Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fangio

Berichten: 2559
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 20:39

Melewel94 schreef:
jeannaa schreef:
Degenen met een houten omheining/rijbak waar hebben jullie die vandaan? Opschroef of doorsteek? Doorsteek lijkt me erg nauw letten met het monteren...


Ik heb doorsteek. Opzich ging het prima met zetten hoor. Gewoon de ligger voor de paal houden en je weet waar je je paal moet zetten. :)

Dat is hetzelfde met opschoef :P

Ik heb opschroef, vond ik makkelijker (mij is ook wijsgemaakt dat het dan simpeler is een kapotte plank te vervangen). Ik heb die bij boerderijshop.be vandaan, maar dat is erg ver weg voor de meeste van jullie denk ik. Maakt wel een mooie prijs voor je als je een grote partij afneemt.


belle_boef schreef:
Zijn er hier toevallig mensen die handmatig stukjes hooien? En hoe schud je het dan?

Deze zomer gedaan, omdat we nog bezig waren met de omheining op plekken en het gras daar begon om te vallen. Ik heb het gewoon met een hooivork omgegooid en geschud. Gaat ook maar is erg zwaar werk :+

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 20:48

Libera schreef:
Hier houten omheining. Gewoon ertegenaan geschroefd. Staat prima en is sterker, minder snel rot ook. Heb er wel nog een stroomdraadje langs ook.
[ [url=m/UiY7sh.jpg]Afbeelding[/url] ]
Is ondertussen mooi zwart geverfd al, moet eens nieuwe foto’s maken geloof ik!


Jaaa sowieso :D :D

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 21:32

Afbeelding
En het ligt hier weet in banen. Wat een werk maar de vorige keer leverde het mooi hooi op. Hopelijk nu ook weer

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 22:13

Hier hebben we post en rail op de stukken waar we hout hebben, doorsteek dus. Hier hebben we meer voor gekozen door het kastanjehout, het is vrij hard hout dat geen impregneer nodig heeft en paarden vinden het over het algemeen vies. Tot nu toe wordt er inderdaad niet aan geknaagd. Grootste deel zijn kastanje palen met 3 draden en dan of paardengaas of van dat kastanje hekwerk van 80 cm hoog erachter. De jaarling heeft in het begin heel erg lopen spoken en dook echt onder 30 cm nog door, dus toen ben ik op marktplaats overal partijtjes kastanje hekwerk gaan zoeken.
Overigens heeft hij inmiddels wel redelijk respect voor de draad en blijft hij keurig achter de 2 draadjes die tussen de weide zitten, al zitten er tussen de paddock en de wei nog steeds 5. Ik denk dat het vooral een tijdelijk dingetje was toen mijn grote op de kliniek stond. Maar dan nog is het fijn voor mijn gemoedstoestand dat hij zo makkelijk de weg op loopt of bij de achterburen (dat is een golfbaan en daarmee grootste risico, gras is daar altijd groener :D)

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 11:00

Sterkte superpony!

Rond door rond vinden wij ook mooier, eens kijken wat er in het budget past want we hebben nog heel wat (grootse) plannen :+ er komt hoe dan ook een draadje op tegen het aanvreten. Op zich logisch dat opschroef makkelijker te vervangen is.

Jeetje hooien met de hand, wat een werk.

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 11:10

Wij hebben het ook een keer gedaan.Nooit meer.We hebben het hooi ook met een aanhanger los naar de schuur gebracht en alles weer naar binnen.Weken later vond ik nog hooi in huis terug en natuurlijk hooi in de bh,haren enz.De kinderen vonden het geweldig om in het hooi te spelen.Wel met resultaat dat ik nog meer hooi in huis vond.We hebben het niet met de hand gemaaid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 11:50

jeannaa schreef:
Sterkte superpony!

Rond door rond vinden wij ook mooier, eens kijken wat er in het budget past want we hebben nog heel wat (grootse) plannen :+ er komt hoe dan ook een draadje op tegen het aanvreten. Op zich logisch dat opschroef makkelijker te vervangen is.

Jeetje hooien met de hand, wat een werk.

Wij hebben opschroef. Mijn man heeft het zelf geplaatst. Gecreosoteerd hout. Wel een extra draadje erover. Wij hebben hiervoor gekozen omdat we indien nodig (bijv groot landbouw materieel of een dood paard) makkelijk een paar palen en planken weg kunnen halen en weer terugzetten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het staat erg chique, kan een stootje hebben en ik ben erg erg blij mee.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 12:29

Ow, [***], kunnen wij je man binnenkort lenen? dat is precies wat ik zoek!! Ik vind hout mooier, maar wil graag een flink stuk gaas voor oa de honden, dus zit al hele tijd te kijken hoe we dat gaan doen. In eerste instantie even snel en low budget, omdat we later pas groot kunnen aanpakken.

Zat nu alleen te denken aan gaas tussen palen, maar dat is zoveel netter.

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 15:03

Heel mooi [***]! Zo zou ik het ook willen. Hoe heb je het gaas bevestigd? Want dat wordt bij ons nooit strak.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 15:08

Wat een nette omheining!

Ik ben blij. Heb zonet gratis 8 m2 aan rubber tegels mogen ophalen. Dat komt precies mooi uit, want ik had ook al 4 m2 liggen. Straks dus nog even aan de klus in de schuilstal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 15:28

Zapje schreef:
Heel mooi [***]! Zo zou ik het ook willen. Hoe heb je het gaas bevestigd? Want dat wordt bij ons nooit strak.

Met krammen. Het is wel vrij duur gaas. Heet volgens mij tuingaas. Is vrij stijf gaas en geplastificeerd. Dit hebben we erop gemaakt ivm de hond. Die is een beetje naïef en ik wil niet dat hij de bak inwandeld en dan mijn merrie tegenkomt..... zij vindt het nl geweldig om achter de hond aan te jagen. En de hond begrijpt er helemaal niets van :D

Dit gaas hebben we ook aan de voorkant gemaakt. Woon aan een redelijk drukke landweg en wil voorkomen dat hondlief onder een auto of tractor terecht komt. Hij let absoluut niet op.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 15:34

Flew schreef:
Wat een nette omheining!

Ik ben blij. Heb zonet gratis 8 m2 aan rubber tegels mogen ophalen. Dat komt precies mooi uit, want ik had ook al 4 m2 liggen. Straks dus nog even aan de klus in de schuilstal.


Oh dat is fijn. Zeker met de winter straks

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 15:37

Ja echt. Mijn schuilstal is al betegeld hoor, maar een extra 'zacht' laagje is wel fijn. Ook wat warmer lijkt me. Ik ben er blij mee. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 15:44

Flew schreef:
Ja echt. Mijn schuilstal is al betegeld hoor, maar een extra 'zacht' laagje is wel fijn. Ook wat warmer lijkt me. Ik ben er blij mee. :D

Heb je geen bodembedekking in de stal? Ik zomers niet, dan ligt er gewoon zand. In de winter maak ik een potstal van vlas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 15:45

superpony schreef:
Ow, [***], kunnen wij je man binnenkort lenen? dat is precies wat ik zoek!! Ik vind hout mooier, maar wil graag een flink stuk gaas voor oa de honden, dus zit al hele tijd te kijken hoe we dat gaan doen. In eerste instantie even snel en low budget, omdat we later pas groot kunnen aanpakken.

Zat nu alleen te denken aan gaas tussen palen, maar dat is zoveel netter.

Hahaha ja hoor, hij is te leen.

Moet wel nog eerst even zijn eigen klussen afmaken......

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 16:33

Ow, hahaha, we hebben eind september/ begin oktober veel mensen nodig :)

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 18:36

[***] schreef:
Flew schreef:
Ja echt. Mijn schuilstal is al betegeld hoor, maar een extra 'zacht' laagje is wel fijn. Ook wat warmer lijkt me. Ik ben er blij mee. :D

Heb je geen bodembedekking in de stal? Ik zomers niet, dan ligt er gewoon zand. In de winter maak ik een potstal van vlas.


Niet meer nee. Ze staan alleen in de stal te dutten en te eten, echt slapen doen ze buiten. Ook in de winter slapen ze eigenlijk bijna altijd buiten. Het eerste jaar had ik vlas in de schuilstal, maar dat beviel me niet. Ze gebruikten het alleen als toilet en sliepen alsnog buiten. :=

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 19:07

Hier ook rubber tegels.
Ze slapen inderdaad liever buiten.

In de zomer heb ik er verder niets in, als het echt erg nat of koud is, veeg ik het oude hooi naar binnen. Niet dat je er qua bodembedekking echt wat aan hebt :') maar het nodigt toch wat meer uit om daar eventueel ook te slapen.

Ik heb gezien dat ze er in de winter wel eens in liggen.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 20:29

Hier ook matten, maar wel met vlas, wordt inderdaad veel als wc gebruikt maar wil mijn voormalig stalpaard even laten wennen aan het buiten leven. Hij staat veel in de stal en ook de jaarling lag er laatst languit in te slapen. Misschien volgend jaar de vlas eruit, al composteert het wel goed.
Het gaas hebben wij ook met krammen en een ijzerdraadje erdoor met spanners. Bij de stukken met lint had ik extra paaltjes omdat daar de palen 5 meter uit elkaar staan. Maar die heb ik uiteindelijk niet gebruikt, stond strak zat. Alles besteld bij gigagaas, dat leek het goedkoopst. Het is wel maar 80 cm hoog. Dat is genoeg voor onze hond en rond die hoogte zit ook de onderste ligger bij het hout en 2e draad bij de stroom.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:19

Mijn merrie slaapt in de winter echt altijd in de schuilstal..... ze heet Diva, misschien dat dat er mee te maken heeft. Zomers slapen ze inderdaad meestal buiten.

Ik vind het zelf gewoon een prettig idee dat ze lekker op een dik vlasbed kunnen liggen als ze dat willen. Ze gebruiken het sowieso als toilet, of ik er nou wel of geen vlas in heb.

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:58

Bij mij slapen ze ook regelmatig op stal. Ook nu in de zomer. Ik heb er zaagsel met stro in liggen. Mijn merrie gaat zelfs in de kleine stal liggen :+ , terwijl de twee Shets in de grote stal staan. Ik wil graag dat ze zacht kunnen liggen. Hoewel soms niet handig als ze de stallen als wc gebruiken, wil ik ze dat toch bieden.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 22:08

Heel mooi [***]! En goede argumenten want wij moeten er ook wellicht wel eens in met groot materieel.

Veel met schuilstal hier... mijn man ziet een in en uitloop nog niet zo zitten. Hij denkt dat het een bende wordt en ik er alsnog niet minder werk van heb.
Plannen zijn nog echt niet definitief. Wat ik zie zitten is een flinke loopstal met voergang voor mijn jonge spul en dan nog een aantal boxen voor de oudere garde.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 22:12

Heb er hier ook vlas in liggen. In principe kon het ook prima met het zand. Maar aangezien er nog wat kleine kiezeltjes in zijn blijven liggen die we er niet uit kregen heb ik er maar vlas overheen gedaan om de grond toch een beetje te verzachten. Ze liggen er snachts altijd languit in te slapen dus ben blij met die keuze. Dat ze het als wc gebruiken neem ik maar voor lief, al moet ik zeggen dat ik er enkel drollen in vind, en helemaal geen natte plas plekken.

Zit er aan te denken om de stal gewoon te verharden met klinkers, en dan vlas eroverheen zodat ze toch een droge verharde plek hebben om te staan en ook gewoon zacht kunnen liggen. Of zou ik het prima met zand als onderlaag kunnen gebruiken?

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 22:25

Wordt het niet heel vies met enkel zand en paarden die daar plassen?
Ik zou dan op zijn minst rubber matten eronder leggen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 22:32

In onze stallen ligt rubber, maar wij hebben van vlas potstallen en die zijn behoorlijk schoon. Ze staan er weleens in, maar kort. Ik haal het alleen vrijwel nooit eruit. Alleen de mest.

jeanna, het is minder werk. Wij hebben nu 4 paarden 24/7 buiten bij elkaar staan en dat mest ik sneller uit dan 4 stallen. En misschien niet per se sneller, maar wel makkelijker. En we hebben alleen mest op de mesthoop.
Het heeft zo ontzettend veel voordelen en heb bij elk paard de voordelen gezien.

De 10jr stond ook meteen 24/7 buiten bij ons, maar logeert ergens anders, dus even geen werk van en de andere merrie staat nog elders met veulen. Dus straks 6 in totaal om uit te mesten.

Ik zou geen zand in de schuilstal willen, want dat vervang je toch minder snel dan vlas.

[***] en anderen met gaas.......Hoe heb je het strak op de grond gekregen? of een stuk in de grond gegraven? Zoals nu met het oude hekwerk bij onze paarden krult het hier en daar op, omdat het zand wegloopt.