Advies nodig! Met een jong paard (5) rijden in de bak.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
FNoijen
Berichten: 4
Geregistreerd: 25-04-19

Advies nodig! Met een jong paard (5) rijden in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-19 09:54

Hallo,

Ik rijd vanaf vandaag een merrie van 5 jaar en ze kent alleen de basis, stap, draf en galop. De eigenaren hebben haar nu ongeveer 3 weken en zijn overal op het manege terrein geweest en met rijden alleen maar naar buiten geweest in het bos. Wat natuurlijk goed is om te wennen en recht te richten, omdat ze lange stukken rechtdoor kan lopen. Ze is heel lief en vindt tot nu toe niks akelig.

Ik wil ook graag met haar de bak in om de eerste beginselen van de dressuur aan te leren. Klopt het dat ik vooral overgangen moet rijden, op de binnenhoefslag moet rijden zodat ze niet de rand van de bak als steun heeft en beginnen met wijken en voltes rijden. Natuurlijk allemaal stap voor stap...

Ik heb vroeger veel gereden (8jaar lang) maar nu sinds een half jaar weer begonnen. Dus ik vind het fijn om te weten wat jullie ervaring is en of er nog dingen zijn veranderd.

Dankjewel alvast!


Hevonen

Berichten: 5592
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Advies nodig! Met een jong paard (5) rijden in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:59

Wat je ook doet, overbelast haar niet. Hou het leuk en afwisselend, beloon goed gedrag, oefen niet te lang en stop wanneer het goed gaat. Het allerbelangrijkste is dat ze er plezier in blijft houden.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:00

Hoe lang is ze onder het zadel?

Ik zou het eerst niet te ingewikkeld maken en vooral niet te lang, ze zal moeten wennen aan de bak (boring :) ..). Dus stap-draf-galop, lekker voorwaarts, grote voltes. Overgangen vooral om haar goed aan het been te krijgen.
Binnenhoefslag altijd goed maar het is niet zo heel erg als ze nog wat steun zoekt aan de bakrand. Wat ik vaak doe met jonge paarden is 5 m voor de hoek afwenden, dan hebben ze minder de neiging om de bakrand op te zoeken. Volgende lange zijde dan aan de kant langs. Galop eerst over de hoefslag, anders moet je er te veel aanzitten.

shirleyp

Berichten: 2780
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:05

Leuk! Binnenhoefslag hoeft niet echt hoor, gewoon af en toe als controle. Ze rijdt ook al veel buiten, die balans komt dan wel. Voltes inderdaad veel! Zo krijg je wat lengtebuiging en wordt het paard losser en verbetert je aanleuning. Veel overgangen oefenen, maar maak het nog niet te dol hoor. Voor de balansontwikkeling is het ook fijn als ze even in hetzelfde tempo mogen lopen. Wijken zou ik nog niet te veel doen, ik heb liever eerst de lengtebuiging op orde zodat ze eerst buigen om het been ipv er voor te wijken.

En af en toe een balkje! Altijd leuk en leerzaam! Veel succes!

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Advies nodig! Met een jong paard (5) rijden in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:10

Ik zou zeggen, neem goede les!

En vraag de juf om huiswerk!

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

FNoijen
Berichten: 4
Geregistreerd: 25-04-19

Re: Advies nodig! Met een jong paard (5) rijden in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-19 10:14

@kendra ze is bijna een jaar onder t zadel, maar niet veel mee gedaan.
@Kelly_ann ik ga waarschijnlijk 1 x per week meerijden in de les.

Verder blijf ik ook het bos in gaan natuurlijk!
Bedankt alvast voor de eerste reacties.

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Advies nodig! Met een jong paard (5) rijden in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:03

;) ...ik mag van mijn juf niet over de hoefslag met mijn jonkie.

Alles wat er niet 'ingaat' als slechte gewoonte hoef je er later niet uit te rijden.

Wat wezenlijk van belang is, is haar evenwicht. Als je een soort van gewiebel onder je voelt, heeft je dier meer rompstabiliteit nodig. (Wat je bereikt via verticale balans nastreven, gewicht gelijkelijk verdeeld over beide voorbenen.)

Verder van ganser harte aanbevolen: leer je dier de overgangen 'terug' op zit en gewicht.
In wezen zijn dat verzamelende oefeningen, ze helpen het dier om jouw gewicht 'op achter' te gaan dragen.
(Dressuur is er om een paard soepel en sterk te maken zodat wij er met een gerust hart op kunnen zitten en lol hebben "met de knol", ipv ten koste van het dier.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Punz

Berichten: 8552
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Advies nodig! Met een jong paard (5) rijden in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:27

Les, les en les.
En dan niet 1 xper week mee rijden in een les, maar investeren in een aantal wekelijkse privelessen als dat financieel enigzins haalbaar is.


Iedereen een Connemara!!


.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:41

Veel les nemen inderdaad. Ik ben met mijn jonkie alleen nog gaan rijden met de instructrice erbij. Dat is nu zo'n 15 keer verspreid over 4,5 maand. We zijn nu op het punt gekomen dat we het ook alleen gaan proberen, maar dan nog heb ik minstens eens per week les.

Ik rijd op de lange lijnen nooit op de hoefslag. Bij voltes pak ik de hoefslag wel mee. Dit heeft vooral te maken met de western gerichte training en niet zozeer met het steun zoeken.

Ik rijd in draf regelmatig een volte (grote of 10 meter). In galop gaan we nog rechtuit. Balans vindt ze een ding. Ik rijd zoveel mogelijk op mijn zit en help haar met buigen. Duidelijkheid is key. Ho is ho. Ze mag fouten maken, die corrigeer ik dan rustig. Stap doen we overigens kort, dit is echt hard werken voor haar nog. Als we klaar zijn stap ik 1 rondje obder het zadel uit en daarna stap ik af.

We rijden zo'n 15-20 minuten. 3 keer per week en dan 4 dagen niet. Tussendoor heeft ze 3 en twee weken vrij gehad.

Edit: ik longeer altijd van tevoren. Al zijn we dat nu aan het afbouwen. Het is een goede indicator om te zien hoe haar pet staat en hoe haar lichamelijke conditie is. Ook voor haar om even haar ei kwijt te kunnen, al merketen we al heel gauw dat ze dat niet nodig heeft. Als straks de frisse herfstdagen weer komen, pak ik het longeren van tevofen wel even mee.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper


Marlotte_m
Berichten: 6
Geregistreerd: 06-08-19

Re: Advies nodig! Met een jong paard (5) rijden in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:47

Lekker blijven afwisselen tussen buiten en de bak en grondwerk en rijden moet vooral leuk voor der blijven. Wat de binnen hoefslag betreft licht er een beetje aan hoe stabiel ze al is onder het zadel sommige hebben juist het nodig om zichzelf te controleren. Heel veel succes

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Advies nodig! Met een jong paard (5) rijden in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:56

Even een correctie: door rechtuit te rijden ben je niet aan het rechtrichten.
http://www.correctedressuur.nl/page/len ... chtrichten

Ik zou ook vooral op zoek gaan naar een goede instructeur die verstand heeft van het dressuurmatig opleiden van paarden.
Wat voor jou paard het belangrijkste is om mee te beginnen kunnen wij niet beoordelen vanaf het scherm. Voor de een is dat ontspanning en in balans lopen, voor de ander is het goed aan het been maken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Advies nodig! Met een jong paard (5) rijden in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:05

Al veel tips gegeven en les is inderdaad belangrijk maar wel van iemand die jonge paarden rustig kan opleiden. Je schrijft dat je 1x per week in een les gaat meerijden...neem aan dat dat een groepsles is en dat is qua wennen aan andere paarden etc natuurlijk wel prima. Houd er wel rekening mee dat een uur les in de bak wel stuk intensiever is dan een uur buitenrijden...

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

FNoijen
Berichten: 4
Geregistreerd: 25-04-19

Re: Advies nodig! Met een jong paard (5) rijden in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 08:11

Bedankt voor jullie reacties. Ik kan zeker het een en ander meenemen! Vandaag de eerste les samen bij mijn rij instructeur. Die kan natuurlijk goed beoordelen wat we nodig hebben. In de toekomst zullen er zeker privélessen bijkomen.

@Evelijn
Ja, voor nu even in een groepsles. Helemaal alleen vind ze nog erg spannend en kan ze zich moeilijk concentreren. We zullen het rustig aan doen. Ze moet namelijk ook nog fysieke conditie opbouwen buiten haar mentale conditie als ik het zo even mag noemen. Bedankt voor je reactie!

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:43

Marlotte_m schreef:
Lekker blijven afwisselen tussen buiten en de bak en grondwerk en rijden moet vooral leuk voor der blijven. Wat de binnen hoefslag betreft licht er een beetje aan hoe stabiel ze al is onder het zadel sommige hebben juist het nodig om zichzelf te controleren. Heel veel succes


....zit iets in, ik leer mijn jonkie om in verticale balans te lopen ("a leg at each corner")(eerst met grondwerk dan in het zadel) zodat ze het schot niet nodig heeft om te ontspannen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers