[HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kirrr

Berichten: 6186
Geregistreerd: 30-07-07

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 17:41

Hier ‘werken’ de jongere paarden 6x per week.
Grondwerk is ideaal voor het mentale werk. Hoeft allemaal niet lang te duren. Ik probeer ook vaak het trailerverhaal erin mee te pakken.

Superpony, veel beterschap.

Horses are like shoes, you need one in every color!
[HTT] Volg de bouw van ons stalgebouw

Noisy

Berichten: 5378
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 19:20

Net even de nieuwste afl van The Last Cowboy gekeken...Wat een gave bokken hebben die gasten toch :~

Catch My Star B+12 l L1+10 l L2+1 :)
Volg onze avonturen op Instagram

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 19:32

Kirrr schreef:
Hier ‘werken’ de jongere paarden 6x per week.
Grondwerk is ideaal voor het mentale werk. Hoeft allemaal niet lang te duren. Ik probeer ook vaak het trailerverhaal erin mee te pakken.

Superpony, veel beterschap.


Thnks Kirr. Heb ik wat aan

Kirrr

Berichten: 6186
Geregistreerd: 30-07-07

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 19:39

Aflevering moet ik nog zien. Maar heb de runs zelf life gezien. Niet normaal die paarden.

Horses are like shoes, you need one in every color!
[HTT] Volg de bouw van ons stalgebouw

LuckyReining

Berichten: 908
Geregistreerd: 15-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 20:23

@ Looft, Lucky is nu ook 3,5 en ik ben ook ongeveer 5 tot 6 keer per week met hem aan de slag. Minimaal 3 keer onder het zadel en dan met name gymnastiseren. Daarnaast vaak 1 en soms 2 keer in de weer met grondwerk of longeren met dubbele lijnen. En minimaal 1 keer in de week gaan we een flink stuk wandelen en soms doen we dit onder het zadel maar meestal lekker aan de hand. ( Na het rijden stap ik hem overigens ook altijd minimaal 20 minuten aan de hand op de harde uit. Heb het geluk dat ik rustig in de polder woon en hier heerlijk kan wandelen)
Ook probeer ik regelmatig op ander terrein te gaan rijden. Een keer naar mijn trainer, een keer bij de vereniging en onlangs zelf gewoon bij een andere vereniging. Dit zorgt ook weer voor fijne afwisseling.

CR Wimpys Cowboy Gun

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 21:17

LuckyReining schreef:
@ Looft, Lucky is nu ook 3,5 en ik ben ook ongeveer 5 tot 6 keer per week met hem aan de slag. Minimaal 3 keer onder het zadel en dan met name gymnastiseren. Daarnaast vaak 1 en soms 2 keer in de weer met grondwerk of longeren met dubbele lijnen. En minimaal 1 keer in de week gaan we een flink stuk wandelen en soms doen we dit onder het zadel maar meestal lekker aan de hand. ( Na het rijden stap ik hem overigens ook altijd minimaal 20 minuten aan de hand op de harde uit. Heb het geluk dat ik rustig in de polder woon en hier heerlijk kan wandelen)

Super dank je wel!!

The last cowboy is echt leuk om te kijken. Zelfs mijn (dressuurstalgenootjes) kijken het
Ook probeer ik regelmatig op ander terrein te gaan rijden. Een keer naar mijn trainer, een keer bij de vereniging en onlangs zelf gewoon bij een andere vereniging. Dit zorgt ook weer voor fijne afwisseling.

NRJ

Berichten: 1524
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 22:00

Lagonda zo, even het gas er op :')

Loody misschien is het leuk om Vrijheidsdressuur of Horse Agility met hem te proberen? Daar moeten ze echt zelf bij nadenken :)*

Superpony balen, nogmaals beterschap Y;(

♡ Rubio, Dikkie Dik & Bandit, mijn liefste herinneringen ♡
♡ Nayeli ♡
Laatste profiel update 20-01-24

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 00:35

Rust tussen werk door is echt heel belangrijk. Als je een paard meer dagen rust geeft, leren ze sneller en is beter voor het lijf uiteindelijk.

Maar werk kan van alles zijn. Een jong paardje moet gewoon onwijs veel vrij bewegen. Ook na het rijden. Dan herstellen ze beter.

Dank jullie wel. Heb vandaag weer normaal gegeten. Alleen zoveel last van mijn been. En de ruggenprik is totaal mis gegaan en daarna een reactie op een spuit, dus waardeloos.

Vandaag is ons huis bouwkundig gekeurd en kopers ontmoet. Zijn erg enthousiast, dus leuk. Officieel duurt alles nog even, maar komt vast goed.

LuckyReining

Berichten: 908
Geregistreerd: 15-03-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 06:43

Wat fijn dat je nu weer wat hebt kunnen eten. Wel naar van de pijn, kunnen ze niet wat meer met pijnstilling doen?

Ik ben het overigens wel met je eens dat jonge paarden veel beweging nodig hebben. Lucky staat hier ook 24/7 lekker buiten.

CR Wimpys Cowboy Gun

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 12:07

LuckyReining schreef:
Wat fijn dat je nu weer wat hebt kunnen eten. Wel naar van de pijn, kunnen ze niet wat meer met pijnstilling doen?

Ik ben het overigens wel met je eens dat jonge paarden veel beweging nodig hebben. Lucky staat hier ook 24/7 lekker buiten.


Ik mag geen NSAID's en werd daar steeds beroerder en beroerder. Thuis nog even flink ziek geweest, maar kan nu gelukkig weer eten en wat rondlopen.
Ben alleen 800ml bloed verloren, mn hb is 6 en heb enorm veel last van mn rug en been door het mis prikken.

Ja, wij gaan nooit meer terug naar stallen. Ook onze 10 jarige kwam van overdag alleen op een paddock en vindt 24/7 buiten en met vriendjes echt geweldig. En de oudjes blijven er heel goed van. Wij rijden onze 26jr nog.

Bij ons nieuwe huis moeten we wel flink investeren. Nu zitten we op zandgrond en is alles goed droog, maar straks veen en dat vraagt wel wat aanpassingen om ze goed buiten te kunnen houden.

Kirrr

Berichten: 6186
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 13:00

24/7 is fijn maar als je echt wilt trainen niet haalbaar. Toch hier in de buurt niet.
Wij wisselen af. Als ze op stal staan, zijn ze nog in eigen beheer en gaan ze minstens 2xdag een aantal uur buiten.
In weekends komen ze vaak mee naar huis, maar dan is het weer oppassen van hooi naar gras en andersom.

Toch nog even doorsparen voor die binnenpiste aan huis. :+

Horses are like shoes, you need one in every color!
[HTT] Volg de bouw van ons stalgebouw

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 13:08

Kirrr schreef:
24/7 is fijn maar als je echt wilt trainen niet haalbaar. Toch hier in de buurt niet.
Wij wisselen af. Als ze op stal staan, zijn ze nog in eigen beheer en gaan ze minstens 2xdag een aantal uur buiten.
In weekends komen ze vaak mee naar huis, maar dan is het weer oppassen van hooi naar gras en andersom.

Toch nog even doorsparen voor die binnenpiste aan huis. :+


Het is heel persoonlijk, maar ken inmiddels heel veel mensen die serieus trainen en al even zijn overgestapt naar 24/7 buiten. Juist omdat het veel blessures en gedrag voorkomt.

Maar je moet wel investeren in dingen zodat het kan zoals goede bodem ( droog ) en schuilmogelijkheden. Voor ons is geen beschutting en buiten altijd een no go.

En trainen is maar net wat iemand kiest. Zware buitenritten zijn ook trainen en een ander vindt dressuur, trail, springen of reining training.

Het herstel na training is beter als ze buiten blijven. Maar voor baasjes is het omschakelen echt heel moeilijk blijkt vaak.
Zelfs wij hebben het nog weleens moeilijk als het echt rotweer is bijv. Maar als ze straks aan huis staan, kunnen we ze goed checken na een heftige bui if iets dergelijks.

gaucho

Berichten: 9494
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 14:35

Ik denk dat het zeker in de reining sport moeilijk is om een accommodatie te vinden met geschikte bak en mogelijkheden voor 24/7 buiten.

Hier dus alleen een 20/60 buitenbak, en we gaan meer de kant van buitenrijden, ranch riding en trail op. Ik zou Ace niet blij maken met veel stal, hij is echt heel sociaal in de kudde.

Stalling hier is ook op veen, vergt enige investering maar wij hebben in de winter prima droge paddocks inclusief schuilmogelijkheden en een bak die 's winters ook prima is.

Vanochtend even in de bak rondgetoerd, beetje langzaam opbouwen met mijn enkel. Ace is beter geworden dan 3 maanden geleden, en dat met weinig rijden. Ik sowieso niet. Hij loopt veel beter in balans en komt nu uit zichzelf in frame.


Afbeelding

Enkel viel nog niet helemaal mee met rijden, dus dat wordt nog een beetje rustig aan doen.

Life begins at the end of your comfortzone.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 15:35

Weet jij wat ze hebben gedaan op het veen?

Ik wil een paddock, pad en een rijbak. Later de pp uitbreiden, maar dat is eerste prioriteit.

Zat te kijken naar roosters of granulite.

Ben nu onwijs verwend met zandgrond.

Klinkt wel super.

gaucho

Berichten: 9494
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 15:44

Eb en vloed bak, paddock is half betonplaten en half gedraineerd zand met kunstgras er over. Werkt erg fijn. Roosters is een duurdere optie denk ik. Dit is het natste stuk midden in de winter:
Afbeelding

Life begins at the end of your comfortzone.


Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101366
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 17:54

Ziet eruit als een prima plekje!!

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 18:43

Met n jong paard elke dag bezig zijn is niets mis mee zolang het afwisselend is en je goed blijft kijken naar je paard...

Gentle heeft nu 2 weken vakantie gehad vanwege groeispurt en doppen die van zn kiezen afkwamen. Hij staat overdag buiten en s'nachts binnen op stal maar ik merk dat hij juist dat binnen op stal heerlijk vind! Die gaat gestrekt liggen snurken :)

Jill is ook absoluut geen 24/7 buiten paard... die komt gegarandeerd naar binnen, heeft ze al meermalen gedaan namelijk. Oké, ze is het niet gewend en heeft totdat ze met ons naar Nederland kwam nooit echt geleerd buiten te staan. 2u was in het begin ook meer dan voldoende waar ze nu maximaal 4tot 5u buiten wil staan en daarna zal ze koste wat t kost naar binnen komen, haal je dr niet? Prima! Dan komt ze zelf gewoon naar binnen en dat zonder de draden kapot te maken :=

Vanmorgen manlief camera in zijn handen gegeven en die heeft deze plaatjes weten te schieten:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toch al erg blij mee.... nu bijna 3 weken bezig met haar oppakken en ze is weer rete fanatiek, beresterk en loopt als nooit tevoren <3 waar meer dan 10 maanden rust wel niet goed voor is geweest ;)

Vanaf 2017/2018 af en aan blessureleed gehad, 2018 aan laten dekken met het idee dan dit jaar terug op te kunnen pakken.... vanaf oktober 2018 eigenlijk vanwege n nieuwe blessure niets meer kunnen doen (behalve wat stapwerk) en dan nu haar zo onder mijn kont te hebben is toch n heel bijzonder iets :D

We trainen lekker door, over 4 weken is Frosty op kamers en dan krijgt Jill achter terug plates waarna we echt meer gericht gaan trainen voor shows... 1e staat gepland in November (westerndays bij PCK Eersel) en daarna zien we wel verder.

Motto is haar heel houden, plezier hebben en genieten :)

En Gentle.... die gaan we volgende week maar weer eens rustigaan terug oppakken. Iets meer aan het werk zetten dan ik eigenlijk zou willen maar hij is uiteindelijk voor de verkoop dus word het tijd er wat knoppen op te gaan bouwen zodat hij hopelijk snel zijn forever home zal gaan vinden... en daarna heb ik weer alle rust om met mijn dametje verder te gaan genieten want 3 paarden is leuk maar stiekem teveel werk voor mij (vooral voor mijn lijf, die is niet blij als ik de hele dag bezig ben...).

Ziet er netjes uit gaucho!

Ooit.... ooit wil ik mijn paardjes ook aan huis of op n eigen weide hebben staan maar ja, voorlopig staan ze goed op de pensionstal en komen ze niets te kort :D

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Leo

Berichten: 50037
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 20:31

Mooie foto's van Jill!

Balen dat het zo moeizaam gaat Superpony, beterschap :(:)

Ik wil ook niet meer anders als 24/7 groepsverband. Ik zit in de randstad maar gelukkig een fijne stal mét goede uitrijmogelijkheden gevonden waar hij enorm op zijn plek is. Hij staat er een jaar en is zowel lichamelijk als mentaal echt vooruit gegaan. Nu wordt hij ook volwassener maar de huisvesting is ook zeker meespelend. Voor hem wil ik echt geen box meer.

Wij rijden nu minimaal 3x per week en andere dagen vul ik op met grondwerken, dubbele lijnen (ook best fanatiek werken), wandelen en ik bouw ook elke week een rustdagje in. Verder laat ik me ook leiden door het weer, eerlijk is eerlijk. Maar nu hij 24/7 in de groep staat, voel ik ook niet meer de druk dat ik elke dag met hem bezig moet. Wat simpel vrijheidsdressuur of wat wandelen met aansluitend stretch oefeningen kan ook een prima alternatief zijn nu.

Vandaag hadden we een trail clinic op stal en heb ik mijn bijrijdster mee laten doen omdat die elkaar nog aan het leren kennen zijn (nu een maand of 2 bezig). Was ook erg leuk om als toeschouwer mee te kijken!
Rock was er moe van ;)

Afbeelding

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 22:02

Al onze paarden zijn ex stal paarden. Ze mogen in de stal gaan staan, maar kunnen er weer uit. Dat vind ik het belangrijke verschil. Ze staan er nooit uren in.
De 10jr had alleen maar op stal gestaan en buiten alleen in een paddock. Die vond meteen 24/7 naar buiten en vriendjes echt te gek. Hadden we echt niet verwacht.

Elke dag trainen met een jong paard is echt niet goed hoor. Ook met afwisseling echt niet. Een paard heeft rust nodig om te herstellen fysiek als mentaal. daarom juist 24/7 buiten met vriendjes, zodat ze wel bewegen.

Gaucho, mooi zo. Wij hebben aan achter en zijkant sloot, dus draineren kwam ook al in me op.

Leuk paard heb je nu trouwens!!!

SumSum
Berichten: 677
Geregistreerd: 15-05-07

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 23:33

Ik heb mijn merrie ook aan huis staan en ik train reining. Ze staat van 9 tot 9 buiten met schuilmogelijkheden en 's nachts op stal. In de regenachtige periodes vind ik het te nat (de grond) om ze 24/7 buiten te laten. Volgend jaar komt daar verandering in.

Ik ga 1 a 2 keer per week naar een geschikte reiningbodem en thuis trainen we lekker de basis.

gaucho

Berichten: 9494
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 07:37

superpony schreef:
Leuk paard heb je nu trouwens!!!

Dank je, mis Fuego af en toe nog wel maar Ace is echt helemaal geworden wat ik gehoopt had. Heel zachtaardig, maar wel heel werklustig en scherp aan de hulpen.

Klinkt ook super SumSum!

Life begins at the end of your comfortzone.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 12:19

SumSum, klinkt goed!! Wij moeten nu eerste winter even overleven zo, maar hopelijk volgend jaar wel droge paddock en paden. We gaan niet 6 stallen maken, dus het is deze winter even niet anders. Wel meteen genoeg schuilmogelijkheden.

Hopelijk knapt de 10jr genoeg op. Mijn man wil weer graag op de koetjes. En de nieuwe merrie eerst maar zien hoe ze alles oppakt na dracht en veulen. Veulen loopt er voorlopig nog bij gelukkig. Hopelijk kan dat dit jaar ook weer lekker lang allemaal.

Gaucho, dat snap ik heel goed. Maar wat je met Fuego hebt bereikt is ook heel speciaal.
Is Ace dus totaal anders? Niet alleen kleur, maar helemaal qua doen, laten en lopen?

Heb gister na heel lang zeuren een rondje in het bos gelopen met de honden. Wel kortste rondje ever en langzaam, maar konden ze flink snuffelen en ik was eruit. Ben echt geen binnen mens en dan word ik super narrig.
Maar is nu wel erg warm, dus binnen met airco.

gaucho

Berichten: 9494
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 12:27

Ace heeft ook wel veel vergelijkbare eigenschappen als Fuego: hij is ook vlot, dapper, zelfstandig, nieuwsgierig, slim en heel extrovert. Hij is wel een stuk meegaander als Fuego maar denk dat dat ook een heel stuk opvoeding is. En hij heeft van zichzelf ruimere gangen, daar ben ik wel blij mee :-) Fuego was dan weer wat harder voor zichzelf en ging altijd overal 100% voor.

Life begins at the end of your comfortzone.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 12:58

gaucho schreef:
Ace heeft ook wel veel vergelijkbare eigenschappen als Fuego: hij is ook vlot, dapper, zelfstandig, nieuwsgierig, slim en heel extrovert. Hij is wel een stuk meegaander als Fuego maar denk dat dat ook een heel stuk opvoeding is. En hij heeft van zichzelf ruimere gangen, daar ben ik wel blij mee :-) Fuego was dan weer wat harder voor zichzelf en ging altijd overal 100% voor.


Ja, en deels ligt aan ons zelf. Onze paarden zijn allemaal totaal verschillend, maar ook toch zelfde trekjes hier en daar. Of we vallen erop, of toch aangeleerd door onze rare gewoontes.

Ik had vroeger de neiging een nieuw paard te vergelijken en niet echt een kans te geven etc. Maar inmiddels wel geleerd dat ik van elk paard hou, maar steeds weer op een andere manier.

Even andere vraag; Voor de mensen met een eigen plek. Wat voor bak hebben jullie? Ik hoef geen reining bodem. Maar heb aan de zij en achter kant sloot, dus kan draineren. Maar ik vind de granulite van Lelymare ook mooi spul.
Misschien is rekening houden met een klein stopje wel handig soms. Maar gooi er geen plates meer onder.

LuckyReining

Berichten: 908
Geregistreerd: 15-03-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 17:05

Ik heb een granulight bodem. Ben er echt super blij mee. Moet wel zeggen dat ik een tijdje getwijfeld heb of ik wel het goede zand erop had. Het duurde naar mijn idee erg lang voor het zand gesetteld was. Ik had er alleen even geen rekening mee gehouden dat ik nog niet zo veel gereden had in de bak, ik ben maar alleen en ik heb er ruim 1,5 jaar uitgelegen na mijn ongeluk. Soms twijfel ik nog, lijkt hij wat te los, maar hij moet goed gevlakt blijven en dan wordt hij nu toch echt wel beter. Maargoed misschien in de toekomst nog wat 'vuiler' zand erbij zodat er meer stevigheid komt.
Verder vind ik het granulight wel echt top spul. Er ligt drainage in en dat granulight laat zo goed het water erdoor dat de bak echt altijd netjes droog is. Kan het hele jaar door goed rijden. In de zomer maak ik de bak wel regelmatig nat, dat zorgt ook voor meer stevigheid.

CR Wimpys Cowboy Gun

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 18 bezoekers