Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 10:15

Ok nogal off topic maar heb je wel eens van equibiome gehoord?
https://www.equibiome.org/
Wellicht kan dat helpen de gut te herstellen?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 14:56

[***] schreef:
@ sanne83 : ik ga het eens opzoeken, maar is dat niet een vitaminenkorrel of dergelijke? Zo uit het hoofd? Hij krijgt 2x per dag 1 kg bietenpulp (ongeweekt 1 kg, dus een goede emmer) + gemicroniseerd lijnzaad + Vitalbix Daily. Dat is de basis. Op dit moment krijgt hij daar zijn cetirizine-pillen bij (hooikoorts) en dan die luchtwegkruidenmix. Tot voor kort ook nog een pilletje vitamine E maar dat ben ik (tijdelijk) gestopt omdat ik me afvraag of het nog wel wat toevoegt. En daarnaast natuurlijk hooi (onbeperkt eigenlijk, ligt altijd nog wel knabbel) en er ligt ook stro in zijn schuilstal.


Nee, volgens mij is de balancer wel een vitamine korrel, maar de basic en immune zijn een darm ondersteuner. Je kan het gebruiken om het effect van krachtvoer te neutraliseren, maar ik heb van meerdere mensen begrepen dat paarden met opgeblazen buik er baat bij hadden.

Ik ben enorm geïnteresseerd in het microbioom bij paarden, maar ik vraag me heel erg af wat je uiteindelijk met die gegevens kan. In hoeverre gaat het testen je aanpak veranderen? Er is nog vrij weinig bekend over hoe je het microbioom kan veranderen/verbeteren, behalve de standaard dingen ( die je ook al doet) zoals vezelrijk voeren (ruwvoer, bietenpulp), weinig suiker/zetmeel.

Vrijdag was leuk hier. Tandarts kwam (eindelijk!) en de plek van de tandarts was speciaal ingericht, nog nooit geweest, klein gangetje door. Met de target in de hand was het geen enkel probleem en kon ik haar elke keer weer kalm krijgen totdat de verdoving erin ging +:)+ Het bleek erg nodig te zijn, scherpe randen aan het gebit, verder nog steeds super mooi gebit, heeft net te lang tussen gezeten met de verhuizing, zoeken van een nieuwe (goede!) tandarts etc.

Van te voren nog even gespeeld in de bak, ik had echt alle aandacht en medewerking. Gaan liggen op cue ging echt super. Super leuk <3 De achterhand naar me toe begint echt steeds beter te worden, alleen een handgebaar nodig. Ik had het gevoel dat ik eerst de achterhand hulp veel duidelijker moest maken voordat ik het weer tot travers ging samenvoegen en volgens mij begint het vruchten af te werpen. Ik kwam erachter dat ik te snel teveel afwissel en aan het begin iets consistenter moet zijn. Bij de connection filmpjes deden ze bijv. op één dag alleen achterhand linksom naar je toe vragen en dan niet ook rechtsom vragen. Ik doe het juist altijd beide, maar ik heb het eens een paar dagen alleen de ene en een paar dagen alleen de andere kant gevraagd en het lijkt nu steeds beter erin te zitten +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 15:34

Bedankt Raamzicht, maar sanne83 zegt het goed, fijn als je het weet, maar wat kan je ermee/eraan doen? Daarnaast denk ik ook niet dat de darmflora het probleem is, aangezien hij totaal geen mestklachten heeft en ook geen koliekverschijnselen. Kan me voorstellen dat paarden die kilo's krachtvoer krijgen hier op de duur last van hebben maar zijn voeding is al express zo natuurlijk en simpel mogelijk. Ook krijgt hij die voeding altijd en is het opgeblazen zijn met periodes. Voor nu lijken de seizoenswisselingen de grootste trigger, met als 2e gebrek aan beweging. In periodes dat ik weinig kan gaan komt het ook meer opzetten tov dat hij regelmatig wat doet.

