Dier&Recht: Tienduizenden paarden eenzaam in de wei

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Lon
Berichten: 885
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 17:50

Ik denk dat de oplossing in positieve aandacht voor welzijn ligt, zie het initiatief "deel je wei". Dat afkatten en zwartmaken in paardenland hebben we inmiddels wel gezien.


Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Dier&Recht: Tienduizenden paarden eenzaam in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 18:04

Inderdaad. Alle initiatieven om het paardnewelzijn te verbeteren zijn een stap in de goede richting. Verschillende meningen kunnen ook naast elkaar bestaan, er is niet 1 alleszaligmakende oplossing. Het is ook niet nodig dat er echt geen paarden meer alleen staan, als er maar geen meer alleen staan uit onwetendheid of onverschilligheid.

Otti1977

Berichten: 3038
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 18:23

Ik heb er 4 die absoluut niet bij elkaar kunnen. Zomers staat mijn shet in de paddock met hooi. Die mag ivm zomereczeem niet meer op het gras. Ik heb een b pony die staat alleen op beperkt gras ivm te dik worden en hoefbevangenheid. Mijn oude d pony staat alleen die heeft juist veel gras nodig anders wordt ze veel te dun. Mijn grote Welsh Cob staat ook apart. Die is heel dominant als er eten in het spel is. Die mept de anderen echt door de draden heen. In de winter staan mijn d en shet wel samen. Helaas moet ik ze zo houden. Het is eenmaal niet anders.

Onali

Berichten: 18373
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Dier&Recht: Tienduizenden paarden eenzaam in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 18:28

Zomereczeem en geen gras. Die connectie snap ik even niet :?

Black is the colour of my true love's hair

Otti1977

Berichten: 3038
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Dier&Recht: Tienduizenden paarden eenzaam in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 18:31

Zomereczeem en suikers in het gras hebben ook veel met elkaar te maken. Sinds die geen gras meer krijgt is de zomereczeem veel beter onder controle. Het was een uitprobeersel maar heeft heel goed uitgepakt. Dier verging van de jeuk wat ik ook deed. Nu is alleen een dekentje voldoende om hem jeukvrij te houden.

Jessix

Berichten: 16380
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 19:24

Paarden zijn het gelukkigste in een groep met andere paarden. Paarden in de natuur zul je dan ook zelden alleen treffen. Ook hengsten leven het liefst samen. Met merries of met andere hengsten. Oude harem hengsten sluiten zich ook weer aan bij een bachelor groep.

Door de manier waarop wij onze paarden houden is dat gewoon weg niet te realiseren. Zoek maar eens dat ene paard waar jouw paard wel mee overweg kan. Die mogelijkheden hebben we gewoon niet altijd. De ruimtes zijn te klein en de groep paarden zoeken wij uit voor ons paard.

Toch denk ik echt dat voor 9 van de 10 paarden wel een passende oplossing te vinden is. Zelf zou ik er ook altijd alles aan doen om dat te realiseren. Niets maakt mij blijer dan de interactie van mijn paarden onderling. Dat gun ik elk paard.

In mijn ogen is het goed om hier aandacht aan te besteden. Er ontstaan steeds meer individuele paddocks en weilandjes. Fijn natuurlijk, je paard buiten, en fijn dat hij ook nog andere paarden kan zien of zelfs kan aanraken over de stroomdraad heen. Maar ideaal vind ik het zeker niet. Naast elkaar is toch anders dan in de groep of met tenminste een ander paard samen om mee te kroelen, spelen, eten en rusten.

Uitzonderingen heb je altijd, maar we moeten wel uitkijken dan onze uitzonderingen niet de normaal worden.

link2thepast
Berichten: 189
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 05:57

Lon schreef:
Ik denk dat de oplossing in positieve aandacht voor welzijn ligt, zie het initiatief "deel je wei". Dat afkatten en zwartmaken in paardenland hebben we inmiddels wel gezien.


_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Mocht er een wet komen, dan zou ik graag zien dat eigenaren en houders een vastgesteld/bewezen niveau aan kennis moeten hebben. Niet iedere Jan met de korte achternaam kan maar een dier kopen en het maar half verzorgen plus het gedroeftoeter vanuit driehoog achter omdat de regenboog ontbreekt heeft dan ook weinig zin.

In a true dialogue, both sides are willing to change

_Nelleke_

Berichten: 8049
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Dier&Recht: Tienduizenden paarden eenzaam in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 06:02

Zolang er nog geen wetten zijn waarin staat dat je een bepaalde basiskennis moet hebben voordat je aan kinderen begint, denk ik dat het met dieren nog een stap verder gaat...

Britt1

Berichten: 2566
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 06:20

Goed dat hier aandacht aan wordt besteed.

En wat vinden we dan eigenlijk van al die grote 'topstallen' waar de hengsten amper tot niet buiten komen en sowieso nooit in aanraking komen met een ander paard?



marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 06:36

Van die hengsten is ook heel erg,mijn paard stond 1 week alleen en ik zag hem geestelijk en lichamelijk achteruit gaan.Nu heb ik een shetlander er bij en toen die aan kwam was mijn paard heel blij. Het was gewoon ontroerend, ik heb het eerst nog geprobeerd met een geit maar dat was niet voldoende.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 07:08

In de winter staan er bij mij 2 op pension. En ja, daarvan staat er eentje vaker alleen, maar wel steeds met zicht op anderen. Ik wil dat komende winter proberen oplossen met een regendekentje zodat hij toch mee naar buiten kan.
Gaat om een hengstje van 23 en er is op geen enkele paddock beschutting voorzien. Die verteerd guur weer niet meer zo goed en heeft in de winter ook ruwvoerslobber als hoofdmoot in zijn voeding zitten.

Deel je weide... ik heb niks tegen een ander paard erbij om iemand te helpen. Maar ik heb meestal wel wat tegen de eigenaar die daaraan vasthangt. Ik heb een stabiele groep van 3 ruinen en hengstje die altijd per 2 of per 4 staan. Ze hebben nogal karakter (allen minimaal 3 jaar hengst geweest of langer) maar mits consequente omgang zijn ze schaapmak. Voor mij toch. Anderen durven ze toch niet zo vaak/snel op hun plek zetten als ze even drammen of zich opdringen. Dus dan krijg je "ik durf niet".
Of je treft zo'n eigenaar die gaat verwachten dat je voor de zijne ook alles overneemt à la 5* pension maar dan wel een eisenlijst tot Mars. Hey. Jouw paard, jouw hoofdzorg. Mijn weide, mijn manier van werken, mijn regels.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:28

Achja Dier & recht, die vinden onze labradoodle ook heel zielig want die kan slecht uit zijn ogen kijken door zijn lange haren en moet uren geborsteld worden en stil staan bij de trimmer. Moeten ook vaak weg gedaan worden, omdat baasje toch allergisch blijkt (ik heb me suf gezocht naar herplaatser en toen toch maar voor pup gekozen, waar we ook weer lang op moesten wachten). Ik kan ze niet echt serieus nemen na dat bericht.

Vraag me ook af hoe representatief dit onderzoek is, gek ook om grote stallen niet mee te nemen, daar staan er toch het meeste zou je denken. Weet er eigenlijk maar een hier in de buurt die echt alleen staat en die was van onze buurvrouw, is paar weken terug ingeslapen. Was van haar overleden man en zij had beloofd er goed voor te zorgen. Helaas was hij hengst en kon hij dus nergens bij. Hij was ook nogal op leeftijd om nog te casteren, stond daar al 23 jaar. Tja... ze heeft echt haar best gedaan om er goed voor te zorgen en ook op tijd beslissing genomen om 'm in te laten slapen. Ik denk dat er regelmatig zo'n verhaal bij zit.

Toen die van mij aan huis kwam leek dat paard in eerste instantie wel blij met paarden naast zijn weitje. De mini heeft weekje alleen gestaan toen mijn grote op kliniek stond en die zocht toen wel vaak dat paard op maar kwam weinig respons. Later eigenlijk helemaal niet meer. Vraag me af of hij echt zo blij was geworden van een maatje.

Overigens heeft mijn paard ook altijd veel met draadje ertussen gestaan, was altijd een uitzondering als ik iemand vond die haar paard erbij wilde zetten en het dan ook nog goed ging. Hij is ook niet zo lief en springt op hengstige merries. Heeft weleens naast een mini gestaan die onder de draad door naar zijn wei kroop en daar was hij uitzonderlijk sociaal tegen. Dus toen hij aan huis kwam heeft hij een mini gekregen. Wel vrij stoer/dapper hengstje. Gelukkig ziet hij in de mini geen enkele bedreiging/ noodzaak om er naar uit te halen en gaat dat heel goed. Hij kroelt hem zelfs. Alleen met eten zet ik ze even apart. Maar ik herken hoe lastig het kan zijn en was ook bang voor het aanschaffen van een maatje waar het niet mee klikt.

Voor konijnen is het makkelijker geregeld, ik heb al 2 keer een konijn laten 'daten' op de opvang en dan kun je na paar dagen of week een gezellig koppel ophalen. Zou voor paarden ook wel wat zijn alleen niet zo praktisch uitvoerbaar.

wilmatj

Berichten: 2414
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:31

In de provincie utrecht kan ik meerdere stallen opnoemen waar de paarden over het algemeen de hele dag op stal staan. En als ze geluk hebben mogen ze dan in hun eentje een paar uur in een postzegel weitje. Als er dan een paardje naast staat zit daar zoveel schrikdraad tussen dat aanraking niet of nauwelijks mogelijk is.

Ik had de cijfers daarom veel hoger verwacht.

