Spat artrose én verbening

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Spat artrose én verbening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 22:31

Tja, dat mijn pony niet helemaal goed in elkaar zit moge duidelijk zijn.
Beide voorhoeven verbeend hoefkraakbeen, en rechtsvoor ook artrose op het kootgewricht.
In beide hakken spat, inmiddels bijna vergroeid, maar met een woekering op linksbuiten. Wat een feest.
Pony loopt nog best ok. Ja ze is wat stijver. Soms meer als anders.
Op de buigproef was ze alleen rechtsvoor kreupel. Verder was het klinische beeld prima.

Wat is er in dit geval aan te raden. Wel glucosamine of niet. If een Glucosamine met een toevoeging
Hoe is jullie ervaring?

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Spat artrose én verbening

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:17

Pfoe, lijkt me ook best heftig.
Ik heb er eentje gehad met verbeend hoefkraakbeen. Dat hoefkraakbeen kreeg een hele rare vorm en was als een hoorntje omhoog gegroeid en stak tegen pezen/gewrichtsband rondom het kroongewricht. Viel niet te managen en die is ingeslapen. Voor het cruciale punt kreeg hij Glucosamine/MSM van Pharmahorse. Hier deed hij het goed op. Ook een keertje Arti-Base (ofzoiets) van Cavalor geprobeerd maar toch terug over gegaan naar Pharmahorse.

Heb er ook eentje gehad met spat, maar ook helaas laten inslapen. Die was nog maar 3 en kreeg geen supplementen.

Mijn hoefkatrolpaard (straalbenen klasse 4, al noemt mijn dierenarts het gewoon gatenkaas) heeft het ook altijd goed gedaan op de Glucosamine/MSM van Pharmahorse.

Je ziet, mijn paarden zaten ook niet geweldig in elkaar.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Spat artrose én verbening

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:23

Gluco inderdaad bijvoeren. Kijk ook eens of een goede smid iets voor je paard kan betekenen. Mijn paard met dezelfde problemen als de jouwe liep zoveel beter met aangepast beslag en aanpassing vd hoefstand.

Stop ook niet met rijden/buitengooien want rust roest écht. Paard zoveel mogelijk laten bewegen maar vermijd kleine cirkels zoals bij bvb het longeren.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Spat artrose én verbening

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:24

Gluco inderdaad, en kijken of je misschien iets vindt met groenlipmossel, dat lijkt het ook altijd goed te doen voor artrose gerelateerde dingen

ManonGrr

Berichten: 1448
Geregistreerd: 20-07-10
Woonplaats: Zuid holland

Re: Spat artrose én verbening

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:48

Oei, mijn pony heeft precies dezelfde klachten. Ik heb kan alles geprobeerd met glucosamine supplementen, en hem laten inspuiten met osphos, maar ook op lange termijn hielp dat niet voldoende. Ik heb het uiteindelijk opgegeven waardoor mijn pony nu lekker van zijn vervroegd pensioen geniet. Zo lang je niets van hem vraagt en hij in vrijheid kan bewegen, loopt hij namelijk prima. Ik wil je niet ontmoedigen, misschien werkt de osphos wel bij jou(moet minimaal 1 keer per jaar opnieuw ingespoten worden). Ik raad je Ruben Coster als dierenarts aan.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Spat artrose én verbening

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:57

Osphos heb ik vorig jaar ook laten inspuiten bij mijn hoefkatroller. Sindsdien doet hij het onbelast ook nog goed en dat ook zonder supplementen. Belast werkte de osphos ook onvoldoende.
Ik heb hem ook een paar keer in het gewricht laten inspuiten met hyaluron en cortisone en dat werkte het beste voor hem. Maar je vroeg natuurlijk achter supplementen.

Half bokt valt over gewrichten inspuiten maar voor mijn paard heeft dit altijd het beste gewerkt.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-19 12:20

Voor nu doet ze het nog prima hoor.ze ziet er goed uit en is nog vrolijk. Voor zover dat te zeggen is. Ze lopen sws jaar rond buiten met inloopstal. Af en toe loopt ze wat stijver en kort naar dat is vaak na een gekke uitspatting. Qua rijden doen we alleen maar buiten rijden en rechtdoor dus dat is qua belasting ook minimaal.

Ik heb de gluco besteld. Eens kijken hoe dat uit pakt.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 12:36

Een paard van een ex- stalgenootje had ook verbeend hoefkraakbeen. Zij liet haar paard inspuiten, waarmee weet ik niet, maar daar deed hij het wel goed op. (uiteindelijk Z2 dressuur)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Spat artrose én verbening

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:48

gebruik eventueel hoefschoenen voor als je op het harde gaat rijden

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Spat artrose én verbening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 09:59

Hoefschoenen ooit gehad. Aangemeten door Klaas feuth. Die bleef ze uit trappen. Dus daar was ik snel klaar mee, elke keer achter mijn schoen aan :)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 10:17

Machtig....en jij rijd nog gewoon?
Ik zou gaan plannen/ sparen voor de toekomst. Wat wil ik en kan mijn paard dat nog en helpen al die dure lap middelen haar welzijn wel? :o

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Spat artrose én verbening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 21:44

Wat is gewoon kwita?
We hebben nog nooit heel fanatiek gereden. Puur recreatief in het bos. Vnl stap ritjes. Hooguit 3 x per week. Dus niks spannends.

Plannen hoeft niet want ik heb geen plannen. Zal ze niet meer bereden kunnen worden,maar wel weide waardig zijn, dan blijft ze gewoon lekker lopen. Zal ze teveel pijn krijgen dan gaat ze hemelen. Zo simpel is het. Ik heb ze aan huis dus ik betaal geen idiote bedragen per maand voor stalling.(3 pony's kosten me 100,- per mnd)