Vandaag weer even met hem los gewerkt om te kijken of er verschil was met gisteren. Het is zo'n 10 graden frisser en gisteren weer extra vitamine E gehad. Nu lijkt temperatuur niet uit te maken want er is weinig verandering. Vond hem wat soepeler in stap maar dat is het dan ook wel. Is dit nu met de extra vitamine E of doordat hij gisteren ook wat gedaan heeft kan ik niet zeggen. Kan nu weer een paar dagen niet gaan dus ben benieuwd aan het einde van de week, als hij wel vitamine E heeft gehad maar niet gewerkt. Nu staat hij lekker grasjes te eten in de weide 8-)

Klinkt super sanne83! Fijn toch hoe je met zo'n kleine dingen toch zoveel kan betekenen voor je paard. En goed dat nu alles bijgewerkt is. Nieuwe inzichten zijn ook altijd fijn, ik ben ook zo iemand die te snel/te veel afwisseld omdat ik bang ben dat het anders te saai wordt. Maar denk dat de pony juist daardoor het allemaal niet zo goed weet. Gewoon routine en basisdingen vragen en iets nieuws stapje voor stapje en er lang genoeg mee bezig zijn en het gaat een stuk beter..

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 16:32

Op de fb groep paar verhalen gelezen van mensen die hun paarden toch hebben kunnen helpen hiermee. Door specifiek wat aanpassingen. En de mensen die dit gaan testen dat zijn niet degenen die kilo's krachtvoer voeren. Als hij zoveel gas verzamelt en ook zo slecht op gras reageert lijkt me dat hij toch iets niet helemaal goed kan verwerken? Maar ik heb me er verder niet in verdiept en ook de verhalen over equibiome niet verder gevolgd. Dacht opeens alleen oh ja, wellicht iets voor jou. Snap ook als je moe wordt van het zoveelste advies. Dus volg maar je eigen plan. Wilde het alleen even gezegd hebben.

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 19:06

Het gras is een gekend probleem, hij is allergisch voor gras, heeft ook een pollenallergie. Dus als alle omstandigheden 'goed' zijn reageert hij op deze manier als hij heeft mogen grazen. Alleen was het nu al erg lang geleden dat het zo erg was ... Achteraf denkende werkt vitamine E ook op de luchtwegen/weerstand, dus misschien zit daar wel de verklaring. Of het was toeval. Vandaag in ieder geval geen grote reactie na een half uur grazen.

Ga het nog even aankijken of het vanzelf beter wordt of dat hij zo opgeblazen blijft als hij terug wat meer beweging krijgt (hopelijk, als mijn eigen lichaam meewerkt), anders ga ik weer terug die detox-kruiden proberen en ga ook eens kijken naar dat wat sanne83 zegt. En dan zien we van daaruit wel weer verder. Hou het in ieder geval in mijn achterhoofd ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 19:18

Even kleine update, het gaat best goed hier op dit moment.
Na een aantal keer fijn longeren/loswerken (tot mijn verbazing want dacht dat hij het na 3x wel zou gehad hebben, maar ik kon niks anders, en blijkbaar vindt hij steeds hetzelfde toch niet zo erg), zelfs met hele rare gebeurtenissen op het erf, zijn we vandaag even met de lange lijnen in de buitenbak bezig geweest. Gewoon simpel wat stappen, halt, achterwaarts en draven op de lange zijde (super fijn met een 20x60 bak). En het ging allemaal vanzelf. Laatste keer met de lange lijnen ging draven echt niet, veel protest en veel gedoe. Had voor de zekerheid een menzweepje mee maar niet nodig gehad, hij deed alles op stem.

Wel heeft hij zich 1x losgetrokken, maar zelfs dat was grappig. Hij ging (schrok?) en ik was verrast dus moest lossen, hij ging 3 passen in galop en ging daarna draven. Mijn eerste reactie was achter hem aan maar toen besefte ik dat hij nergens naartoe kon dus bleef ik gewoon staan, hij draafde tot halverwege de piste, stopte, bekeek mij en toen zei ik tegen hem "ik kom je niet achterna hoor, ben niet gek, kom jij maar gewoon terug"... en dat deed die ook _O- *click*, beloning erin, lijnen opgenomen en weer verder alsof er niks was gebeurd en hij was weer braaf.

Hij loopt weer best ok, niet meer zo stijf, is niet meer zo hysterisch gevoelig op vliegen en aanrakingen en lijkt ook minder opgeblazen + bijna geen windjes meer. Dus hoop dat de stijgende lijn zich voortzet.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 20:07

Wat fijn dat het goed gaat met hem [***]! Super dat het longeren toch prima blijft gaan.

Hier gaat het ook lekker. Alles gaat eigenlijk zo goed, dat ik besloten heb de super enge drama plek nu aan te kunnen pakken. Lang mee gewacht, omdat ik dacht dat het zich vanzelf wel zou oplossen, maar dit is toch wel echt een ding. Nog het laatste dingetje wat nog steeds veel spanning oproept. Merkte de laatste keer dat er geen spanning meer was op de andere plekken, ze graasde zelf langzaam die kant op, maar wilde mij nog niet echt volgen die kant op.

Laatste keer dus combi normale technieken met target gedaan om actief de enge plek aan te pakken. Combi s-vormige lijn met achterhand onderstappen icm target volgen. Uiteindelijk eindigde we op de enge plek, stilstaand, ontspannen, genoeg nadenkend om achterhand naar me toe te kunnen vragen. Net op dat moment kwam er iemand om de hoek (het plotseling verschijnen van mensen of paarden daar is om de een of andere reden echt enorm eng daar op die plek en is door een paar keer enorm schrikken heel groot geworden in haar hoofd), maar dat kon overwonnen worden met de target, dus mooi afgesloten. Ik denk dat dit een bijzonder goeie sessie was, ben benieuwd hoe ze volgende keer is daar.

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 22:26

Wat fijn deze positieve berichten!

Focus hier ligt op de overgangen en ontspanning in de draf. De overgang gaat super en hij draaft lekker ontspannen rond! Dus vandaag de galop meegenomen. En dat ging zo goed!! Hij gaat heel mooi verzameld galoperen, buikspieren mooi aangespannen en zitten. Geweldig om in vrijheid dat te zien.

Ik ging ook ‘cross’ en ‘over’ oefenen, om daarna te gaan wijken. En na een rondje liep hij me zo wijkend voorbij _O- hij keek ook echt om van: joe, dit konden we toch al :evaw:

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 22:38

Top slmt9!

Hoe heb je het longeren aangepakt? Je paard was niet zo voorwaarts toch? Maak je gebruik van de around-the-round-penn?

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 13:23

Klopt, niet vw. Heb de gewone longeercirkel gebruikt en ben begonnen met de oude vertrouwde stemhulp en longeerzweep. Dus van r- naar r+ toewerken. Dus eerst op de ouderwetse manier, dat hij de vraag begreep, maar dan afmaken met een click en een beloning. Om daarna af te gaan bouwen met r- en nu alleen nog met r+ te werken.
Dat ging heel snel, want iets doen voor een beloning is veel bevredigender dan voor druk die afneemt.

En het r+ ben ik nu aan het uitbouwen. Dus eerst is alleen de overgang belonen, daarna een paar passen, daarna een halve cirkel etc. Vervolgens beloon ik pas als hij mooi begint te ontspannen.
Dus hetzelfde als vroeger, maar dan in hele kleine positieve stapjes.

Grappig is ook dat ik dan soms click, maar hij zo enthousiast is dat hij gewoon door gaat naar voren. Of na de beloning uit zichzelf alvast begint met stappen. Zodoende komt het voorwaarts denken er steeds meer in en is de hulp (cue) steeds kleiner. Ik word er erg gelukkig van. Kan er ook erg om lachen dat in de galop bij de click hij prompt halt houdt :D

VogeltjeM

Berichten: 3750
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 14:50

Interessant om te lezen :)

Nu ik weer aan de herstellende hand ben na mijn bevalling, wil ik het buiten hardlopen (en uiteindelijk rijden) met mijn paard weer oppakken. Alleen staat hij nu thuis en het stikt hier van de koeien. En hij heeft écht een koeienfobie... Dus := ik ben van plan om van een grote afstand te gaan belonen voor "kijken naar" en "ontspannen" en zo de afstand steeds te verkleinen. Het jammere is alleen dat het merendeel jonge koetjes zijn die in een kudde vrolijk aan komen rennen. Ik heb nog heel wat sessies te gaan denk ik...

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 15:30

Ah koeien die rennen is die van mij ook nooit zo'n fan van. Ik denk dat als je vanuit huis eerst een basis traint, je altijd kleine oefeningen hebt waar je paard zelfverzekerd van kan worden.
Kijk bijv. hoe ze bij CT het trailer laden aanleren of opnieuw aanleren. De target is zoiets bekends. Of als ze de achter benen er niet op durven te zetten er eerst gebruik wordt gemaakt van een palet, dat kennen ze dan al en dan lopen ze er zo op. Ik zou dus zorgen dat je meerdere kleine doelen hebt, zodat je zeker weet dat je een doel kan behalen bij die koeien. Of dat nu target is, flexen, stapje terug, kruizen, overstappen, volgen, halthouden etc. Zo maak je de ervaring ten alle tijde positief.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:06

Rennende koeien :+ Da's altijd feest *\o/*
Mijn paard heeft er bij het inrijden buiten heel goed aan leren wennen met een ander paard erbij. Ik heb in de wei ook al veel geoefend met rennende paarden, want dat was ook al al lastig. Ze snapte niet dat ze niet gewoon mocht meerennen *\o/* We hebben één keer een onverwachtse aanvaring gehad met een kudde schapen die opeens met een enorme groep ons pad op kwamen rennen :') Dat was iets te spannend :+ Mooiste zou zijn als ze eerst gegarandeerd stil blijven staan en dat je ze daarna zou kunnen achtervolgen.

Ik merk bij mijn paard dat de target-stick aanraken er echt heel stevig inzit nu, dus die neem ik sowieso mee naar dit soort situaties. Zelfs op momenten dat er iets heftigs gebeurd met heel veel schrik, is ze al in de schrik zelf op zoek naar de target-stick. T'is echt een soort safety blanket :+: Dan heb je genoeg tijd om terug te trekken naar een betere afstand om echt kalmte te trainen, mocht je per ongeluk in een te heftige situatie terecht komen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 20:50

Even kleine update hier, vandaag gewapend met drie verschillende soorten voer :+ Ging erg goed.
Ik had een bak met bietenpulp mee, gewone biks om mee te belonen en ik had nog lekkere plantjes voor veel kauwen uit de andere bak gehaald.
Project super enge plek kon beginnen :') Ja, weer een nieuwe bak om te oefenen, we hebben er vijf :+ dus veel ruimte om te oefenen met nieuwe plekken.
Ging echt fijn vandaag. Juiste voer op het juiste moment ingezet, beweging en rust goed afgewisseld. Uiteindelijk halster af en zonder halster ging het precies hetzelfde +:)+ Echt helemaal top :)
Ik ben blij met de suggestie van andere soorten voer, maar ik moet wel iets vinden wat iets handzamer is. Die plantjes zijn een beetje onhandig :') . Het werkte wel echt super om die echte rust sneller te vinden.
Ook nog wat gespeeld met de spanning-afvloei patronen (zoals parelli/tucker die doen) en beloond als we ze echt in sloow-moootion konden doen.

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 23:33

Wat ontzettend fijn zeg!!

Ik gebruik fibrenuggets (grasbrok) van pavo, wortel en metazoa timotexxx (grasbrok van thimotee, laag in suiker maar hij is er gek op!!).

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 23:44

Goeie opties, thanks! ik moet even kijken waar ik dat allemaal ga laten, want ik heb niet zoveel plek op stal om voer op te bergen. Ik weet niet waarom die plantjes zoo lekker zijn, want het is super stug spul, dus er moet echt enorm op gekauwd worden, maar ze laat biks ervoor liggen :j

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 23:49

Wat zijn het voor plantjes dan?
Ik had vandaag de grasbrok vergeten en wortel was zo op.. dus het gras naast de bakrand werd de beloning. En dat werkte vreselijk stimulerend. Maar ik kon hem er ook weer zo vandaag halen gelukkig.
Bijzondere is dat hij juist alle paardenbloemen en bladeren (lekker bitter) ging eten, wat wel logisch is omdat hij last heeft van zn lever (en paardenbloem ondersteunt de lever). Mooi toch hoe ze (soms en soms ook niet) zelf wel weten wat ze nodig hebben.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 23:57

ha, wat erg, ik heb werkelijk geen idee. Ik ga het eens opzoeken. T' groeit als een soort van grond-klimop, het groeit over de hele bodem, ook door het gras. Het lijkt een beetje op tijm. Het groeit vnl in één bak, dacht in eerste instantie dat paard echt niet geïnteresseerd was in mij en m'n biks, maar nu blijkt dat ik haar wel makkelijk uit het gras kan roepen in een andere bak, alleen in die bak met overal dat plantje was de uitdaging wel erg groot :') Dus nu maak ik er gebruik van en pluk ik zelf dat plantje en neem het mee naar de andere bak :+

Ik maak ook gebruik verder van het gras aan de rand van de bak. Mijn paard wil heel graag in het midden van de bak blijven, dus ik ben zoveel mogelijk aan het motiveren om de randen van de bak op te zoeken.

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:17

Kleefkruid?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:15

Nee, t’is geen kleefkruid. Ik zal het eens nazoeken.

Heef iemand hier ervaring met Suzy Deurink trouwens?

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:18

Toevallig een beetje :j Heb er via Connection-training 3 online coaching-sessies van gehad. Heel erg fijne vrouw, positief ingesteld (ze kon uit mijn 'slecht moment filmpjes' altijd nog goede dingen halen) en veel inzichten door gekregen. Weet niet hoe ze IRL is maar ik zou denken gewoon even fijn ;)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:23

sanne83 schreef:
Nee, t’is geen kleefkruid. Ik zal het eens nazoeken.

Heef iemand hier ervaring met Suzy Deurink trouwens?
Ik heb kort met haar op stal gestaan. Fijne vrouw vond ik het!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 21:13

Ik zag toevallig dat zij de enige connection coach is in Nederland en in dezelfde plaats woont als ik. Leuk misschien om haar een keer te vragen. Zag dat ze in het verleden ook een keer Shawna naar Nederland gehaald heeft.

VogeltjeM

Berichten: 3750
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 11:59

sanne83 schreef:
Ik zag toevallig dat zij de enige connection coach is in Nederland en in dezelfde plaats woont als ik. Leuk misschien om haar een keer te vragen. Zag dat ze in het verleden ook een keer Shawna naar Nederland gehaald heeft.


Hey, ik woon ook in die plaats :P wat grappig. Heb je al kennisgemaakt met andere clickertrainers in de buurt? Er zit een groep heel bevlogen R+- trainers hier die regelmatig ook eens afspreken enzo.

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 12:00

Als ze in dezelfde plaats zou wonen zou ik het wel weten :Y)
Hier ook al gekeken om IRL les te nemen, maar het is qua afstand net even te ver om handig te zijn, en dan zit je met routes en moeten die dagen maar net uitkomen en noem het maar, dus heb er nog niet veel mee gedaan.