Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 07:25

Ja wel lief bedoeld, we hebben nu de afspraak dat hij eerst even checkt voordat hij iets doet. Vind het ook een eng idee dat hij wellicht zo maar JKK om maait die ik bv. gemist heb.

Ze krijgen ook onbeperkt hooi in netten en hij eet nog goed. Ben vooral op zoek naar dikmaker omdat hij sinds ik de stal 24/7 open laat wat begint in te vallen. Ik zie de mini veel languit liggen te tukken en hem er dan heel alert bij staan. Zag ze maandag voor het eerst samen lang uit liggen dus hopelijk wordt het beter.

Hij kreeg 2 keer halve kilo breed en grow muesli met in de ochtend wat luzerne en avond slobber. Maar die luzerne en slobber is meer voor de lekker, dat hij de omega olie eet, en dat de mini meer te kauwen heeft dan 1 frut handje muesli. Nu ben ik daar wat 18+ bij aan het voeren. Hij is nogal kieskeurig waardoor ik denk dat de speedibeet niet gaat werken, hopelijk de senior priories wel en gaat hij van bv. 2 scheppen goed aankomen. Wellicht kan ik dan weer van de 18plus af.

Wat vervelend superpony, denk dat de koudere nachten ook niet helpen met reuma? Lijkt me lastig of je nu juist actiever moet worden voor de verhuizing of je juist krachten moet sparen. Hopelijk gaat het snel beter!


Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 07:55

Ik heb het net gewogen met mijn schep, droge pulp is 1 kg, maisvlokken 600 gram en zemelen 400, gewogen met ik denk de meest voorkomende, zo`n gele "maatbeker"

Dat is ook meteen de hoeveelheid die ik bijvoer. nat is dat dan een schep of 7, verdeeld over 2 voerbeurten, met zonnebloemolie en poeder met oa duivelsklauw. Arts weet van dit voerschema af en vond het prima zeker omdat zij van de tot nu toe geprobeerde voorverpakte slobbers jeuk krijgt

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 11:35

FleurVP als het een moeilijke eter is, kan je ook de 18+ door de bietenpulp en wiesencobs doen. Die laatste 2 zetten meer aan dan de 18+.

Ik voer het ook omdat ik niet wil dat mijn merrie van 26 gaat afvallen omdat de energie naar warm houden gaat. En de rest natuurlijk ook, maar voor haar ben ik dan het bangst. Zij was bijna 20 dat we haar terug konden kopen en verwaarloosd. Echt brood en brood mager, niet normaal.......Dan blijf ik altijd wat bang dat ze were mager kan worden.

Ik doe wel rustig aan voor mijn gevoel, maar als mijn man moet uitmesten na het werk, eten we zo laat en is hij echt kapot. Dan is hij 13/14 uur van huis elke dag. En na het eten is het wat laat en worden de verhuurders vanwege kleine kinderen niet vrolijk.

Je wordt gewoon snel slapper. Vast ook door de reuma, maar hoe langer je niks doet, hoe moeilijker het wordt weer op te pakken.
Had tijdens het mesten geen last, maar daarna behoorlijk van mn rug. Dat moet gewoon weer sterker worden denk ik.
Nu regent het en is het sowieso zwaarder. Dan doet ML het vandaag en probeer ik het morgen weer :)

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 11:52

Vanmorgen heb ik mijn ouwe naast zijn emmer slobber een halfje Fibrebeet gegeven. Dat ging er ook in met smaak. De rest kon toekijken :+

Inmiddels heb ik ook een vooroverleg aangevraagd bij de gemeente. Ik ben erg benieuwd hoe dat uitpakt gezien het feit dat ik alles zelf heb gedaan, zoals de situatieschets. Erg mijn best gedaan maar een prof ben ik natuurlijk niet...

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 11:53

Mo moest ik op pension altijd bijvoeren in zowel zomer als winter maar die is nu aan de ronde kant _O-
Zat ik toch altijd goed met mijn gevoel....

