[HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 13:11

Pfff klinkt heel vervelend Tirza. Hopelijk levert dat gesprekje toch nog iets op...

Hier staat mijn merrie ook 24/7 op land (gras is niet veel soeps meer) en onbeperkt hooi. Ze kreeg in de ochtend en avond 1 kilo merriebrok. Vanaf een week geleden nu wat minder per keer. ze heeft n klein buikje maar de rest blijft vrij schraal, ook door bespiering...

Hoe gaat het nu eigenlijk met je merrie Siko?

juval

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 14:18

Tirza, als jij zwart op wit hebt dat ze die wei aan jou zouden verhuren zou ik toch even juridisch advies inwinnen hoor. Veel succes!

Smarti is wel iets maar nog niet veel teruggevallen. Ze is eigenlijk prima nu. De kortere singel past weer aan het zadel :)
Ze staan nu overdag nog op het gras en krijgen goed hooi erbij. en verder 2 keer per dag een kwart schep merriebrokjes. Ik ga in november geleidelijk beginnen met afspenen.

Halster omdoen is nog steeds een uitdaging. Ik laat haar nu overdag het halster meestal aanhouden. Dat scheelt wel gedoe. In de stal lukt het wel steeds makkelijker, maar ze is soms nog erg schichtig.

ZONDER BOEREN GEEN VOEDSEL!
STEUN ONZE BOEREN!

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 16:38

Hier al aan het afbouwen met merriebrok....

Ze krijgt nu 1kg merriebrok, 1/2kg muesli en ongeveer 1kg veulenbrok en dat verdeeld over 2 voerbeurten.

Niets te mager en ook niets te dik maar ze werkt wel weer dus krijgt ze in de middag apart nog 1/5kg merriebrok met 1/4 schep muesli. Frosty eet ook gewoon mee dus dat apart voeren is wel n dingetje.

Ach, nog even en dan gaat Frosty op kamers, dan gaat Jill enkele dagen op 1 handje muesli en flink wat beweging zodat haar uier slinkt waarna ze weer terug op haar normale voer rantsoen kan :)

DG Dry Jill, A Dollar For A Rose & Flashy Gold On Black (APHA).
Bonkie GEBOREN op 06/05/19 na 327dgn dracht
[KS-ITP] APHA veulen "Frosty" geboren

Diertjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:29

Afbeelding
<3

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 19:43

Zo wij zijn dressuur veulen loos. Alleen de 2 tuigpaard veulens zijn er nog.
Naast Oscar is vandaag ook Oxbow gevlogen. De nieuwe eigenaresse heeft hem opgehaald en naar de opfok in Winterswijk gebracht.
Cassio staat alweer iets gras te eten tussen het ijberen. Dus dat komt goed.

Afbeelding

Mooie oxbow.

De veulens van 2019, Oscar G.W. (Uphill x Cabochon),Oxbow G.W ( Imposantos x 00 Seven), Orion G.W ( Icellie x Tendens) en Ober G.W. ( Hertog Jan x Sander) 4 hengsten dit jaar!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:02

Altijd fijn als ze een goed plekje hebben!

Hier is helaas de aankoop van beide veulens geannuleerd. Koper had vervelende omstandigheden waardoor het niet meer mogelijk was. Heel jammer, vond het juist zo fijn dat ze bij elkaar bleven. Nu weer te koop staan...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:18

Ah ja. Die tijd komt er aan.

Ik zit er aan te denken om mijne ook af te spenen. Kan de merrie weer bij komen. En kan hij met mijn ruin en merrie van 1 jaar samen. Nu dekt hij nog niet _O-
En van het voorjaar gaan de ballen er alweer af. Dan zou ik waarschijnlijk net een paar maand moeten overbruggen in 2020 als hij hengst wordt

[KS-ITP] Eerder dan verwacht geboren
As long as we're together, kerstmuts has no end.♥ [o]

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:26

Knappe Odin en Oxbow!

Wat jammer Caesar! Hopelijk vind je snel een fijne nieuwe eigenaar.

Ik heb ook over afspenen gedacht, maar vind Saga nog wat te jong. Ze is nu 4 maanden en 1 week.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:30

Mijne is ruim 5 maand nu. Maar dan kan hij nog even het land op. Van het winter is het land weinig aan..

