[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 10:16

Tancreda, wat rot dat regen het erger maakt, is het dan een stuk lastiger in de herfst? Snap dat je gras niet goed aandurft, is het lang en uitgegroeid of vrij kort?

Ze staan hier voor de stripbegrazing op lang, uitgegroeid gras (inclusief een heel erg boze muis waar mijn merrie dan zowat gillend voor weggerend is tot haar zin in gras de angst overtrof :') Watje dat het is) maar ik denk dat ik haar vandaag niets bijgeef, ik heb gemerkt dat ze het gras erg slordig opeten. Ze laten veel staan wat perfect opgeknabbeld kan worden, maar ze vinden dat nu eenmaal niet lekker, want die stukken zijn allang uitgegroeid en de suiker is nogal ver zoek vrees ik. Mijn hooi durf ik nu absoluut niet geven daarentegen, het is gewoon verdacht hoeveel liever ze het hooi eten dan het uitgegroeide gras :+ Zal wel heel wat suiker in zitten, denk erover dat zeker eens te testen bij Pavo oid.

Ik ga allesinds toch die keralit terug eens bestellen, heb het altijd voor paarden van anderen gebruikt omdat ik nooit dacht dat die van mij het nodig zou hebben, maar het zijn toch geen verzendingskosten op Kramer... dus dan doen we dat maar. Ze hebben de veldwegen hier netjes verknoeid nu met de motorcross, alles is volgestort met puin, dus als we gaan rijden rijden we gemiddeld minstens een halfuur nonstop op asfalt of puin (aka, we kruipen weg van het puin want het puin doet natuurlijk belachelijk veel pijn). Ik vind het niet zo verantwoord gezien haar hoefbevangenheid... maar ze moet wel nog steeds bewegen, en een piste is niet beschikbaar. Misschien eens kijken naar de hippoblue glue on shoes... :\


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 07:46

Inmiddels bij de kliniek geweest en mijn paard blijkt toch inderdaad hoefbevangen te zijn, hoefbeen ook wel een kanteling te zien maar zeker niet dramatisch.
Nu ben ik echt een groentje wat betreft hoefbevangenheid dus ik lees graag met jullie mee.

Ppid test staat in de planning, ze krijgt arm hooi (wil nog een slowfeeder aanschaffen), krijgt enkel een mini handje vitaminebrok (wegens voernijd als ze niks krijgt), staat elke dag in de paddock zolang mogelijk.

Zijn er nog meer dingen wat ik kan doen of moet laten?
Wat doen jullie bijvoorbeeld met de hoefsmid?

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 07:59

Tancreda, wat lastig dat de regen (en kou?) een trigger lijkt te zijn. Misschien helpt een dekentje?

Romy1234, wat vervelend dat je paard toch bevangen is, maar wel fijn dat je een diagnose hebt. Ik denk dat je goed op weg bent met de PPID en het arme hooi. Wel zou ik de vitaminebrokjes voeren volgens de aangegeven dosis. Ik neem aan dat er weinig suiker/zetmeel in zit en zo krijgt ze toch alle benodigde vitaminen en mineralen binnen.
Wat de hoefsmid betreft ben ik overgestapt naar een andere sinds mijn pony bevangen is. Hij is aangesloten bij Hoofcare en echt een topper! Ook mijn andere pony's staan nu super goed op hun voeten. Ik weet niet in welke omgeving jij woont?

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 08:24

Dank je wel, ik ga vandaag eens alles precies uitzoeken met de vitaminebrok etc.
Ik zat zelf ook al te kijken naar iemand via hoofcare maar ze zitten allemaal omgeving van oud gastel toch?
Ik zit zelf regio Twente dus dat is wel zo een 2,5 uur zonder trailer enkele reis.
Ze staat momenteel op ijzers met leren zooltje voor en achter bloot, daar doet ze het het beste op, ijzerloos heeft ze nooit goed op gelopen ondanks natuurlijke hoefbekapper, ijzers zonder zooltje loopt ze ook slecht op.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 08:48

Goed, hier ging het allemaal wel weer, maar sinds een paar weekjes kwamen er weer lichte klachten.
Nu is het duidelijk zichtbaar, ponypaard loopt weer niet lekker, maar gek genoeg, enkel op zand !!

