Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

superpony

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 22:44

EmEm, lekker een eigen bak straks!!

Azmay, heel vervelend!!

Ik heb zelf totaal geen rem, maar tot nu toe is dat nog niet slecht voor me geweest. Ik vind dat ik sneller moe ben en minder sterk, maar dat is vergeleken bij in topvorm zijn. Kennis kwam vanavond op stal langs, is paarden mens en had moeite baaltje hooi tillen die ik normaal nog zo til. Dus moet nog maar niet teveel klagen.
Baal alleen wel dat ik het zonder Humira spuiten veel slechter doe en dat is echt troep. Zou graag zonder kunnen.

Weet ook nog niet welke kleur we nemen dan.
Echt groen koord nog niet tegengekomen, alleen wit met groen. daar keek ik naar ivm gaas. Maar hout wordt denk ik lichte palen, dus dan is een aarde tint wel mooi.

Ons lint had hij besteld bij agrishop en is echt de goedkoopste, maar zit nog super strak ruim een jaar later. Alleen die bevestigings materialen waren allemaal echt minder.
Het oude wat er al was, was allemaal Gallagher, maar is veel van vergaan. Is ongeveer 10jr oud.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 07:39

Prachtige rijbak EmEm! Ik hoop dat hij nog goed zakt. Hier ook op dezelfde manier een rijbak gemaakt in december en die blijft zwaar.

Wij hebben alles bruin cord van Gallagher. Met een paddock paradise hebben we helaas wel vrij veel draden. En omdat het "ongepland" ook nog 3 rijen zijn geworden, is het best druk. Maar goed, het is wel fijn spul, de paarden hebben er goed respect voor. En het ziet er veel minder slordig uit dan lint wat bij het minste of geringste beetje wind al gaat klapperen. Het bevestigingsmateriaal hebben we allemaal van Agrishop en dat is ook prima.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 08:02

Ik lees al een tijdje stiekem mee, dus laat ik me ons even voorstellen.
Samen met mijn man heb ik april 2018 een boerderijtje gekocht met weides.
Sinds juni 2019 zijn de stallen af en staat paard thuis. We zijn druk op zoek naar een maatje voor hem.

Het is de eerste keer paarden aan huis, dus we zijn al tot de conclusie gekomen dat hennep/vlas veel leuker is qua stalbedekking dan stro (vooral in volume van mesthoop).
We zoeken echter nog een goede manier om mest open te rijden op afgegraasde stukken... alles manueel afhalen is best een klus blijkbaar :’)
Ik dacht zelf aan iets van een betonnet of europallet achter de 4x4?
Iemand nog een idee?

Mijn Black Beauty: Z1+1

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 08:19

Ik haal de mest van het land en dan gaat het op de mesthoop. Die wordt 1 keer per jaar uitgereden op het land.
Met 2 paarden is dat een kruiwagen per dag, voordeel is ook dat ze het land gelijkmatiger kort eten. Mijne hebben vast poepplekken.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 08:49

Welkom optiwolk!

Ik haal ook dagelijks de mest van het land en uit de paddock. Ik laat mijn mesthoop 1x per jaar ophalen en afvoeren door de loonwerker. Ik heb 2 paarden en 1 pony.

Kracht is géén product van fysiek vermogen, maar van een onverzettelijke wil.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 08:49

Even binnenvallen met een ego-vraagje... We zijn bezig om rubber op de grond te leggen van de schuilstallen van de mini's en Jay... nu heb ik een partij van 50x50cm tegels gevonden die ik voor €3,50 per stuk af mag nemen. Voor de twee stalletjes zou dat neerkomen op ongeveer €350,-. Is dat een goeie prijs en belangrijker: werkt dat wel met zulke 'kleine' tegels? Gaan die niet wijken, dat er troep tussenkomt? Of de hoekjes omhoog staan enz...

Wij halen ook elke dag de mest uit de wei/paddock. Gelukkig mogen we die sinds kort op de mesthoop van de buurman kwijt, want we hadden het eerst gewoon op een hoop achter de stallen liggen, bij gebrek aan een betere plek :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 08:59

xXutopiaXx schreef:
Even binnenvallen met een ego-vraagje... We zijn bezig om rubber op de grond te leggen van de schuilstallen van de mini's en Jay... nu heb ik een partij van 50x50cm tegels gevonden die ik voor €3,50 per stuk af mag nemen. Voor de twee stalletjes zou dat neerkomen op ongeveer €350,-. Is dat een goeie prijs en belangrijker: werkt dat wel met zulke 'kleine' tegels? Gaan die niet wijken, dat er troep tussenkomt? Of de hoekjes omhoog staan enz...

Wij halen ook elke dag de mest uit de wei/paddock. Gelukkig mogen we die sinds kort op de mesthoop van de buurman kwijt, want we hadden het eerst gewoon op een hoop achter de stallen liggen, bij gebrek aan een betere plek :')

Die moet je wel heel goed op sluiten denk ik, mijn 1x1 tegels schuiven soms al een beetje.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 09:00

Ik heb rubber matten. Hoe dikker hoe makkelijker. Wel in verband leggen. 4 hoeken aan elkaar gaat hier niet goed.
Zag vandaag in de andere stal dat ze wat omhoog kwamen. Ben nu aan het bedenken of kit tussen de naden een optie zou zijn. Omhoog komende matten geven veel werk.

Ik heb laatst 20m2 overgenomen voor 150€.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 09:02

EmEm, rijbak ziet er netjes uit zo! Had je het zand mooi dicht aan het oppervlakte zitten ook dat het al zo mooi wit zand is nu!
Ik heb juist veel nare dingen weer gezien met lint haha. Uiteindelijk kan er overal natuurlijk wel wat mee verkeerd gaan en hangt het er ook erg vanaf welke kwaliteit je hebt en hoe hoog de preekkracht is etc.

Superpony, voordeel van wit/zichtbare kleur is wel dat je al op afstand kan zien of de omheining overal nog goed staat. Zelf heb ik gewoon niet te lange stukken aan 1 (als er dan ergens een keer wat breekt/kapot gaat ligt niet alles los) en ik mest toch elke dag alles uit en zie dan dus alles wel. AgriShop heeft in elk geval betaalbaar lint ook in terra kleur in twee sterktes.

Onzekerheid rond gezondheid en prognose is echt super naar

SSDesign, balen dat je rijbak nog steeds zwaar is! Dat is ook mijn angst met omzetten/keren. Twijfel er wel nog steeds over wat scheelt natuurlijk een boel geld. Met afgraven en zand opbrengen ben je toch al snel minimaal €5.000 verder.

Welkom Optiwolk! Heb je je paardje nu nog alleen staan dan? Hopelijk vind je dan snel een maatje! Hier doe ik ook gewoon alles uitmesten.Maar als je wil gaan slepen, op marktplaats staan er regelmatig oude weidesleepjes voor weinig.

xXutopiaXx, hier heb ik puzzelmatten in de stalgang liggen, met van die 50 * 50 tegels heb ik geen ervaring, kan me wel voorstellen dat dat sneller verplaatst/omhoogwerkt omdat het niet aan elkaar vast zit. De puzzelmatten houden zich hier heel erg goed! Probeerde even mijn order terug te vinden, maar kan hem zo niet vinden. Maar ik geloof dat ik ze hier vandaan had;
https://rubbermatten24.nl/stalmat-puzzel.html

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 09:21

Ik heb rubber tegels van 1 bij 1 in de stal liggen. Daar komt ook wel eens wat troep tussen, maar ik kan nou niet zeggen dat ik daar echt last van heb. Eens per jaar haal ik ze eruit, maak ik alles schoon en gaan ze weer terug.

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 09:26

Ik heb ze niet maar ik betwijfel of kit gaat werken Met al die urine zou je al speciale kit moeten hebben

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 10:08

Dank allemaal voor jullie input! :D Zo fijn: het orakel bokt haha :D

belle_boef schreef:
Ik heb laatst 20m2 overgenomen voor 150€.

Dit is een betere prijs :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 10:29

Wij hebben grote rubberen matten in de stallen. Krullen wat op bij de ingang en zijkanten en daar komt wel wat vlas en mest onder.
Tegels is wel handig met schoonmaken. Je gooit ze in je kruiwagen en spuit alles schoon. Die matten zijn echt loodzwaar.

Iemand nog tips voor palen en gaas??

Gek genoeg wist ik altijd wat ik wilde en nu ik echt moet beslissen klap ik dicht, ga ik twijfelen etc etc

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 10:31

Wij hebben kunststof, erg fijn op veengrond. Wel minder mooi als houten palen

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 10:32

superpony schreef:
Gek genoeg wist ik altijd wat ik wilde en nu ik echt moet beslissen klap ik dicht, ga ik twijfelen etc etc

Heel herkenbaar :P

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 10:32

superpony schreef:
Wij hebben grote rubberen matten in de stallen. Krullen wat op bij de ingang en zijkanten en daar komt wel wat vlas en mest onder.
Tegels is wel handig met schoonmaken. Je gooit ze in je kruiwagen en spuit alles schoon. Die matten zijn echt loodzwaar.

Iemand nog tips voor palen en gaas??

Kastanjepalen :D :D
Erg mooi (al is dat natuurlijk smaakgebonden), en van nature duurzaam. Geen giftige stoffen je grond in zoals met gecreoteerd/geteerd etc. Robinia palen zijn nóg duurzamer, maar ook giftig als ze er wel aan gaan lopen knagen schijnt. Kunststof vind ik minder mooi, maar is natuurlijk ook duurzaam en onderhoudsvrij.

