Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 10:58

Antheman: kan je niet met de buurman een compromis sluiten. Jij wat bomen weg waar hij last van heeft en hij idem dito?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 10:59

Jullie gaan weer hard!

En er wordt overal weer hard gewerkt zie ik! Mooie dakramen, paddock, schuilcontainer.

Die stal in die kas ziet er ook mooi uit. Ik doe het ook zo wat schoonmaken betreft. Mijne had ik dit jaar al wat eerder leeg. Word het in die kas niet ontzettend warm in de zomer? En gebruik je de kas ook nog voor andere dingen, groenten ofzo?

Antheman, waarom is het niet goed als je buurman met grof materieel komt? Maakt hij dan van alles kapot? Jullie gaan ook rooien begrijp ik? Hoe ga je dat doen?

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het zit met bomen en buren e.d.. Ik heb rondom mijn huis ook flink wat bomen van diverse soorten staan, maar moet eerlijk zeggen dat het goed te onderhouden is. Misschien zie ik iets over het hoofd. Heb ook laurierkers, hulst, prunus, esdoorns en een paar mega grote lindes.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:03

[***] schreef:
J
Antheman, waarom is het niet goed als je buurman met grof materieel komt? Maakt hij dan van alles kapot? Jullie gaan ook rooien begrijp ik? Hoe ga je dat doen?

Omdat mijn wei dan aan gort gereden wordt.

Aan de andere kant gaan we wilgen rooien. Omzagen, stobbenfrees erdoor en afvoeren. Frees huren en mankracht is geregeld.

Mijn buurman heeft geen last van de 75 cm hoge struikjes. Hij is bang dat op termijn hij er last van gaat krijgen. Ik vind dat hij schromelijk overdrijft.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:04

Hmm ik wilde dus net juist bomen gaan planten. Hier veel last van eiken. Onze weide is aan 2 kanten omsingeld met eiken van de gemeente. Takken hangen zo 10-15 meter over. Ik moet dus heel veel blad en eikels ruimen, daar had ik me op ingesteld. Maar het duurde ook 3 maanden en 5 meldingen/klachten voordat de processierups nesten een keer verwijderd waren. Gelukkig ligt de rijbak/paddock vrij, daar wil ik op de zuidkant wel 2-3 bomen planten tussen mijn composthopen voor schaduw. Aan de achterzijde hebben we nog klein weitje van 700m2, ook daar 2 eiken en die zijn van onszelf. Ik wil daar een kapvergunning voor aanvragen en er dan wat anders planten, berk, els en wilg ofzo dacht ik. Ze zijn prachtig maar zaten ook vol met processierups (echt 10 nesten in een boom, alleen een klimmer kan erbij dus kost godsvermogen als je er wat aan wil doen, ze staan ook op de westkant dus qua wind waaien alles onze kant op). Maar mijn man vind dat zonde :( . In onze sloot zijn trouwens spontaan wilgen gekomen. Het is nu prachtig met de wilgenstruikjes, kattenstaarten en nog een wit bloemetje. Overal bijen, vlinders en kikkers. Maar wellicht moet ik op termijn iets aan die wilgen doen? De sloot is zo schuin dat ik zelfs paar takjes voor de paarden al bijna niet afgeknipt kreeg.

Kun je die kleine elzen niet gewoon zelf met de hand omzagen Antheman zodat je buurman niet met groot materieel komt? Toen wij het huis kochten hadden we 'baby eiken' van 3-4 meter hoog maar heel smal stammetje in de voortuin. Die waren zo om en weg.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:04

Antheman schreef:
Ja, bomen zijn behoorlijk onderhoudsgevoelig. Wij gaan de wilgen over 2 weken rooien. En voordat iedereen gilt, laat de paarden ze opeten, dat doen ze ook. Maar ze krijgen de 30 bomen niet kaal hoor. We gaan ze flink uitdunnen, zodat er ook gesloot kan worden en er op een normale manier wilgen gerecycled kunnen worden; voor de paarden, konijnen uit de buurt, dikke stammen voor de moestuin, dunne rechte om hekwerken mee te vlechten.

Diezelfde elzen waar de buurman nu bang voor is, zijn al 3 keer met storm op mijn omheining gevallen ( gemeente). Voordat dat dan opgeruimd is.... En gisteren kon ik geen geul graven voor al dat water om naar de sloot te leiden, omdat een andere buurman daar een afschuwelijke boom heeft staan met megadikke wortels.

Coniferen die maar doorgroeien en niet om willen vallen, laurierkers die maar doorgroeit.... boomonderhoud bezorgt mij geregeld hoofdpijn.


Gemeente een korte e-mail sturen en daarin zetten dat ze hun bomen moeten onderhouden en dat er bij storm telkens bomen op de omheining vallen, dat je ze aansprakelijk stelt voor alle schade aan de paarden zoals dierenartskosten en dergelijke en herstellen omheining op hun gaat verhalen.
Dat je er op vertrouwd dat ze het niet zover laten komen, dat er ongelukken gaan gebeuren.

Mijn ervaring is dat ze er dan wel rap staan om het op te lossen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:27

Gemeente is makkelijker om zover te krijgen om te snoeien dan een prive persoon. Ik heb nu alleen een kersen boom en ik wil graag nog enkel wilgen tussen de wei en bakrand plaatsen.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:29

Wij hebben ook vreselijk veel bomen en struiken. Voor de grap heb ik eens geteld en ik ben gestopt bij 40 bomen. Echt absurd. :)) Kleintjes zijn we rustig aan aan het verwijderen, zodat er in elk geval niet nog meer bij komt. Voor de rest hanteren we maar gewoon een uitsterfbeleid. Ze mogen er staan, maar als er wat dood gaat komt er geen nieuwe.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:40

Ik heb wel eens horen zeggen dat als je ongewenste bomen hebt en niet gekapt kunnen/mogen worden je een stukje uit de stam kan zagen en daar benzine in kan doen, dat de boom dan dus dood gaat, en als de boom dood is die dus wel verwijderd mag worden.

Maar goed, of dat de juiste oplossing is geen idee, maar waar wanhoop is... := ~~}>

Spoiler:
buiten zake over milieu en correctheid B-) en of het klopt geen idee, nooit geprobeerd :Y)

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:57

Kas wordt in de zomer idd heel warm. Maar is dan in de avond wel weer afgekoeld. Met de hittegolf van even terug heb ik ze buiten laten staan.

Heb dit jaar komkommer en meloenen geprobeerd maar het werd te warm. Heel jammer dus. Uiteindelijk willen we hem afbreken omdat hij in hele slechte staat is.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:04

Melewel94 schreef:
Ik heb wel eens horen zeggen dat als je ongewenste bomen hebt en niet gekapt kunnen/mogen worden je een stukje uit de stam kan zagen en daar benzine in kan doen, dat de boom dan dus dood gaat, en als de boom dood is die dus wel verwijderd mag worden.

Maar goed, of dat de juiste oplossing is geen idee, maar waar wanhoop is... := ~~}>

Spoiler:
buiten zake over milieu en correctheid B-) en of het klopt geen idee, nooit geprobeerd :Y)



Kennis van me doet dat met een boormachine schuin een gat boren in de stam en dan met een injectiespuit Roudup erin.

Ik heb meer dan 60 bomen op het erf, 99% Douglas van 15 meter hoog.
En een paar eiken.
Heel dicht naast het huis dus daar gaan wij zelf niet mee knoeien.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:24

Daar moet je inderdaad niet mee gaan knoeien langs het huis...

Hier is het in ieder geval wel zo dat als ze binnen een bepaalde meter rond huis staan ze weg mogen ivm veiligheid.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:37

Ze mogen ook wel weg hoor, maar t kost me ruim 5000 euro.
Bomenman is hier van het voorjaar geweest.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:38

Pfoe... #) das niet mis...

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:42

Coniferen zijn struiken en mag je dus gewoon omhakken :D

Antheman, staan de elsjes waar je buurman “last” van heeft op zijn terrein of het jouwe?

Mocht iemand nog wat berkjes of wilgjes over hebben (of iets anders wat geen eik of vogelkers of giftig is) hou ik me aanbevolen :)

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:45

Ik heb dat wel Hilary, maar ik vrees dat ik absoluut niet bij jou in de buurt zit. (Groningen)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:47

Heb hier helaas maar 2 bomen, 1 oude notenboom en 1 3 jarige wilg. Zou er graag nog fruitbomen bij hebben in de paddock maar vrees dat ze de ponys niet overleven in hun jonge jaren :o

Als je niet mag kappen kan je nog eens rigoreus kantelaberen, mijn ouders hebben dat eens zo rigoreus gedaan dat de boom ineens alleen nog een stomp van 1 meter hoog was _O-

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:51

Hilary schreef:
Coniferen zijn struiken en mag je dus gewoon omhakken :D

Antheman, staan de elsjes waar je buurman “last” van heeft op zijn terrein of het jouwe?

Mocht iemand nog wat berkjes of wilgjes over hebben (of iets anders wat geen eik of vogelkers of giftig is) hou ik me aanbevolen :)

1 september af te halen, de wilgentakken. Gewoon in de grond steken, wortelt vrijwel altijd. :D

De elsjes staan op mijn wei.
En tuurlijk kan ik een compromis voorstellen, maar ik wil dat gewoon niet. Hij heeft er nu geen last van, dus ik ga ze ook niet weghalen. Punt :Y)
Ik ga anderen wel weghalen, die hij niet kan zien.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:54

Gooiske schreef:
Gemeente een korte e-mail sturen en daarin zetten dat ze hun bomen moeten onderhouden en dat er bij storm telkens bomen op de omheining vallen, dat je ze aansprakelijk stelt voor alle schade aan de paarden zoals dierenartskosten en dergelijke en herstellen omheining op hun gaat verhalen.
Dat je er op vertrouwd dat ze het niet zover laten komen, dat er ongelukken gaan gebeuren.

Mijn ervaring is dat ze er dan wel rap staan om het op te lossen.

Ik ben veel te netjes, maar misschien moet ik dit maar eens doen.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:11

Ik heb hier enorm veel wilgen, bij mij ook gratis takken af te halen hoor, is inderdaad kwestie van tak in de grond steken en klaar :Y) (regio Drechtsteden)

Herkenbaar Antheman, maar nee heb je en ja kan je krijgen :o

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:59

Jeetje 5000 euro! Ik heb hier toen aantal hele hoge coniferen weg laten halen, al die babyeikjes van 3-4 meter, stuk of 5 stobben laten frezen en Lindeboom flink laten snoeien (groeide letterlijk dak van de schuur in) plus alles af laten voeren voor 500 euro. Ik zal eens offerte gaan opvragen voor mijn 2 eiken, dacht dat je ook nog wel dealtje kon maken als ze het hout mogen hebben.

Denk dat zo'n mail wel helpt hoor Antheman. Toen ze hier 3 nestjes voor het huis weggehaald hadden, er zelfs een inclusief tak op de oprit hadden achtergelaten en bij de wei alles laten zitten heb ik ook zo'n soort mail gestuurd. Nog niet dat ik ze aansprakelijk ging stellen maar wel dat die nesten recht boven de wei hingen, ik met het opruimen van de blaadjes weeer jeuk ging krijgen, extra hooi moest voeren omdat mijn halve wei het halve weideseizoen onbruikbaar was etc. Gewoon mijn overlast/schade duidelijk omschreven. Paar dagen later was alles weggehaald. Er hangt nu zelfs een feromonenval. Vol met van die vlinders overigens, dus ik vrees voor komend jaar. Maar dat weet de gemeente nu dan ook dus hopelijk zijn ze beter voorbereid.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 14:02

Het gaat hier om 60 bomen he. Van 15 meter hoog met sommige een stam van meer dan 50cm.
Alles wordt afgevoerd en de stronken weg gehaald.
Maarja alsnog een hele hoop geld wat voorlopig even geen prioriteit hier heeft.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 14:25

Ahja dan valt het per boom eigenlijk best mee. Hier net buitencamera geinstalleerd, kan ik ze de hele dag bespioneren :). Ik ben redelijk panisch geworden na de koliekoperatie. Toen hij weer thuis kwam vrij snel wat in de stal gehangen en nu hij weer buiten mag ook maar een camera opgehangen.

Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 14:42

Antheman, ik wil de baby elzen met liefde adopteren hoor. Heb er nog een paar nodig om aan de eisen van de landschapsdeskundige of expert of wie het dan ook was te voldoen.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 16:06

Antheman altijd balen als buren zo ingewikkeld doen.

Oei ClauHS dat zijn er inderdaad flink wat!

Belle boef is de kas groot qua oppervlakte?

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 16:10

Kas is 20x40 groot