Wat gaat hier nou precies niet goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Wat gaat hier nou precies niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-19 11:04

Ik heb mijn paard laten beslaan bij van Nassau.
Erg blij mee:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding







Maar omdat ik geen vervoer heb, en brabant toch een hele flinke tippel is vanaf hier, lokaal iemand gezocht. Die wilde wel iets soortgelijks maken, maar het komt toch op heel wat anders uit:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tja, mijn 'leken-visie'..... Nassau beslag veel meer opzet, veel subtieler ijzer, hoef overal netjes aansluitend en dus dragend. Oogt alsof het qua voetas ook meer klopt.

En nu: beetje 'gehandicapt' voetje voor het oog. Nauwelijks opzet. Teen helemaal weg, wand draagt dus alleen aan de zijkanten. Lijkt ook alsof e.e.a. wat meer achterover helt.

Godzijdank loopt het paard best ok. Maar ik zou graag beter onderbouwen wat hier niet goed gaat, zodat ik gericht kan zoeken naar een oplossing.


Schuur_

Berichten: 4859
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wat gaat hier nou precies niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 11:07

Oh god. Ik denk dat het geen strak plan is om naar de hoefsmid te gaan met plaatjes zoals je naar de kapper gaat.

Wat vond hij zelf van het resultaat?

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57903
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 11:08

Op de eerste foto's loopt het ijzer "mee" met de hoef, ijzer is ook iets gebogen. Bij de tweede foto is het in z'n geheel minder netjes gedaan imo en is het gewoon een "recht" ijzer vanvoor. Geen "afrol" in het ijzer dus zoals op de eerste foto's. Gewoon een raar geveilde hoef op een normaal gebogen ijzer. :)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

JoliekeDH

Berichten: 846
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 11:09

Het kost minder tekst om op te noemen wat er wél op lijkt dan opnoemen wat er anders is.


Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-19 11:10

Schuur_ schreef:
Oh god. Ik denk dat het geen strak plan is om naar de hoefsmid te gaan met plaatjes zoals je naar de kapper gaat.

Wat vond hij zelf van het resultaat?


Hij leek vooralsnog niet ontevreden. Gaf vooral aan dat het een heel ander type beslag is.
Waarbij ik dan weer moet aantekenen dat ik graag versie 1 wil.... -O-

Straks bellen we even.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-19 11:11

Ayasha schreef:
Op de eerste foto's loopt het ijzer "mee" met de hoef, ijzer is ook iets gebogen. Bij de tweede foto is het in z'n geheel minder netjes gedaan imo en is het gewoon een "recht" ijzer vanvoor. Geen "afrol" in het ijzer dus zoals op de eerste foto's. Gewoon een raar geveilde hoef op een normaal gebogen ijzer. :)


Zit we IETS van een opzetje in..... maar niet veel idd.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-19 11:11

JoliekeDH schreef:
Het kost minder tekst om op te noemen wat er wél op lijkt dan opnoemen wat er anders is.


Doe toch eens een poging?

JoliekeDH

Berichten: 846
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 11:20

Hetzelfde is het type ijzer.
Na lezen van reactie onder mij ben ik pas zo scherp om te zien dat wr helemaal geen lippen op 1e beslag zitten indd.
Dan ligt er ook een verschil daar, door die 2 lippen wordt de hoef ook meer beperkt in het uitzetten.

Het grootste verschil zit in dat van Nassau het ijzer heeft afgerond en de andere smid de hoef erboven heeft afgerond?

Afronden wordt in de regel gedaan om makkelijker af te rollen, maar bij de 2e smid is daar totaal geen sprake van want een afronden boven een plat ijzer rolt niet af. (Misschien was er een andere reden dat hij dat deed, imo verplaats je het zwaartepunt van de hoef een eind door de teen eraf te hakken maar ik ben geen smid.)

Verder lijken de takken van de ijzers bij de 2e smid vrij kort, waardoor je eerder risico hebt dat het daar de hoef niet goed ondersteunt. (Edit; dit is bij beide beslag redelijk hetzelfde, door hoe de hielen onderschuiven verkeek ik me er op)

Ook is het ijzer naar mijn idee vrij breed waar het zo uitsteekt naast de hoef, maar ik durf niet te zeggen of dit kwaad kan.
Gok dattie er wel sneller afligt zo.

Stond je paard met een speciale reden in behandeling bij van Nassau?
Zo ja zou ik deze fotos naar hun sturen en vragen hoeveel kwaad het kan te wachten tot de volgende besla-ronde, of dat het zsm richting oude staat moet worden gebracht (al zal dat niet helemaal gaan met die gehakte teen)

Hopelijk loopt het net zo goed af als dat het nu gaat!

Qua nadoen van hef Nassau beslag slaat hij de plank in ieder geval volledig mis.
Edit 2; naar mijn mening.
Laatst bijgewerkt door JoliekeDH op 20-08-19 11:29, in het totaal 4 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49059
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Wat gaat hier nou precies niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 11:24

Grootste verschil is dat van Nassau een liploos ijzer heeft gebruikt, en de andere smid een ijzer met twee zijlippen. Dat beperkt domweg de hoeveelheied opzet die je kunt aanbrengen. Smide om liploos ijzer met meer opzet vragen, kom je al een heel eind beter in de buurt. Smid heeft nu eigenlijk een soort mustangrol in de hoef aangebracht.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Wat gaat hier nou precies niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 13:01

En dit is nadat je smid met van Nassau heeft overlegd over hoe dit ijzer te maken?

koeien op de weg...

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 13:16

Ibbel schreef:
Grootste verschil is dat van Nassau een liploos ijzer heeft gebruikt, en de andere smid een ijzer met twee zijlippen. Dat beperkt domweg de hoeveelheied opzet die je kunt aanbrengen. Smide om liploos ijzer met meer opzet vragen, kom je al een heel eind beter in de buurt. Smid heeft nu eigenlijk een soort mustangrol in de hoef aangebracht.


Niet alleen dat. Het ijzer van de 2e smid mist ook de 'afrol' aan de voorkant (weet niet hoe dit noemt). Ben je bij Rob geweest? Rob een beetje kennende, denk ik niet dat hij heel enthousiast over zijn vervanger :=

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-19 13:20

GDG schreef:
En dit is nadat je smid met van Nassau heeft overlegd over hoe dit ijzer te maken?


Ik heb per mail een instructie gehad. Tamelijk summier: van Nassau gaf aan dat het heel eenvoudig was voor een smid die goed warm kon smeden.
Ik heb wel veel fotomateriaal bijgeleverd.

Van de dubbele lippen wist ik maar wilde dat toch een kans geven. Ik kan/ kon niemand vinden die zonder lip smeedt.
Denkende dat een iets andere weg ook wel naar Rome zou kunnen leiden.

Hier eerlijk over gepraat overigens hoor. En van Nassau weer even per mail om advies gevraagd net. Maar dit is gewoon niet fraai, en ik weet niet goed hoeveel consequenties dit weer heeft voor de voet.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-19 13:21

__elise__ schreef:
Ibbel schreef:
Grootste verschil is dat van Nassau een liploos ijzer heeft gebruikt, en de andere smid een ijzer met twee zijlippen. Dat beperkt domweg de hoeveelheied opzet die je kunt aanbrengen. Smide om liploos ijzer met meer opzet vragen, kom je al een heel eind beter in de buurt. Smid heeft nu eigenlijk een soort mustangrol in de hoef aangebracht.


Niet alleen dat. Het ijzer van de 2e smid mist ook de 'afrol' aan de voorkant (weet niet hoe dit noemt). Ben je bij Rob geweest? Rob een beetje kennende, denk ik niet dat hij heel enthousiast over zijn vervanger :=



Bij beide broers.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 13:22

Zonder lip smeden is niet bijzonder moeilijk.. waar ergens zit je?

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 13:22

Als je eigen smid dit heeft gedaan naar aanleiding van de foto's van Van Nassau zou ik die smid niet meer bij mijn paard laten.

Het lijkt er niet eens op...

Al zou het 3 uur rijden zijn, als je zuinig bent op je paard is het de rit toch wel waard?

Edit: wat van Nassau heeft gedaan is inderdaad niet bijzonder moeilijk. Maar blijkbaar is het tegenwoordig erg lastig een goede smid te vinden....
Laatst bijgewerkt door ClauH op 20-08-19 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

~Turbohoof Solutions ~

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 13:23

Ninx schreef:
GDG schreef:
En dit is nadat je smid met van Nassau heeft overlegd over hoe dit ijzer te maken?


Ik heb per mail een instructie gehad. Tamelijk summier: van Nassau gaf aan dat het heel eenvoudig was voor een smid die goed warm kon smeden.
Ik heb wel veel fotomateriaal bijgeleverd.

Van de dubbele lippen wist ik maar wilde dat toch een kans geven. Ik kan/ kon niemand vinden die zonder lip smeedt.
Denkende dat een iets andere weg ook wel naar Rome zou kunnen leiden.

Hier eerlijk over gepraat overigens hoor. En van Nassau weer even per mail om advies gevraagd net. Maar dit is gewoon niet fraai, en ik weet niet goed hoeveel consequenties dit weer heeft voor de voet.

Hm, ik lees hier vaak dat men de lokale smid telefonisch laat overleggen met van Nassau bij overstappen. Maar volgens mij geeft het dikgedrukte al aan dat de smid die je uitgekozen simpelweg niet geschikt is voor dit klusje/niet goed warm kan smeden.

koeien op de weg...

Ibbel

Berichten: 49059
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 13:24

__elise__ schreef:
Niet alleen dat. Het ijzer van de 2e smid mist ook de 'afrol' aan de voorkant (weet niet hoe dit noemt).


Dat is dus wat je de opzet noemt. Die zit er wel in, maar beperkt, en de mate van opzet wordt dus beperkt door het gebruik van een lippenijzer. Dan kan je nog beter een normaal voorijzer met 1 lip nemen, daar kan je wel een grote opzet in smeden.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-19 13:34

ClauH schreef:
Als je eigen smid dit heeft gedaan naar aanleiding van de foto's van Van Nassau zou ik die smid niet meer bij mijn paard laten.

Het lijkt er niet eens op...

Al zou het 3 uur rijden zijn, als je zuinig bent op je paard is het de rit toch wel waard?

Edit: wat van Nassau heeft gedaan is inderdaad niet bijzonder moeilijk. Maar blijkbaar is het tegenwoordig erg lastig een goede smid te vinden....


Laat ik voorop stellen dat ik al stad en land afgereisd heb met dit paard sinds ik het aankocht.
Qua inspanningen ga ik voor de Nobelprijs.

Maar het zou prachtig zijn wanneer iemand in de regio of überhaupt veel meer mensen dit kunnen maken.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8261
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Wat gaat hier nou precies niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 13:42

In welke regio zit je?

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 13:43

Citaat:
Qua inspanningen ga ik voor de Nobelprijs.


Dat geloof ik gelijk hoor!

Ik vind het alleen echt ongelooflijk dat de smid nu denkt dat hij het beslag van Van Nassau heeft nagebootst.

En als dit het enige is dat in jouw omgeving te krijgen is, zou mijn keuze snel gemaakt zijn....

Maar ik zag inmiddels dat je nog een ander topic hebt lopen. Ik hoop dat je slaagt in je zoektocht.

~Turbohoof Solutions ~

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-19 14:07

Muiz schreef:
In welke regio zit je?


Regio Utrecht.....

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-19 14:09

ClauH schreef:
Citaat:
Qua inspanningen ga ik voor de Nobelprijs.


Dat geloof ik gelijk hoor!

Ik vind het alleen echt ongelooflijk dat de smid nu denkt dat hij het beslag van Van Nassau heeft nagebootst.

En als dit het enige is dat in jouw omgeving te krijgen is, zou mijn keuze snel gemaakt zijn....

Maar ik zag inmiddels dat je nog een ander topic hebt lopen. Ik hoop dat je slaagt in je zoektocht.


Nou, ja.... hij heeft zijn eigen visie erop... hij vindt een dubbellips ijzer meer stabiliteit geven voor het paard.
Ik begrijp ook wel dat je een stukje eigen visie/ input wil hebben, maar ik vind dit wat te ver afwijken en ben gewoon bang dat de voeten hier weer te erg onder gaan lijden.


Ik hoop dat het idd op z'n pootjes terecht komt, goede woordkeus ;-)

anjali
Berichten: 15015
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat gaat hier nou precies niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:12

In het eerste geval lijkt het ijzer aan de hoef te zijn aangepast,in het tweede geval andersom.Maar je paard loopt wel goed zeg je? Dat is natuurlijk wel waar het om draait.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-19 14:16

anjali schreef:
In het eerste geval lijkt het ijzer aan de hoef te zijn aangepast,in het tweede geval andersom.Maar je paard loopt wel goed zeg je? Dat is natuurlijk wel waar het om draait.


Haha, ja... dat lijkt me de meest accurate omschrijving.... zo zie ik het zelf ook.
Paard loopt minder vloeiend, maar loopt in ieder geval gewoon met plezier.... toch is dit niet ideaal. Maar ik kan hem dan iig de tijd geven weer wat bij te groeien alvorens er weer iets aan te doen.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8261
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:17

Voorbeslag met dubbellips moet je echt niet willen. Kijk voor de gein maar eens naar het artikel op de site van de Nassau broers zelf over dubbellips. Kijk ook meteen eens naar het breakover artikel.

De hoef is nu inderdaad aangepast aan het ijzer ipv anders om.

Mag ik vragen wie dit gemaakt heeft? Mag evt ook via pb :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers