk goedkoper uit ben en ik ga dan met zo'n oude paarden niet meer zitten verhuizen als het niet nodig is.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 11:02

Ze staan hier niet in volpension, integendeel; Ik huur een weiland met stalletjes en heb alle zorg voor mijzelf. Maar ze staan er wel voor die prijs, telt dat ook? :+
Ieder ander zou (en heeft!) me voor gek verklaren. Zoveel geld en dan óók nog voor paarden waar je "niks mee kan". :o?
Ja! :D Met liefde. <3

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

Anoniem

Re: Wie heeft het ook? "Onbruikbare" paarden in volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 11:15

Voor mij telt dat ook, of zelfs nog meer, want je doet ook nog eens alles zelf ;)

En ja, dat voor gek verklaren ken ik ook wel. Hier regelmatig ook discussies met moeder, zeker omdat het dan over het geld gaat (en ik zou het zoveel makkelijker hebben als ik die paarden, waar ik toch niks mee kan, weg zou doen) naast het in het algemeen gek verklaren. Nu denk ik dat soms van mezelf ook wel, waarom ik zoveel geld uitgeef aan 2 paarden waar ik 'niks' mee kan, terwijl ik ook gewoon 1 gezond paard zou kunnen hebben.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 11:23

[***] schreef:
Voor mij telt dat ook, of zelfs nog meer, want je doet ook nog eens alles zelf ;)

En ja, dat voor gek verklaren ken ik ook wel. Hier regelmatig ook discussies met moeder, zeker omdat het dan over het geld gaat (en ik zou het zoveel makkelijker hebben als ik die paarden, waar ik toch niks mee kan, weg zou doen) naast het in het algemeen gek verklaren. Nu denk ik dat soms van mezelf ook wel, waarom ik zoveel geld uitgeef aan 2 paarden waar ik 'niks' mee kan, terwijl ik ook gewoon 1 gezond paard zou kunnen hebben.


Herkenbaar, van die moeder.
Dat werd hier afgelopen winter ook nog gezegd. En ook nog eens gesuggereerd waarom ik er niet 1 liet inslapen (terwijl daar absoluut geen reden voor is!)
Heb toen aangegeven dat als zij later in een verzorgingstehuis zit, ik haar ook niet zomaar laat inslapen omdat "ik niks meer aan haar heb en ze de staat alleen maar geld kost".
Sindsdien houdt ze wijselijk haar mond er over.

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 11:24

[***] schreef:
Voor mij telt dat ook, of zelfs nog meer, want je doet ook nog eens alles zelf ;)

En ja, dat voor gek verklaren ken ik ook wel. Hier regelmatig ook discussies met moeder, zeker omdat het dan over het geld gaat (en ik zou het zoveel makkelijker hebben als ik die paarden, waar ik toch niks mee kan, weg zou doen) naast het in het algemeen gek verklaren. Nu denk ik dat soms van mezelf ook wel, waarom ik zoveel geld uitgeef aan 2 paarden waar ik 'niks' mee kan, terwijl ik ook gewoon 1 gezond paard zou kunnen hebben.


En heel cru, hier op bokt is het bijna heiligschennis om die situatie te veranderen want je moet maar alles overhebben voor een paard want dat is je grote liefde, je moet heel je leven er op aanpassen, desnoods maar dubbele jobs draaien om toch maar je paard te kunnen betalen. Als je dat hier in de “echte wereld” zo gaat verkondigen, zelfs onder de paardenmensen, wordt je echt vierkant uitgelachen. Althans bij ons in de buurt. Iedereen bij ons op stal had mijn “onbruikbare” al lang laten hemelen...
Ben je daardoor dieronvriendelijk en je paard niet waard? 5 jaar geleden zou ik volmondig ja geantwoord hebben, tegenwoordig vind ik het eerder realistisch.

Kijk, je moet het kunnen beslissen en met jezelf kunnen leven, dat is eerlijk gezegd de enige reden waarom mijn “onbruikbare” er op dit moment nog steeds is. Maar ik twijfel echt meer en meer.
Ik wil gewoon niet meer krom moeten liggen en mezelf (en mijn man) “luxe” moeten ontzeggen omdat hij gewoon een massa geld kost om er maar gewoon te staan en dan blijft hij op dit moment gelukkig nog redelijk gezond (zijn beenproblemen niet meegerekend) en zonder problemen staan.

“To the people who look at the stars and wish."
"To the stars who listen and the dreams that are answered.”