Ik voer voorlopig nog niks bij behalve na het werken vitaminebrok met een handje luzerne.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:29

Mijn sportpaard krijgt 2 x een handje muesli per dag en staat verder 24/7 buiten. Ik voer nu wel wat hooi bij.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:03

Afbeelding

Gewoon even een fotospam

Karin_deB

Berichten: 8243
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:04

Mooi zomers plaatje!

I love you to the moon and back

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:05

Mooi <3

Hooi krijgen die van mij sowieso al onbeperkt.

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:23

Mooi plaatje!

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 11:38

T-shirt weer hier in Drenthe. Mooi plaatje!

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 19:48

Hebben jullie goede ervaring voor langere termijn gebruik met een specifieke (tweewielige!!) kruiwagen?

Heb er vorig jaar heel voordelig eentje hier in de buurt gekocht. Maar vanochtend met de kruiwagen leegkiepen vervormde het hele frame :+ . Iets met goedkoop = duurkoop... Nu wilde ik toch al graag een tweede zodat ik een aparte heb voor het hooi en eentje apart voor mest (hoef ik niet steeds tussendoor schoon te spoelen etc.).

Maar zie prijzen van dicht bij wat ik vorig jaar heb betaald tot >€400...

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 19:51

MarliesR schreef:
Hebben jullie goede ervaring voor langere termijn gebruik met een specifieke (tweewielige!!) kruiwagen?

Heb er vorig jaar heel voordelig eentje hier in de buurt gekocht. Maar vanochtend met de kruiwagen leegkiepen vervormde het hele frame :+ . Iets met goedkoop = duurkoop... Nu wilde ik toch al graag een tweede zodat ik een aparte heb voor het hooi en eentje apart voor mest (hoef ik niet steeds tussendoor schoon te spoelen etc.).

Maar zie prijzen van dicht bij wat ik vorig jaar heb betaald tot >€400...


Heb ze van de van cranenbroek, 60 euro en ze gaan een jaar of 2 mee bij intensief gebruik.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 20:01

Ik had gewoon een kleine met anti lek wiel met het idee dat die niet te vol kon, dus ik niet te zwaar zou tillen...........Maar ik doe hem gewoon propvol.
Mijn man vindt het anti lek wiel lastiger lopen, maar ik vind hem prima en nooit geen lek wiel dus.

Een 2 wieler is wel echt handig om je handen soms vrij te hebben.

Heb voor hooi een oudere kruiwagen, ook 1 wieler, maar geen idee van merk.

Mijn ene kruiwagen komt van Welkoop weet ik nog en gaat al jaren mee. Elke dag 1 of 2x vol mest en eigenlijk niet beschadigd. Mist hooguit wat lak.

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 20:03

Azmay schreef:
Heb ze van de van cranenbroek, 60 euro en ze gaan een jaar of 2 mee bij intensief gebruik.


Ja die zit hier helaas echt heel erg niet in de buurt ;(


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 20:14

Wij hebben ook kruiwagens van Van Cranenbroek. Een kleine met één wiel voor de mest, nu de tweede in 4,5 jaar.
En een grote met twee wielen voor het hooi (expres met twee wielen voor meer evenwicht, zodat je kruiwagen (nat) hooi niet zomaar omkiept in je zandpaddock of op de track. Die is inmiddels 4,5 jaar oud, maar moet nu geloof ik een wiel gaan vervangen omdat er iets doorgesleten is. Hij doet het nog, maar hij piept #)

Deze dus voor het hooi:
Afbeelding

Oy with the poodles, already

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 20:52

MarliesR, is kuiper in Koekange voor jou te doen? Die verkopen prima kruiwagens voor nette prijzen. Top winkel vind ik. Er staan ook wat kruiwagens op de website, ik heb die met 2 wielen, is prima.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 20:55