Herkent iemand dit?
Osteopaat zegt dat dit niet vanuit de hoeven kan komen, maar eerder spieren of pezen.
Maar op het harde (gras en de straat) rent hij (zonder schoenen) goed rond, met een ruime stap ook (over zijn eigen afdruk heen), maar in de uitloop met zand gaat hij heel kort krabbelen, voetje voor voetje.

Terwijl dat nu net het verblijf is waar ze merendeel van de dag moeten staan van mij.
Hij staat nu dus op hoefschoenen in het zand en loopt op blote voeten mee op straat. :+
Omgekeerde wereld, maar toch rinkelen er wat alarmbellen bij mij dat het wel in de hoeven zit en niet in zijn spieren. Iemand?

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 09:37

Romy1234 schreef:
Dank je wel, ik ga vandaag eens alles precies uitzoeken met de vitaminebrok etc.
Ik zat zelf ook al te kijken naar iemand via hoofcare maar ze zitten allemaal omgeving van oud gastel toch?
Ik zit zelf regio Twente dus dat is wel zo een 2,5 uur zonder trailer enkele reis.
Ze staat momenteel op ijzers met leren zooltje voor en achter bloot, daar doet ze het het beste op, ijzerloos heeft ze nooit goed op gelopen ondanks natuurlijke hoefbekapper, ijzers zonder zooltje loopt ze ook slecht op.


Dat is wel rottig. Is er niemand in de omgeving met een paard met heel net bekapte voetjes? Dat vind ik echt de beste reclame, als je daaraan kan vragen welke smid ze gedaan heeft ben je vaak al verder.
Hier was het ongeveer hetzelfde, mijn merrie kon tegen niets dat ook maar een tikje tegen de zool gaf. Natuurlijke bekappers raad ik wel niet zo aan voor hoefbevangen paarden, ijzerloos voor de revalidatie wel. Er zullen wel goede natuurlijk bekappers zijn, maar hier heb ik er ook slechte ervaringen mee := Een goede smid gaat de hoef goed bekappen zonder ijzer. Met ijzer kan je namelijk de afrol die toch echt nodig is bij HB moeilijker nabootsen.

@Isapaardje, dit lijkt me inderdaad ook eerder peesgerelateerd, is het vrij mul zand? Echt vreemd dat hij zo slecht loopt op zand. Hier was dat enkel het geval als hun spieren een klap hebben gehad of ze wat stram waren, dan liepen ze op zand ook slechter.

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 09:54

Met ijzer kun je ook de afrol stimuleren. Het breakoverbeslag van hoofcare heeft een ingesmeed stuk bij de tenen.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 09:56

Natuurlijk kán dat, maar het is moeilijker en je hebt er een heel goede smid voor nodig. Teveel smeden die de hoef aanpassen aan het ijzer en niet andersom...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 10:43

Ja lijkt mij heel mooi van hoofcare maar helaas zit de dichtstbijzijnde op een dikke 2 uur zonder trailer rijden :(
Wel een goede tip inderdaad om eens te kijken naar andere hoeven, al vind ik dat altijd wel moeilijk, wat is nou echt goed?

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 10:55

Als je een goede smid gevonden hebt kan die dat ook wel namaken en eventueel contact opnemen met hoofcare bij vragen. En anders mss even wat klinieken in de buurt benaderen. Meestal zijn de smeden die aan een kliniek verbonden zijn ook wel goed. Overigens zijn ijzers lang niet altijd nodig. Grietje heeft ze maar eenmalig onder gehad toen

Afstand is klote idd. Voor ons ook steeds een hele onderneming. Met trailer zijn we ook wel 4 uur onderweg. Ik ben altijd blij als het er weer op zit.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 11:07

Kirania schreef:
@Isapaardje, dit lijkt me inderdaad ook eerder peesgerelateerd, is het vrij mul zand? Echt vreemd dat hij zo slecht loopt op zand. Hier was dat enkel het geval als hun spieren een klap hebben gehad of ze wat stram waren, dan liepen ze op zand ook slechter.