Anoniem

Re: Wie heeft het ook? "Onbruikbare" paarden in volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 11:37

Het stomme aan heel die discussies met mijn moeder is dat zij er van overtuigd is dat hij gewoon terug moet van waar ik hem heb. Ik heb hem namelijk 8 jaar geleden geadopteerd van een opvang, met een contract dat als er iets gebeurd, ik niet goed voor hem zorg of ik het zelf niet meer kan/wil dat hij dan het recht heeft om terug te gaan. Dus lekker makkelijk zou je denken. Echter heeft de opvang een aantal jaar geleden besloten om de paarden die goed stonden te schenken aan die eigenaars, waardoor de pony dus officieel van mij is. Alleen weet mijn moeder dit niet :+ Dus eigenlijk kan hij niet eens terug (weet zelfs niet of ze op die moment nog paarden opvangen, denk het niet of heel beperkt) maar dat kan ik niet zeggen natuurlijk want dan krijg ik helemaal de wind van voren. Dus voorlopig is het maar steeds dat je een 26-jarig blind paard niet meer gaat verhuizen (wat je in mijn ogen ook niet doet) en dat het best wel lukt allemaal. Pony heeft overigens wel geluk dat hij zo lief is :Y)

En pas op, ik geniet ook echt wel van beiden hoor. Het zijn prachtige dieren, speciale karakters maar ze doen het zo goed en ik hoor ook steeds hoe geweldig de dieren op mij reageren en hoe braaf ze zijn en wat voor een band ik met hen heb enzo. En dat is ook echt wel. Daarom dat ik ze niet kan missen. Maar ik zou zo graag weer onbezorgd rijden en gewoon plezier maken. Nu ligt dit voor een deel waarschijnlijk wel aan mij, de jongere pony (is nu 23 :P ) kan best nog wel mee gereden worden en ik zit er nu ook weer vaker op, maar ik heb steeds zo'n schrik dat ik teveel vraag van hem of teveel wil. Krijg dan van oa de chiropractor op mijn kop dat die pony voor zijn leeftijd er super goed bijstaat en bijloopt en dat het hem deugd zou doen om de bossen in trekken en te draven en galopperen dus dat ik gewoon moet rijden. Maarja, wat als .... :+

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 11:47

Het begint eigenlijk al met de term die je gebruikt "onbruikbare paarden". Ik snap uiteraard wel waarom je de term hier gebruikt en je zet het ook tussen aanhalingstekens, maar onbewust plaats je jezelf zo toch al in een negatieve mindset tegenover je paarden. Als kind hebben we namelijk al geleerd dat als je iets niet meer gebruikt dat je het dan weg moet geven of gooien. Je gaat niet iets houden wat onbruikbaar is en je gaat daar zeker geen geld aan geven. En dan nog zovéél geld, je bent helemaal gek.

Maar wat is een onbruikbaar paard? In onze huidige tijd ligt de nadruk heel erg op 'rijden' en eigenlijk kunnen we het zelfs vernauwen naar 'competitie rijden'. Een paard waar geen competitie gereden mee kan worden, wordt beschouwd als een afdankertje. Een paard waar zelfs niet gereden mee kan worden, goh, wat heb je nu daaraan? Je kan ervoor kiezen om die gedachtengang over te nemen. Of je kan kiezen om het gebruiksdoel van je paard anders te zien. Bijvoorbeeld: het doel van mijn paard is mij laten ontspannen na een lange dag werken.
Dat kan door:
* een halfuur in stilte bij het paard in de wei te gaan zitten
* een toertje om de blok te gaan wandelen
* uren lang te borstelen en te tutten
* voor de stal een boek lezen of een to do lijst maken terwijl het paard op hooi staat te knabbelen
* grondwerk te gaan doen
* handenstand tegen je paard te oefenen
* bij elkaar zijn

En ineens is het geen onbruikbaar paard meer. Een paard is niet geboren met een gebruiksdoel, een paard heeft het doel wat jij eraan geeft.

