[HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

hagelkruis

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:10

Een laag vlas ofzo had ik ook al eerder gehoord idd, maar gaat het vlas en stro dan niet mengen?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:25

Dat maakt niet zoveel uit toch?

[KS-ITP] Eerder dan verwacht geboren
As long as we're together, kerstmuts has no end.♥ [o]

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 18:21

Ik heb ze ook op een dikke laag koolzaadstro staan. Dat bevalt goed. Om de 5 dagen haal ik de natte plekken eruit. De mestballen haal ik een paar keer per dag uit de stal.

Gelderse Keur Sport merrie Zilverling Mirna Parcival x Ahoy
Welsh Zwanehoef Kaëla

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 18:35

Ik heb ze op vlas dikke laag erin en elke dag de drollen er een paar keer uitvissen. Verder de natte plekken. Over het vlas strooi ik wat stro. Werkt ideaal en mengen valt best mee. Verder onbeperkt ruwvoer wat voor de stal ligt waar ze bij kunnen. Dus altijd wat te knabbelen. :)

Freddy Z1+34, Enchelina Halieda M2+10, Zoran M2+2, Golden Diamond L2+8, Amy's Latina Z1+0, C'est Leva's Fürst B+10, Peter B+9, Kubanito M2+0, Alice M2+2

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 18:53

Fleuribelle, hoe gaat het met je veulen?

hagelkruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 19:16

Wij hebben zelf stro van eigen land, dus liever blijf ik wel bij het stro

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 19:44

Hier haal ik elke dag de poep en plas eruit, het schone wat nog meekan schuif ik aan de kant op een berg.
Maak ik de ondergrond weer goed schoon met de schep.
Daarna het stro wat ik aan de kant heb gelegd als onderlaag en daar bovenop komt weer nieuw stro, 1,5 plak.

En dat elke dag. :') Ze mogen niet klagen hoor haha

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 21:12

Op matten is gewoon stro echt niet te doen, neemt geen vocht op en vlas stinkt vreselijk dus moest ik op zoek naar iets anders en koolzaadstro is voor mij de enige beste oplossing maar ook ik haal alle dagen stront en pisplekken eruit.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 21:16

Ik doe ook elke dag alles schoon maken laat ik het altijd drogen want de mijne is een vetklep en dan het stro weer erover

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 21:23

Hier ook koolzaadstro-fan.

Knappe Oepsie en Frosty!

Mijn Oopsie wordt nu niet meer 'lastig gevallen' door Buzz. Maar het is zo wel maar stilletjes in de keet.

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 21:51

Wij doen het vlas alleen op de plekken waar ze plassen (achterkant stal), en moeten het er indd ook speciaal bijkopen. Maar alleen stro is hier niet te doen. Nu ben ik elke dag 10 minuten bezig met de stallen en zonder vlas wordt het echt een zooi (en dus veel meer werk..). Je moet het wel bijhouden anders gaat vlas wel stinken inderdaad.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 22:58

Als je vlas bijhoudt gaat het echt niet stinken. Hier geen last van iig. Natte plekken er optijd uithalen helpt. Dus al het donker verkleurde en niet pas als het zompt/ nat is zoals veel doen. En niet teveel in omscheppen op de schone stukken. Van vlas krijg je een mooie bodem die droog is. Alleen op stro vind ik met een veulen niks. Zeker niet als je elke dag de hele stal schoon schept. Want al gooi je er vier pakken in schoon stro schuift altijd met opstaan weg.