Instagram van mijn paardjesdikkebillenponys

Nikass

Berichten: 16528
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 11:30

Misschien is het onderzoek niet helemaal betrouwbaar gedaan en kloppen de cijfers niet.
Maar het zou mij niet verbazen als de cijfers wel kloppen, of dat het er nog meer zijn. -O-
Hier in het oosten zie je heel veel paarden alleen op een weitje. Liefst achter prikkeldraad. Sommigen zonder zicht op andere paarden. Dus niet dat ik er af en toe één zie, maar je ziet het voortdurend.
Ik weet zeker dat dat niet allemaal asociale paarden zijn waar alles mee geprobeerd is.
Die paarden zijn gewoon alleen omdat de eigenaar een tweede paard te duur en/of teveel werk vindt.

Dan in de randstad heb je de pensionstallen met 100+ paarden, die niet beschikken over weidegang en slechts over een handjevol eenpaardspaddoocks. De paarden komen alleen hun stal uit als de eigenaar er is, en die komt in veel gevallen één keer per dag om een uurtje te rijden. En als het paard even in de paddock of "losgooibak" mag, dan veelal alleen, uit angst voor blessures of uit wantrouwen naar andere eigenaren.

Toen ik mijn paard kocht was er op de stal waar ze stond van de 75 pensionpaarden één eigenaar die bereid was zijn paard samen met die van mij te zetten. Want mijn paard had de reputatie dominant te zijn.
Nou is ze allesbehalve dat, en meestal het pispaaltje in een kudde. Maar dát is nog al eens de mentaliteit.
In het jaar vóórdat ze van mij werd had ze alleen de binnenkant van haar stal, en de binnenbak gezien.

Ik begrijp dat de mensen met moeilijke paarden die er alles aan doen om ze toch een fijn leven te geven, zich aangevallen voelen. Maar het hoeft niet wat mij betreft. Er zullen uitzonderingen zijn en zover ik lees zijn er zo goed mogelijke oplossingen bedacht. Jullie mentaliteit zit wel goed ;)
Het gaat om die grote groep die het niet probeert, die het niet interesseert. En het zijn er veel.
En het is jammer dat dit dan wordt gebagatelliseerd door te gaan zeveren over de onderzoeksresultaten. Ik zie het zo toch met het blote oog ook wel.

Wilmatj inderdaad :j

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41315
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Dier&Recht: Tienduizenden paarden eenzaam in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 11:35

Het bericht van Dier&Recht heeft inmiddels m'n tijdlijn op Facebook bereikt...

Tinkermuts

Berichten: 9379
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 11:38

Eens, het onderzoek zou idd gekleurd zijn, maar dat er aandacht voor is vind ik een goede zaak.
Ook ik zie veel paarden om me heen vereenzamen omdat er idd niet geprobeerd word naar een oplossing te kijken omdat het voor de eigenaar dan lastiger word, qua afstand, financieel of luxe inleveren.

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Dier&Recht: Tienduizenden paarden eenzaam in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 12:41

aandacht voor de zaak is ook zeker belangrijk, maar dat kan op vele andere manieren, die waarschijnlijk ook nog voor veel meer coöperatie en begrip zorgen. En zomaar een 'onderzoek' doen, gebaseerd op eigen bevindingen, die niet eens een representatieve steekproef van de paardensector is, en dan dat als feit gaan presenteren in nieuwsberichten is niet de manier. Door op deze manier 'aan te vallen' krijg je toch juist veel meer dat mensen de hakken in het zand gaan zetten.

Tinkermuts

Berichten: 9379
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Dier&Recht: Tienduizenden paarden eenzaam in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 12:48

Denk dat veel mensen die het netjes voor elkaar hebben voor hun paard dit een beetje langs zich af laten glijden, ik wel in ieder geval.
Er is tot nu toe weinig onderzoek naar gedaan en mensen moeten toch wakker geschud worden.
Naar aanleiding van dit gekleurde onderzoek komen er vast wel wat onderzoeken die grondiger zijn.
Ik denk dat ook die uit gaan wijzen dat er best veel paarden in eenzaamheid gehouden worden.
Mocht er dan een wet voor komen dan kunnen mensen die hun paard zonder goede reden alleen houden de hakken in het zand zetten maar hangen daar wel consequenties aan, vind ik prima.
Maar goed, dat is hoe ik er in sta hoor, ik snap best dat er moeite met dit soort onderzoeken is.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41315
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Dier&Recht: Tienduizenden paarden eenzaam in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 12:54

Ik dat je je, wanneer je je aangesproken voelt door dit artikel, misschien achter de oren moet krabben of de situatie voor jouw paard wel echt zo optimaal is.

Dus wat dat betreft zal het zeker van nut zijn.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 15:04

Persoonlijk vind ik dat het hele dier & recht zich met dit soort ‘onderzoeken’ compleet ongeloofwaardig maakt. Het doet afbreuk aan hun doel/ verdere werk. Ik voel me absoluut niet aangesproken maar vind het wel kwalijk hoe ze dit weer als onderzoek en feiten presenteren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, IASCrawler, Lightninggg, Naskapower, Roosje1993 en 15 bezoekers