eigen pony

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kowny
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-09-19

eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 03:29

hoi hoi :) ik heb dit topic aangemaakt omdat ik sinds een maand nu denk ik mijn eigen pony heb. Het is een 17-jarige merrie en ze is heel lief. Het punt is alleen dat ik nog wel wat dingetjes te weten moet komen over een eigen pony hebben :D

Willen jullie me nog iets vertellen over een eigen pony hebben, wat HEEL belangrijk is? Wat ik echt voor GEEN GOUD zou mogen missen? :o

dankjewel alvast <3

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 04:12

Welke dingen wil je zelf nog weten? :)

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 07:11

Gerichte vragen beantwoorden is makkelijker. Of mss kun je vertellen hoe je haar houdt.

Wat ik het belangrijkste vind is dat een paard ook echt paard mag zijn. Dus het grootste gedeelte van de dag met soortgenoten buiten staat en voldoende ruwvoer krijgt. Al komt er uiteraard nog meer bij kijken

kowny
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 11:00

capopjekop schreef:
Gerichte vragen beantwoorden is makkelijker. Of mss kun je vertellen hoe je haar houdt.

Wat ik het belangrijkste vind is dat een paard ook echt paard mag zijn. Dus het grootste gedeelte van de dag met soortgenoten buiten staat en voldoende ruwvoer krijgt. Al komt er uiteraard nog meer bij kijken


Ik sta nu nog op een grote weide met haar. Ze kan 24/7 gras eten, maar heeft ook meerdere hooinetten hangen die goed gevuld zijn. Ze staat met best wel een hele grote groep in een grote wei, maar ze kan wel goed met iedereen (voordat ik haar kocht was ze een weidemaatje)

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 11:06

Dat klinkt heel fijn. Nu de herfst en winter eraan komen is het belangrijk(er) dat er voldoende schuilmogelijkheden zijn en dat er altijd een droge plek beschikbaar is waar ze droog kunnen liggen. Dat kan een schuilstal zijn of andere objecten zodat ze uit de wind kunnen staan. In de zomer vind ik een schuilplek/plek met schaduw ook wel belangrijk omdat de zon erg fel kan zijn en er veel insecten kunnen zitten.

Hoe is de voedingsconditie van je pony? Als je dat lastig bepalen vind kun je op youtube handige filmpjes vinden als je zoekt op vetscore paard. Het is belangrijk dat je pony niet te dik of te dun is. Vooral bij overgewicht kun je problemen als hoefbevangenheid krijgen.

Heb je in je omgeving ervaren paardenmensen lopen waar je terecht kan met vragen? Het is iig goed dat je je verdiept in de behoefte van je pony

Anoniem

Re: eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 11:13


kowny
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 11:15

Pepperrr schreef:
Welke dingen wil je zelf nog weten? :)


Ik ga over een maandje (misschien 2) naar een stal, dan wil ik beginnen met actief rijden enzo. Ook serieus want ik wil ook wedstrijdjes gaan rijden met Mn merrie. Het punt is alleen een beetje dat ik niet weet waar ik moet beginnen :o

kowny
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 11:16


kowny
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 11:20

capopjekop schreef:
Dat klinkt heel fijn. Nu de herfst en winter eraan komen is het belangrijk(er) dat er voldoende schuilmogelijkheden zijn en dat er altijd een droge plek beschikbaar is waar ze droog kunnen liggen. Dat kan een schuilstal zijn of andere objecten zodat ze uit de wind kunnen staan. In de zomer vind ik een schuilplek/plek met schaduw ook wel belangrijk omdat de zon erg fel kan zijn en er veel insecten kunnen zitten.

Hoe is de voedingsconditie van je pony? Als je dat lastig bepalen vind kun je op youtube handige filmpjes vinden als je zoekt op vetscore paard. Het is belangrijk dat je pony niet te dik of te dun is. Vooral bij overgewicht kun je problemen als hoefbevangenheid krijgen.

Heb je in je omgeving ervaren paardenmensen lopen waar je terecht kan met vragen? Het is iig goed dat je je verdiept in de behoefte van je pony


Ik heb mijn moeder en de vriendin van mijn moeder in de buurt die het wel goed weten allemaal, maar toch wil ik zelf ook wat dingen uitzoeken. Dan onthoud ik het altijd wat beter :)

Mijn pony is eigenlijk op goed gewicht. Toen ik haar kocht heeft de dierenarts haar onderzocht en ze is verder gewoon helemaal gezond, alleen loopt ze soms niet helemaal lekker.

De beschutting in de winter krijgen ze. Over een maandje of 2 maandjes gaan we naar een stal toe met zn allen en daar hebben we ook stallen en een schuilstal. ‘S zomers kunnen ze altijd in de schaduw staan want we staan midden in een bos :)

Hebben jullie nog goede vliegenspray merken/soorten, want ik weet namelijk niet zo goed welke ik moet nemen.

Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 23:15

Een pony loopt niet zomaar soms niet helemaal lekker, misschien kun je dat met ouders een keer onderzoeken wat daar de oorzaak van is. :)
Ze kunnen helaas niet praten. Waarom was ze eerst een weidemaatje?

kowny
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 08:21

xMarjolein schreef:
Een pony loopt niet zomaar soms niet helemaal lekker, misschien kun je dat met ouders een keer onderzoeken wat daar de oorzaak van is. :)
Ze kunnen helaas niet praten. Waarom was ze eerst een weidemaatje?


ze was eerst een weidemaatje, omdat ze volgens die vorige eigenaren niet goed liep. Sinds ze bij mij staat loopt ze altijd goed. In het begin alleen een beetje stijfjes als we de vorige dag intensief hebben gereden. De eigenaar voor ons heeft alles van top tot teen onderzocht en ze konden niks vinden uiteindelijk. Ze is ook helemaal gezond. De dierenartsen hebben ook geen idee. :)

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:12

kowny schreef:
Pepperrr schreef:
Welke dingen wil je zelf nog weten? :)


Ik ga over een maandje (misschien 2) naar een stal, dan wil ik beginnen met actief rijden enzo. Ook serieus want ik wil ook wedstrijdjes gaan rijden met Mn merrie. Het punt is alleen een beetje dat ik niet weet waar ik moet beginnen :o


Met een goede instructeur zoeken :)

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 10:20

kowny schreef:
xMarjolein schreef:
Een pony loopt niet zomaar soms niet helemaal lekker, misschien kun je dat met ouders een keer onderzoeken wat daar de oorzaak van is. :)
Ze kunnen helaas niet praten. Waarom was ze eerst een weidemaatje?


ze was eerst een weidemaatje, omdat ze volgens die vorige eigenaren niet goed liep. Sinds ze bij mij staat loopt ze altijd goed. In het begin alleen een beetje stijfjes als we de vorige dag intensief hebben gereden. De eigenaar voor ons heeft alles van top tot teen onderzocht en ze konden niks vinden uiteindelijk. Ze is ook helemaal gezond. De dierenartsen hebben ook geen idee. :)

Dan zou ik voorlopig niet te intensief gaan rijden. Dat is trouwens nooit goed als het paard lang niet gewerkt heeft.Dan is hij immers uit conditie en dat moet geleidelijk opgebouwd worden.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 10:51

TS, wat je voor geen goud zou mogen missen is geld. Geloof me, het is een heel dure (maar ook heel dankbare) hobby. En aangezien het een oudere pony betreft, moet je ook rekening houden met mogelijke extra kosten. Denk daarbij aan speciaal voer op den duur en extra dierenartskosten. Dat hoeft natuurlijk niet direct zo te zijn, maar je moet er wel rekening mee houden. Zorg dus voor een goed gevulde spaarpot voor onvoorziene uitgaven. Je kunt jezelf al helpen met geld besparen door niet honderd verschillende halsters en dekjes te kopen. Het geld dat je daarvoor zou uitgeven is een mooie cent voor onvoorziene zaken. ;)

Storm

Berichten: 20830
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 10:56

kowny schreef:
xMarjolein schreef:
Een pony loopt niet zomaar soms niet helemaal lekker, misschien kun je dat met ouders een keer onderzoeken wat daar de oorzaak van is. :)
Ze kunnen helaas niet praten. Waarom was ze eerst een weidemaatje?


ze was eerst een weidemaatje, omdat ze volgens die vorige eigenaren niet goed liep. Sinds ze bij mij staat loopt ze altijd goed. In het begin alleen een beetje stijfjes als we de vorige dag intensief hebben gereden. De eigenaar voor ons heeft alles van top tot teen onderzocht en ze konden niks vinden uiteindelijk. Ze is ook helemaal gezond. De dierenartsen hebben ook geen idee. :)


Hebben de vorige eigenaren ook verteld hoe het kwam dat ze niet altijd goed liep?
Sommige dingen zie je niet van buiten, daar moet je röntgenfoto's voor laten maken.
Een pony klinisch goedgekeurd krijgen is vrij makkelijk.

kowny
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 10:36

Shenavallie schreef:
TS, wat je voor geen goud zou mogen missen is geld. Geloof me, het is een heel dure (maar ook heel dankbare) hobby. En aangezien het een oudere pony betreft, moet je ook rekening houden met mogelijke extra kosten. Denk daarbij aan speciaal voer op den duur en extra dierenartskosten. Dat hoeft natuurlijk niet direct zo te zijn, maar je moet er wel rekening mee houden. Zorg dus voor een goed gevulde spaarpot voor onvoorziene uitgaven. Je kunt jezelf al helpen met geld besparen door niet honderd verschillende halsters en dekjes te kopen. Het geld dat je daarvoor zou uitgeven is een mooie cent voor onvoorziene zaken. ;)


daar heb je wel een punt haha. Ik heb 1 halster gekocht, omdat die vrouw voor ons haar halster perse wilde houden, verder ben ik wel aan het sparen natuurlijk ;)

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 10:39

Ik zou beginnen met het planten van een geldboom {:}

Wat geld achter de hand is fijn. Verder een instructeur zoeken die past bij jouw manier van omgaan met paarden. Er zijn ontzettend veel verschillende. Misschien kun je aan anderen vragen waar zij lessen? Of bij een rijvereniging waar je dan met je eigen paarden kan lessen?

kowny
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 10:48

Nynkster schreef:
Ik zou beginnen met het planten van een geldboom {:}

Wat geld achter de hand is fijn. Verder een instructeur zoeken die past bij jouw manier van omgaan met paarden. Er zijn ontzettend veel verschillende. Misschien kun je aan anderen vragen waar zij lessen? Of bij een rijvereniging waar je dan met je eigen paarden kan lessen?


als dat toch kon, dan had ik wel meerdere pony's gekocht ;)

ik krijg al les van een vriendin van mijn moeder. Die kan wel heel goed lesgeven. Heeft zelf ook topniveau gereden. Dus dat heb ik allemaal nu, alleen die geld boom niet ;(