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 22:05

Groeien ze dan niet minder mooi uit met vroeg castreren?
Twijfel bij die van mij heel erg.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 22:10

Valt best mee hoor. Ik vind soms dat hengsten meer nek krijgen, maar daarentegen minder kont. Eerdere castratie zou ze iets groter laten worden..

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie-drachtigheids-veulen- begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
fokadvies voor dressuur paarden

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 22:10

tirzasarah10 schreef:
alicelover schreef:
Thirza, volgens mijn da komt het ook wel goed en daar heb ik ook wel vertrouwen in. Maar wordt een lang traject voor alles gaaf en netjes dicht is. Hoop voor de kleine dame dat ze zo fit blijft tijdens het herstel.

Hoe is het gesprek vandaag gegaan? Heb je nog wat kunnen bereiken? Echt zuur dat ze ineens afhaken. :(:)

Nee niks ku nnen bereiken... ze zijn nooit van plan geweest het aan mij te verhuren de medewerker heeft een fout gemaakt en verder is het mijn probleem. Gisterochtend ben ik met een zak mest naar het gemeentehuis geweest om in iedergeval iemand te kunnen spreken. Ik heb hun vermeld het er niet bij te laten zitten en juridische stappen onderneem. Daarna ben ik thuis terug gebeld en willen hun volgende week een gesprek aan gaan. Waarover weet ik niet want ze zijn duidelijk geweest dat dit mijn eigen probleem is omdat er niks getekend is...

Wat vreselijk zuur. Flinke miscommunicatie geweest dus toen der tijd. Hopelijk komen ze volgende week met een voorstel dat een oplossing biedt. :(:)

Freddy Z1+34, Enchelina Halieda M2+10, Zoran M2+2, Golden Diamond L2+8, Amy's Latina Z1+0, C'est Leva's Fürst B+10, Peter B+9, Kubanito M2+0, Alice M2+2

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 22:32

Corinadrenth: Als ze niet te dik is zou ik niet minderen zolang het veulen er nog bij loopt. Waarom wil je minder voeren als eerst?

Angelpam, dat komt doordat de melkproductie over dag als ze samen staat op gang gehouden wordt. Op avond komt het uier op druk, omdat het veulen niet drinkt en als die druk op loopt spuit het er op een gegeven moment inderdaad uit.

Iedereen voert anders. Elk paard is ook anders. En iedereen heeft natuurlijk andere omstandigheden: 24/7 buiten, 's nachts binnen, lang gras, veel gras, kort gras, weinig gras etc. Hierdoor kun je bijna niet van anderen uitgaan wat je zou moeten voeren. Goed naar je eigen merrie kijken en bij twijfel je dierenarts of anders een fokker in de buurt vragen.

Diertjec, mooie foto van Odin!

Baudyh, mooie collage.

Caesar, wat jammer. Was ideaal geweest als ze samen konden blijven. Maar ze vinden vast snel een ander fijn nieuw tehuis wat ook goed voelt voor jou. Maar het blijft balen natuurlijk.

Laylah, dat roepen ze wel vaak. Maar die ervaring heb ik niet zo. Ze groeien wel wat groter als je ze ruint.

Freddy Z1+34, Enchelina Halieda M2+10, Zoran M2+2, Golden Diamond L2+8, Amy's Latina Z1+0, C'est Leva's Fürst B+10, Peter B+9, Kubanito M2+0, Alice M2+2

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 23:07

Veel groter of valt dat ook wel weer mee?

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 23:10

Laylah, die van mij heb ik met 2 jaar laten castreren. Nu weet ik niet of dat vroeg is, maar hij heeft er een beste nek op zitten voor mijn idee en is echt super mooi geworden.

Even een recente foto van hem (of ja, dit is van 12 juni, zal zien dat ik morgen nog even een recentere maak. Ben nu ook actief aan het lessen en trainen met hem):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit was hij als bijna 2 jarige. Toen nog hengst. September 2015. Twee maanden later vlak na zijn verjaardag gecastreerd (rara, wanneer is hij jarig ;) ):

Afbeelding

Afbeelding

Gedachten spelen zich af in beelden, beelden worden woorden, woorden worden een zin, een zin word een paragraaf, een paragraaf een hoofdstuk, een hoofdstuk vormt een boek en zo vormt zich een verhaal♥

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 23:18

Ik heb mijn knappe shethengst op 4 laten casteren en die mooie nek is helemaal weg hoor, haha! Ziet er nu echt een sullig ruintje uit met meer vet rond de buik dan in de nek en op de billen :')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 23:20

Ik geloof niet in dat lang hengst houden mooier wordt.
Ik heb ze aan huis en ik wil ze aan huis houden, vandaar dat ik castreer. Heb ze volgende zomer liever in een groepje dan dat ik 2 hengsten apart moet houden.. Gooi liever m'n jonge merrie erbij en nog een fokmerrie bijvoorbeeld.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 23:22

Knolselder schreef:
Ik heb mijn knappe shethengst op 4 laten casteren en die mooie nek is helemaal weg hoor, haha! Ziet er nu echt een sullig ruintje uit met meer vet rond de buik dan in de nek en op de billen :')

Hier was dat dus precies andersom haha. Als hengst zijnde was het echt een lelijk eendje, maar uitgegroeid tot een prachtige zwaan eh ruin :j .

Gedachten spelen zich af in beelden, beelden worden woorden, woorden worden een zin, een zin word een paragraaf, een paragraaf een hoofdstuk, een hoofdstuk vormt een boek en zo vormt zich een verhaal♥

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 23:41

Een twenter is nooit op zijn mooist he ;)

Hier lopen de hengsten tot hiertoe samen. Dus nig geen problemen mee.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 23:57

Laylah2002 schreef:
Veel groter of valt dat ook wel weer mee?

Lastig te zeggen. Mijn ruin is met 2 jaar geloof ik geruind. Zeker weten doe ik het niet, hij was toen nog niet van mij. Als 4 jarige was hij 1,65 en nu 1,73. Dus die is lang doorgegroeid.

Afbeelding

Afbeelding
En nog zat body. :j

Celestexxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 23:58

Kleine Oepsie vandaag precies 8 weekjes! <3
Ik wist niet dat een super lichte kleur kon veranderen naar deze kleur..
Iemand een idee?? Koffievos?

Van deze kleur;

Afbeelding

Naar deze kleur;

Afbeelding

Tommy B+3 dressuur / L+38 springen - Always Number 1
Ucello B+9 dressuur / L+4 springen / B+13 SGW

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 05:52

Knappe Oopsie! Maar hij is valk of bay dun (ik gok valk) en geen vos ;)

Veel veulens verharen de 1e keer heel donker, volgens jaar in het voorjaar kan je pas echt goed zien hoe ze zijn kwa kleur maar hij is als basiskleur bruin dat is zeker.

Moeder is zwart? Vader onbekend? Ras van de moeder?

Celestexxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 11:30

CubaLibre schreef:
Knappe Oopsie! Maar hij is valk of bay dun (ik gok valk) en geen vos ;)

Veel veulens verharen de 1e keer heel donker, volgens jaar in het voorjaar kan je pas echt goed zien hoe ze zijn kwa kleur maar hij is als basiskleur bruin dat is zeker.

Moeder is zwart? Vader onbekend? Ras van de moeder?

Jammer dat ze van valk nog bruin kunnen worden, vond het wel wat hebben haha.

Ja moeders is zwart en ik denk een dartmoor. Iniedergeval dat type. Onbekend papier helaas.
Vader inderdaad onbekend.

Tommy B+3 dressuur / L+38 springen - Always Number 1
Ucello B+9 dressuur / L+4 springen / B+13 SGW

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 12:57

Ik ga voor een valk die nu door de wisseling van veulenvacht heel donker word, zelf denk ik dat hij straks toch wel eens een heel stuk lichter weer kan gaan worden. Ik heb ook een toverbal op stal staan, die is bruin ND1 (Niet Dun1 oftewel: wel de zebrastrepen en aalstreep maar niet de verdunning van vacht) en splash maar heeft altijd n soort zwarte deken over haar bovenlijn gehad, die trok serieus weg en komt nu ineens weer wat terug.

Afbeelding

en vandaag:

Afbeelding

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 17:06

Hier is de planning ook ongeveer castratie rond 2 jaar. Daarna mag hij weer lekker naar huis komen.

Blijft een knapperd Cubalibre!

Vanmiddag knuffel en snurkmomentje.... <3

En even rondje om zonder mams. Socializen met de buren..

Afbeelding

Afbeelding