Sinusitis door kieswortelontsteking, succesverhalen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SharonStory
Berichten: 18
Geregistreerd: 13-08-19

Sinusitis door kieswortelontsteking, succesverhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 08:16

Hoi,

na het krijgen van een moeilijke/slechte prognose voor onze merrie die al enkele maanden wordt behandeld voor een Sinusitis veroorzaakt door kieswortelontstekingen ben ik benieuwd of er ook succesverhalen zijn.
Ik lees namelijk vooral zeer veel verhalen met een slechte afloop... Daarom gericht mijn vraag: wie heeft er goede ervaringen met de behandeling van Sinusitis en hoelang heeft het bij jullie geduurd?

Regenpier

Berichten: 1774
Geregistreerd: 01-11-09
Woonplaats: Brabant

Re: Sinusitis door kieswortelontsteking, succesverhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 08:20

Hier een succesverhaal bij een pony op leeftijd! Izo was (ik denk) 26 jaar. De kies is bij de Lingehoeve in Lienden getrokken. Daarna heeft ze een tijdje metacam gekregen en is er zo weer helemaal bovenop gekomen! Na een paar weken was ze weer helemaal de oude :)

SharonStory
Berichten: 18
Geregistreerd: 13-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 08:27

Regenpier schreef:
Hier een succesverhaal bij een pony op leeftijd! Izo was (ik denk) 26 jaar. De kies is bij de Lingehoeve in Lienden getrokken. Daarna heeft ze een tijdje metacam gekregen en is er zo weer helemaal bovenop gekomen! Na een paar weken was ze weer helemaal de oude :)


Was daar ook veel neus uitvloeiing bij? Is er ook behandeld met antibiotica?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 08:29

SharonStory schreef:
Regenpier schreef:
Hier een succesverhaal bij een pony op leeftijd! Izo was (ik denk) 26 jaar. De kies is bij de Lingehoeve in Lienden getrokken. Daarna heeft ze een tijdje metacam gekregen en is er zo weer helemaal bovenop gekomen! Na een paar weken was ze weer helemaal de oude :)


Was daar ook veel neus uitvloeiing bij? Is er ook behandeld met antibiotica?


Ken er ook waarbij het goed is gekomen, maar niet vanzelf.. Kies eruit gestempeld gat erin, sinus tijden gespoeld met drain erin...

SharonStory
Berichten: 18
Geregistreerd: 13-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 08:34

Sjolvir schreef:
Ken er ook waarbij het goed is gekomen, maar niet vanzelf.. Kies eruit gestempeld gat erin, sinus tijden gespoeld met drain erin...


We hebben al drie kiezen laten trekken maar er zijn nu nog twee kiezen met dezelfde problematiek en er vloeit bijna constant pus uit haar neus. Ze heeft al meer dan vijf weken op Utrecht gestaan en zou dan nu weer een traject ingaan voor minimaal twee weken. We gaan vandaag verder overleggen om te horen hoe en wat maar ik lees er voornamelijk nare dingen over, dat het een gebed zonder end wordt en dat er uiteindelijk toch wordt besloten tot inslapen.
Ik heb alles voor haar over maar wil wel ook een realistisch beeld hebben van wat er nog gaat komen. Er zouden onder andere voor een tweede maal drains worden ingebracht en nog een scopie worden gemaakt van de schedel zelf. Er is al twee keer een CT scan gemaakt waarbij dus de ontsteking nu erger lijkt te worden op nog twee kiezen wat helaas wel in dezelfde rij is al waar er al twee kiezen missen.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Sinusitis door kieswortelontsteking, succesverhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 08:53

Oef, als halve gebit zo ongeveer is aangetast dan wordt je er niet echt blij van nee... .. Arm paard en arme jullie..

Regenpier

Berichten: 1774
Geregistreerd: 01-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 08:57

SharonStory schreef:
Regenpier schreef:
Hier een succesverhaal bij een pony op leeftijd! Izo was (ik denk) 26 jaar. De kies is bij de Lingehoeve in Lienden getrokken. Daarna heeft ze een tijdje metacam gekregen en is er zo weer helemaal bovenop gekomen! Na een paar weken was ze weer helemaal de oude :)


Was daar ook veel neus uitvloeiing bij? Is er ook behandeld met antibiotica?


Voordat de kies eruit ging had ze inderdaad veel neusuitvloeiing. Na het trekken heeft ze (denk ik) 2 dagen op de kliniek gestaan met een drain. Daarna mocht ie eruit en heeft ze volgensmij ook antibiotica gehad, maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. Ze heeft nadat de drain eruit ging trouwens geen neusuitvloeiing meer gehad.

Poeh bij jou ligt het net even wat moeilijker lees ik... Heftig!