Osteopaat dacht ook dat het aan zijn spieren lag, al voelde alles wel soepeltjes aan bij hem deze keer.
Hij heeft maanden gewoon lekker gelopen in het zand.
Maar hoefbenen zijn wel gekanteld geweest eerder dit jaar door bevangenheid en die uitgroei zit nu beetje onderin de hoef (wand breekt sneller af, hoef nog uit model, hoefsmid is nog aan het corrigeren).
Dus of nu de pezen van de hoef het probleem geven, is mij niet duidelijk.
En ja het is vrij mul zand, maar gekke is dat hij het ook doet als hij een klein stukje zand op de wei ziet.
Maar dat zou tussen zijn oren kunnen zitten inmiddels. :)

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

flavlip
Berichten: 1044
Geregistreerd: 12-01-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 13:31

Heb je goed gekeken hoe hij precies loopt? Bij flavio gemerkt dat hij dit ook had. Na z'n hb op het harde slecht, wat logisch is. Na verloop van tijd op het harde goed en op het zachte slecht... Zag dat hij erg 'doorzakte', ineens weke kosten had (had ie nooit). Al heeft hij echt niet in de typische naar achter hangen hb stand gestaan, ik geloof wel dat zijn pezen /spieren veel te verduren hebben gehad en het daar vandaan komt. Zou je het eens willen filmen?

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:37

flavlip schreef:
Zou je het eens willen filmen?

Dat probeer ik al 2 dagen, maar Yoob is Yoob en in zand moet je rollen, niet lopen :')



Ik ga nu uit al die filmpjes de stukjes halen waarop het verschil wel te zien is, maar dat duurt even want ik heb meer stukjes film waar hij loopt op het gras dan in het zand :D

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:43

Dat is wel een heel enthousiaste roller :D _O-

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:00

Gelukt. Hier aardig overzicht van hoe hij loopt op verschillende ondergrond.
Hij heeft trouwens al de tijd na zijn bevangenheid niet op blote voeten op het harde gelopen. Dit was weer één van de eerste keren, dus dat hij daar iets korter loopt tov het gras, vind ik niet zo heel raar. Maar dat hij zo gaat krabbelen in het zand is dus wat mij zorgen baart op dit moment, want dat is nu sinds een week zo (met hoefschoenen loopt hij op iedere bodem gelijk, ook op zand goed).


In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:19

@ Lotus, heel veel sterkte :(:) Blijft een groot gemis!!

@ Romy: Sterkte, vervelend dat er toch echt HB uit is gekomen. Ik denk dat je al ee nhoop doet wat ik toen ook voorgeschreven heb gekregen. Als ze heel gevoelig is zou ik wel ook buut of een andere pijnstiller geven, ook om de ontstekingsreactie te kalmeren.

@ Isapaardje wat lastig zeg. Misschien een gevoelige zool en het ongelijke zand dat dan juist in de zool drukt wat bij een vlakke ondergrond minder gebeurd? Mijn pony kan soms echt rot lopen als haar hoefjes vol aangekoekt zand/modder zitten en we het harde opkomen terwijl het met uitkrabben niet zo is.

@ Kirania, lastig hoor dat ze ook geen hooi mag... dan moet je idd echt roeien met de riemen die je hebt, maar allen niet echt ideaal. Heel lastig die problemen die tegenstrijdige aanpak vergen. Moeilijk daar een weg in te vinden :(:)
Verstandig je hooi te testen als ze dat zo graag wilt. Al zegt dat met dit weer ook niet alles. er zit weinig meer in het gras, mijn grote merrie wilt ook graag liever stro of arm vies hooi, ipv gras waar neits meer in zit vanwege de structuur nu met de wat nattere nachten. En lang uitgeschoten gras valt hier sowieso niet echt in de smaak :')

Mijn gras is stukken uitgebloeid en andere stukken wat kaler. Maar ik ga de gok niet wagen zolang ze steeds op en af gaat. Gisteren gelongeerd en ze was iets verkort maar liep al snel ruimer. Maar gaan we dan van de bak naar stal over het harde loopt ze de eerste passen op het harde echt heel naar en gevoelig... vind het eccht lastig en stom allemaal :( Ze krijgt onbeperkt graszaadhooi en verder klein beetje vitamine brokjes. Ze staat eigenlijk vanaf december al 'stil', met vlagen probeer ik wel op te bouwen. Geen warme hoefjes, laatst wel weer iets pulsatie een dag. Schiet mij maar lek. Misschien toch weer een lange periode pijnstillers? Heb laatst wel een weekje pijnstillers gegeven. Misschien toch eens buut geven voor langere tijd? Al is ze wel koliek gevoelig...

Iemand gaf aan een dekentje, omdat het erger wordt bij natter weer. Zou dat helpen, omdat je de hoefjes natuurlijk niet opwarmt? Ik zou het wel kunnen proberen, maar dan zou ze iets geschoren moeten worden (zo'n lelijke racestreep bv) omdat ze ook al best een vachtje heeft en anders weer te warm is...

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:48

Tancreda4 schreef:
@ Isapaardje wat lastig zeg. Misschien een gevoelige zool en het ongelijke zand dat dan juist in de zool drukt wat bij een vlakke ondergrond minder gebeurd? Mijn pony kan soms echt rot lopen als haar hoefjes vol aangekoekt zand/modder zitten en we het harde opkomen terwijl het met uitkrabben niet zo is.

Het begon inderdaad toen het tijdje geleden eens had geregend (hebben we nu niet vaak deze zomer) en er zand tot klonten onder de hoeven zaten geplakt. Ik dacht, dat is logisch
Maar nu is het zand droog en blijft het ellendige lopen, zonder dat het plakt.
Kan zijn dat de boel natuurlijk toch gekneusd is.

Direct aan bevangenheid denk ik nog niet, maar voor de zekerheid toch maar even tijdje schoenen aan.

Rest moet ik nog bijlezen. Heb even verminderd tijd, dus sorry dat ik niet op anderen reageer en enkel nu voor mezelf vraag :o

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:52

Tancreda, ze heeft een week op novacam gestaan maar in overleg met de kliniek nu gestopt aangezien er geen enkel verschil te zien was met of zonder pijnstillers.
De acute fase waar ze veel pijn had was ook al voorbij, merk nu niet dat ze pijn heeft en loopt eigenlijk wel oké behalve op de volte op het harde.
In de paddock rent en speelt ze als een 6 jarige dagelijks met haar maatje.

Dank jullie wel al allemaal voor de tips, als alles zo nieuw is dan is het wel heel fijn mensen te hebben die ook (helaas) ervaring hebben met hb.

Isapaardje, die loopt inderdaad niet lekker, ik kan je geen tips geven aangezien ik zelf maar net kom kijken, maar hoop wel dat hij snel wat beter loopt.
Die van mij liep een tijdje terug ook zo alleen dan op het harde, op zachte ondergrond niks te zien.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:54

@Tancreda, misschien toch de helft scheren dan en dan deken opdoen? Zo doe ik het in de winter, maar dat is ook omdat ze meer sport in de winter dan in de zomer... ik weet wel niet precies hoe dat gaat als ze nog steeds zo gevoelig zijn :n
Wat rot ook dat ze al zo lang stilstaat... wellicht ook eens iets voor de maag en darmregio proberen? De meeste gezondheid ontstaat daar, en wellicht vind ze dan wat verlichting voor de voetjes. Ik heb de levende gisten besteld van Makana nu, eens zien wat het doet voor haar. Ik vermoed sterk dat haar HB voortkwam uit maagpijn/slechte stofwisseling... Het is het proberen waard! Al denk ik dat je nu ook wel al veel geprobeerd hebt natuurlijk :(:) Helpt weken van het hooi niet?