Nu is er natuurlijk ook nog de geldkwestie. Er is niets mis met een huisdier houden dat je liefde en ontspanning geeft, maar een paard is natuurlijk duur. Er zijn wel dingen waar je op kan besparen of die het iets behapbaarder maken, maar op het einde van de dag is een paard een grote hap uit je budget, dat kan niet mooier gemaakt worden dan het is. En uiteraard zou je het financieel gemakkelijker hebben wanneer die paarden weg zijn. Maar van hoeveel dingen kan je dat nog zeggen? Als ik mijn auto weg zou doen, zou ik heel wat geld op overschot hebben. Als ik geen vrienden had, zou ik veel minder geld moeten spenderen aan sociale uitjes en verjaardagscadeautjes. Als ik mijn appartement zou opgeven en in een doos op de straat zou gaan leven, zou ik heel wat geld uitsparen.
Allemaal dingen waar je heel veel geld aan geeft, maar allemaal dingen die we niet opgeven en waar mensen ons zelfs voor gek zouden verklaren als we die zouden opgeven. Maar bij paarden is het dan ineens andersom? Dan ben je ineens gek dat je dat blijft volhouden. Nu, begrijp me niet verkeerd, als je echt krap bij kas zit en eigenlijk net niet rondkomt op het einde van de maand, dan wordt het een ander verhaal. Het moet wel nog een gezonde situatie blijven, dat vooropgesteld. Maar als het niet meer is dan een grote hap uit je budget en je niet op droog brood moet leven, wat maakt het dan eigenlijk uit? Je geeft geld aan iets wat je dierbaar is.

Tot slot, zorg dat je zelf gelukkig bent met jezelf en je eigen situatie. De doodsteek van alle vreugde is jezelf en alles wat je hebt spiegelen aan wat een ander heeft. En dan juist alleen de beste dingen bij die ander en de slechtste dingen bij jezelf in de vergelijking meenemen. Je kan dan nooit gelukkig worden, echt nooit. Want er gaat altijd iemand zijn die iets mooier, beter, meer heeft dan jij.
Jij ziet een zorgeloos meisje dat gewoon haar paard kan pakken en heerlijk kan gaan rijden, maar wie weet is ze wel doodongelukkig omdat ze liever judo gaat doen, maarja, haar ouders hebben 5 jaar geleden dat paard gekocht en je gaat als ouder niet zomaar mee met de grillen van je tienerdochter. Je weet het allemaal niet, maar het zou ook niet uit mogen maken. Laat je leven geen Instagram worden waarbij je ongelukkig zit te staren naar plaatjes van mensen die het in jouw hoofd wel voor elkaar hebben.

En als iets echt je doel/droom is, bekijk dan de mogelijkheden waarop je die droom wel waar kan maken. Blijf niet hangen in negatief denken. Stel dat het echt jouw droom is om weer op een jong, gezond paard te rijden, dat kan hè! Je hoeft een paard niet in bezit te hebben om er op te kunnen rijden.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Wie heeft het ook? "Onbruikbare" paarden in volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 11:55

Ik heb overigens nog een gezond jong paard dat en heerlijk braaf is en waar ik mee competitie rijd.
Daar heb ik ook een paard voor.

Met die andere heb ik alle dingen die je hierboven hebt opgesomd al lang en breed gedaan. Het is mijn liefde voor dit paard dat het maakt dat hij er nog steeds is. Ik heb er ooit al meer naast gestaan dan er op gezeten en dan was hij vaak ook nog eens niet heel fijn met rijden ook niet. Maar ik geef eerlijk toe, ik heb een paard om mee te rijden en te sporten en zou buiten mijn “onbruikbare” geen enkel paard meer houden waar ik niet meer op kan rijden. Misschien mijn huidige als die gezond en wel 25 wordt en echt op pensioen kan maar niet meer als ie stuk gaat op zijn 7. Daar doe ik niet meer aan.

“To the people who look at the stars and wish."
"To the stars who listen and the dreams that are answered.”

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Re: Wie heeft het ook? "Onbruikbare" paarden in volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 13:43

Gini ik vind jouw bericht eigenlijk wel heel mooi! Dankjewel daarvoor. Geeft mijzelf ook weer even een andere manier van naar de situatie kijken!

Amber_anne

Berichten: 6902
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 13:49

Kyno schreef:
Gini ik vind jouw bericht eigenlijk wel heel mooi! Dankjewel daarvoor. Geeft mijzelf ook weer even een andere manier van naar de situatie kijken!


Hier ben ik het helemaal mee eens!

Heb zelf een onbeleerde vierjarige in vol pension staan waar ik dus 'niks' mee doe (niet beleren). Maar idd het samen zijn is ook al iets

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 14:48

Wij hebben onze Bengel. Hij staat weliswaar gewoon bij ons thuis, maar gewoon als grasmaaier. Heel af en toe kunnen we een ritje op hem maken. Hij heeft ocd.