En een veulen kost nu eenmaal veel strooisel. Box is groter en twee is viezer dan 1. En dan rennen die kleintjes ook nog door de box. Ik vind 1,5 plak per dag van een klein pakje absoluut niet veel hoor. :n

Freddy Z1+34, Enchelina Halieda M2+10, Zoran M2+2, Golden Diamond L2+8, Amy's Latina Z1+0, C'est Leva's Fürst B+10, Peter B+9, Kubanito M2+0, Alice M2+2

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 23:06

Als her stro zo kan schuiven dat de bodem zichtbaar wordt ligt er te weinig in de stal.
Hier mixt het altijd met wat voordroog. Of ze 't nou allemaal op eten of slecht eten, het mengt iets tot helemaal. Ideaal :j

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 23:17

Nou tot de knieen in het stro is volgens mij echt niet weinig en als nog ervaarde ik dit. Misschien niet direct tot een kale bodem, maar gleed zeker weg en met slungelige veulen stelten een beste opgave. Op alleen stro kan wel, maar dan moet je niet alles elke dag eruit halen. "Vies" stro als bodem voorkomt al een hoop. Dus idd licht potten.

Hier sindsdien vlas en erover heen stro voor het knabbelen. Bevalt mij veel beter dan enkel stro. Boven laag mengt idd, maar dat geeft niet. Elke dag een plakje vers stro erover en 3x daags drollen eruit en een keer daags de vieze plekken als die er zijn.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 01:20

Alicelover, die van mij staan tot bijna in de knieën in het stro. Krijgt 1,5 plak van een grote baal (350kg zoiets) elke dag erin, niet van een klein pakje?

Het “herbruikbare” stro wat erin blijft liggen is nog meer dan wat een normaal paard nodig heeft.
Er gaat dus echt veel in.

Ik heb ook geen problemen met glijden, maar dat komt misschien door de onderlaag die ik erin blijf houden.

Vlas is hier geen optie omdat de merrie daarvan gaat eten.

jeannaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 07:22

Merrie en veulen vind ik ook best een crisis qua onderhoud stal. Ik houd het nogal graag schoon en dik in het stro. Elke dag goed mest eruit halen en de natste plekken. Momenteel gaat er elke dag wel een halve grote plak stro in en ik haal wekelijks de stal leeg waarna er uiteraard meer plakken in gaan. Verbaas me elke dag weer hoe ze in een paar uur tijd zo’n klerezooi kunnen maken van dat hok. Gelukkig is mijn ouwe heeeeel erg schoon :D

Meneer de Wit 1984, schotse woezelReduster Fleur 2006, Welsh NWR v. DGR Now or Never x Wester Aikemas Adios, drachtig van His Royal Badness DKBillie Jean MDW 2018, Welsh WPBR v. Cassanova du Bois x DGR Now or NeverZonnnebloem 2018, Welsh NWR v. Veenstra's Grapjas x Wester Aikema's NorbertFoxy Foxtrot MDW 2019Welsh NWR v. Veenstra's Grapjas x DGR Now or Never

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 07:36

alicelover schreef:
Als je vlas bijhoudt gaat het echt niet stinken. Hier geen last van iig. Natte plekken er optijd uithalen helpt. Dus al het donker verkleurde en niet pas als het zompt/ nat is zoals veel doen. En niet teveel in omscheppen op de schone stukken. Van vlas krijg je een mooie bodem die droog is. Alleen op stro vind ik met een veulen niks. Zeker niet als je elke dag de hele stal schoon schept. Want al gooi je er vier pakken in schoon stro schuift altijd met opstaan weg.

En een veulen kost nu eenmaal veel strooisel. Box is groter en twee is viezer dan 1. En dan rennen die kleintjes ook nog door de box. Ik vind 1,5 plak per dag van een klein pakje absoluut niet veel hoor. :n

Op matten echt wel. Heb je dat al eens geprobeerd? Vlas neemt niet snel genoeg de urine op waardoor deze onder de matten terechtkomt en daardoor de geur enorm is al na 2 dagen. Koolzaadstro houdt de urine direct tegen en neemt het op waardoor de urine geen kans krijgt onder de matten te komen of veel minder. Het lijkt de ammoniak geur ook enorm tegen te houden in tegenstelling tot vlas. Dus je moet je afvragen welke lucht je paard binnenkrijgt als hij ligt.
Echt is zo een groot verschil, heb trouwens alles al geprobeerd. Mijn stallen zijn in geborstelde beton, daar matten over en dan strooisel.
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 30-08-19 07:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 07:37

Wat ben ik blij dat mijn merrie en veulen zo schoon zijn dan. Zit nu op 1 keer in de week een baal er bij en de rest vd week zitten ze ruim in het strooisel zonder glijden of bodem.