Wij hebben een Ford tweewieler. Kost wat, gaat inmiddels zo'n 8 jaar mee. Werd op de boerderij gebruikt voor het aftappen van brokken uit de silo voor de koeien en nu voor het uitmesten. Alleen de banden zijn een keer vervangen.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:00

Mijn 1e kruiwagen kocht ik via marktplaats. Daar betaalde ik 25 euro voor, een oude bouwkruiwagen. Doet t nog steeds als we aan t klussen zijn. De 2e vond ik op de wei, er zat geen wiel meer aan. Wiel gescoord en toen had ik 2 kruiwagens.

Toen we hier gingen wonen, mocht ik zo'n gezellige roze kopen van mezelf. Klereding, veel te gammel. Verder al jaren blij met mijn electrische E wagen.

Ik wilde geen 2 wieler. Ik voer t hooi ook in de inloopstal, en hoef er niet ver voor te lopen. Ik mik t over de deur en verdeel t vanaf daar in de netten.

MarloesHJ

Berichten: 2463
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:03

Ik heb twee verschillende kruiwagens met twee wielen, wel beiden kiep, vind ik ideaal! Toevallig een paar dagen geleden de banden opgepompt en gaat nu weer als een tierelier. Ik heb inderdaad ook wel ene uit een hogere prijscategorie maar heel fijn en dus afgezien van de banden oppompen gaan ze al 2.5 jaar mee zonder problemen.

Ruiter in Balans - ruitervitaal coach in Zuid-Limburg https://ruiterinbalanslimburg.nl

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 23:41

Mijn tweewieler is zeker al 10 jaar oud,maar hij komt van ons bedrijf.Dus ik vermoed een kruiwagen die in de bouw gebruikt word,er zitten volle wielen onder,maar ik krijg hem toch door de modder heen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 00:33

Wat gaat er bij jullie stuk dan?? Ik mest elke dag en in andere gaat veel hooi, maar ze blijven gewoon heel??

Ik wil eigenlijk een quad en een aanhangertje straks...........Niet omdat we het nodig hebben of dat het zo makkelijk is, maar als smoes om rond te crossen......:p

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 07:16

Het stukje waar de ‘steel’ van het handvat bij de bak van de kruiwagen komt en een hoek maakt ging bij ons stuk, zag er doorgeroest uit.

Oy with the poodles, already

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 07:52

Hier de plastic bak, scheppen de mest er uit met de riek.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 08:31

Mooi plaatje Belle!

Heb Pavo gevraagd om een proefzakje speedibeet, maar zij adviseren fibrebeet. Dus krijg daar zakje van.

Ik heb 1 stalen kruiwagen die nog van mijn opa is geweest met een antilekband. Hij is superroestig maar ik denk dat het nog wel jaren duurt voordat hij door is. Ouderwetse kwaliteit. Hij is wel heel zwaar en net wat te klein. Dus ik wilde zo'n wat grotere tweewieler bij van cranenbroek gaan halen. Moet nu vaak net 2 keer naar de mesthoop en daar heb ik in de winter niet zo'n zin in. Ook vond ik laatst op de stroomdraad staan terwijl ik de kruiwagen vast had minder grappig.

Heb nog een 40l kunststof van cranenbroek voor 'schone dingen' zoals hooi en graszaad. Gebruik die maar weinig. Wij hebben een grote vooroorlogse schuur, hier zitten de twee inloopstallen in maar zit ook een mega zolder boven met een holle bakstenen vloer. Via een luik in de vloer mik ik hooi vanuit zolder zo de stal. Past precies pakje door. Soms vinden we de schuur een beetje te groot, maar in de zomer bleven de stallen aardig koel en nu is het er na een koude nacht een soort van warm. De schuur heeft een spouw en door de hoge zolder is het denk ik best goed geisoleerd.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: estell__, Glossy2009, Sintara, StonedRomy, xRaisin en 72 bezoekers