Qua gaas heb ik dan weer geen ervaring. Bij Cranenbroek schijn je relatief heel goedkoop van die staafmatten te kunnen kopen, alleen beetje jammer dat dat totaal niet hier in het noorden zit en online hebben ze ook geen opties. Gewoon op rol zou ik zelf niet durven omdat ik dan toch bang ben dat ze erdoorheen trappen. Harmonicagaas is wat goedkoper dan staafmatten, maar dan heb je het nadeel dat je het niet "per scherm" kan vervangen als er wel eens wat kapot gaat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 10:33

belle_boef schreef:
Wij hebben kunststof, erg fijn op veengrond. Wel minder mooi als houten palen

Ja, daar hebben we naar gekeken, maar hoorden dat die wel last hebben van de erge hitte.

Ik vind hout inderdaad mooier en wil omdat het allemaal tegelijk moet en snel, even binnen een budget blijven. Tot alles afgerond is met de verkoop van ons huis, speel ik liever op safe.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 11:02

Hier 50x50 matten. Liggen opgesloten tussen betonbandjes. Ze wijken wel iets, maar krullen niet op en het ligt eigenlijk prima. Ze hadden wel van die rode verbindingsstukjes, waarmee je ze aan elkaar kunt schuiven.
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben er wel heel blij mee, ze zijn 4,5cm dik en dempen echt heel mooi.

Voerhek en de versteviging rondom hebben we overigens ook zelf gemaakt van buizen. In de opening van de schuilstal zit een schuifbaar hek, wat dicht geschoven kan worden, als we ze in de schuilstal (of juist buiten) willen houden. Ideaal!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 12:15

Dat hebben jullie zeker mooi gedaan! :j Petje af! :D En volgens mij zitten bij die tegels die ik heb gezien wel ook van die pinnetjes om ze aan elkaar te maken! Is €3,50 per stuk dan een beetje een goeie prijs? Anders wacht ik geduldig af :D

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 12:16

Wij hebben voor 20m2 340 euro betaald....dus jouw adres is goedkoper!

Dank voor het compliment overigens. Wij zijn ook recentelijk (juni) verhuisd en druk aan het klussen in en aan ons paarden-aan-huis-project. Ik lees al enige tijd mee, maar weinig tijd om te reageren. Wel heel veel respect voor jullie project en vooral ook de grenzeloze positiviteit waarmee jullie bezig zijn. Ik zie het zelf af en toe niet meer zitten haha....

Moet wel zeggen dat wij het complete huis er ook bij doen....
Laatst bijgewerkt door Morpheus81 op 04-09-19 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 12:17

Oké, thanks voor je berichtjes! :D

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 12:32

Misschien nog een ander idee voor mensen die over omheining aan het nadenken zijn. Wij hebben in de omheining van de rijbak een 'hindernis' geïntegreerd. Het balkje boven de boomstam kan eruit getild worden. Je kunt dan de rijbak over de boomstam uit springen, de wei in. Wil er het liefst nog eentje bij, zodat je via een 2e boomstam de bak weer terug in kunt springen. Maar die moet ik nog even vinden....de heg achter de boomstam willen we ook nog tot hindernis omtoveren door hem over een breedte van ongeveer 2 meter wat lager te snoeien dan de rest.
Het hek om de bak is overigens tijdelijk (vandaar ook de andere kleur dan de rest van de omheining). Van het najaar wordt een heg geplant, die de functie van het hek op termijn moet gaan overnemen. Dan is de boomstam nog wat natuurlijker in het geheel. De wei moet natuurlijk nog ingezaaid worden. Dat gaan ze deze week doen.
Afbeelding

Afbeelding

jeannaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 12:37

Waar is je omheining van? Ziet er goed uit. Leuk idee ook van de boomstam!

Er gaan nog heel wat werkzaamheden op ons af komen. Moet eens serieus bezig gaan.

Meneer de Wit 1984, schotse woezelReduster Fleur 2006, Welsh NWR v. DGR Now or Never x Wester Aikemas Adios, drachtig van His Royal Badness DKBillie Jean MDW 2018, Welsh WPBR v. Cassanova du Bois x DGR Now or NeverZonnnebloem 2018, Welsh NWR v. Veenstra's Grapjas x Wester Aikema's NorbertFoxy Foxtrot MDW 2019Welsh NWR v. Veenstra's Grapjas x DGR Now or Neververkocht...

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 12:45

Thanks, wij vinden het ook leuk. Leuk om een mini crossje op eigen terrein te maken (heb nog meer ideetjes) en het maakt het terrein wat speelser en natuurlijker.

Onze omheining is van GB omheiningen uit Drempt. Erg fijn bedrijf. We hebben hout rondom (opschroef) met ijzerdraad op beide regels voor de stroom.

Bij het huis hebben we houten poorten, bij de paddock stalen poorten.

Dit is een deel van de paddock.
Afbeelding

Om de berkjes hebben we inmiddels gaas gemaakt tegen het aanvreten.

Dit is 1 van de poorten naar de wei, bij het huis.

Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 12:59

Gaaf plan van die hindernis maar zo tussen de omheining zou ik bang zijn dat die ook over de omheining heen leren gaan