Maar nu heb ik ze met voeren apart staan. Ik zie het wel terug in de stal. En natuurlijk de hele dag buiten. Soms wat langer dan de andere dag, zie dat ook wel snel terug

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 07:43

Ik heb alles nu 24/7 buiten, dus hoef niks uit te mesten of te strooien. In het begin pot ik op, maar dat kan niet anders met zulke grote stallen..

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie-drachtigheids-veulen- begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
fokadvies voor dressuur paarden

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 10:16

shadowstar schreef:
Fleuribelle, hoe gaat het met je veulen?

Het gaat eigenlijk best wel goed. De temperatuur schommelt tussen de 38. En 38.5.
Heel af en toe hoor ik haar een keertje hoesten. Ze krijgt nog steeds antibiotica en Ulcergold voor de maag.
Volgende week vrijdag moeten wij voor controle terug naar Utrecht en maken ze nog een longfoto.
Verder is ze nu een vrolijk veulen en staat ze overdag lekker buiten in de wei.
Ze poept weer lekkere smeuïge keutels. Waar een mens al blij mee kan zijn :)

Ik heb vorige week veulenbrok van Pavo gehaald. Dit zijn mooie kleine brokjes. Maar madam weigert deze te eten. Gemengd met andere brokjes die mams eet lukt ook niet. Ze spuugde ze gewoon uit.
Wat voor brokjes voeren jullie aan de veulens en worden die goed gegeten.

Gelderse Keur Sport merrie Zilverling Mirna Parcival x Ahoy
Welsh Zwanehoef Kaëla

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:49

Haha hilarisch he! Ik voer ze ook. Duurde even voordat hij ze accepteerde. Sws is het nieuw en zal het even wennen zijn. Meestal eten ze liever met de merrie mee. Uiteindelijk ging mijne vanzelf z'n eigen bak ook leeg eten. Begon bij een hapje, eens twee hapjes etc

Celestexxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 14:35

Die van mij staan ook op rubbere matten en op vlas. Ik vind het echt ideaal, die 2 bij elkaar zijn echt smeerkezen, maar als het elke dag netjes bijgehouden wordt is het echt super fijn en het stinkt niet.

Wanneer beginnen jullie met het voeren van veulenbrok? Oepsie eet ook al wat van de merrie mee. Hij is nu 6 weekjes.

Tommy B+3 dressuur / L+38 springen - Always Number 1
Ucello B+9 dressuur / L+4 springen / B+13 SGW

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 15:19

Die van mij at al veulenbrokjes met 3,5 week oud, wel maar een klein beetje voor het idee, ze zat anders constant bij mama in de bak.

Ze is nu 4 maanden oud en eet al 5 flinke handjes veulenbrokjes s morgens en hetzelfde s avonds.
Soms krijgt ze s avonds nog een klein handje muesli erbij omdat ze dat zo lekker vindt.
Incl een hele wortel in stukjes die ik afbijt voor haar.
Verder nog moedermelk en onbeperkt hooi en gras vd weide.

Eet die van mij dan te veel of? :')
Wat voeren jullie rond deze leeftijd?

Ze krijgt trouwens ook de veulenbrok van Pavo. Mama de merriebrok ook van Pavo en gerstemix.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 15:33

Ik voer net geen halve kilo, zo'n schep die iedereen denk ik wel kent. En dat twee keer daags.
Ik heb vanaf dat hij tanden heeft al brok in z'n bak zitten. Zo is hij het spelenderwijs Gan eten

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 16:28

Die van ons at in het begin ook heel moeizaam brok, wel vanaf 3 weken langzaam opgebouwd vanaf een handje per keer. Intussen krijgt ze 2x daags een halve schep, en die eet ze graag op/

Kings Cadanza (Negro x Alfonso )
Kings Once upon a time (van Gogh x Negro )

*Kings Stable*