8nnemiek

Berichten: 43392
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 09:32

Onze belg had een kaakholteontsteking en rotte kies. De kies is eruit gestempeld, hij heeft ruim een week met een drain gestaan en daarna met antibiotica naar huis. De neus bleef druppelen, en uiteindelijk hebben we homeopatische pilletjes gegeven waarna het snotteren stopte. Toen het potje leeg was begon hij weer te snotteren, maar na een tweede potje was het helemaal over en niet meer terug gekomen.

Berith

Berichten: 364
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Zijderveld

Re: Sinusitis door kieswortelontsteking, succesverhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 09:43

Hier een succesverhaal zonder dat er een kies uit is gegaan. Flinke antibioticakuur en na 2 weken helemaal over, nooit meer terug gekomen. Ontdekt vanwege vieze neusuitvloeiing uit één neusgat. Vrij snel dierenarts erbij en antibiotica. (is nu zo'n 6 jaar geleden paard is inmiddels 22).

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Sinusitis door kieswortelontsteking, succesverhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 10:28

Hier ook een paar maanden terug.
Merrie van 26 at al een tijdje niet lekker, toen plotseling enorme neusuitvloeiing uit 1 neusgat, daarvoor hebben we een week antibiotica moeten prikken bij haar (niks voor mij om je eigen paard te moeten injecteren elke dag, brrr), daarna was de neusuitvloeiing weg, maar ze bleef een beetje slomig en niet lekker ogen, foto's gemaakt en er bleken meerdere kiezen ontstoken, de 3 kiezen zijn in 2 keer getrokken, daarna at ze weer prima en rijden we weer etc.

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 10:37

Mijn tip zou zijn om eens contact op te nemen met Daan Staller. Hij is paardenarts en paardentandarts. Hij is opgeleid in Amerika, geeft veel les over het paardengebit en heeft een breed netwerk. Misschien kan hij je op het goede spoor zetten.
http://www.paardentandartsstaller.nl/index.htm

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Sinusitis door kieswortelontsteking, succesverhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 12:21

Geen ervaringen, maar het klinkt wel naar zeg dat er zoveel is aangetast. Hopelijk wordt et bij jou uiteindelijk ook een succesverhaal, heel veel sterkte voor je paard! :(:)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Sinusitis door kieswortelontsteking, succesverhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 12:59

Ervaring hier. Paard had al een ruim half jaar een licht afwijkende geur uit één neusgat, ik was echter de enige die het rook (DA rook het dus ook niet). Totdat er na een half jaar dus uit datzelfde neusgat pus kwam zetten... Eerst behandeld met AB, werd minder maar kwam na het stoppen weer terug. Toen foto laten maken en bleek er een kies uit te moeten.
Paard is tweemaal geopereerd, de eerste keer is de kies eruit gehaald en de sinus gedraineerd, de tweede maal was nodig omdat er achter een ander schotje nog steeds actieve sinusitis was. Daarna drie weken(?) gespoeld en ze is mooi hersteld (met opvolging door de tandarts).

SharonStory
Berichten: 18
Geregistreerd: 13-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 18:22

GDG schreef:
Ervaring hier. Paard had al een ruim half jaar een licht afwijkende geur uit één neusgat, ik was echter de enige die het rook (DA rook het dus ook niet). Totdat er na een half jaar dus uit datzelfde neusgat pus kwam zetten... Eerst behandeld met AB, werd minder maar kwam na het stoppen weer terug. Toen foto laten maken en bleek er een kies uit te moeten.
Paard is tweemaal geopereerd, de eerste keer is de kies eruit gehaald en de sinus gedraineerd, de tweede maal was nodig omdat er achter een ander schotje nog steeds actieve sinusitis was. Daarna drie weken(?) gespoeld en ze is mooi hersteld (met opvolging door de tandarts).


Dat laatste klinkt inderdaad als wat wij nu hebben, ook een apart compartiment wat vol zit met pus en aan het ontsteken is. Ze gaan vrijdag weer opereren. Ik hoop dat we dan ook eindelijk opgelucht adem mogen halen. Dit geeft mij wel een beetje goede moed.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Re: Sinusitis door kieswortelontsteking, succesverhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 18:40

Mijn paard heeft het ook gehad. Ook een operatie gehad en daarna nog bijna 2 maanden elke dag moeten spoelen door een drain. Eerste maand leek het niet beter te worden, zelfs nog een gaatje bij gemaakt naast het jukbeen. Net toen we dachten dat het niet beter ging worden, werd het ineens wel goed en was alle pus/snot weg. Ook nooit meer terug gekomen gelukkig.

SharonStory
Berichten: 18
Geregistreerd: 13-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 18:47

Laulitz schreef:
Mijn paard heeft het ook gehad. Ook een operatie gehad en daarna nog bijna 2 maanden elke dag moeten spoelen door een drain. Eerste maand leek het niet beter te worden, zelfs nog een gaatje bij gemaakt naast het jukbeen. Net toen we dachten dat het niet beter ging worden, werd het ineens wel goed en was alle pus/snot weg. Ook nooit meer terug gekomen gelukkig.


Pffft, nou ik hoop het echt want ze heeft dus al twee drains erin gehad, in haar voorhoofd en naast het jukbeen. Nu gaan er wederom twee drains in dus ik ben hard aan het duimen. Zijn nu vanaf de eerste klachten tot en met nu al dik drie maanden zoet.

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Sinusitis door kieswortelontsteking, succesverhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 19:07

Maar moesten jullie ook spoelen dan??

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 19:07

Mijn paard had het ook. Kies getrokken en we dachten dat het klaar was maar niet dus. Na bijna een jaar lang af en aan antibiotica hebben ze in Lienden een drain in de holte geplaatst en gespoeld. Dat heeft goed geholpen. De holte is nog wel gevoelig, hij heeft aan die kant makkelijker neusuitvloeiing maar geen ontstekingen meer. Toen hij die ontstekingen had stonk het snot verschrikkelijk, je rook hem gewoon op meters afstand.

8nnemiek

Berichten: 43392
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 19:14

De homeopatische pilletjes die ik destijds heb gegeven, nadat de kies eruit was gehaald en toen de antibiotica niet voldoende deed, zijn deze: Hepar sulfuris D4 van A. Vogel. Bij mijn paard werkte het erg goed. Zou je altijd eens kunnen proberen, baat het niet dan schaadt het niet.

Bloem24
Berichten: 3566
Geregistreerd: 27-02-09

Re: Sinusitis door kieswortelontsteking, succesverhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 19:22

Ik had dit topic serieus zelf kunnen openen, ik stond op het punt.

Ik zit momenteel in precies dezelfde situatie.. vorig jaar oktober zijn er 2 kiezen getrokken bij mijn paard, 1 staand en de ander onder algehele narcose.
Ze bleef maar pussen en sinds maandag druipt het er weer uit.

Ik moet vrijdag naar Utrecht voor een CT scan.
Zij heeft nooit een drain gehad en toch had dit, achteraf gezien, echt wel gemoeten.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de kosten van een drain.. is er iemand die dit wilt delen?

Fenne
Berichten: 89
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Sinusitis door kieswortelontsteking, succesverhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 19:57

Afgelopen december ook mijn Friese merrie in Lienden gehad ivm ontstoken kieswortel.
Ze was toen 4 maanden drachtig. Het begon met koorts en daarna pus uit één neusgat. Dit stonk verschrikkelijk. Het probleem was dat ze niet goed op sedatie reageerde vanwege de koorts. Ze zijn begonnen met spoelen via een drain en uiteindelijk toch antibiotica gegeven. Dit laatste zorgde ervoor dat de koorts daalde, zodat de operatie plaats kon vinden. Door die koorts was sedatie geen optie. Dan zou ze onderuit gegaan zijn. We waren natuurlijk ook wel bang dat het veulen het niet zou overleven. Uiteindelijk is alles goed gekomen na de operatie en is er 22 augustus een gezond veulen geboren. Merrie heeft nergens last meer van.
Hopelijk komt het met jouw paardje ook goed ts!
Veel sterkte ermee!

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 19:59

8nnemiek schreef:
De homeopatische pilletjes die ik destijds heb gegeven, nadat de kies eruit was gehaald en toen de antibiotica niet voldoende deed, zijn deze: Hepar sulfuris D4 van A. Vogel. Bij mijn paard werkte het erg goed. Zou je altijd eens kunnen proberen, baat het niet dan schaadt het niet.

https://homeopathische-middelen.natuvit ... sulphuris/

Hepar werkt bij ontstekingen. Ik zou aanraden een homeoparisch arts te raadplegen dan, want die kan een hogere dosering voorschrijven. D dosering lijkt me te licht in dit geval

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:52

bigone schreef:
Maar moesten jullie ook spoelen dan??

Wij wel, vond het echt een drama eigenlijk :o

SharonStory
Berichten: 18
Geregistreerd: 13-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 21:08

bigone schreef:
Maar moesten jullie ook spoelen dan??


Ik heb thuis niet meer gespoeld omdat ze echt de hele kliniek op stelten heeft gezet en ze dus eruit zijn gehaald voordat we naar huis gingen. Maar op de kliniek hebben ze een tijd twee maal per dag gespoeld en voor bijna drie weken lang in totaal.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 21:45

SharonStory schreef:
bigone schreef:
Maar moesten jullie ook spoelen dan??


Ik heb thuis niet meer gespoeld omdat ze echt de hele kliniek op stelten heeft gezet en ze dus eruit zijn gehaald voordat we naar huis gingen. Maar op de kliniek hebben ze een tijd twee maal per dag gespoeld en voor bijna drie weken lang in totaal.

Wij moesten dit nog wel thuis verder doen tot alle snot/ontsteking eruit was...