Anoniem

Re: Wie heeft het ook? "Onbruikbare" paarden in volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 14:59

Mooie post van Gini inderdaad, en doorgaans kan ik ook echt wel genieten van wat nog kan en wat we nog doen en gewoon het samen zijn :j Maar soms is er ook dat stemmetje wat zegt 'en daar betaal je zoveel voor, je kan ook zonder je paard in het bos gaan wandelen'. Bijvoorbeeld.

Nessie

Berichten: 8574
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Wie heeft het ook? "Onbruikbare" paarden in volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 15:07

Onze Haflinger staat volpension, bij de andere merries op de pensionstal. Wegens kwaaltjes kan ze niet veel meer, maar op de wei vindt ze nog erg leuk! S'avonds gaat ze naar binnen, daar ze zich anders kapot schuurt van de zomereczeem. We vinden het niet nodig haar nog te verplaatsen. De kosten zijn behoorlijk, maar ze heeft het er te goed naar haar zin.

Eston M. - Carrera - Goldy - Izzy Grey

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 15:08

Mijn paard (toen 7 jaar) heb ik een half jaar op rust gehad ook op volpension. Dierenartsen wisten niet waardoor ze zo kreupel liep. Uiteindelijk bleek het artrose te zijn. Heb haar al die maanden op volpension gehad.

Kostte wel wat voor alleen poetsen maar zo ideaal dat alles werd geregeld. Mocht ze straks door de artrose niet meer te rijden zijn dan denk ik wel dat ze naar een goedkopere stalling gaat.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Wie heeft het ook? "Onbruikbare" paarden in volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 15:22

Tja, wat is de definitie van een "onbruikbaar" paard. Zoals Gini zo mooi aangeeft, is het slechts een bijvoeglijk naamwoord, maar wel met een negatieve lading.

Ik heb ooit een jaar zo'n paard gehad (ik ga dat woord hier niet meer neerzetten). Ze was kreupel toen ik haar kocht en ik ging er van uit dat dat oplosbaar was. Dus niet. Ik heb in dat jaar veel gedokterd en geïnvesteerd om haar weer geschikt te maken voor het doel waarvoor ik haar had gekocht. Dat is niet gelukt. Maar wát heb ik in dat jaar dat wij voor elkaar mochten zorgen véél van haar geleerd en veel van haar gehouden. Ze was het juiste paard op de juiste plaats op de juiste tijd voor mij dus ze voldeed precies aan het doel. Ik moest alleen mijn doel bijstellen.

Jammer dat het niet langer mocht duren (ik heb haar laten gaan omdat haar lijf wel echt heel erg stuk was) want dat had ik haar, en mezelf, gegund.

Paard stond in dat jaar volpension, net als mijn andere paard dat op dat moment niet kon voldoen aan het doel waarvoor ik haar had. Ook voor dat paard heb ik mijn doel bijgesteld.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 16:32

[***] schreef:
Mooie post van Gini inderdaad, en doorgaans kan ik ook echt wel genieten van wat nog kan en wat we nog doen en gewoon het samen zijn :j Maar soms is er ook dat stemmetje wat zegt 'en daar betaal je zoveel voor, je kan ook zonder je paard in het bos gaan wandelen'. Bijvoorbeeld.


:(:) dat herken ik zeker ook hoor!

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 17:22

:j
Gini schreef:
Het begint eigenlijk al met de term die je gebruikt "onbruikbare paarden". Ik snap uiteraard wel waarom je de term hier gebruikt en je zet het ook tussen aanhalingstekens, maar onbewust plaats je jezelf zo toch al in een negatieve mindset tegenover je paarden. Als kind hebben we namelijk al geleerd dat als je iets niet meer gebruikt dat je het dan weg moet geven of gooien. Je gaat niet iets houden wat onbruikbaar is en je gaat daar zeker geen geld aan geven. En dan nog zovéél geld, je bent helemaal gek.

Maar wat is een onbruikbaar paard? In onze huidige tijd ligt de nadruk heel erg op 'rijden' en eigenlijk kunnen we het zelfs vernauwen naar 'competitie rijden'. Een paard waar geen competitie gereden mee kan worden, wordt beschouwd als een afdankertje. Een paard waar zelfs niet gereden mee kan worden, goh, wat heb je nu daaraan? Je kan ervoor kiezen om die gedachtengang over te nemen. Of je kan kiezen om het gebruiksdoel van je paard anders te zien. Bijvoorbeeld: het doel van mijn paard is mij laten ontspannen na een lange dag werken.
Dat kan door:
* een halfuur in stilte bij het paard in de wei te gaan zitten
* een toertje om de blok te gaan wandelen
* uren lang te borstelen en te tutten
* voor de stal een boek lezen of een to do lijst maken terwijl het paard op hooi staat te knabbelen
* grondwerk te gaan doen
* handenstand tegen je paard te oefenen
* bij elkaar zijn

En ineens is het geen onbruikbaar paard meer. Een paard is niet geboren met een gebruiksdoel, een paard heeft het doel wat jij eraan geeft.

