ruwvoer vervanger paard met ibd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: ruwvoer vervanger paard met ibd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 14:26

Eigenlijk betekent het 0.0044% suiker (44ppm), maar in de praktijk mag je er vanuit gaan dat ze eigenlijk g, dus gram, in plaats van mg bedoelen bij macronutrienten.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.


Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Re: ruwvoer vervanger paard met ibd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 14:36

Lekker misleidend allemaal...

NRJ

Berichten: 1524
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 15:03

Ereste schreef:
Heb je al eens naar de Balancer van 'je paard gezond en fit' gekeken? Dat bevat ook heel weinig suikers en je moet er maar een kleine hoeveelheid van geven. Mijn paard, ook heel gevoelig voor suikers, deed het daar heel goed op.
Nu krijgt hij een voeding die door mijn dierenarts zelf is samengesteld, en die ik nog beter vind van samenstelling. Hier vind je er meer informatie over:
http://www.paardenpraktijktorfs.be/nl/voeding


De balancers van "je paard gezond en fit" bevatten wel melasse.

♡ Rubio, Dikkie Dik & Bandit, mijn liefste herinneringen ♡
♡ Nayeli ♡
Laatste profiel update 20-01-24

Lala_Land
Berichten: 107
Geregistreerd: 01-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-19 15:57

Bedankt iedereen voor de reacties. :)

Momenteel ben ik alle voorstellen aan het bekijken/vergelijken qua suikerinhoud en prijs.
Vooral de senioris prioris, wiesencobs, havens mix en pavo fibrenuggets vallen mijn oog momenteel op, maar ik heb ook nog niet alles deftig kunnen bekijken.

Weet iemand hoe groot het suiker percentage is in fiber feed van aveve? Want ik zie mg staan en dan lijkt dit wel heel weinig.

neetoch
Berichten: 1030
Geregistreerd: 16-06-19

Re: ruwvoer vervanger paard met ibd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 16:09

In seniores prioris is het suiker/zetmeel gehalte 13 %.
Gewone bietenpulp is dit 8%.
En de bietenpulp van de Pavo (bizar genoeg voor Pavo trouwens) is het maar 4%.

Ik weet niet hoe streng je op het suiker/zetmeel gehalte moet zijn en of je weet dat je deze 2 bij elkaar moet optellen. Maar als Senioris prioris laag genoeg is, dan zijn er veel meer mogelijkheden zoals bv dieet muesli's en brokken.

Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 16:24

neetoch schreef:
In seniores prioris is het suiker/zetmeel gehalte 13 %.
Gewone bietenpulp is dit 8%.
En de bietenpulp van de Pavo (bizar genoeg voor Pavo trouwens) is het maar 4%.


Pavo bevat van de traditionele merken de minste zetmeel en suiker. Alleen de fokkerijlijn is gemiddeld, de rest is er ruim onder.

Pavo fibernuggets zijn ook een geschikt product. Ongemelasseerde bietenpulp ook. De bietenpulp van Arie blok was altijd 6% suiker, maar voor de zekerheid kan je dat het beste bij de fabrikant navragen. Ook hun luzernebrok was zeer suikerarm (4%) en zonder melasse. Maar je moet opletten dat je niet te veel bietenpulp en luzerne voert als je er geen fosforbron zoals tarwezemelen tegenover kan zetten.

In jouw geval zou ik gaan voor 40% bietenpulp en 60% fibernuggets. Luzerne bevat nog meer calcium tov fosfor. Nu is de verhouding 1:3.6. Gehakselde luzerne zou ik niet doen ivm hoe scherp dat is.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Lala_Land
Berichten: 107
Geregistreerd: 01-01-19

Re: ruwvoer vervanger paard met ibd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-19 16:38

Momenteel zoek ik een voeder met ongeveer 10% suiker als grens. Een % meer of minder is geen erg, maar veel hoger mag het niet liggen.

Popstra
Berichten: 13605
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:07

Zal Carli Wafer wat zijn?? Kun je ook evt weken maar hoeft niet zo lang te staan zoals bijv Seniores of Bietenpulp. Zit geen melasse in en ook geen granen. Enkel minimaal wat spelt

http://www.carliwafer.com/samenstelling

Ik l*l niet met de wind mee nee...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: ruwvoer vervanger paard met ibd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:31

Wij voeren vanaf najaar altijd speedibeet en wiesencobs. Los eten ze de speedibeet heel moeilijk, dus dat is altijd een dingetje.

Verder nooit Pavo. Altijd ellende mee. Nu voor de zoveelste keer toch nature's best gehaald, want nieuw paard was het gewend, maar echt.......Ik trap er niet meer in.

Percentages zeggen ook niet alles. de kwaliteit van de ingredienten is ook echt heel belangrijk.

Wat popstra noemt, de carli wafer is ook mooi en kauwen ze goed op een tijdje. Werd bij ons door de hengst goed gegeten.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 09:15

Ik heb geen andere tips meer voor je ivm ruwvoervervanger.

Maar ik kwam in een ander topic iets tegen over grondwater en ijzergehalte door de droogte.
Moest meteen aan jouw paardje denken. Drinkt hij leidingwater of grondwater ?

LaPluche

Berichten: 1954
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:05


Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 15:35



Betteke79
Berichten: 3
Geregistreerd: 16-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 07:40

Hallo, ik heb ook een paard met IBD gecombineerd met absorptieproblemen.

3 jaar ben ik op zoek gegaan naar het beste voer en supplementen voor haar.
Overal zit gewoon suiker in en dit mogen ze echt niet hebben.

Pink Mash van Keyflow gecombineerd met Brandon XL low carb van medvetico is de perfecte combinatie.
De pink mash wilt mijn paard jammer genoeg niet eten dus krijgt ze speedibeet.
Als ruwvoer vervanger krijgt ze grasmix. De Wiesencobs zijn beter maar ook deze vind mijn kieskeurige eter niet lekker en laat ze gewoon staan.
Verder geef ik ook supplementen bij (gastrointestinal van medvetico en equishure.

Door haar absorptieprobleem zwelt haar blindedarm vaak op en duwt deze tegen haar maag waardoor ze snel maagzweren krijgt.
Ze krijgt hiervoor standaard 2 pillen omneprazol van

Als ze in de acute ontstekingsfase zitten helpt sucralfaat heel goed.

Veel succes, hopelijk knapt je paard snel op.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: ruwvoer vervanger paard met ibd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 20:56

Equifyt kruidenhooi: 10,5% suiker en zetmeel. 18,90€ 15kg
Zupa: 9,8% 16,20€ 20kg
Timothy cubes 8,3% 16,90€ 20kg
Alfalfa 8,3% 14,50€ 20kg
Sainfoin cubs/Esparcette 8,6% 26,80€ 20kg
Luzerne+ 7,5% 17,90€ 15kg
Grünhafer 6.79% 19€
Leichtgennuss 7,70% 23€ 15kg

Heb die laatst wat uitgepluist omdat ik suikerarm voer zoek voor 1 van mijn paarden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Selima en 17 bezoekers