Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 19:34

Als je het gras laat doorgroeien zonder maaien dan krijg je geen dichte grasmat.
En je wil graag dat je gras ook de breedte in gaat en niet alleen omhoog.
Ik heb de nieuwe gezaaide wei 4x gemaaid bij gebrek aan schapen.
Helaas door de droogte veel onkruid en zielig gras.
Maar het stuk van eind vorig jaar is een hele mooie dichte mat geworden.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 19:41

ClaudiaHS schreef:
Als je het gras laat doorgroeien zonder maaien dan krijg je geen dichte grasmat.
En je wil graag dat je gras ook de breedte in gaat en niet alleen omhoog.
Ik heb de nieuwe gezaaide wei 4x gemaaid bij gebrek aan schapen.
Helaas door de droogte veel onkruid en zielig gras.
Maar het stuk van eind vorig jaar is een hele mooie dichte mat geworden.


Ah ok! Dat is wel een belangrijk iets ja. Dat wordt dan veel bosmaaier uurtjes :')

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 19:51

Zoals Claudia al zegt het maaien is om te zorgen dat het de breedte ingaat

SP, doorzaaien is op zich een goede optie denk ik, je kan ze er meteen opzetten maar de grasmat wordt wel voller zo
Hier is de poort denk ik net te smal daarvoor aangezien dat best een grote machine is. Ik heb nu handmatig gezaaid dus ik ben benieuwd wat daarvan uitkomt.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 19:56

Weidemanagement heb ik geen verstand van verder, weet wel dat ik inmiddels JKK in mijn wei heb gevonden -O-

De kat went langzaam terwijl ik op de bank ziek lig te zijn, niet veel te melden.
Zijn jullie paarden al bezig met de wintervacht?
Op mijn werk zijn de trekpaarden al fluffy aan het worden, Prim is echt al heel erg haar best aan het doen en Diva? Die zit nog helemaal strak in zomervel |o

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 19:57

Goed nieuws wat de voer betreft, verkopers en advocaat besloten om 2/3e te betalen en daar ben ik bij mee. Is in elk geval beter dan niks en het duurt al 7 weken voor de vloer gebruikt mag worden ( 1 week per cm gestorte vloer)
Over 2 weken komen ze storten dus nog 9 weken en dan heb ik een woonkamer *\o/* *\o/* *\o/* Het heeft nu ook lang genoeg geduurd 5 mnd nadat het eindelijk al af zou zijn

Ik zit nu een aantal maanden thuis ivm verbouwen, even geen baan meer maar had er ook geen haast mee, druk genoeg met al dit geregel en geklus maar ik stond wel open voor iets leuks. Nu ben deze week gevraagd door iemand en ben vandaag op gesprek gegaan, waar ik niet teveel van verwachte bleek een 3 uur durend geklets en gesprek te worden wat ontzettend goed klinkt. Fokkerij en dan vooral het medische deel, veel samenwerken en regelen met artsen, de rechterhand van de eigenaar die wil dat ik ook een hoop dingen op ga pakken en in ga voeren. Klinkt echt ideaal *\o/* nu hopen dat het in de praktijk ook zo is.
Enige is dat het in Belgie is en ik dus goed moet kijken waar ik op moet letten omdat ik in NL woon, qua belasting, AOW etc. Zowel de eigenaar als ik gaan dat nu uitzoeken dus mocht iemand er meer vanaf weten?

@Azmay nog geen wintervachten hier. Jkk uittrekken en goed bijhouden dan zaait het ook niet door, In het eerste jaar heb je alleen een rozet, 2e jaar ook de bloemen

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 20:14

Lynn het stuk wat ik vorig jaar met de hand heb gezaaid is mooier dan het stuk wat de loonwerker met machine heeft gedaan.
Maar dat ligt ook wel deels aan het zaaimoment/weer natuurlijk.
Goed nieuws wbt de vloer *\o/*

Hier nog geen wintervachten.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 20:17

Wat fijn dat het probleem rondom de vloer wordt opgelost, Lynn! Kun je eindelijk verder, dat moet goed voelen. En dan ook nog een leuke potentiƫle baan :)

Superpony, met prikpalen en draad om de binnenkant van de wei te beschermen kom je een heel eind, denk ik. Op de hoeken zou je er (tijdelijk) houten palen in kunnen zetten om te zorgen dat je de draden goed kunt opspannen.

Hier wel wintervachten :j De Shet hebben we vandaag deels geschoren (racestreep op hals en buik), zodat ze haar warmte goed kwijt kan. Is ook geen grasmaai-Shetlander, maar loopt regelmatig stukken voor de sulky, naast de step of aan lange lijnen etc.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 20:21

Lynn, oh wat fijn zeg! 2/3 is inderdaad in elk geval toch een redelijk deel! En fijn dat er dan in elk geval wel een einde in zicht is! En de baan klinkt ook heel erg leuk! Hopelijk komt het qua randdingen ook allemaal goed

Azmay, beterschap! JJK is waardeloos. Hier toch ook aardig wat, maar dat had ik gezien de verwaarloosde staat van alles wel verwacht. Mijn Fuchs (ook trekpaardtype natuurlijk) begint ook al weer met zijn wintervacht -O- . Beeeetje jammer.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 20:24

Wat fijn Lynn Nikita!

Voor de klussers hier, vanaf vandaag krijg je weer subsidie op isoleren. Wij moeten nog 3/4e deel verbouwen dus ben er erg blij mee!

Ik zaai ook met de hand, heb ook geleerd dat je met de hand dichter zaait. Bij gebrek aan schapen ga ik denk ik gewoon de benzine maaier op het gras zetten, op de mulch functie lijkt me dat net klepen. Of als er toch hoog onkruid zaait de bosmaaier.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 20:57

Wij hebben het iedere week gemaaid, anders kon de grasmaaier het niet aan, en stond het wel 5 meter hoog (bij wijze van) :') het maaien heeft inderdaad goed geholpen om het mooi dicht te laten groeien.

Hier met zo een karretje gezaaid, en ging opzich niet slecht. :)

Wat foto's van het proces:
Afbeelding
Afbeelding

rover_
Berichten: 1358
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 08:42

Fijn Lynn dat is goed nieuws dat de verkopers 2/3 betalen. Spannende ontwikkelingen, klinkt als een leuke functie. Ben benieuwd.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 09:04

Positief nieuws dus LN! Wat fijn!

Hier komt vandaag misschien een pension paard bij dus even snel extra schuil optie erbij trekken en kijken hoe ze klikken. En de keukenramen komen er zo in!

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 09:52

Wat fijn Lynn, nu kun je eindelijk verder!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 12:22

Fijn Lynn, dan kun je weer verder. Hopelijk valt er een beetje een last van je schouders.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 16:29

Wat fijn Lynn.

Hier vanmorgen de stal leeg gespit.. wat een werk. Lagen alsnog een stuk of 10 kruiwagens. Daarna matten eruit en nieuwe matten erin. De oude lagen niet mooi en liep ze overhoop.
Afbeelding

Leeg lijkt de stal echt huge.

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 17:19

Hoe hou je plassen weg op het zand, wat leg je er dan onder.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 17:30

Niks. Grond is kurk droog eronder. Bovenop komt nog een dikke laag vlas. Dat is genoeg

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 18:57

heb je de stal overdekt in de kassen of staan die ernaast? Heerlijk he zo`n lege schone stal

Robijntje, succes met je pensionpaardje, maak echt duidelijke afspraken want er is vaak gedoe mee.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 19:11

Lynn_Nikita schreef:
heb je de stal overdekt in de kassen of staan die ernaast? Heerlijk he zo`n lege schone stal

Robijntje, succes met je pensionpaardje, maak echt duidelijke afspraken want er is vaak gedoe mee.


Ze staan in de kas en hebben een houten dak boven zich zodat er geen glas in kan vallen.

Zo zijn de stallen zo fijn. Eens per jaar wil ik ze leeg hebben. Vanaf april heb ik al geen vlas meer bij gestrooid en schep ik hem langzaamaan steeds verder leeg.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 19:40

Zo, wat een dag zeg...

De eindstand voor vandaag;

Afbeelding
Dakramen bijna klaar!


Afbeelding
Stukje bij de wei getrokken en container dus leeg getrokken en klaar gemaakt als schuilstal.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 22:35

Goed nieuws LN!
Hier helaas ook al wintervachten. Viel mij vanochtend ook op. Dacht dat die van mij de enige was, maar niet dus :P

Mooie schuilstal hierboven! :) En hard gewerkt Jolijn!

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 10:19

Vraag

De buurman kwam klagen over mijn weidebeleid.
De elzen van de gemeente zijn helaas in mijn sloten gaan groeien en gaan er onvoldoende uit met het sloten. De grootsten moeten we dan ook omzagen. Dat weet ik.

Bij de kant van de buurman zitten babyboompjes. ( 0,75 cm hoog) En hij wil dat weg hebben, doodsbang voor t uitzicht. Hij komt dan met grof materieel, waar ik fel op tegen ben.

Weet iemand he t zit met bomen/buren/verplichtingen ed?

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 10:29

Met gewone bomen is het zo dat als je er last van hebt ( zoals ik) dat je de buren in moet lichten Hun moeten dan binnen ( ik meen) 6 weken snoeien. Doen hun het niet mag je dat zelf doen. Ik heb geen idee hoe het gaat met sloten ed.

Ik loop er helaas tegenaan dat er om mijn rijbak flinke eiken groeien die al jaren ( meer dan 50 jaar) niks aan gedaan is. Takken breken af, hangen behoorlijk over en bij elke windvlaag ligt alles vol met eikels en takjes. De bomen groeien bijna tegen de grens aan maar dat is al jaren zo en kan ik niks aan doen.
Hij wil er niks aan doen, maar het is ook niet zelf te doen dor de omvang en hoogte van de bomen. Ik dur nog geen offerte op te vragen, daar is nu echt geen geld voor ( over) maar vervelend is het wel De buren aan de andere kant hebben blijkbaar jaren geleden een hoogwerker daar gehad en alles rigoureus ( laten?) snoeien. Die hebben nergens meer last van. Ik ben nu al 4 keer naar de stort gereden met tuinafval van hem van takken waar ik wel aankon aan de voorkant waar de loods kwam, maar ook dit kost mij telkens veel werk en tijd.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 10:36

Ja, bomen zijn behoorlijk onderhoudsgevoelig. Wij gaan de wilgen over 2 weken rooien. En voordat iedereen gilt, laat de paarden ze opeten, dat doen ze ook. Maar ze krijgen de 30 bomen niet kaal hoor. We gaan ze flink uitdunnen, zodat er ook gesloot kan worden en er op een normale manier wilgen gerecycled kunnen worden; voor de paarden, konijnen uit de buurt, dikke stammen voor de moestuin, dunne rechte om hekwerken mee te vlechten.

Diezelfde elzen waar de buurman nu bang voor is, zijn al 3 keer met storm op mijn omheining gevallen ( gemeente). Voordat dat dan opgeruimd is.... En gisteren kon ik geen geul graven voor al dat water om naar de sloot te leiden, omdat een andere buurman daar een afschuwelijke boom heeft staan met megadikke wortels.

Coniferen die maar doorgroeien en niet om willen vallen, laurierkers die maar doorgroeit.... boomonderhoud bezorgt mij geregeld hoofdpijn.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 10:57

Snoeiprobleem hebben wij ook.

Naastliggende grond wordt niet bijgehouden, en over de gehele lengte groeien kerselaren/acacias (even geen idee welke het precies is) ze groeien als kool, dat weet ik wel.

Ik ben nu geregeld aan het snoeien omdat ik niet wil dat deze door en over mijn hekwerk gaan, en buiten dat deze ook giftig zijn. Ze schieten er overal uit, en groeien weer opnieuw. Vorig jaar de eigenaar gezien, had alles gesnoeid maar alles staat weer terug. Volgens mij voor het 'idee' toen we het huis net hadden gekocht. 'gelukkig' blijft het nu nog bij een 'struik' ipv dat het hele bomen worden, maar wordt er anders ook wel gek van... We hebben de persoon in kwestie ook niet meer gezien...