Nu is er natuurlijk ook nog de geldkwestie. Er is niets mis met een huisdier houden dat je liefde en ontspanning geeft, maar een paard is natuurlijk duur. Er zijn wel dingen waar je op kan besparen of die het iets behapbaarder maken, maar op het einde van de dag is een paard een grote hap uit je budget, dat kan niet mooier gemaakt worden dan het is. En uiteraard zou je het financieel gemakkelijker hebben wanneer die paarden weg zijn. Maar van hoeveel dingen kan je dat nog zeggen? Als ik mijn auto weg zou doen, zou ik heel wat geld op overschot hebben. Als ik geen vrienden had, zou ik veel minder geld moeten spenderen aan sociale uitjes en verjaardagscadeautjes. Als ik mijn appartement zou opgeven en in een doos op de straat zou gaan leven, zou ik heel wat geld uitsparen.
Allemaal dingen waar je heel veel geld aan geeft, maar allemaal dingen die we niet opgeven en waar mensen ons zelfs voor gek zouden verklaren als we die zouden opgeven. Maar bij paarden is het dan ineens andersom? Dan ben je ineens gek dat je dat blijft volhouden. Nu, begrijp me niet verkeerd, als je echt krap bij kas zit en eigenlijk net niet rondkomt op het einde van de maand, dan wordt het een ander verhaal. Het moet wel nog een gezonde situatie blijven, dat vooropgesteld. Maar als het niet meer is dan een grote hap uit je budget en je niet op droog brood moet leven, wat maakt het dan eigenlijk uit? Je geeft geld aan iets wat je dierbaar is.

Tot slot, zorg dat je zelf gelukkig bent met jezelf en je eigen situatie. De doodsteek van alle vreugde is jezelf en alles wat je hebt spiegelen aan wat een ander heeft. En dan juist alleen de beste dingen bij die ander en de slechtste dingen bij jezelf in de vergelijking meenemen. Je kan dan nooit gelukkig worden, echt nooit. Want er gaat altijd iemand zijn die iets mooier, beter, meer heeft dan jij.
Jij ziet een zorgeloos meisje dat gewoon haar paard kan pakken en heerlijk kan gaan rijden, maar wie weet is ze wel doodongelukkig omdat ze liever judo gaat doen, maarja, haar ouders hebben 5 jaar geleden dat paard gekocht en je gaat als ouder niet zomaar mee met de grillen van je tienerdochter. Je weet het allemaal niet, maar het zou ook niet uit mogen maken. Laat je leven geen Instagram worden waarbij je ongelukkig zit te staren naar plaatjes van mensen die het in jouw hoofd wel voor elkaar hebben.

En als iets echt je doel/droom is, bekijk dan de mogelijkheden waarop je die droom wel waar kan maken. Blijf niet hangen in negatief denken. Stel dat het echt jouw droom is om weer op een jong, gezond paard te rijden, dat kan hè! Je hoeft een paard niet in bezit te hebben om er op te kunnen rijden.



Mooi gezegd :j


Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Wie heeft het ook? "Onbruikbare" paarden in volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 17:28

Ik vind onbruikbaar ook een vervelend woord, maar het is wel waar. Mijn paard is niet meer bruikbaar voor het doel waarvoor ik hem kreeg. Maar dat betekent niet dat mijn paard minder waardevol voor mij of minder belangrijk voor mij is.

Ik doe andere dingen met hem die ik net zo leuk vind. Ik zou hem voor geen goud willen of kunnen missen en ik geniet met volle teugen.

Maar hij is er met de problemen niet goedkoper op geworden. _O- En soms vind ik het écht jammer dat we nooit op buitenrit kunnen. Maar als dat het ergste is? Ik ben allang blij dat ik zo'n leuk paard heb. O:)

IG: @arabierjoep


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gypsy, IASCrawler, Miss_Mii21, sterregoud, Unravelation, Wieke en 109 bezoekers