Hier valt lang uitgeschoten gras enórm in de smaak om een of andere reden, maar dat is denk ik ook omdat ze gewoon geen andere optie krijgen :Y) Het is dat of het is niets, jongens. Ze zijn dik genoeg. Ik ga zeker het hooi eens testen, ik vind het zo lekker ruiken. We hebben het wel eens aan de konijnen voorgeschoteld, en zij trokken er grotendeels hun neus voor op. Hun timothy hooi is duizend keer beter, vind onze dame van het huis. De heer vind het dan weer ideale buikvulling :j

Ik durf niet goed te longeren, ik weet dat dat wat stress kan geven op de witte lijn, maar tegelijkertijd kan ze zonder longeren enkel om de twee dagen bereden worden. Shetlandertje heeft ook zijn mentale spelletjes en sport nodig, namelijk. Merk je ze het longeren lastig vind of niet, Tancreda?

@isapaardje, dat is wel erg vreemd, inderdaad. Voelen ze warm aan, de hoeven? Hier moet ik ook wel zeggen dat mijn shet op de weide meteen korter begint te lopen als zijn steunsels nodig gedaan moeten worden en ik zijn zooltjes wat moet "ontvellen", maar dit lijkt me best extreem :(:)

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 13:51

Kirania schreef:
@isapaardje, dat is wel erg vreemd, inderdaad. Voelen ze warm aan, de hoeven? Hier moet ik ook wel zeggen dat mijn shet op de weide meteen korter begint te lopen als zijn steunsels nodig gedaan moeten worden en ik zijn zooltjes wat moet "ontvellen", maar dit lijkt me best extreem :(:)

Nee geen warme hoeven.
Hij heeft dit eerder dit jaar ook gehad, maar toen direct nadat hij zwaar bevangen was geweest.
Dit niet willen/kunnen lopen in zand is lange tijd gebleven maar uiteindelijk van de zomer over gegaan en geen last meer van gehad, hoe droog en stoffig en mul de uitloop ook werd.
En nu dus sinds een week is het euvel weer terug.

Ik hou het zelf toch maar even op probleem in de hoef wat in het zand voelbaar is en niet op hardere gelijke bodem. En dan maar hopen dat het ook nu zomaar weer weg gaat trekken. :o

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

flavlip
Berichten: 1044
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 13:53

Geweldig dat rol filmpje! Op de andere is wel heel duidelijk te zien wat je bedoelt... Is anders dan ik in m'n hoofd had. En als je zegt met hoefschoenen geen probleem dan ga ik toch ook denken aan een gevoelige zool en dat zand zorgt voor een ongelijke drukverdeling. Geen idee wat je er verder aan kunt doen. Tijd geven denk ik.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:48

flavlip schreef:
Geweldig dat rol filmpje! Op de andere is wel heel duidelijk te zien wat je bedoelt... Is anders dan ik in m'n hoofd had. En als je zegt met hoefschoenen geen probleem dan ga ik toch ook denken aan een gevoelige zool en dat zand zorgt voor een ongelijke drukverdeling. Geen idee wat je er verder aan kunt doen. Tijd geven denk ik.

Ja dat denk ik nu ook.
Hij loopt op hoefschoenen gelukkig nog steeds normaal door het zand heen.
Maar tja, nu lopen ze dus wel merendeel van de dag en vooral de nacht, op de wei. Ook spannend weer, maar dan weer meer voor de andere pony. En ik wil ze eigenlijk ook niet uit elkaar zetten.
Zijn soms van die dilemma's waar wij mee kampen met onze viervoeters ;)

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 22:57

Wat krijgen jullie paardjes trouwens aan krachtvoer? Welk merk en hoeveel?

En wat voor beslag staan die van jullie?

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 06:49

Hier geen krachtvoer. Ik voer ze marstall force en grasbrok van agrobs en lijnzaadolie van agrobs.

En ze zijn ijzerloos. Grietje heeft ooit eenmalig op breakoverbeslag gestaan en daarna ging het zo goed dat de smid het weer zonder aandurfde. Ze heeft wel softrideschoenen voor het geval dat


Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 07:06

Met krachtvoer bedoelde ik ook vitaminebrok, supplementen en dergelijke.
Grasbrok hoor ik wel vaker, maar waarvoor geef je dat als ik vragen mag?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers