Minipaard als hulpdier in vliegtuig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 18:57

Shadow0 schreef:
IHN schreef:
ik heb zelf ook ptss, maar never nooit dat het in me op zou komen om dan maar met een paard het vliegtuig in te stappen...en ik vraag me eerlijk gezegd ook af hoe erg je ptss is, als je de aandacht allemaal wel leuk vind...

Het gaat in het artikel om iemand die blind is

Citaat:
Maar voor ptss etc. is het het bieden van veiligheid...iets dat ook met goede therapie wel leefbaar kan worden (ik spreek uit ervaring).


Bedenk wel dat jouw ervaring wel ook alleen maar jouw ervaring is. Dat het bij jou met goede therapie leefbaar is geworden is erg fijn, maar geeft niet meteen garantie dat het voor iedereen zo geldt.


ikblees het nu idd... was in de veronderstelling dat nederlandse link hetzelfde verhaal was. Mening blijft hetzelfde... hulphond prima. Een pony vind ik dus echt gewoon niet ok...los van het feit dat een pony in de wei hoort en niet in de slaapkamer... er zijn brjoorlijk wat mensen bang voor pony's, vinden ze vies, zijn allergisch... is met honden ook natuurlijk, maar 40 kg of 200 maakt dan ook nog wel wat verschil.... zodra je een beperking hebt lijkt alles maar te moeten mogen onder het mom van mee moeten kunnen doen...ik vind het absurd.
en ja.. uiteraard snap ik dat het voor iedereen anders uitpakt, maar dan nog vind ik niet dat daarom alles maar moet kunnen. Je noet op ern gegeven moment ook zeggen:tot hier en niet verder. en een pony in het vliegtuig is mi ver voorbij die grens.


Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 19:12

IHN schreef:
zodra je een beperking hebt lijkt alles maar te moeten mogen onder het mom van mee moeten kunnen doen...ik vind het absurd.


Vind je dat echt? Vind je echt dat het belangrijker is dat er ergens een minipaardje in een semi-natuurlijke omgeving is (of in de slacht) dan dat iemand met een beperking mee kan doen in de samenleving? Vind je het uitgangspunt dat mensen mee willen doen absurd?

Citaat:
Je noet op ern gegeven moment ook zeggen:tot hier en niet verder. en een pony in het vliegtuig is mi ver voorbij die grens.

Ik vind het zo'n willekeurige grens: iedere dag worden er paarden heen en weer gevlogen voor de fok of de handel of een wedstrijdconcours of wat dan ook. Voor het paard maakt het echt niet zoveel uit of dat in een box of de cabine is.

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Minipaard als hulpdier in vliegtuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 22:50

Shadow, waarom moet ik kiezen?? mag ik het ook gewoon allemaal niet ok vinden?? Ik vind dit zo'n irritante manier van discussieren.. ik zeg dat ik iets niet ok vind, en jij maakt ervan dat ik het dan erger zou vinden dan iets anders.. onzin, want dat zeg ik nergens. En wb het meedoen in de samenleving...ik vind idd dat daar grenzen aan zijn en die grens begint waar anderen (mens of dier) er last van krijgen..een hond kan hetzelfde, meer mss zelfs, waarom dan een paard? Omdat een hond 15 wordt en een paard ouder vind ik geen reden om een paard het recht van in de wei staan met vriendjes te ontnemen.

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 22:53

Shadow0 schreef:
IHN schreef:
zodra je een beperking hebt lijkt alles maar te moeten mogen onder het mom van mee moeten kunnen doen...ik vind het absurd.


Vind je dat echt? Vind je echt dat het belangrijker is dat er ergens een minipaardje in een semi-natuurlijke omgeving is (of in de slacht) dan dat iemand met een beperking mee kan doen in de samenleving? Vind je het uitgangspunt dat mensen mee willen doen absurd?

Citaat:
Je noet op ern gegeven moment ook zeggen:tot hier en niet verder. en een pony in het vliegtuig is mi ver voorbij die grens.

Ik vind het zo'n willekeurige grens: iedere dag worden er paarden heen en weer gevlogen voor de fok of de handel of een wedstrijdconcours of wat dan ook. Voor het paard maakt het echt niet zoveel uit of dat in een box of de cabine is.


maar voor passagiers dus wel.. ze gaf het zelf al aan... paard viel steds tegen de stoelen aan...en niet iedereen is gek op paarden...

en qua absurd... ook dat trek je uit verband... willen meedoen vind ik niet absurd, dat je daarvoor een paard mee het vliegtuig of in je auto sleept wel...

Niobe

Berichten: 7978
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 01:42

IHN schreef:
Shadow, waarom moet ik kiezen?? mag ik het ook gewoon allemaal niet ok vinden?? Ik vind dit zo'n irritante manier van discussieren.. ik zeg dat ik iets niet ok vind, en jij maakt ervan dat ik het dan erger zou vinden dan iets anders.. onzin, want dat zeg ik nergens. En wb het meedoen in de samenleving...ik vind idd dat daar grenzen aan zijn en die grens begint waar anderen (mens of dier) er last van krijgen..een hond kan hetzelfde, meer mss zelfs, waarom dan een paard? Omdat een hond 15 wordt en een paard ouder vind ik geen reden om een paard het recht van in de wei staan met vriendjes te ontnemen.



Dat is een beetje de Shadow manier van discussieren, mateloos irritant.

Ik denk trouwens ook dat ze prima mee kan doen aan de samenleving zonder ooit in een vliegtuig te hoeven zitten...

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 15:52

Niobe schreef:
IHN schreef:
Shadow, waarom moet ik kiezen?? mag ik het ook gewoon allemaal niet ok vinden?? Ik vind dit zo'n irritante manier van discussieren.. ik zeg dat ik iets niet ok vind, en jij maakt ervan dat ik het dan erger zou vinden dan iets anders.. onzin, want dat zeg ik nergens. En wb het meedoen in de samenleving...ik vind idd dat daar grenzen aan zijn en die grens begint waar anderen (mens of dier) er last van krijgen..een hond kan hetzelfde, meer mss zelfs, waarom dan een paard? Omdat een hond 15 wordt en een paard ouder vind ik geen reden om een paard het recht van in de wei staan met vriendjes te ontnemen.



Dat is een beetje de Shadow manier van discussieren, mateloos irritant.

Ik denk trouwens ook dat ze prima mee kan doen aan de samenleving zonder ooit in een vliegtuig te hoeven zitten...


lijkt me ook en vliegen kan zelfs zonder hond naast je... stewardessen zat aan boord... maar goed... hond alla... hoewel ook vervelend als je allergisch bent... 40 kg of 200 is wel een verschil en totaal onnodig.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Minipaard als hulpdier in vliegtuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 18:58

Ik vindt het gaaf, ik denk dat veel mensen gewoon jarloers zijn.

Want zij krijgt gewoon wel alles voor elkaar onder de mon dat ze gehandicapt is. Elke penny meisje droomt hier van en zij krijgt dit gewoon voor elkaar _/-\o_

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 19:02

Blussem schreef:
Gaaf.
Is leuke manier van hebben van een gratis huisdier.


Dan moet je al die ziektes en handicaps maar op de koop toenemen?

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 19:04

Blussem schreef:
Ik vindt het gaaf, ik denk dat veel mensen gewoon jarloers zijn.

Want zij krijgt gewoon wel alles voor elkaar onder de mon dat ze gehandicapt is. Elke penny meisje droomt hier van en zij krijgt dit gewoon voor elkaar _/-\o_


Onder het mom van? Je denkt dat ze liegt? Rare uitspraak.
Of weet je de betekenis van "onder het mom van" niet?

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Amber_anne

Berichten: 6900
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Minipaard als hulpdier in vliegtuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 19:07

Kinderen die niet beter weten dan dat dit geen leven is voor een pony dromen hier idd van. Zodra je ouder wordt en in gaat zien wat een paard eigenlijk nodig heeft snap je dat dit geen leven is

Deze vrouw is gewoon te dom om in te zien dat dit dierenmishandeling is. Of ze vindt haar eigen belang groter dan het welzijn van de pony

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 20:12

Amber_anne schreef:
Of ze vindt haar eigen belang groter dan het welzijn van de pony


In zekere zin is dat onvermijdelijk, niet alleen voor haar maar ook voor iedereen die paardrijdt of ment ofzo. Daarin kies je op zeker moment voor jezelf: ik ben gaan rijden omdat het mij wat oplevert. En dat geldt voor vrijwel iedereen die wat met dieren doet: we doen ons best en tegelijkertijd leven huisdieren en vee hoe dan ook in een door mensen bedachte omgeving omdat wij er als mensen wat aan hebben. Geldt ook als je honden hebt, of cavia's, of een binnenkat, of slangen of wat dan ook. We doen het zo goed mogelijk (neem ik dan maar aan) en dat is altijd een afweging.

(Maar waarom dit nou zoveel emotie oproept is me niet helemaal duidelijk. Waarom honden wel en paarden niet? Het enige bezwaar bij paarden is doorgaans hun formaat, maar verder heb ik persoonlijk het idee dat ze eigenlijk beter passen in de menselijke wereld dan honden.)

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Minipaard als hulpdier in vliegtuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 20:19

Het gaat om het feit dat deze paarden in een huis worden gehouden zonder soortgenoten. Iemand die gewoon een paard heeft, heeft die niet zijn of haar huis staan.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Minipaard als hulpdier in vliegtuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 20:30

Whale: het ging eerder in dit topic ook specifiek om het vliegen met het paard.

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Minipaard als hulpdier in vliegtuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 20:43

dat gaat me dus vooral om de mensen... ze zegt het zelf:paard klapt steeds tegen de stoelen aan... lekker dan.. en wat als je bang bent voor paarden... een hond is dan toch nog aardig wat handzamer.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Minipaard als hulpdier in vliegtuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 20:50

Aah dit filmpje ken ik al idd. Zoals je in het filmpje ziet dat schuurtje met dat hek eromheen dat is waar Cali leeft. Dus dat is hoe ze haar paardje houd.

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

Amber_anne

Berichten: 6900
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Minipaard als hulpdier in vliegtuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 22:10

Het is not done om een paard alleen te houden en een shetlander in je achtertuin kan al helemaal niet want die ruimte is veel te klein. De meeste vinden ook dat een paard onbeperkt moet kunnen eten.

En dan komt dit voorbij.... Is toch totaal het tegenovergestelde van wat wij proberen te doen voor onze dieren. Daarnaast gelaten dat het idd overlast veroorzaakt in het vliegtuig (nee je hulp hond hoeft ook niet in de cabine mee).

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Minipaard als hulpdier in vliegtuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 22:15

Het lijkt me juist psychisch erg belastend als je elke dag overal moet uitleggen waarom je met een pony rondloopt en je zult ook niet zomaar zonder verklaring toegang krijgen tot een supermarkt enzo. Dus waarom iemand met psychische klachten een pony gebruikt in het openbare leven ontgaat me een beetje. Voor een blinde lijkt het me wel een goed alternatief voor een hond om in de natuur mee te kunnen gaan wandelen.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Minipaard als hulpdier in vliegtuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 22:48

In enkele landen zou dit domweg verboden zijn omdat je daar paarden niet alleen mag houden.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 22:50

elnienjo schreef:
Het lijkt me juist psychisch erg belastend als je elke dag overal moet uitleggen waarom je met een pony rondloopt en je zult ook niet zomaar zonder verklaring toegang krijgen tot een supermarkt enzo. Dus waarom iemand met psychische klachten een pony gebruikt in het openbare leven ontgaat me een beetje. Voor een blinde lijkt het me wel een goed alternatief voor een hond om in de natuur mee te kunnen gaan wandelen.


Als ik een winkeleigenaar zou zijn, of restauranteigenaar of hoteleigenaar, en iemand zou aan komen zetten met een paard, als is het een hulppaard, dan zou ik niet bepaald geamuseerd zijn. Allemaal erg leuk, maar nee sorry :=

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 23:07

IHN schreef:
dat gaat me dus vooral om de mensen... ze zegt het zelf:paard klapt steeds tegen de stoelen aan... lekker dan.. en wat als je bang bent voor paarden... een hond is dan toch nog aardig wat handzamer.


Ach ik ben ook weleens 3 uur lang geschopt door een peuter? naast me die geen eigen stoel had en niet stil wilde zitten. Laatste keer 8 uur naast iemand die zijn schoenen uit deed en zelf pittig gekruid eten had meegebracht. Nou doe dan maar een pony.

Zoals het klinkt vind ik het vooral heel erg uit balans. Zowel bij een paardje als hond moet het dier voldoende gelegenheid hebben om 'zichzelf' te zijn. Bij honden lijkt me dat makkelijker te organiseren, onze hond is bv. heel tevreden met 3 keer wandelen waarbij hij los mag en soms kan spelen met andere honden, hij is het liefste bij ons en slaapt uuuuren op een dag. Eten en poepen doet hij maar 2 keer per dag. Mijn mini heeft veel complexer uit te voeren behoeftes in een rol als hulpdier. Die wil het liefst de hele dag bij zijn paardenvriendje zijn, bijna de hele dag door eten en hij poept dus ook de hele dag door. Dat een dier even moet luisteren/werken vind ik niet zo'n punt, doen ze vaak ook graag. Maar er moet wel voldoende tijd zijn om natuurlijke behoeftes in te vullen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Ecudes en 67 bezoekers